Gjest Eater Skrevet 6. september 2006 #1 Skrevet 6. september 2006 Hei alle sammen Jeg tror jeg har et problem når det gjelder kostholdet mitt, og håper jeg kanskje få litt innspill fra kloke hoder her inne. I de siste månedene har jeg mistet kontroll når det gjelder matinntak. Virkelig mistet kontrollen. Jeg spiser og spiser, men føler ingen metthet. Det verste er at jeg spiser nesten bare usunt. Jeg tror jeg har spist 3-4 bokser med konfektsjokolade på et par måneder. Jeg spiser nesten ikke noe grønnsaker eller fisk eller sunt kjøtt. Prøver å si til meg selv at jeg må skjerpe meg nå, men utsetter det bare til imorgen, og utsetter igjen til neste dag, osv...Jeg får ofte dårlig samvittighet pga dette. Når jeg tenker på at jeg ikke trener som jeg burde, føler jeg meg enda dårligere Vet at det er min feil og jeg har satt meg selv i denne situasjonen. Selvfølelsen min er på bunn, og jeg føler meg ikke bra med meg selv. Jeg orker nesten ikke å se på meg selv i speilet fordi jeg ikke liker det jeg ser. Tanken på å ta meg selv i nakken og gjøre noe med det, er så tung og deppende at jeg heller begraver meg selv enda dypere ned og spiser. Mat er min venn og min trøst virker det som. Hva kan jeg gjøre for å få slutt på denne "sulten"? Takk for svar
Gjest Gjesta Skrevet 6. september 2006 #2 Skrevet 6. september 2006 Kanskje du bør begynne å føre spisedagbok, der du fører opp alt du spiser i løpet av en dag? Da blir det lettere å se om det er så ille som du tror. Med de sparsomme opplysningene du gir, er det umulig å si noe som helst om kostholdet ditt.
Gjest Elfrida Skrevet 6. september 2006 #3 Skrevet 6. september 2006 Det ser ut til at du bruker mat som trøst og medisin, og du spiser ikke fordi du er sulten, men fordi du er deppa. Når du spiser uten å være sulten så kan det hende at hjernen ikke er forberedt på å få mat, og derfor ikke sender ut metthetssignaler. Spiser man slik over lengre tid forvirrer du kroppen, og sult- og metthetsfølelsen kan blir forstyrra. Det virker som du er klar over at du spiser av andre grunner enn ordentlig sult. Nå bør du begynne å tenke på hva de grunnene er, og hva du kan gjøre med dem, annet enn å spise dem bort. Kanskje du kan prøve å skrive ned problemene dine, og hva du kan gjøre for å få det bedre. Det neste blir å prøve å lytte til kroppen. Når du kunne drepe for en brødskive med ost eller en gulrot, da vet du at det er ekte sult du føler. Når du bare har lyst på sjokolade og søtsaker, men ikke skikkelig mat, er det antagelig ikke sult du føler, men at du er deppa eller kjeder deg og har lyst til å føle deg bedre. Problemet er jo at sjokolade bare hjelper en kort stund, og så er man enda mer deppa, ikke sant? Prøv i en periode å kjenne virkelig godt etter hva det er du har lyst på av mat, og så spiser du det. Mens du spiser skal du nyte hver eneste bit i ro og mak, og prøve å kjenne etter metthetsfølelsen. Når du tror du er mett skal du slutte å spise. Blir du sulten igjen gjør du det samme på nytt. Du skal spise det du har lyst på, med unntak av ting med sukker i.
Gjest Lanyah Skrevet 6. september 2006 #4 Skrevet 6. september 2006 Hei alle sammen Jeg tror jeg har et problem når det gjelder kostholdet mitt, og håper jeg kanskje få litt innspill fra kloke hoder her inne. I de siste månedene har jeg mistet kontroll når det gjelder matinntak. Virkelig mistet kontrollen. Jeg spiser og spiser, men føler ingen metthet. Det verste er at jeg spiser nesten bare usunt. Jeg tror jeg har spist 3-4 bokser med konfektsjokolade på et par måneder. Jeg spiser nesten ikke noe grønnsaker eller fisk eller sunt kjøtt. Prøver å si til meg selv at jeg må skjerpe meg nå, men utsetter det bare til imorgen, og utsetter igjen til neste dag, osv...Jeg får ofte dårlig samvittighet pga dette. Når jeg tenker på at jeg ikke trener som jeg burde, føler jeg meg enda dårligere Vet at det er min feil og jeg har satt meg selv i denne situasjonen. Selvfølelsen min er på bunn, og jeg føler meg ikke bra med meg selv. Jeg orker nesten ikke å se på meg selv i speilet fordi jeg ikke liker det jeg ser. Tanken på å ta meg selv i nakken og gjøre noe med det, er så tung og deppende at jeg heller begraver meg selv enda dypere ned og spiser. Mat er min venn og min trøst virker det som. Hva kan jeg gjøre for å få slutt på denne "sulten"? Takk for svar ← Jeg har det på samme måte som deg, jeg er alltid sulten! Jeg vet hvordan du har det. Jeg har nå klart å bli sunnere, men spiser mye for det. Jeg har høy forbrenning, så jeg kan spise veeeeeeldig mye. Men nå når jeg begynner å bli litt eldre (blir 19) så merker jeg at det sniker seg rundt magen. Og det er da jeg får øyene opp og skjønner at jeg må gjøre noe...! Det er knallhard, det vet jeg og jeg sliter enda...! Men trøster meg med at jeg spiser sunnere. Jeg er iallefall på en bedre vei. Jeg detter stadig ut og tenker; "jaja, IMORGEN skal jeg skjerpe meg!", ògså presser jeg i meg alt jeg har lyst på...! Så sitter jeg med dårlig samvittighet... Så mitt råd er å bare prøve å være litt sunnere..., da kan du spise mye og ofte uten at det blir helt for gale...! Da er du iallfall på en vei..., ògså kan du ta ned etterhvert. Tror ikke kroppen har godt av totalforandring av matvaner, da det som nettopp skjer at vi sprikker og hiver i oss alt mulig (det jeg kaller "spisekick")! Gir deg en klem, for jeg vet hvordan det er! Lykke til!
Gjest Sans1 Skrevet 8. september 2006 #5 Skrevet 8. september 2006 Hei - du skriver at du stort sett bare spiser usunt - Jeg tror det er der svaret ditt ligger. Hvis du spiser sunnere og grovere produkter vil du kjenne en helt annen metthetsfølelse. Usunne produkter gjør at blodsukkeret ditt svinger veldig. - Dvs at du vil mye fortere kjenne sult og søthetsbehov. Ved å spise sunt og variert vil blodsukkeret ditt holde seg mer stabilt og jeg tror at du da vil bli kvitt mye av denne sulten din Lykke til!!
Champagnepiken Skrevet 11. september 2006 #6 Skrevet 11. september 2006 Hei - du skriver at du stort sett bare spiser usunt - Jeg tror det er der svaret ditt ligger. Hvis du spiser sunnere og grovere produkter vil du kjenne en helt annen metthetsfølelse. Usunne produkter gjør at blodsukkeret ditt svinger veldig. - Dvs at du vil mye fortere kjenne sult og søthetsbehov. Ved å spise sunt og variert vil blodsukkeret ditt holde seg mer stabilt og jeg tror at du da vil bli kvitt mye av denne sulten din Lykke til!! ← Helt sant! Jeg spiser MYE mindre - og har ikke dette mentale behovet for å spise hele tida - når jeg spiser ordentlig, sunn mat.
Gjest TS_Eater Skrevet 12. september 2006 #7 Skrevet 12. september 2006 Hei! Tusen takk for gode svar Jeg innser at det er en ond sirkel jeg har kommet inn i og jeg må legge om matvanene mine for å bryte den. Overgangen fra usunt til sunn mat er hard, men jeg kan ikke utsette det lenger. Blir bare mer og mer deppa. Har prøvd å spise litt mindre og litt sunnere, men når dagen snart er omme, så merker jeg at jeg blir så sulten at det gnager noe helt forferdelig magen. Da er jeg bare nødt til å hive i meg noe for å stilne sulten. Klarer ikke å sove hvis ikke jeg spiser noe før jeg legger meg. Ei venninne sa til meg i dag at jeg legger mye lettere på meg dersom jeg spiser kort tid før jeg sover. Det er litt merkelig ettersom jeg er skrubbsulten når jeg våkner opp. Jeg hadde da trodd at maten blir fordøyet i løpet av natten jeg, siden jeg er så sulten. Imorgen skal jeg prøve å starte et "nytt og bedre" liv. Så får vi se hvordan det går
Gjest Elfrida Skrevet 13. september 2006 #8 Skrevet 13. september 2006 Du trenger ikke sulte deg hvis du spiser sunt. Spis skikkelige måltider som gjør deg mett, da blir det mye lettere å unngå søplematen.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #9 Skrevet 13. september 2006 start opptrapping av å spise grønnsaker til middag og frukt sammen med lunsjmatpakka. feks. ikke slutt å spise godis,men unn deg selv lørdagsgodis. trening hjelper til å "stagge" og stabilisere matinntaket. lite/ingen trening/ stort inntak av sukker= deppa= mindre lyst til å trene og et destruktivt forhold til kroppen... en ond sirkel som noen har nevnt før meg. La være å kjøpe godterier til å legge i kjøkkenskapet, da slepper du å spise det opp mot din vilje!! Veit VELDIG godt hvordan du har det Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå