Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere prøvere: Har dere alle tatt vaksine eller sjekket at dere er immune mot røde hunder før dere starter, eller tar dere sjansen på at det går bra gjennom graviditeten? Ble litt skremt av informasjon om røde hunder...

Kan man få sjekket om man er immun på noen måte, f.eks blodprøve?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antistoff nivå kan undersøkes ja.

Det lønner seg å være TIDLIG ute for å få røde hunder vaksinen, pga at den kan være vanskelig å få tak i som enkeltvaksine og du kan risikere å bli forsøkt presset til MMR i stedet for. :frustrert:

Skrevet

Jeg fikk vaksinen som barn og har fått sjekket antistoffene.

Skrevet

Alle barn i Norge blir vaskinert mot røde hunder, og er dermed immune resten av tiden. Jeg er en av dem som av en eller annen grunn ikke har fått den, og det viste på prøven etter at jeg ble gravid at jeg ikke er vaksinert.

Legen frarådet meg å reise på ferie til fjerne land, men i Norge var jeg ganske sikker siden alle blir vaksinert. Jeg skal føde om en uke, så for min del har det gått bra. Jeg skal få vaksine på helsestasjon om noen uker.

Skrevet

TS her.

Jeg lurte fordi jeg ikke er blitt vaksinert, selv om jeg ikke er veldig gammel. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke er det. Vet heller ikke om jeg hadde røde hunder da jeg var liten. Vi har prøvd litt, men om det ikke funker denne måneden blir det vel noen måneders pause for å få vaksine før vi starter opp igjen, selv om sannsynligheten for å få røde hunder er liten i Norge.

Skrevet

Jeg leste i et graviditetsblad at det kun er farlig om moren får røde hunder i første trimester, så jeg skal heller finne meg en stor plastboble og sitte inni den når mine tre måneder kommer ;)

Jeg fikk MMR-vaksinen min ganske sent (var vel 16 år gammel) og testet positivt for antistoffer rett etter det, så da regner jeg med at det er i orden.

Skrevet

Det er farlig å få røde hunder gjennom hele svangerskapet, men det går mest utover barnet i 1-trimester for det er da organene dannes.

Til TS: du kan be legen teste deg for antistoffer nå, dersom du ikke er imunn så tar du vaksine. Men da må du nok regne med at du må vente med å bli gravid noen mnd ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...