Jens Skrevet 6. september 2006 #1 Skrevet 6. september 2006 Hvordan er morgenene deres når dere skal på jobb tidlig når dere har små barn som skal i barnehage. Har første arbeidsdag imorgen og skal være på jobb 0800. Skal levere sønnen min i barnehagen 0730. Fram til nå har jeg vekket han ved 0830 tiden, vi har kost oss med frokost og så har jeg levert han ved 0900 tiden. Nå blir det jo ikke frokost lenger hjemme, men i barnehagen ,men burde jeg fortsatt vekke han slik att vi får en liten morgen stund sammen, eller er det greit å bare vekke han, kle på han og dra?Er jo ganske tidlig og vi vil jo begge sove så lenge som mulig, men vil gi han gode morgener uten stress og mas for det.
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2006 #2 Skrevet 6. september 2006 Vi er nok som dere og liker å sove om morgenen når det går ann. Men når jeg skal på jobb tidlig gjør vi det sånn at jeg kler på meg, dusjer, ordner meg og smører matpakke til vesla også vekker jeg henne, får på henne klær og kjører henne i barnehagen. Jeg er så trøtt om morgenen at å stå opp tidlig for å få en morgenstund sammen får ikke jeg til. Det tenker jeg hadde falt seg mer naturlig om vesla var oppe av seg selv tidligere. Men å vekke begge to for dette? Nei takk!
Jens Skrevet 6. september 2006 Forfatter #3 Skrevet 6. september 2006 Vi er nok som dere og liker å sove om morgenen når det går ann. Men når jeg skal på jobb tidlig gjør vi det sånn at jeg kler på meg, dusjer, ordner meg og smører matpakke til vesla også vekker jeg henne, får på henne klær og kjører henne i barnehagen. Jeg er så trøtt om morgenen at å stå opp tidlig for å få en morgenstund sammen får ikke jeg til. Det tenker jeg hadde falt seg mer naturlig om vesla var oppe av seg selv tidligere. Men å vekke begge to for dette? Nei takk! ← ja, hvis du kler på deg FØR du dusjer er du nok for trøtt for hyggelig morgenstund Neida, har smurt matpakke allerede ikveld, og har tenkt å gjøre det samme som du skriver.
Gjest Cosette Skrevet 6. september 2006 #4 Skrevet 6. september 2006 ja, hvis du kler på deg FØR du dusjer er du nok for trøtt for hyggelig morgenstund ← - Sier det meste..! Sov så lenge du kan, du
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2006 #5 Skrevet 6. september 2006 Vår erfaring er at det går enklest de morgenene vi ikke har tid til annet enn stå opp, kle på, og rett ut i bilen. Da blir det ikke tid til å finne på "tull" som forsinker oss, som f.eks. å begynne å leke med noe - da blir det bare sure miner når hun blir avbrutt.
Tiit Skrevet 6. september 2006 #6 Skrevet 6. september 2006 Liker også VELDIG godt å sove, og ett av barna også. Vi hadde litt stress på morgnene før, da barna gikk i bhg og ikke måtte spise hjemme. De var veldig trøtte under påkledning og da vi skulle ivei. Ble endel mas og kjas. Så bestemte vi oss for å prøve med frokost hjemme, og det ble HELT annerledes. Vi står opp bare ti minutter/kvarteret tidligere likevel, men det første som skjer er at vi dekker bordet. Så steller vi i tur og orden, og møtes ved bordet. Det er så koselig! Det blir en kort men trivelig morgenstund, og alle har tid til å våkne litt mer og veksle noen ord om dagen som ligger foran. Ungene smører egne matpakker, og er blitt kjempeflinke. Nå er de begynt på skolen, så nå er det nødvendig å gjøre det slik, men vi begynte tidligere. Det ble iallfall myyye hyggeligere morgener hos oss med denne felles frokosten. Anbefales.
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2006 #7 Skrevet 6. september 2006 Vår erfaring er at det går enklest de morgenene vi ikke har tid til annet enn stå opp, kle på, og rett ut i bilen. Da blir det ikke tid til å finne på "tull" som forsinker oss, som f.eks. å begynne å leke med noe - da blir det bare sure miner når hun blir avbrutt. ← Samme erfaring har vi. Selv om vi spiser frokost hjemme alle sammen er vi bevisst på å "kjøre program uten dødpunkter" slik at det ikke er tid til å inspisere lekekroken e.l.
Gjest gjest1 Skrevet 6. september 2006 #8 Skrevet 6. september 2006 Får ikkje småen frukost før barnehagen?
Gjest Dingo Skrevet 6. september 2006 #9 Skrevet 6. september 2006 Får ikkje småen frukost før barnehagen? ← Når barna blir levert tidlig i bhg. så spiser de gjerne frukosten sin der=) I vår barnehage kan de som blir levert før 9 spise frukosten der=)
Gjest Dingo Skrevet 6. september 2006 #10 Skrevet 6. september 2006 (endret) Vår erfaring er at det går enklest de morgenene vi ikke har tid til annet enn stå opp, kle på, og rett ut i bilen. Da blir det ikke tid til å finne på "tull" som forsinker oss, som f.eks. å begynne å leke med noe - da blir det bare sure miner når hun blir avbrutt. ← Helt enig med gjest! Vår morgenstund blir som regel bare stress, hvis vi har for god tid. Men vi tar oss tid til frukost=) Endret 6. september 2006 av Dingo
Gjest gjest1 Skrevet 6. september 2006 #11 Skrevet 6. september 2006 Når barna blir levert tidlig i bhg. så spiser de gjerne frukosten sin der=) I vår barnehage kan de som blir levert før 9 spise frukosten der=) ← Okay, eg har jo ikkje peiling på barn! :le: Veit berre at eg ikkje fungerer om eg ikkje får i meg frukost kort tid etter eg har stått opp...
Gjest Dingo Skrevet 6. september 2006 #12 Skrevet 6. september 2006 Okay, eg har jo ikkje peiling på barn! :le: Vel vel... det får du med tiden etter som jeg har skjønt...
Gjest Hedda Gabler Skrevet 6. september 2006 #14 Skrevet 6. september 2006 Jeg står opp først, finner fram klær (jada, burde jo ha gjort det kvelden i forveien...), ordner meg, dusjer hvis jeg ikke har gjort det om kvelden. Så vekker jeg minsten omtrent kvart over seks, han kler på seg og vi spiser. Han liker best å spise hjemme og vil bestemme hva han skal ha på nista. Så vekker vi de to midterste hvis de ikke har våknet av seg selv, og pappaen og eldstejenta i sjutida. Rett etter det reiser vi og er i barnehagen mellom kvart over sju og halv åtte. Ofte skjer det noe uforutsett - noe med klær eller avtaler eller spesielle ting og ha med på skolen. Eller minsten MÅ ha med bilen som ingen vet hvor er eller det er slutt på leverpostei som er det ENESTE nistepålegget som går an for noen eller jeg finner ikke nøklene som lå i gangen kvelden før eller... eller...
Gjest gjest1 Skrevet 6. september 2006 #15 Skrevet 6. september 2006 Ofte skjer det noe uforutsett - noe med klær eller avtaler eller spesielle ting og ha med på skolen. Eller minsten MÅ ha med bilen som ingen vet hvor er eller det er slutt på leverpostei som er det ENESTE nistepålegget som går an for noen eller jeg finner ikke nøklene som lå i gangen kvelden før eller... eller... ← Eg gledar meg!
Gjest Hedda Gabler Skrevet 6. september 2006 #16 Skrevet 6. september 2006 Du kan hospitere her en morgen så skal vi nok skremme deg... Neida, det går ganske bra. Godt at vi har stort bad med flere vasker.
Gjest gjest1 Skrevet 6. september 2006 #17 Skrevet 6. september 2006 Du kan hospitere her en morgen så skal vi nok skremme deg... Neida, det går ganske bra. Godt at vi har stort bad med flere vasker. ← *notere*
Furstina Skrevet 7. september 2006 #18 Skrevet 7. september 2006 Vi har en morgonpigg son hemma så det här med att vakna på morgonen har aldrig varit några problem. Annat än att han ibland vaknar FÖR tidigt (före kl 6). Jag tycker det är viktigt att lära barnen att äta frukost hemma. Varje dag. För att lära dem en viktig vana inför skola och livet. Vi går upp när sonen vaknar ca kl 6. (ibland redan 5:30, ibland så sent som 7:00) Jag tar en snabbtur på badrummet, hämtar morgontidningen i brevlådan, sonen lyssnar lite på musik eller leker i sitt rum en stund. Så äter vi frukost: Gröt eller knäckebröd med pålägg. Mjölk till sonen. Ny badrumstur för mig för att fixa i ordning mig. Om min man jobbar (han jobbar skift) åker han vid 7:20. Jag gör mig i ordning, sonen och jag cyklar till dagis för att lämnas där kl 8:00 Om mannen är ledig leker sonen lite till eller så läser de lite. Cyklar till dagis och lämnar vid 9:00. Det är ändå samma tid vi går upp och äter frukost. Jag har lärt mig att tycka om att ha gott om tid på morgonen hemma. Det visserligen tidiga kvällar och mornar men lite stress om morgonen och samma rutiner både helg (med skillnaden att mannen och jag turas om att få lite extra sovmorgon) och vardag.
Gjest gjesta Skrevet 7. september 2006 #19 Skrevet 7. september 2006 Jag tycker det är viktigt att lära barnen att äta frukost hemma. Varje dag. För att lära dem en viktig vana inför skola och livet. ← Ungene mine spiste alltid frokost før de dro i barnehagen. Det er en utrolig viktig vane. Om noen år begynner de på skolen og der serveres det ikke frokost. Bare de spiser noe, f.eks. en yoghurt
La Guapa Skrevet 7. september 2006 #20 Skrevet 7. september 2006 Skal jeg dusje står jeg opp 05:30. Ellers 06:00 : Jeg står opp.Steller meg og sminker meg.Setter på kaffe. Hvis lillegull våkner samtidig (og det gjør hun som regel) bærer jeg henne ut på stuen. Hun rigger seg til med dyna si, puta bamsene, og smokken og ser på Sabeltann til jeg er ferdig ca. 06:15. Smører frokost og barnehagematen hennes. Vi spiser frokost sammen og vekker pappa`n hennes (ca 06:30) Pusser tenner og ordner håret hennes ca 07:00. Sitter med henne på fanget litt og leser eller ser litt på TV sammen til klokka er 07:20. Kjører til barnehagen og leverer henne kl 07:30. Nå har vi barnehave like ved der vi bor, og den åpner ikke før 07:30.Før hadde vi dagmamma inne i byen og da leverte vi kl 07:15. Nå er morgenene mye roligere....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå