Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
jeg trodde vi snakket om svangerskapsdepresjoner. Om du ikke visste det så er babyen på en måte lissom inni magen når man er gravid, så kroppen tar seg lissom av den omsorgen på en måte lissom........ :roll:

:hoho:

Skrevet

Leser du engelsk greit?

I så fall kan du google på “Antenatal depression” og få en god del treff.

Mer kan jeg desverre ikke hjelpe med pga at jeg har aldri vært gravid, så jeg vet ikke hvilke av mine tips og råd som egner seg under graviditet. Bortsett fra de her standardrådene: prøv og tren, få i deg sunn mat (B-vitaminer er viktig, enkelte går med uoppdaget B-vitamin underskudd og får mer kvalme og trøtthet pga det), og er det en solskinnsdag kom deg i det minste ut på terassen om du orker.

Lykke til, og gratulerer med barnet :)

Skrevet

:ler:

Takk for mange gode ord. Skal bare slappe av i dag og se pm det hjelper på humøret.

I går var jeg faktisk så sliten i en periode midt på dagen at jeg så sånne donald stjerner :overrasket:

Skrevet
Leser du engelsk greit?

I så fall kan du google på “Antenatal depression” og få en god del treff.

Mer kan jeg desverre ikke hjelpe med pga at jeg har aldri vært gravid, så jeg vet ikke hvilke av mine tips og råd som egner seg under graviditet. Bortsett fra de her standardrådene: prøv og tren, få i deg sunn mat (B-vitaminer er viktig, enkelte går med uoppdaget B-vitamin underskudd og får mer kvalme og trøtthet pga det), og er det en solskinnsdag kom deg i det minste ut på terassen om du orker.

Lykke til, og gratulerer med barnet :)

Takk :)

Er redd for at jeg får for lite b vitmaminer så skal kjøpe det i morgen.

Skrevet

I går var jeg faktisk så sliten i en periode midt på dagen at jeg så sånne donald stjerner :overrasket:

Kan du love meg en ting? Om du begynner se grønne menn, så er det på tide med en hastetur til legen, ok? ;)

Skrevet
Kan du love meg en ting? Om du begynner se grønne menn, så er det på tide med en hastetur til legen, ok? ;)

:ler: det kan jeg love. Har ikke dukket opp noen enda.

Skrevet

Kjenner igjen de donaldstjernene...du bør virkelig sjekke det stoffskiftet!

Skrevet
Kjenner igjen de donaldstjernene...du bør virkelig sjekke det stoffskiftet!

Skal be om det. :) håper det "bare" er det. Da er det hvertfall en forklaring.

Er det noe man kan gjøre hvis det viser seg at stoffskiftet er lavt?

Skrevet

Ja, da får man medisin. Mange opplever forbigående lavt stoffskifte i forbindelse med svangerskap og kan slutte med medisin etter en stund. Andre, som meg, blir kronisk syke og må ta medisiner resten av livet. Uansett blir de fleste symptomfrie etter en tid på medisiner.

Skrevet

Så bra, nesten så jeg krysser fingre for at det er det. :) da kan man jo gjøre noe med det.

Skrevet

Takk for mange gode ord. Skal bare slappe av i dag og se pm det hjelper på humøret.

Men kjære vene da. Spiser du nok næringsrik mat? Det virker nesten som om du er for tappet for næring.

Grønn te og roiboose te hver dag. Gjerne flere kopper.

Frukt og grønnsaker.

Havregrynsgrøt.

Egg.

Du må få i deg næring!!

Skrevet
Men kjære vene da.  Spiser du nok næringsrik mat?  Det virker nesten som om du er for tappet for næring. 

Grønn te og roiboose te hver dag.  Gjerne flere kopper.

Frukt og grønnsaker.

Havregrynsgrøt.

Egg.

Du må få i deg næring!!

Det er viktig, men kanskje ikke alltid så lett hvis man er mye kvalm og sånn...

Kjenner veldig igjen det du sier om at det liksom forventes at man skal være så lykkelig osv. Jeg har egentlig følt meg rimelig likegyldig gjennom hele svangerskapet.. :sjenert: Alle sier at det er så spesiellt og fantastisk å gå gravid, men jeg er alså en av de som ikke har følt det sånn! Har ikke hatt noen voldsomme plager heller så det er ikke det heller!

Har vært litt asosial også, er så tiltak å dra bort!

Det er først nå på slutten at jeg har fått litt lyst til å gjøre ting igjen...

Nå er kanskje ikke jeg normalen heller :sjenert: men vet om fler som er sånn, så jeg tror ikke det er unormalt!

Skrevet
Det er viktig, men kanskje ikke alltid så lett hvis man er mye kvalm og sånn...
Da må hun forsøke å finne næringsrik mat som det går greit å spise.

Forsøke å spise noen lettsaltede kjeks før man står opp.

Næring er så innmari viktig.

Skrevet
:klem:

Dette er ikke lett. Får håpe det er noe fysisk galt- stoffskifte, hormoner, noe som kan fikses på.

Vil bare si at lavt stoffskifte ikke er noen dans på roser, det heller. For meg har det resultert i nesten to år hvor jeg må slite meg opp av sengen hver dag. Jeg kan bli så utslitt av å tømme oppvaskmaskinen at jeg er sengeliggende resten av dagen - og det er ingen overdrivelse. Man blir fullstendig tappet for energi og føler seg mer død enn levende. Pluss på en depresjon og en rekke andre plager, så har du en pasient med hypotyreose.

Så jeg ville ikke akkurat håpet på det, men da har man i hvert fall noe konkret å relatere det til.

Skrevet
Forsøke å spise noen lettsaltede kjeks før man står opp.

Hi-hi! Spis noen lettsaltede kjeks, du. :ler:

Lykke til :klem:

(Referanse: en annen Arwen-tråd)

Skrevet
Hi-hi! Spis noen lettsaltede kjeks, du.  :ler:

Lykke til  :klem:

(Referanse: en annen Arwen-tråd)

;):ler:

Skrevet

Jeg har hatt svangerskapsdepresjon.

For min del kom det av flink-pike-syndromet: alltid passe på og stille opp for andre, jeg ga ikke meg selv noe særlig anerkjennelse, tenkte alltid at jeg kunne gjort ting bedre, raskere e.l. Er vant til å være flink og sterk og ville ikke be om hjelp og heller ikke ta imot hvis noen tilbød seg. Da jeg ble gravid hadde jeg nylig vært sykemeldt og syntes jeg skulle "ta igjen" fordi jeg hadde vært borte en periode. Kroppen var fysisk redusert pga graviditeten og selvfølgelig gikk ikke dette særlig bra.

Jeg endte med å være 100% sykemeldt i 3 måneder (etter div delvis sykemelding i noen måneder før dette). Jordmor henviste meg til psykologtjeneste spesielt tilpassa gravide og småbarnsmødre (i Oslo). Fikk kjempegod hjelp der, i tillegg til at jeg hadde svært godt av å være sykemeldt. Hadde tid til å kjenne etter hvordan jeg hadde det, brukte mye energi på å fortelle meg selv at det var lov å være sliten og deppa, og gjøre bare ting som var hyggelige og ga meg energi.

For oss flinke jenter som er er i faresonen for å bli deprimert tror jeg det viktigste er to ting 1) lære å kjenne etter hvordan vi har det, og 2) gi oss selv anerkjennelse. Justere tempoet når vi er slitne. Si til vennene våre "jeg vil gjerne hjelpe deg med dette, men den siste uka har jeg vært veldig sliten selv og trenger at du hjelper meg litt" (det er tøft, det veit jeg). Si til oss selv når vi har utretta noe bra at dette var bra, godt jobba. Ta en liten pause og være fornøyd med oss selv før vi kommer på noe annet vi kan sette i gang med. Lære oss at det er noe som heter "godt nok".

Legen min sa da hun sykemeldte meg "hvis ikke du tar tak i dette her er du veldig utsatt for fødselsdepresjon". Det er ikke gøy å være deprimert i svangerskapet, men det er tross alt bedre enn å være deprimert etterpå, når man har et lite nurk som krever konstant oppfølging og oppmerksomhet. Jeg fikk jobba så godt med depresjonen min FØR sønnen kom ut at etter at han ble født har det gått veldig bra. Tenker på hvordan det kunne gått hvis jeg ikke hadde lært å si til meg selv at jeg er bra nok og gjør en bra nok jobb.

Håper at legen din tar tak i dette i morra. Selvfølgelig helst at det er stoffskiftet e.l. som er lett å gjøre noe med, men hvis det er noe annet, krev å få henvisning til noen du kan prate med.

Jeg anbefaler også boka "tenk deg glad - håndbok" av Dr. Burns (amerikansk psykolog e.l.) som inneholder beskrivelser av "tankefeller" som man havner i når man er deprimert (f.eks. generalisere, tenke at man er totalt mislykka fordi man gjør en liten feil, tenke "alle andre kunne gjort det like bra" ergo er det ikke verd noe når man gjør noe bra, osv.) og hvordan man kan ta tak i disse tankene og snu dem til noe mer konstruktivt.

Hvis du ønsker å snakke med noen som har vært i samme situasjon, send meg gjerne en PM. :)

Skrevet

Jeg ville heller "haapet" at det bare er jernmangel enn lavt stoffskifte...som tuji sier saa er ikke det noen hyggelig diagnose.

Uansett saa gjoer hormonene sitt til aa gjoere oss mer saarbare enn ellers. Man kan ha lettere for aa graate enn ellers osv, det staar det i alle boekene jeg har om svangerskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...