Gjest Gjest Skrevet 6. september 2006 #1 Del Skrevet 6. september 2006 Noen som har gode oppskrifter på kålrabistappe? TAkk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 6. september 2006 #2 Del Skrevet 6. september 2006 Jeg pleier ikke følge noen oppskrift. Jeg skreller en liten kålrot og deler i biter, bruker gjerne en stor gulrot i biter også, som kokes mørt. Siles av og moses sammen med en god klatt smør, salt, pepper, litt revet muskat og evt en skvett fløte eller melk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karamba Skrevet 6. september 2006 #3 Del Skrevet 6. september 2006 Jeg pleier ikke følge noen oppskrift. Jeg skreller en liten kålrot og deler i biter, bruker gjerne en stor gulrot i biter også, som kokes mørt. Siles av og moses sammen med en god klatt smør, salt, pepper, litt revet muskat og evt en skvett fløte eller melk. ← Tilbereder den også på denne måten, men jeg har en kokt potet oppi i stedet for gulrot.... Men det er vel bare smak og behag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 6. september 2006 #4 Del Skrevet 6. september 2006 Tilbereder den også på denne måten, men jeg har en kokt potet oppi i stedet for gulrot.... Men det er vel bare smak og behag! ← Sånn gjør jeg det også. Før brukte jeg bare poteter sammen med kålrabien, men etter at jeg fikk smake kålrabistappe med melk/følte/jevning, så ble jeg "omvendt." Stappen blir litt søtere og kjempegod! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest **gjest Skrevet 6. september 2006 #5 Del Skrevet 6. september 2006 I stedet for å tilsette gulrot eller potet i kålrotstappa så koker vi en søtpotet og moser sammen med kålroten. Alle som har smakt den varianten hos oss er helt frelst etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 6. september 2006 #6 Del Skrevet 6. september 2006 Anbefaler alle som leser dette og ikke har laget sin egen stappe om å gjøre det. Fabelaktig godt. Jeg har gulrot, salt, pepper, bittelitt smør og fløte i. Jeg koker biter og moser med en stavmikser. Synes smaken blir best da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majka Skrevet 6. september 2006 #7 Del Skrevet 6. september 2006 Jeg elsker kålrabistappe, men spiser det visst bare til pinnekjøtt...Fikk så utrolig lyst på litt akkurat i dag. Hva spiser dere stappa til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulva35 Skrevet 6. september 2006 #8 Del Skrevet 6. september 2006 Jeg elsker kålrabistappe, men spiser det visst bare til pinnekjøtt...Fikk så utrolig lyst på litt akkurat i dag. Hva spiser dere stappa til? ← Kan ha det til middagspølser f.eks og sikkert masse annet også. Lager det bare med kålrot. Ikke gulerot eller potet oppi. Og så litt salt,litt hvit pepper,melk, bittelitt hvetmel og ørlite grann sukker. Og en klatt med smør. Fikk denne oppskriften av mannen min når jeg flyttet hit. Pinekjøtt er julekveldsmat på vestlandet og han er viden kjent for kålrabistappa si. Jeg ble kjempeglad og stolt når familien hans sa første julekvelden jeg bodde her: Far denne stappa di er like god som alltid. Og så var det jeg som hadde lager den Han påstår at det er sukkeret som gjør den lille forskjellen. Men veldig lite da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 6. september 2006 #9 Del Skrevet 6. september 2006 Jeg elsker kålrabistappe, men spiser det visst bare til pinnekjøtt...Fikk så utrolig lyst på litt akkurat i dag. Hva spiser dere stappa til? ← Middagspølse med kokte poteter og kålrabistappe er godt, det er også røyket svineknoke. En annen ting jeg spiser med kålrabistappe er fiskekaker i brun saus. Høres merkelig ut og smaker fortreffelig - ihvertfall en gang i blant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tyr Skrevet 6. september 2006 #10 Del Skrevet 6. september 2006 Kålrabistappe og saltkjøtt. mmmm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fjellsippa Skrevet 6. september 2006 #11 Del Skrevet 6. september 2006 Ser at noen koker kålrabi med enten gulrot eller potet i. Jeg bruker begge deler sammen med kålrabien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 6. september 2006 #12 Del Skrevet 6. september 2006 Jeg elsker kålrabistappe, men spiser det visst bare til pinnekjøtt...Fikk så utrolig lyst på litt akkurat i dag. Hva spiser dere stappa til? ← Det er nydelig til kokt røkt svinekam! Og servert med brunet smør... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 7. september 2006 #13 Del Skrevet 7. september 2006 En annen ting jeg spiser med kålrabistappe er fiskekaker i brun saus. Høres merkelig ut og smaker fortreffelig - ihvertfall en gang i blant. ← Vi bruker også kålrabistappe til fiskekaker, men uten brun saus. Skal faktisk lage det til middag i dag, må bare ut og få tak i litt fisk først. Ellers har vi også kålrabistappe til lettsaltet torsk en gang i blant, og til grove, vossakorv-aktige pølser. Og selvsagt til pinnekjøttet på julaften. Noen ganger vi også laget kålrabistappe og hatt "restemiddager" i romjulen på det som er igjen av røkt lammelår og rull av lam og kje (dvs. julepålegg). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå