Gå til innhold

Gjennomsiktig bakgrunn på grafikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å leke meg litt med bilder og grafikk til hjemmesiden.

Men jeg klarer ikke å få bakgrunnen transparent. Må hele tiden tilpasse bildene til bakgrunnen på siden.

Jeg har både Photoshop og MS Photodraw, men er ikke særlig god på førstnevnte :cry: .

Hva gjør jeg for å få det til?

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og etter å ha søkt litt fant jeg det ut... :oops:

Skrevet

Vel - kjenner til Photoshop av dei to:

Bruk enten gif eller png. Sistnemnde kan gi mykje betre transparente (og delvis transparente) effektar - men IE har enno problem med å støtte akkurat det. (Det går med ein workaround, om du er interessert.)

Gif: Vel - du let bakgrunnslaget vera transparent (ikkje kvitt eller annan farge), og så skulle det gå greit når du lagrar? Trur ikkje eg har gjort noko meir enn det eg. (*Tenker meg om*) Nope, det stemmer - det er det eg har gjort. Kva versjon av Photoshop har du, forresten? Lurar på om ikkje tidlegare versjonar måtte bruka File -> Export -> gif89a for å gjere det...

Skrevet

Har Photoshop 6, men har ikke peiling og for lite tålmodighet til å sette meg inn i sakene.

Photodraw har mange feil, men det er lett å bruke. Fant ut at det gikk an å lagre "for bruk på websider".. som gif med transparent bakgrunn.

Så nå går det greit tror jeg.

Skal prøve å lære meg litt Photoshop etterhvert, men det er mye å sette seg inn i!!!

Takk for svar uansett!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...