Gå til innhold

8,5 eller 14 mm parkett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mye mas fra denne kanten om dagen :sjenert:

Men altså, nå har vi vært og sett på parkett. Vi vil gå for en mørk tresort. Har sett på både merbau og kirsebær. Merbau er jo veeeldig mørk da. Og så er det det med at man kanskje av prinsipielle årsaker ikke bør gå for en tresort som opprinnelig kommer fra regnskogen. Snakka med en selger i dag som fortalte at Tarkett som leverandør har sluttet å markedsføre merbau i Norge på grunn av press fra miljøvernorganisasjonene.

Men nok om det. Denne selgeren anbefalte oss å gå for 8,5 mm kirsebær istedet for 14 mm. Han fortalte at tynnparkett (Viva) er hardere enn alle andre parketter, uavhengig av tresort. Denne hadde dermed lang lang levetid, selv om den ikke kan slipes sånn som 14 mm parkett. Som en referanse fortalte han at alle de ansatte på byggevareforretninga hans har lagt 8,5 mm.

Noen som har kunnskap om dette og som vil dele av sin kunnskap med meg? Hva bør vi velge, 14 eller 8,5 mm? Nå skal det nevnes at for en tresort som kirsebær er prisforskjellen mellom 14 og 8,5 stor. 8,5 er betydelig billigere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil vel tro at underlaget har mest å si for hvilken tykkelse du bør velge. Er underlaget skikkelig slett bør det jo i prinsippet være nok med 8,5. Disse tynne tåler jo å bli pusset ned for ny lakking. Det er vel nesten mer vanlig å bytte parkett enn å slipe den ned nå...

Vi har lagt tynn parkett i gangen, mest fordi laminaten som lå der fra før også var tynn og vi måtte få lirket parketten under trappevangen. Har ikke hatt noen problemer med den ennå etter 3 år. Vi har støpt gulv under.

Hilsen Lille meg

Skrevet

Jeg ville valgt 14mm. Selve treverket oppå er jo likt hardt/mykt uansett hvilken tykkelse dere velger, forskjellen ligger vel i at sponen under 8,5mm er hardere presset enn den under 14mm. Det vil altså ikke bli noe mindre hakk i 8,5mm. Dessuten er det greit å kunne slipe ned noen ganger.

Skrevet
Jeg ville valgt 14mm. Selve treverket oppå er jo likt hardt/mykt uansett hvilken tykkelse dere velger, forskjellen ligger vel i at sponen under 8,5mm er hardere presset enn den under 14mm.

Nei. Treverket oppå er hardere med 8,5 mm. Det er nemlig ikke sponen under som er hardere presset. Det er selve treverket. Det er altså bare en tynn, hardt presset plate med kirsebær oppå 8,5 mm, og den er hardere enn tilsvarende i 14 mm, hvor treet ikke er så komprimert.

Det eneste jeg har betenkeligheter med i forhold til 8,5 mm er at det ikke kan slipes. Men hvor mange er det egentlig som sliper parketten i dag? I dag bytter vi golv ved behov. En kollega av meg for eksempel fortalte at de hadde bjørkeparkett (tror jeg det var) tidligere. Da det ble på tide å slipe og fikse den fant de ut at kostnadene med å få noen til å gjøre det var halvparten av det det ville koste dem å bytte parkett. De gikk derfor for å bytte, noe de gjorde selv. Så fikk de nytt golv og gode greier. Tror det er mange som tenker som dem.

Blir ikke helt klok på dette, jeg. Men takk for innspillene så langt. Tar gjerne imot flere.

Skrevet

Legg først et lag 14 mm parkett, et lag med ullpapp, og deretter et flytende lag med 8,5 mm.

Når du har slipt ned det første laget en gang, og er klar for det andre, river du det bare opp, pælmer det ut vinduet, og tar i bruk det under ;)

Sånn, nå slipper du å gruble mere... :sjarmor:

Skrevet

Jeg har lagt Tarkett 8,5 mm i en leilighet tidligere og var egentlig ikke i tvil da vi nå skulle legge parkett i huset; Det ble Tarkett Viva igjen! I mellomtiden hadde jeg 14 mm eikeparkett og den var skikkelig stygg etter under to år. Den mørke (Valnøtt) tynnparketten tålte på sin side både vannlekkasjer, hund og "utagerende" studentfester gjennom flere år uten å ta skade.

Betenkeligheten m.h.p. sliping synes jeg du skal slå fra deg! Å slipe parkett skikkelig er så tidkrevende (Alt må flyttes ut og støvet, som sniker seg inn absolutt overalt, må fjernes etterpå...) og kostbart at det neppe lønner seg i forhold til å legge nytt gulv etter 10 - 15 år.

Jeg ser også at du nevner mørk tresort. Har dere kikket på valnøtt? Jeg vet den kan se litt "urolig" ut på prøvene, men vi har lagt den mattlakkerte utgaven (Ser ut som den er oljet) og den ser mye "roligere" og mer ensartet ut på gulvet enn på prøvene. Maxbo er for øvrig rimeligst på denne typen parkett.

Det er ikke noe problem å legge tynnparketten oppå f.eks. eksisterende vinylbelegg/linoleum og p.g.a. av tykkelsen slipper man å heve terskler og dører. I følge "min" elektriker er dessuten 8,5 mm parkett det tykkeste det er hensiktsmessig å legge gulvvarme under. (Tykkere parkett leder varme for dårlig).

Trenger du flere argumenter? :ler:

Nei, jeg har ingen eierinteresser eller annen form for tilknytning til Tarkett... ;)

Gjest Fruktfat
Skrevet
Men hvor mange er det egentlig som sliper parketten i dag?  Da det ble på tide å slipe og fikse den fant de ut at kostnadene med å få noen til å gjøre det var halvparten av det det ville koste dem å bytte parkett.

det er nok noe i det. i siste bonytt er det en reportasje hvor de har slipt (og lakket?) parketten, det kom på 15000...

jeg ville valgt 14mm, fordi jeg har hørt at det er best, men jeg har ikke peiling :)

Skrevet (endret)
Jeg ser også at du nevner mørk tresort. Har dere kikket på valnøtt?

Ja, har sett litt på valnøtt. Men den mangler det varme rødskjæret som kirsebær har. Og det liker jeg. Har også sett på varmebehandlet ask. Men det ble for mørkebrunt. Tror vi går for 8,5 mm kirsebær fra Tarkett, jeg. Bare Nala-mannen er enig. Han skal innom butikken i morgen og se på den jeg likte så godt. Tenker han stiller stakkars selgermannen alle de kritiske spørsmålene, så om vi virkelig velger det er det i alle fall gjennomtenkt :ler:

Det med gulvvarme er også et poeng for vår del forresten. Det er nemlig varme i gulvet vi skal legge parkett oppå. Får en elektriker inn om ikke så altfor lenge. Han skal legge varmefølere (var det det det het tro??) før parketten legges, for det var det ikke der.

Takk for supre argumenter Leo. Du har mer eller mindre overbevist meg om at Tarkett 8,5 mm er et godt valg :) Og takk til dere andre også, for gode innspill! Hva i alle dager skulle vi har gjort uten KG nå som vi driver en massiv oppussingsjobb??

Endret av Nala
Skrevet

Vi har lagt 7 mm fra Kährs, kjempefornøyd med det. Vi har varme i golvet, og hadde heller ikke "plass" til 14 mm.

Hvem som sliper parketten? Min mor gjorde det nettopp - førti år etter at den ble lagt. Det ble kjempefint, men hun kunne godt ha gjort det for 10-20 år siden :lol:

Skrevet
Takk for supre argumenter Leo. Du har mer eller mindre overbevist meg om at Tarkett 8,5 mm er et godt valg :)

Skal dere ha varme i gulvet, er det ikke noe å lure på en gang! Case closed! :ler:

Hjelper det hvis jeg sier at de som la den skrøt uhemmet av hvor lett den var å legge pent også? Bare å klikke på plass og skjøtene er fullstendig usynlige! (De har lagt myyye parkett, men i ettertid tror jeg hver av dem har lagt minst 30 kvm. av denne hjemme hos seg selv med varmekabler under).

Husk det jeg nevnte om Maxbo og pris. Jeg sjekket myyye rundt før vi kjøpte og sparte 70 kroner pr. kvm. på det!

Skrevet

Vet du, Leo, nå tror jeg jaggu meg at du har fått meg til å gå for valnøtt i stedet for kirsebær også. Jammen veier argumentene dine tungt :ler: Neida. Vi dro opp til parkettsjappa igjen i dag, for å se på kirsebæra jeg så meg ut i går. Må jo nesten la mannen se parketten før vi kjøper :sjenert: Men så begynte vi å se åp valnøtt da. Og den var ikke så mørk som jeg husker. Så jo også på varmebehandlet ask, og den var veldig mørk. Mørk brun. Men i valnøtta var det jo faktisk litt rødskjær. Vi la kirsebær og valnøtt ved siden av hverandre. De er egentlig ganske like. Forskjellen er mest at det er mer variasjon i valnøttbordene. Det er mer liv og spill i dem. Vi har nå lånt med oss hjem ett bord av hver, så får vi tenke litt. Har lys toscana på kjøkkenet i huset vi bor i nå, og det er denne farga vi skal ha på veggen både i stua og på kjøkkenet i nyhuset. Så nå skal vi legge begge bordene inntil veggen og se om det hjelper oss å ta en beslutning. Skal rapportere tilbake i morgen og fortelle hva det ble :)

Skrevet
Vet du, Leo, nå tror jeg jaggu meg at du har fått meg til å gå for valnøtt i stedet for kirsebær også. Jammen veier argumentene dine tungt  :ler: 

OK, da kan jeg argumentere litt for valnøtt fremfor kirsebær :ler:

Det stemmer at valnøtt får et gyllent/litt rødlig skjær når lyset faller på den. Jeg synes kirsebær blir for rød og at den er vanskelig å kombinere med møbler i andre tresorter. Valnøtt varierer så vidt mye i fargen at den kler både helt lyse og helt mørke møbler. Fargen er dessuten mer nøytral enn kirsebær og derfor lettere å kombinere med veggfarger. Kirsebær har jeg dessuten sett at er følsomt for lyspåvirkning (Blir lysere felter under tepper etc.). Jeg vet ikke om dette er tilfelle med Tarketts variant, men valnøtt er jeg helt sikker på at ikke falmer siden jeg har hatt den i tilsammen mange år.

Kom forresten på at jeg sitter i en stor kontorstol på denne parketten nå og selv om stolen har vært kjørt frem og tilbake utallige ganger de siste månedene, er det ingen merker i parketten. (Plastdekket som egentlig skal ligge under stolen, står sammenrullet i et hjørne her... :sjenert: )

Gjest Fruktfat
Skrevet

bare lurer på en ting jeg; hva blir egentlig forskjellen på 8,5mm parkett og laminat da? sånn rent bortsett fra at det er parkett og laminat?

om 8,5mm parkett er hardere enn tykkere parkett, og ikke kan slipes, hva er fordelen med den i forhold til laminat?

*ganske uvitende, ja ;) *

Skrevet

om 8,5mm parkett er hardere enn tykkere parkett, og ikke kan slipes, hva er fordelen med den i forhold til laminat?

Først og fremst at det er parkett i stedet for laminat ;)

Neida, jeg skal forklare ordentlig; Fordelen er at det øverste sjiktet faktisk er treverk med noen millimeters tykkelse og ikke en tynn plastfilm med påtrykt mønster slik som på laminat. Det gjør f.eks. at hakk ikke synes så godt siden det skal relativt mye til før sjiktet under blir synlig gjennom hakket.

Selv om gulvet ikke kan helslipes er det ikke noe problem å slipe ned småskader og/eller fylle igjen hakk og lakke på nytt. Gulvet kan også lakkes etter noen år og dermed få en oppfriskning som gjør at det varer lenger. Laminat kan verken slipes eller lakkes.

Siden tynnparketten, i likhet med vanlig parkett, er tre tvers igjennom, føles den varmere enn laminat og man er mindre utsatt for trinnlyd. Mange er også opptatt av "trefølelsen" og utseendet på treverk vs. plastfilm med en påtrykt etterligning av tre.

Som alle andre typer parkett, tåler tynnparketten mindre vannsøl enn laminat og er litt mer utsatt for riper.

Ble du litt klokere nå?

Skrevet

Leo, du er herved utnevnt til mitt parakett-orakel :enig:

Skrevet
Jeg synes kirsebær blir for rød og at den er vanskelig å kombinere med møbler i andre tresorter.

Helt utenom tema egentlig, men jeg er veldig enig med Leo i dette. Kirsebær er en ganske dominerende tresort og med tanke på at gulvet sannsynligvis skal overleve både veggfarge og sofa ville jeg gått for noe mer nøytralt.

Skrevet
Leo, du er herved utnevnt til mitt parakett-orakel  :enig:

Kanskje jeg skal bytte nick til Parkettorakelet? :ler:

(Eh... Eller kanskje ikke...)

Helt utenom tema egentlig, men jeg er veldig enig med Leo i dette. Kirsebær er en ganske dominerende tresort og med tanke på at gulvet sannsynligvis skal overleve både veggfarge og sofa ville jeg gått for noe mer nøytralt.

Jeg kjenner i hvert fall flere som angrer på at de valgte kirsebær i den perioden det var som mest "hot"... Det ser veldig lekkert ut når det blir lagt, men når møblene skal inn, passer det plutselig ikke så godt lenger...

Skrevet

Nå har vi sett på bordbitene vi har hatt med oss hjem både lenge og vel. Og valget er tatt. Det ble VALNØTT :) Så nå er vi i mål med valg av parkett. Tarkett Viva 8,5 mm valnøtt. Er veldig fornøyd nå, jeg. Gleder meg til å se det lagt.

Tusen tusen takk for mange gode tilbakemeldinger, dere :klem:

Skrevet

...og jeg skal ringe Tarkett i morgen og forlange umiddelbar reforhandlig av provisjonsavtalen!

Bare tuller! :) Gratulerer med valget! Håper dere blir like fornøyd som meg/oss! Hvilken valnøttvariant valgte dere forresten? Matt, halvblank eller "plank"?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...