Gjest Maria-ann Skrevet 7. september 2006 #1 Skrevet 7. september 2006 Hei. Bare lurer litt på hva slags fritidsaktiviterer barna deres har, hva dere krever av barna i forhold til det, og i hvilken grad dere stiller opp. Vår eldste sønn, 14 spiller fotball. Han kommer seg stort sett til treninger selv, men vi kjører ofte på kamper og prøver å se på de aller fleste kampene. Han er overbevist om at han skal bli fotballproff, alle kameratene spiller og han har høy motivasjon. Vår datter 10 driver med turn, dans og spiller piano. Hun vil selv drive med alt dette, men i perioder er ikke motivasjonen så høy. Dette gjelder særlig pianospillingen, der hun ikke er så flink til å øve og sånn. Da må vi mase litt og si at enten må hun øve eller så må hun slutte. Det samme litt med de andre aktivtetene, hun har valgt å gå på de, og da kan hun ikke bare droppe det for å vær med en veninne hjem. Den yngste sønnen vår, 7 går på all idrett og fortball. Mannen min er fotballtreneren deres, og foreløpig spiller alle guttene i klassen på laget. Men de blir jo lett distrahert da. Litt søte på kamp når alle står å ser på motorsykkelen som kjører forbi, isteden for å ta ballen...
Gjest Mari-ann Skrevet 7. september 2006 #2 Skrevet 7. september 2006 Der la pc inn innelgget før jeg var ferdig gitt... Det jeg prøvde å si til slutt. Kraver dere resultater og sånn av barna deres?? Føler ikke at vi krever det, men vi krever at når de har valgt å begynne på en ting, må de fullføre og man kan ikke slutte midt i sesongen. Hvordan gjør dere det??
Lykkelig eks-frue Skrevet 7. september 2006 #3 Skrevet 7. september 2006 (endret) Lillesøster går på turn, det er trening en kveld i uka. Er det en dag hun ikke vil slipper hun, for hun er fortsatt bare 4 år. Storebror på 7 år spiller fotball. Han må følges på alle treninger og kamper, og det blir en del oppfølging. Han har i perioder vært mindre motivert, og da har jeg gitt ham alternativet at han kan slutte. Men det vil han heller ikke, så da fortsetter han treningen. Når de blir litt eldre vil de nok gjerne være med på flere aktiviteter, men jeg har som mål (ikke sikkert jeg klarer å holde det) at de kun skal ha ting to ganger i uka. Etter min mening skal ikke barn stresses rundt i en allerede hektisk hverdag. Endret 7. september 2006 av Lykkelig eks-frue
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2006 #4 Skrevet 7. september 2006 Vår datter (14) driver med sprangriding og har to ponnier. Dette krever mye både økonomisk og tidsmessig, hele familien er lagt opp rundt henne, treninger, stevner osv. Og vi krever nok endel tilbake. Både at hun tar seg godt av ponniene (det tar hun som en selvfølge, heldigvis), at hun gjør sitt beste på trening oh konkurranser, at selv om hun får ett stopp eller en bom i bakken, så må hun lære av det i steden for å bli sur eller begynner å gråte. Ser så mye dårlig oppførsel på stevner når resultatene ikke går slik en vil, og slik får ikke min datter oppføre seg. VI krever også at hun gjør det bra på skolen, og hun får ikke fly ute sent om kvelden når det er konkurranse dagen etterpå. Hun har nok ikke det mest sosialet livet utenom skole og stall, men det er ett valg hun har tatt. Så lenge hun satser så seriøst som hun gjør, backer vi opp 100%.
Gjest Gjesta Skrevet 7. september 2006 #5 Skrevet 7. september 2006 Jeg har alltid vært dritstreng på at det kun skal bedrives EN aktivitet om gangen her i huset. For meg er det og vil det alltid være lekser som er viktigst. Til gjengjeld krever jeg full innsats på den ene aktiviteten de går på. Min datter som nå er tretten har vært innom svømming, dans, freestyle og turn. Hun har aldri fått slutte midt i kurset, og vi har alltid fulgt opp tett, sett på oppvisninger, kjørt til trening og oppmuntret det vi kunne. Nå går begge mine (sønnen er 9) på kampsport. De fikk en seks måneders prøveperiode, og da det var gått seks måneder fikk de beskjed om at enten fikk de gå til de hadde sort belte, eller så fikk de finne på noe annet. Nå har de 3. cup, og er snart ved målet. Og dersom de skulle ønske å slutte, er det bare å stå på til sort belte, så står de begge fritt til å slutte. Men det er det ingen av dem som ønsker. I denne idretten er det jevnlige evalueringer og graderinger, slik at barna hele tiden ser resultater av treningen, og de ser også at resultatene mangler dersom de har vært litt late en stund. Jeg har tiltro til at foreldrene må være pådrivere. Klart at motivasjonen ikke er helt på topp bestandig. Men kanskje spesiellt i kampsport, der resultatene dine er ganske tydelige i form av beltefarge, går det greit å holde motivasjonen oppe. Dessuten gir det god disiplintrening, og styrker selvtilliten. Men ja, vi som foreldre gjør en stor egeninnsats, vi kjører, følger opp, holder oss oppdaterte og er på alle evalueringer og graderinger. Det skulle bare mangle.
flopp Skrevet 7. september 2006 #6 Skrevet 7. september 2006 Minsten på 3 1/2 går på Freestyle en ettermiddag i uken og synes det er superstas der hun tripper rundt i den rosa drakten med skjørt og struttemage . Hun eldste på 6 har akkurat begynt på svømmekurs og idrettsskole. Det er hektisk de dagene de skal på aktiviteter da disse begynner kl. 17 og kl. 17.30, men jeg prøver å hente de litt tidlig disse dagene så vi kan spise middag og skifte uten at det blir for mye stress. Ikke alltid det går da... Hun eldste synes foreløpig at det hun er med på er kjempestas. Dersom hun ikke vil gå en gang eller to synes jeg det er ok, hun kan også bli sliten etter skole og SFO. Men hvis det stadig gjentar seg får hun velge. Samme med minstejenta. Men jeg kommer nok til å bruke en del energi på å oppmuntre de til å fortsette fordi jeg synes det er viktig at de har noen sosiale og fysiske aktiviteter. De har godt av å være i gruppe, følge instrukser og bli kjent med flere på andre arenaer enn hjemme og på skole.
Gjest Gjest_Margrete_* Skrevet 7. september 2006 #7 Skrevet 7. september 2006 De driver med det de har lyst til og vi ser de behersker - slik at de ikke mister motivasjonen. Vi bestemmer ellers ikke hva det skal være, men ikke for mye og de må afullføre en sesong / semester når de først har begynt. Bedre å lære seg en ting godt enn å mange dårlig. Max 2 opp til 3.klasse, kan ha flere etter det hvis de har innarbeidet gode arbeidsvaner mht leksene. De får uansett variasjon gjennom gymnastikk og andre årlig/månedlige arrangementer (idrettsdager og liknende). Vi ordner med alt utstyr og sørger for henting og bringing selvsagt. De må selv pakke ned og pakke ut i skittentøyet / stelle og sette utstyret på plass til neste gang.
Gjest Carasj Skrevet 7. september 2006 #8 Skrevet 7. september 2006 Min eldste sønn driver aktivt med alpint, er min ex mann som styrer den greien. Ser på de rennene som ikke er alt for mye unna, men ellers er det de som styrer der. Synes det kan bli veldig mye trening og penger (jeg betaler det ikke), og at min ex mann krever vel mye av han til tider. Samtidig så vil han det virkelig selv. Men merker at det går litt på bekostning av vår tid sammen, er stadigvekk på "mine" dager at han skal trene sent, konkurranser langt unna i mine helger (han bor hos faren), og selv om jeg kan ta han med på konkurransen overkjører faren meg, han må jo dit å smøre, legge opp taktikk osv. Mine to tvillingdøtre løper orientering, de er 10 år og storkoser seg. Hele familen er å finne i marka i helgene med kart og kompass. De har akuratt begynt å konkurrere, men skal aldri få noe press på deg der. De presser hverandre nok som det er... De kan droppe en trening om det er bursdag eller skole greie, men ellers har vi sagt at de ikke kan slutte midt i en sesong.
Gjest niomi Skrevet 7. september 2006 #9 Skrevet 7. september 2006 (endret) Når de blir litt eldre vil de nok gjerne være med på flere aktiviteter, men jeg har som mål (ikke sikkert jeg klarer å holde det) at de kun skal ha ting to ganger i uka. Etter min mening skal ikke barn stresses rundt i en allerede hektisk hverdag. ← Hehe, lykke til! Selv hadde jeg ting hver eneste ettermiddag samt i helgene i en periode. Fotballtreningx2, håndballtreningx2 + kamper, musikkskole + 3 korps Uka mi i den perioden så slik ut, ca.: Mandag: Håndballtrening + fotballtrening Tirsdag: Musikkskole + Korps Onsdag: Fotballtrening Torsdag: Korps Fredag: Håndballtrening Lørdag/søndag: Kretskorps (1-2 helger i mnd) + håndballkamper lørdag og søndag. Dette var når jeg var 13-14 år, og greide meg greit selv. Pappa var fotballtrener og mamma materialforvalter i det ene korpset, i tillegg til at de kjørte meg til og fra kretskorps (4 mil en vei) og var med på alle håndballkamper og konserter. Jeg fikk aldri skulke en trening eller øvelse med mindre jeg var så sliten at jeg var gusten i huden, og å skulke trening/korps pga at alle jentene skulle ut og spise pizza var uaktuelt. Jeg måtte pakke bagger inn og ut, samt vaske treningstøy. Jeg fraktet meg selv de aller fleste steder - prøv å sykle 3 km med tuba bakpå sykkelen! Etter den vinteren, hvor jeg stort sett bare var hjemme for å spise, sove og gjøre lekser, skjønte jeg at jeg måtte ta noen valg. Så musikkskole og håndballen ble droppa. Foreldrene mine skulle nok gjerne ønsket jeg tok disse valgene tidligere, men de presset meg aldri på det punktet. Noe jeg er veldig glad for. Endret 7. september 2006 av niomi
Gjest lilletroll Skrevet 7. september 2006 #10 Skrevet 7. september 2006 Jeg har ei jente på 5 som danser ballett en gang i uken. Hun MÅ på trening hver uke, og hun MÅ fullføre påbegynt semester. Hvordan det blir med fritidsaktiviteter når hun blir større gjenstår og se, men jeg håper hun har mange av dem heller at hun skal henge på gatehjørnet og drive dank..
Festus Skrevet 7. september 2006 #11 Skrevet 7. september 2006 (endret) Dattera mi på 11 har alltid vært med på mye. Hun driver med fotball, håndball, musikkskole, korps og taekwon-do. Hittil går dette greit mht lekser osv. Hun vet at hun må velge etterhvert, men jeg presser henne ikke så lenge leksene og skolen går bra. Fotball-laget hennes har innetrening om vinteren, og den får hun lov til å velge bort. Jeg vet at hun burde vært der mht teknisk trening mv., men hun er ikke motivert til å trene fotball innendørs, og jeg har snakket med treneren om det. Dersom det er noe hun har lyst til å begynne på, spør jeg henne hva hun da skal kutte ut.. og da blir det ikke noe til at hun begynner på noe nytt... og hun jobber mye med lekser mv slik at hun ikke skal bli tvunget til å slutte på noe. Jeg er veldig aktiv selv også, og trener nesten hver dag, enkelte dager er jeg på to økter. Det kræsjer med fotballtreningene hennes, så de får jeg ikke sett, men ellers er jeg med på korpsøvelsene og alle treningene (jeg er håndballtreneren hennes, og taekwondoinstruktøren hennes...). På den måten tilbringer vi tid sammen, men i stedet for å sitte i sofaen hjemme foran tven med noe, trener vi.. Jeg er også med på alle oppvisninger og graderinger mv og kjører henne til og fra alt sammen (samkjøring er heldigvis godt innarbeidet på de dagene ting kræsjer). Jeg krever at hun er på alle treninger og kamper mv. Er det en bursdag eller noe som kræsjer, vurderes det ut fra hva som skjer. En kamp viker ikke feks. for en bursdag. Jeg krever ikke at hun skal være den beste, men jeg krever at hun gjør sitt beste. Ingen er like, og heller ikke alle dager er like gode! Noen dager er hun kjempeflink og spiller kjempebra, mens andre dager går alt skeis. Slik er det bare. Hun må øve hjemme (trombone) ca en time hver dag, noe hun stort sett gjør. Hennes ambisjoner vet jeg ikke noe om faktisk.. tror ikke hun har tenkt så langt.. hun driver med dette fordi hun synes det er morsomt.. Uka vår er godt planlagt, og hun er flink til å hjelpe til. Mandag: jeg taekwondo 18-20, hun fotball 1730-1830 Tirsdag: jeg taekwondo 16-1730, hun fotballkamp 18-19 Onsdag: hun musikkskole 13-1330, hun korps 17-20 Torsdag: begge håndball 1730-1830, jeg taekwondo 1930-2130 Fredag: begge taekwondo 16-1730, jeg håndball 1730-1830 Lørdag: begge taekwondo 12-15 (frivillig trening) Lørdag/søndag: begge håndballkamper, begge taekwondokonkurranser osv (ikke hver helg nei.... ) Så det er hektisk ja, i tillegg sitter jeg i styret for håndballen, fotballen, korpset og taekwondoen.. så styremøtene blir lagt opp etter når jeg har tid.. Må jo også nevne at dersom det er noe som skjærer seg, er det jeg som "ofrer" trening mv. Dattera mi går først uansett! Endret 7. september 2006 av Festus
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2006 #12 Skrevet 7. september 2006 Herregud, datteren din må være fullstendig utslitt. Når gjør hun lekser?
Festus Skrevet 7. september 2006 #13 Skrevet 7. september 2006 (endret) Herregud, datteren din må være fullstendig utslitt. Når gjør hun lekser? ← Hun gjør lekser når hun kommer hjem fra skolen... gjør ikke alle det? Jeg er hjemme ca 16:15 og da lager jeg middag. Da har hun gjort lekser i en time allerede... dessuten har de toukersplan, så det blir gjort litt lekser i helgene også. Det er ofte at venninnene er på besøk hos hverandre med skolesekken, og gjør lekser sammen. De dagene jeg/ begge skal på trening kl 16 lager hun seg enkel mat hjemme (spaghetti, speilegg, rester etter gårsdagens middag, ) etter skola, og så henter jeg henne før vi drar (slutter tidligere på jobb). Jeg har med ekstra mat på jobb. Det gjelder som sagt å planlegge! Har aldri hørt at hun har vært for sliten til å dra på trening!! Det er som oftest slik at dersom hun har vært borte fra skolen en dag pga sykdom, vil hun likevel på trening.... (noe som vurderes i hvert tilfelle, er hun frisk nok til at hun skal på skolen dagen etter kan hun innimellom dra på trening, men ikke ellers..) Endret 7. september 2006 av Festus
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2006 #14 Skrevet 7. september 2006 joda , skjønner det , men jeg synes det virker som alt for mye for en 11 - åring. Når har de tid til å være barn?
Festus Skrevet 7. september 2006 #15 Skrevet 7. september 2006 joda , skjønner det , men jeg synes det virker som alt for mye for en 11 - åring. Når har de tid til å være barn? ← De fleste av hennes venninner spiller fotball, de treffes både før, under og etter trening. Det samme gjelder før og etter håndballtrening. Hun er av den typen som står tidlig opp om morgenen, og da gjør hun ofte litt lekser. Det er derfor sjelden at hun ikke har venninner på besøk/ er på besøk/ ute og leker mv hver bidige dag. Vi bor på et byggefelt, og fire-fem av hennes venninner bor 0-300m unna, så det er jo litt enklere da.. Det blir forresten svært få treninger på lørdager i år, pga at håndballkampene nå går oftere (på barn10år er det "cuper"), dessuten vil en del av mine håndballtreninger på fredager utgå dersom hun vil det. I morgen har hun invitert en haug med venninner for å se "higs school musical" på Disney Channel.. jeg må da skippe håndballtreninga for å steke pizza mv. Hun baker selv ei kake i kveld (langpannekake i pose), og venninnene tar med seg snop og brus. Noen ganger er ei venninne med hjem etter skola (som bor litt lenger unna oss), eller min datter er med ei venninne hjem, og jeg henter henne på vei hjem fra jobb..
Gjest Madam Felle Skrevet 7. september 2006 #16 Skrevet 7. september 2006 (endret) Minsten er den eneste som driver med en aktivitet her i huset, og det igjen gir oss tid nok til å følge han skikkelig opp. Han trener trial to ganger i uken, og vi er med på hver eneste trening. De har en trener annen hver lørdag, og ellers er det vi som foreldre som har ansvaret med å trene de. Å være trener for sitt eget barn, er ikke alltid like enkelt. For han trasser nok mer mot oss enn mot treneren, men etter noen turbulente treningsøkter har vi endelig funnet en metode som fungerer for oss. Og siden vi trener han, må vi sette krav til han. Men han styrer ganske mye selv på treningen, foruten enkelte momenter. Han kan heller ikke nekte å gå på trening, noen han heldigvis ikke gjør. Han trives veldig godt, og gleder seg til hver treningsøkt. Han ahr nå holdt på siden mars, og har ikke prøvd å lure seg unna en treningsøkt. Noe han ofte gjorde, da han spilte fotball. Han driver bare med dette nå, men må begynne med kondisjon og styrke senere. Det er rett og slett for å kunne klare å utvikle seg skikkelig i den sporten, så vi er litt spent på hvordan det vil gå. Men vil han bli god, må han yte det han kan på alle områder. Endret 7. september 2006 av Madam Felle
Gjest Hedda Gabler Skrevet 7. september 2006 #17 Skrevet 7. september 2006 Vi bor et stykke unna alle aktiviteter og må kjøre til og fra alt, så det begrenser aktivitetene en del. Eldstejenta går på fotball og kommer seg til trening selv, vi må hente. De har kamper langt unna, så vi følger mest med på hjemmekampene. For hennes del er det et savn med flere kulturelle tilbud, det er litt dårlig (bortsett fra musikk) her vi bor. Tiåringen er med på teater og turn, men sjuåringen er nesten umettelig på aktiviteter. Hun turner, spiller fotball, synger i kor og går skirenn om vinteren. Hun vil også være med på teateret, men jeg har foreløpig sagt nei. Men vi kjører jo dit allikevel, så kanskje hun får være med der også. Minsten må vente til neste år, tenker vi begynner med allidrett året før han begynner på skolen. Da kan ha få sjansen til å bli kjent med noen av de framtidige klassekameratene. Vi mener at de bør fullføre en aktivitet året ut dersom de har begynt, men vi har ikke vært veldig strenge hvis vi ser at det er noe som ikke passer så godt. Vi følger på treninger, men det er ikke alltid at vi er der hele tiden - kan både stå og se på og dra for å handle en tur.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2006 #18 Skrevet 7. september 2006 Har to barn, en på håndball og en på fotball. Jeg krever ingenting av de bortsett fra at de gjør sitt beste. At ikke de går på trening for å titte på blomstene i gresset og slikt.. Hvis det blir slik at de ikke synes det er gøy lenger og ønsker å slutte så skal jeg vurdere om de må gå ut sesongen eller ikke. ikke vits i å presse de ut sesongen hvis det er i starten på den.
Flowery Skrevet 7. september 2006 #19 Skrevet 7. september 2006 Her i huset har han måtte velge èn idrett som han ønsker å drive med. Grunnen er at han skal ha tid til lekser og siden han har slitt litt med fagene, må vi bruke tid på å forbedre det. Pluss at han går til komfirmasjonsforberedelser. Dermed holder det med èn ting. Det jeg krever da, er at han gjennomfører treningene. Jeg stiller ingen krav til om han gjør det bra aller ei. Jeg roper alltid etter ham når han går: Kos deg og ha det gøy! Og det samme sier jeg når vi reiser på kamper. Da pleier jeg å være med. At jeg krevet at han gjennomfører treningene er fordi jeg tross alt har betalt kontigent. Og da får han jaggu gå også.
Glede! Skrevet 9. september 2006 #20 Skrevet 9. september 2006 Vesla mi går på svømming en dag i uka, det er det VI som har bestemt.... Er bare 5 mnd da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå