Flarn Skrevet 6. september 2006 #1 Skrevet 6. september 2006 Jeg har sett TO kjempeekle små dyr i kjøkkenskapet mitt på en måned, og innser jo at det nok er mange, mange fler på lur et eller annet sted. De er ca 3 mm lange, og beveger seg kjemperaskt, og litt 'ormete'. Da jeg så den første, krøyp den i full fart opp i havregryna mine, som jeg såklart kastet med en gang. Den andre, som jeg så nå nettopp, forsvant ned mellom veggen og skapet. De er superekle og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Hva er dette? Hvordan blir jeg kvitt dem?
liv Skrevet 6. september 2006 #2 Skrevet 6. september 2006 Mel-larver kanskje? Ta ut og vaske alt i skapet, mel, havregryn og sånt bør oppbevares i lufttette bokser.
Gjest gjesta Skrevet 6. september 2006 #3 Skrevet 6. september 2006 Du må IKKE vaske. Disse kjøkkendyrene liker fuktighet, mat og mørke. Du må støvsuge aller kroker. De tåler også dårlig varme. Demonter lister mm. dersom mulig. Fine gjemmesteder det der. Tørrvarer har du i bokser/plastposer.
Gjest Tibz Skrevet 6. september 2006 #4 Skrevet 6. september 2006 Jeg har sett TO kjempeekle små dyr i kjøkkenskapet mitt på en måned, og innser jo at det nok er mange, mange fler på lur et eller annet sted. De er ca 3 mm lange, og beveger seg kjemperaskt, og litt 'ormete'. Da jeg så den første, krøyp den i full fart opp i havregryna mine, som jeg såklart kastet med en gang. Den andre, som jeg så nå nettopp, forsvant ned mellom veggen og skapet. De er superekle og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Hva er dette? Hvordan blir jeg kvitt dem? ← Kjempe ekkelt! Har du noen husdyr? Grunnen til at jeg spør er at jeg hadde nemlig selv "larver" på mitt kjøkken... Og det viste seg at det kom fra tørrforet til kattene..... Siden har jeg bare kjøpt tørrfor på dyrebutikken og ikke på dagligvarebutikk.
Flarn Skrevet 6. september 2006 Forfatter #5 Skrevet 6. september 2006 Jeg har ikke husdyr nei. Det er nok mel-larver eller lignende. Æsj. Om disse dyrene eter opp tørrvarene mine, gjør de fra seg i tørrvarene også? I såfall må jeg jo kaste alt jeg har. Og jeg som nettopp har kjøpt inn masse sesamfrø og lignende til frokostblandinger. Tror jeg skal investere i sånne fine glasskrukker og ha mel og andre tørrvarer i. Om jeg stenger tilgangen til alle tørrvarer, og støvsuger godt, blir de borte med en gang da?
liv Skrevet 6. september 2006 #6 Skrevet 6. september 2006 Kan hende du må gjenta støvsuginga noen ganger.. Egg og sånt klekkes jo til litt forskjellig tid!
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2006 #7 Skrevet 6. september 2006 usj, hvordan ser de ut, farge og sånn? Har sett noen hos meg også når jeg tenker meg om..
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2006 #8 Skrevet 6. september 2006 Kast alle tørrvarene som er åpnet ja. Du har nok fått disse med deg fra butikken.
Gjest Fjellsippa Skrevet 6. september 2006 #9 Skrevet 6. september 2006 Jeg hadde også sånne småkryp tidligere. Vet ikke helt om det er samme som er hos deg, for de som var i mitt skap krøp ikke fort. Jeg tok med en og dro til mattilsynet. Der sa de at det var vepsebolklanner. De er først små brune larver, og deretter blir de små svarte biller. De er ekle, men ødelegger ikke trematerialer (skapdører og vegger). De angriper pels, så hvis du har utstoppede dyr kan de bli ødelagt. Det er rett som det er sagt før her at du ikke må vaske, men støvsuge. Hvis du ikke har noe klisj i skapet da. Da må du vaske. Bruk hårføner å tørke med. Helst så varm som mulig. Jeg setter aldri noe i skapet uten å ha det i plastposer som jeg knyter igjen, eller bokser. Dette har jeg gjort helt siden jeg oppdaget dem, og nå er de forsvunnet. Men det tok lang tid, faktisk flere år så det er en lang prosess. Jeg vet imidlertid at selv om jeg har funnet en og annen larve, så har den ikke vært i kontakt med maten siden den er i plastposer. Første gang jeg oppdaget dem kastet jeg alt som var i skapet. Håper du også blir kvitt krypa. Du kan jo også ta med en og spørre mattilsynet hva det er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå