Cuba Skrevet 6. september 2006 #1 Skrevet 6. september 2006 Jeg og samboern har veldig lyst til å gå til anskaffelse av hund. Og det blir mest sannsynlig Boxer! =) Men vi vil gjøre alt vi kan for at hunden skal ha det godt og tenker da på når man er i arbeid. Selvfølgelig; de første ukene er man jo uansett hjemme med den, og evnt lærer den opp til å være alene. Sånn det er nå bor vi i blokk (4. etasje.. :s) så har jo ikke mulighet til å ha den i noe utegård e.l. Vil dere fraråde andre 100% til å ha de i blokk? Er det dyreplageri å ha den hjemme i flere timer mens man er på jobb? Samboern er bilmekaniker og kan muligens ha den på jobb på ett eller annet vis. Uansett blir det nok ikke noe før til året av forskjellige årsaker så vi har jo masse tid til å lære og finne ut ting. Håper på masse råd og hjelp ang. dette da vi ikke vil skaffe oss en hund som ikke får det noe godt. Er også klar over at Boxer er en hund som trenger mye aktivitet! Så det er sagt
Gjest Fruktfat Skrevet 6. september 2006 #2 Skrevet 6. september 2006 en hund har ikke vondt av å være alene, de fleste med hund har jo jobb men ta det gradvis, ikke reis fra den og bli borte flere timer første gangen.
Cuba Skrevet 6. september 2006 Forfatter #3 Skrevet 6. september 2006 Ja, er jo sant det! hehe.. Hadde tenkt til å ta noen uker fri i begynnelsen. Og vende den til å være alene.. =)
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2006 #4 Skrevet 6. september 2006 Godt hundevalg Har boxer selv, og er kjempefornøyd- Det du imidlertid må huske på er at boxeren er en hunderase som ofte ikke er "flink" til å være hjemme alene over lang tid. Vet flere som har fått endel ødelagt hjemme fordi boxeren ikke takler det. Vi har forøvrig vært veldig heldig, fordi vår skjønne boxer trives godt hjemme alene, og har aldri ødelagt noe. Lykke til
Gjest solstrålaaa Skrevet 6. september 2006 #5 Skrevet 6. september 2006 den bør ikke være lenge alene med en gang... litt og litt av gangen... og den kommer nok til å ødelegge ting om den er valp å dere har mye "tilgjengelig" som han kan ødelegge.. det gjorde hvertfall vår valp... og gjør enda forsåvidt men nå har vi flytta å mindre ting han kan gå løs på.. vi hadde han i blokk i 2 etasje de første to mnd ca.. det GÅR men ikke til å ambefale... er stress å gå 4 etasjer ned hver gang en valp må ut det var MER enn nok med 2 etasjer for å si det sånn.. (ikke at jeg er lat men man rekker det sjelden... valper tisser når de må)....
Gjest Revenka Skrevet 6. september 2006 #6 Skrevet 6. september 2006 Det er ikke noe problem å ha hund i leilighet, men det er mer jobb i valpeperioden før de er husrene. Det har vi hatt uten problemer iallefall. Og en hund kan være alene hjemme mens eierne er på jobb, men som nevnt over, den bør vennes til å være alene bit by bit. Lykke til!
Cuba Skrevet 7. september 2006 Forfatter #7 Skrevet 7. september 2006 Takk for svar Er det vanlig at de går løs på sofaen? Vi har en svart skinnsofa som vi er ganske redd for, så det vil vel være noe av det vi kommer til å passe best på! Men det er vel ikke noe i veien for å legge over noen pledd o.l. Og det må vel gå an å lære den ganske fort til at sofaen ikke er noen lekeplass..?
Gjest Gjesta Skrevet 7. september 2006 #8 Skrevet 7. september 2006 Takk for svar Er det vanlig at de går løs på sofaen? Vi har en svart skinnsofa som vi er ganske redd for, så det vil vel være noe av det vi kommer til å passe best på! Men det er vel ikke noe i veien for å legge over noen pledd o.l. Og det må vel gå an å lære den ganske fort til at sofaen ikke er noen lekeplass..? ← Det lureste er nok å stenge av et område som dere valpesikrer. Oppdretteren vår fortalte at en av hans hunder (en gordonsetter, voksen sådan) en gang ødela en hel sofa, og fikk i seg deler av den. Hunder blir lett stresset hvis de har et for stort område å "passe på", så la ham/henne gjerne få for eksempel et soverom, eller badet, eller gangen. Selv bruker vi bur når hunden er alene, og der roer han seg fint. Han sover også i buret om natta, da med døra åpen, og han går dit selv når han vil ha fred og ro. Nå er han ti måneder gammel, og klarer å være hjemme alene i 4-5 timer, i hvertfall. Men vi har skjemt ham bort, da. Ang. det å ha hund i leilighet, så hadde vi det tidligere. Vi bodde i blokk, med heis, og opplevde at det var ingen problemer med å få ham husren; han har ikke tisset inne siden han var ca 10 uker gammel. Vi gikk til slutt lei, og kjøpte rekkehus, men hunden var ikke hovedårsaken, mer det siste loddet på vektskåla. Gled dere! Hund er gøy (og noen ganger også frustrerende).
Cuba Skrevet 7. september 2006 Forfatter #9 Skrevet 7. september 2006 Ja, kan nok være lurt å ha et eget rom e.l. Har et lite rom som vi bruker som garderobe. Nå er det kun en komode der så det kunne jo være et fint sted å sette inn bur, noe pledd o.l. og ting han kan leke med. Da kan han jo være i buret og ellers i rommet om han vil.. En ting til.. Hva med bil? Vi har ikke noe stasjonsvogn, men er det veldig viktig? Når man kjører lengre turer er det kanskje greit, ellers går det kanskje an den bare er i baksetet? Legger ut et pledd osv..? Kom gjerne med flere tips =)
Gjest Gjesta Skrevet 7. september 2006 #10 Skrevet 7. september 2006 Jeg ville ikke hatt hunden løs i bil; det er farlig både for hund og fører, spesielt i tilfelle ulykke. Det finnes bilbelte til hund som kan festes i det ordinære bilbeltet. Sjekk ut på Canis om noen vet mer, eller om eventuelt nettbutikken der fører det. Vi har ikke stasjonsvogn, men kombi, og bur til hunden bak i bilen. Dit hopper han inn frivillig, for han vet at det ofte da er tur på gang=morsomt. Når vi har hatt ham løst i bilen, har han stresset noe helt voldsomt, stakkar.
Gjest Revenka Skrevet 7. september 2006 #11 Skrevet 7. september 2006 Jeg ville nok ha sett an aktivitetsnivået til hunden din. Kjenner til en ridgeback som spiste opp en sofa da den var alene hjemme. Min hund (berner) er litt av den "ikke så aktive typen" og ødelegger aldri noe. Jeg tror det er viktig å gi hunden rett mengde med aktiviteter for å unngå slike terrorhandlinger i hjemmet :-) En hund som er under/overstimulert kan lettere ødelegge noe.
Cuba Skrevet 7. september 2006 Forfatter #12 Skrevet 7. september 2006 Jeg ville ikke hatt hunden løs i bil; det er farlig både for hund og fører, spesielt i tilfelle ulykke. Det finnes bilbelte til hund som kan festes i det ordinære bilbeltet. Sjekk ut på Canis om noen vet mer, eller om eventuelt nettbutikken der fører det. Vi har ikke stasjonsvogn, men kombi, og bur til hunden bak i bilen. Dit hopper han inn frivillig, for han vet at det ofte da er tur på gang=morsomt. Når vi har hatt ham løst i bilen, har han stresset noe helt voldsomt, stakkar. ← Ja, det er jo klart! Man må jo finne løsninger som passer sin hund.. Jeg ville nok ha sett an aktivitetsnivået til hunden din. Kjenner til en ridgeback som spiste opp en sofa da den var alene hjemme. Min hund (berner) er litt av den "ikke så aktive typen" og ødelegger aldri noe. Jeg tror det er viktig å gi hunden rett mengde med aktiviteter for å unngå slike terrorhandlinger i hjemmet :-) En hund som er under/overstimulert kan lettere ødelegge noe. ← Ja, men en god ide er vel å vende hunden til å være i det ene rommet når den er hjemme alene. Å ikke ha hele leiligheten som territorium.
Gjest Fruktfat Skrevet 7. september 2006 #13 Skrevet 7. september 2006 nå har vi en liten rase, mulig det er forskjell på det, men hun har aldri ødelagt noe når hun har vært alene hjemme. ikke ligger hun i buret eller er stengt inne på et rom heller.
Gjest Gjesta Skrevet 7. september 2006 #14 Skrevet 7. september 2006 (endret) nå har vi en liten rase, mulig det er forskjell på det, men hun har aldri ødelagt noe når hun har vært alene hjemme. ikke ligger hun i buret eller er stengt inne på et rom heller. ← Jeg tror ikke det er størrelsen det kommer an på, i og for seg, men mer om rasen, og ikke minst individet, er rolig eller en mer hyper type. Min setter er ekstremt hyper, og blir stresset av store, åpne områder han må bevokte, mens Berner Sennenen til en bekjent har vært rolig og behersket helt fra første stund, og han er jo mye større. Endret 7. september 2006 av Elphaba
Tabris Skrevet 7. september 2006 #15 Skrevet 7. september 2006 Jeg ville ikke hatt den i bur hele dagen, jeg synes det er altfor liten tumleplass for så mange timer. Jeg synes dere fint kan ha en boxer, så sant dere har satt dere godt inn i hva som kreves og hvordan man oppdrar en hund. Hvis dere går tur med den på kvelden, og står opp en halvtime-time før den vanlige tiden og går en frisk tur med den før dere drar på jobb, så er sjansen større for at den roer seg i løpet av dagen. Likevel ville jeg vært forberedt på at ting kan bli tygget i stykker av utålmodige valpetenner. Da jeg hadde valp, så leide jeg leilighet hos ei venninne. Hun gikk dermed ned en gang i løpet av dagen mens jeg var på jobb og tok henne ut. Det er dessverre ikke alle som har den muligheten. På grunn av at hun skulle være alene på dagtid, så gjorde jeg henne vant med å kun få mat èn gang om dagen (når hun var litt eldre, selvsagt), nemlig om kvelden. Dermed fikk hun gjort fra seg om morgenen, og sjansen var mindre for at hun måtte på do mens jeg var borte. Jeg har dessverre ingen erfaring med rasen boxer, men har hørt de er rimelig livlige og aktive. Lykke til med hundekjøp!
Cuba Skrevet 7. september 2006 Forfatter #16 Skrevet 7. september 2006 Jeg ville ikke hatt den i bur hele dagen, jeg synes det er altfor liten tumleplass for så mange timer. Jeg synes dere fint kan ha en boxer, så sant dere har satt dere godt inn i hva som kreves og hvordan man oppdrar en hund. Hvis dere går tur med den på kvelden, og står opp en halvtime-time før den vanlige tiden og går en frisk tur med den før dere drar på jobb, så er sjansen større for at den roer seg i løpet av dagen. Likevel ville jeg vært forberedt på at ting kan bli tygget i stykker av utålmodige valpetenner. Da jeg hadde valp, så leide jeg leilighet hos ei venninne. Hun gikk dermed ned en gang i løpet av dagen mens jeg var på jobb og tok henne ut. Det er dessverre ikke alle som har den muligheten. På grunn av at hun skulle være alene på dagtid, så gjorde jeg henne vant med å kun få mat èn gang om dagen (når hun var litt eldre, selvsagt), nemlig om kvelden. Dermed fikk hun gjort fra seg om morgenen, og sjansen var mindre for at hun måtte på do mens jeg var borte. Jeg har dessverre ingen erfaring med rasen boxer, men har hørt de er rimelig livlige og aktive. Lykke til med hundekjøp! ← Ja, jeg er veldig ivrig til å lese og sette meg inn i dette! Vil være mest mulig forberedt når valpen kommer.. =) Syns det høres greit ut å stå opp litt tidligere enn vanlig, så den er litt roligere ja! Håper det kan løse seg sånn at den kan ha et "eget" lite rom hvor det ikke er farlige ting den kan ødelegge. Vi har en nabo & kamerat som har skaffet seg boxer og er vel også litt derfor vi har funnet ut at det er en sånn rase vi ønsker oss! Så vet jo litt om hvordan de er/kan være.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2006 #17 Skrevet 7. september 2006 Gratulerer med valg av hund. Boxere er kjempefine, men husk å sjekke linjene til hunden. Det er jo en del helseproblemer med boxere, som med mange andre hunderaser, så det er bedre å være sikker! Vil du vurdere bur? Min hund er ikke vant med bur og er nå voksen, og jeg skulle ønske jeg hadde begynt med burtrening allerede fra da hunden var liten... Mange fordeler med det. Drar vi bort, og må ha med hunden, men det er vanskelig å la den få gå fritt, er buret fint å ta med seg. Buret fungerer også ypperlig som en egen "hule" til hunden som den kan slappe helt av i om den vil ha tid for seg selv. Også er det lurt å ha det hvis du eventuelt får en destruktiv hund (håper jeg ikke får det med ny valp, banker i bordet på den!). Men det er faktisk hunder som har klart å gnage seg gjennom jernbur, så du må nesten kjenne hunden din selv. Jeg vil i hvert fall vurdere å ha bur til min neste hund.
Cuba Skrevet 8. september 2006 Forfatter #18 Skrevet 8. september 2006 Takk Vi vil nok prøve å vende den til bur ja! Er som du sier mange fordeler med det, for hunden også! Skal faktisk dra å se på noen valper i morgen, så det blir jo spennende =) Det var visst flere på venteliste, for oppdretteren brukte ikke metoden "først til mølla", men ville se an kjøperne. Så vet ikke helt hvor god sjangse vi har men. Er unge, bor i blokk og har aldri hatt hund før. Men de vil nok se på oss som fornuftige og hyggelige mennesker så det gjenstår og se.. Jeg bør kanskje nevne at besteforeldrene mine har hatt to hunder i mange år og vi har hatt mye omgang med dem? Håper virkelig ikke de legger vekt på om man har hatt mye erfaring med hunder fra før. Jeg mener vi kan bli minst like gode eiere som visse som har erfaring. Og vi leser og undersøker mye. Og er vi i tvil om noe vil vi jo høre med oppdretterne eller andre med erfaring..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå