Gå til innhold

sparing

Gjest Gjest_solstrålen_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_solstrålen_*
Skrevet

jeg har mange sparekontoer.bsu,bilkonto og til begge barna men så har jeg lyst å spare litt penger utenom, det er snakk om en feriekonto(storferiekonto)til neste år eller om ett par år.

hva lønner det seg og spare i ?

*fond

*aksjer

hva er forskjellen?har aldri såtte meg i dette jeg ...

men vist kallen ikke går med på en ferie konto, bare en slags sparing på det lange løp.hva er best da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det snakk om sparing til neste år eller sånn, så er det nok i hovedsak bank.

sparing i fond eller aksjer bør gå over lenger tid.

Skrevet

Ta deg en tur til banken din og snakk med dem. Det er jo gjerne sånn at for å oppnå stor avkastning må du ta stor risiko, men du kan jo også tape pengene dine.

Jeg ville ikke kastet meg inn på aksjemarkedet uten å ha litt peilig. Aksjefond har gjerne en fordeling på forskjellige aksjer, og du er på den måten litt tryggere.

Men også i fond verden er det mange alternativ. Vi har valgt å spare i litt forskjellige fond. Et pengemarkedsfond med veldig lav risiko hvor vi sparer med kortere horisont, mens litt større risiko til mer langvarig sparing. Har også litt månedtlig sparing med tanke på pensjon, dette er et mer risiko fond, men vil forhåpentligvis gi oss større avkastning enn renter på bank konto.

Banken vår har ihvertfall veldig ålreite kurver hvor du får en lettfattet oversikt over tidsperspektivet du bør spare for å forvente fortjeneste.

Skrevet
Ta deg en tur til banken din og snakk med dem. Det er jo gjerne sånn at for å oppnå stor avkastning må du ta stor risiko, men du kan jo også tape pengene dine.

(...) Et pengemarkedsfond med veldig lav risiko hvor vi sparer med kortere horisont, mens litt større risiko til mer langvarig sparing. (...)

Banken vår har ihvertfall veldig ålreite kurver hvor du får en lettfattet oversikt over tidsperspektivet du bør spare for å forvente fortjeneste.

Pengemarkedsfond er en bra løsning når det gjelder sparing i under ett til fem år. Pengemarkedsfondene har liten risiko (låner ut midler til stat og kommune) og har bedre rente enn de fleste vanlige bankkonti.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...