Gå til innhold

Er alle nyanser av rødt like fy-fy?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver desperat å finne en kjole til et bryllup jeg skal i om ikke så lenge. Jeg har fått med meg at man ikke skal stille i rød kjole, men gjelder det uansett hvilke nyanse av rødt man velger? For eksempel lyserødt, rosa, orange, vinrødt osv, kan man gå i det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hopp over den signalrøde så er du trygg. Poenget med at NOEN ikke liker at det gåes med rød kjole er at denne synes så innmari. De færreste bryr seg filla.

Burgunder, rosa, og mørkerød og alt det andre er fritt vilt.

Eller ring bruden og spør om hun har noen meninger om hva som er passende, de færreste har det, med unntak av den evindelige hvit-kjole diskusjonen.

Skrevet

Høh? :overrasket: Er rødt fy-fy? Da syndes det i såfall mye, altså!

Selv har jeg gått i rødt et par ganger, og det er da alltid rødkledde gjester - både i ulike nyanser og i knallrødt.

Trodde det bare var hvitt som var fy-fy, jeg. Siden det er brudens farge!

Skrevet

Jeg har godt i både babyrosa og mørkerød. Iden mørkerøde spurte jeg bruden om, og det var selvfølgelig helt greit. men rosa, oransje osv er det ingenting som tilsier at man ikke kan ha.

Skrevet

Både hvitt, rødt og rosa er noe av det mest iøyenfallende man kan kle seg i, men nå om dagen er vel poenget helst at man ikke skal risikere å bli forvekslet med bruden. Ikke gå i en hvit kjole som kan tas for brudekjole. Ellers er alle farger OK. Mener når jeg.

Skrevet

Jeg har gått i bryllup i knallrød femtitallskjole. Følte ikke at noen så rart på meg av den grunn... :forvirret:

Skrevet (endret)

Knallrød er en farge man bør prøve å unngå sies det. Altså; null problem å bruke rosa/ orange/ mørk rød/ klær med rødt mønster ol.

Jeg på min side hadde ikke brydd meg og knallrødt.

Endret av Kitten
Gjest Madam Felle
Skrevet
Høh?  :overrasket: Er rødt fy-fy? Da syndes det i såfall mye, altså!

Selv har jeg gått i rødt et par ganger, og det er da alltid rødkledde gjester - både i ulike nyanser og i knallrødt.

Trodde det bare var hvitt som var fy-fy, jeg. Siden det er brudens farge!

Enkelte bruder vil ikke at gjestene skal gå i rødt, for det kan jo ta vekk litt av oppmerksomheten fra de. Det er eneste grunnen til at man ikke skal gå med rødt, for personen som bærer den får visst litt for mye oppmerksomhet.

Men jeg mener man kan gå i rødt om man vil, for det får da være grenser til hvor mye en skal styre unna.

Gjest LilSweetie
Skrevet
Enkelte bruder vil ikke at gjestene skal gå i rødt, for det kan jo ta vekk litt av oppmerksomheten fra de. Det er eneste grunnen til at man ikke skal gå med rødt, for personen som bærer den får visst litt for mye oppmerksomhet.

Men jeg mener man kan gå i rødt om man vil, for det får da være grenser til hvor mye en skal styre unna.

Bruder som har sånne ideer de presser på gjestene sine burde sperres inne i et mørkt rom :murvegg:

Skrevet

Har jeg aldri hørt før.... Greit med hvitt, men NOEN farger må man da kunne gå i uten å skape panikk. Kanskje alle burde komme i musegrått så sees hvertfal brura godt.

På vår fest så tenkte jeg ikke over sånt......... prøve å huske om noen kom i rødt... hmmmmmmmmmm

Skrevet

Vår toastmaster hadde på seg rød kjole med et svart sjal over skuldrene i vårt bryllup. Hun var nydelig!!

Selv har jeg også gått i rød kjole i bryllup en gang, følte ikke at det var feil i det hele tatt.

Skrevet

Jeg har faktisk hørt at man ikke skal ha på seg rødt siden man da siganliserer at man ønsker brudgommen/har stått i med brudgommen. Dette i tillegg til at det tar vekk oppmerksomheten fra bruden.

Selv har jeg gått i rød kjole, uten at jeg har hatt noe sidesprang med brudgommen av den grunn. Jeg kler rødt veldig godt. Det er jo så mange farger man skal unngå, og blå som er blant de "lovlige" fargene kler jeg svært dårlig.

Skrevet

Jeg synes regelen om at man ikke skal gå med verken rød eller svart er helt unødvendig, og jeg kommer overhodet ikke å bry meg om at noen går i det i mitt bryllup. Helst ikke hvitt, men ellers er det samme for meg.

Gjest Gjest_Anki_*
Skrevet

I vårt bryllup skal ingen av gjesten bære røde kjoler, men dette har jeg skrevet i invitasjonene fordi det er masse blodrødt i kjolen, sløret og skoene mine og brudepikene og mannens dress pluss at en ren rød kjole er forbeholdt min forlover. Ikke fordi vi er redd for for lite oppmerksomhet, men fordi vi gjør hele opplegget litt spesi!!! Og den som trosser dette synes jeg bare er skikkelig barnslig og trnger ikke ta seg bryderiet med å komme til fest hos oss.

Skrevet
I vårt bryllup skal ingen av gjesten bære røde kjoler, men dette har jeg skrevet i invitasjonene fordi det er masse blodrødt i kjolen, sløret og skoene mine og brudepikene og mannens dress pluss at en ren rød kjole er forbeholdt min forlover. Ikke fordi vi er redd for for lite oppmerksomhet, men fordi vi gjør hele opplegget litt spesi!!! Og den som trosser dette synes jeg bare er skikkelig barnslig og trnger ikke ta seg bryderiet med å komme til fest hos oss.

Når man presiserer at man ikke vil ha rødt (eller en annen farge) blir det selvfølgelig noe annet, og da bør gjestene respektere det.

Skrevet

Motviljen mot rødt i bryllup baserer seg opprinnelig på gammel overtro, ikke oppmerksomhetsstyke bruder. Husker når Charles og Diana giftet seg, da kom den amerikanske presidentfruen i rød kjøle og fikk mye pes for det.

Ellers var grønt også en farge man skulle unngå i bryllup i gamle dager. Grønt var alvenes farge, og da kunne man bli røvet av alver eller tiltrekke seg alver.

Skrevet

I riktig gamle dager var rødt en brudefarge. Kanksje det stammer litt derfra også. Brudestakkene (bunadene) er veldig ofte røde. Rødt var en kostbar farge og ble kun brukt på dyre, fine plagg. Hvitt kom vel egentlig ikke på moten før rundt århundreskiften en gang, hvis jeg ikke husker feil nå.

Skrevet (endret)

Takk for svarene, alle sammen!

Ellers var grønt også en farge man skulle unngå i bryllup i gamle dager. Grønt var alvenes farge, og da kunne man bli røvet av alver eller tiltrekke seg alver.

He he, dette blir bare mer og mer komplisert, jo :ler:

Ikke hvitt, rødt, svart eller grønt.... Finnes det i det hele tatt noen farger som det ikke er noen myter eller oppfatninger rundt, og som er 110% safe å bruke? Musegrått kanskje? :klø:

Endret av Marcia
Gjest LilSweetie
Skrevet
Ikke hvitt, rødt, svart eller grønt.... Finnes det i det hele tatt noen farger som det ikke er noen myter eller oppfatninger rundt, og som er 110% safe å bruke? Musegrått kanskje?  :klø:

Gå naken :sjarmor:

Skrevet

Jeg har vært i bryllup med knallrød kjole.. Fin var den og..

Og vært i bryllup der forlover til bruden hadde knallrød kjole.. og et der brudens mor hadde rød kjole..

Det viktigste er vel å finne noe en liker og at det ikke er HVITT!

(selv om jeg har vært i bryllup der brudgommens søster stillte i hvit "hore-kjole"..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...