Gjest Lovegeckos Skrevet 5. september 2006 #1 Skrevet 5. september 2006 Har lyst å lage en god ostekake til mannen min. Noen som kan hjelpe?
Gjest gjest1 Skrevet 5. september 2006 #2 Skrevet 5. september 2006 Dette er kanskje å banne i kjerka eller noe sånt, men jeg synes faktisk at ostekaken til Møllerens er kjempegod! Jeg laget jordbær-gelélokk i tillegg, det anbefales
Arkana Skrevet 5. september 2006 #3 Skrevet 5. september 2006 (endret) Mine to favoritter: Ostekake med rips og bringebær 250 g søte kjeks 90 g smeltet smør 12 gelatinplater 500 g kremost ca 1 dl sitronsaft 125 g sukker ca 3 dl vispet kremfløte 250 g frosne rips og bringebær 2 ss sukker, ekstra Bland knust kjeks og smør og fordel i bunnen av en smurt 23 cm springform. Sett kaldt 20 minutter. Legg gelatinen i bløt og smelt i halvparten av sitronsaften. Visp kremosten med sitronsaft og sukker. Vend inn kremfløten og halvparten av gelatinen. Mos bærene med ekstra sukker og sil blandingen. Vend inn resten av gelatinen. Legg klatter av osteblandingen i formen og fyll ut åpne felter med bringefær. Marmorer blandingen med en kniv, eller la det bare være to separate lag. Sett kaldt 4 timer. Ostekake fra Gastronomisk Institutt 15 kornmokjeks 75 g sukker ½ ts kanel 8 ss smeltet smør 700 g naturell kremost 150 g sukker frøene fra 1 vaniljestang 2-3 ss sitronsaft 4 egg 5 dl lettrømme 7 ss sukker frøene fra 1 vaniljestang Kjør det tørre sammen i en food prosessor. Bland inn smør. Klem utover bunnen av en 26 cm kakeform og stekes i ovn ved 175 grader i 10 min. Kjør ost, sukker, vaniljestangfrø, og sitronsaft sammen i food prosessor. Tilsett deretter 1 egg om gangen til det blir en fin ostemasse. Fordel ostemassen over bunnen. Stekes i ovn ved 120 grader i 30-60 min (avhengig av ovn, i min trenger den nærmere 60 min). Visp rømme, sukker og vaniljestang forsiktig sammen. Fordeles på ostemassen og stekes i ovn ved 120 grader i 3-5 min. Denne pleier jeg å servere med bringebærcoulis (ferske eller frosne bringebær røres med sukker/melis, press gjennom en sikt for å fjerne frøene). Endret 5. september 2006 av Arkana
gard Skrevet 6. september 2006 #4 Skrevet 6. september 2006 Hei Jeg vil bare si at alternativ 2 fra Arkana er klart det beste alternativ. Jeg synes en god ostekake skal stekes...men det er nå bare min mening om saken
Gjest AGF Skrevet 6. september 2006 #5 Skrevet 6. september 2006 Jeg fikk oppskriften på kake nr. 2 fra en kokk, og den er helt fantastisk!
Gjest Lovegeckos Skrevet 6. september 2006 #6 Skrevet 6. september 2006 Tusen takk for svar. Jeg skal prøve alternativ 2 Arkana siden de andre sier den er fryktelig god Gleder meg til å servere den
Gjest Elfrida Skrevet 6. september 2006 #7 Skrevet 6. september 2006 Oppskrift nr 2 finnes også i Trond Moi sin bok "Smak", men der stekes ikke kaka med rømmefyllet på, pluss at både skallet og saften av en sitron skal oppi ostemassen. I Moi sin oppskrift skal kaka stå i kjøleskapet minst et døgn før servering. Det er en super ostekake, ganske dyr og litt tidkrevende, men helt klart verdt det.
Gjest Lovegeckos Skrevet 6. september 2006 #8 Skrevet 6. september 2006 Oppskrift nr 2 finnes også i Trond Moi sin bok "Smak", men der stekes ikke kaka med rømmefyllet på, pluss at både skallet og saften av en sitron skal oppi ostemassen. I Moi sin oppskrift skal kaka stå i kjøleskapet minst et døgn før servering. Det er en super ostekake, ganske dyr og litt tidkrevende, men helt klart verdt det. ← Nei nå ble jeg litt forvirret.... Når skal rømma oppi da? Etter den er stekt eller i ett lag for seg selv eller?
Gjest Fjellsippa Skrevet 6. september 2006 #9 Skrevet 6. september 2006 Synes begge ostekakene til Arkana høres veldig god ut. Blir nok å prøve dem begge. Om rømmen skal oppi ostemassen eller oppå kaka blir jo en smaksak. Da har du jo to forskjellige oppskrifter som sikkert er like god begge to. Ellers høres du Arkana ut som en skikkelig gourmet. Kommer nok til å prøve flere av dine oppskrifter.
Gjest AGF Skrevet 7. september 2006 #10 Skrevet 7. september 2006 Nei nå ble jeg litt forvirret.... Når skal rømma oppi da? Etter den er stekt eller i ett lag for seg selv eller? ← Rømma, sukker og en vaniljestang er et eget lag. Dette laget legges oppå ostelaget etter at dette er stekt. Og så stekes det litt til slutt.
Gjest Elfrida Skrevet 7. september 2006 #11 Skrevet 7. september 2006 Nei nå ble jeg litt forvirret.... Når skal rømma oppi da? Etter den er stekt eller i ett lag for seg selv eller?←Som 'glasur' på toppen, akkurat som med andre kaker.
Gjest Lovegeckos Skrevet 7. september 2006 #12 Skrevet 7. september 2006 Tusen takk for alle svar. Dere er noen knupper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå