Gå til innhold

Blir det fint å male rett på sponplatene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha en maler til å male og tapetsere stua og kjøkkenet i vår nye bolig. Eller vi trodde i alle fall at han skulle tapetsere også. Da han var på befaring fortalte jeg at vi ønsket oss en helt slett overmalbar tapet. Ingen struktur. Da sa han at stadig flere maler rett oppå platene. Dette gjaldt både gips og sponplater, selv om sponplater blir mindre og mindre brukt i dag. Jeg spurte om det blir like fint som hvis man har en slett overmalbar tapet under, og han sa at ja, det blir ingen forskjell. Eller han modererte seg litt og sa at man dersom lyset falt rett (eventuelt galt) ville kunne se eventuelle skøyter og ujevnheter bedre enn dersom man tapetserer først. Men dette kunne minkes ved at han sparklet veeeeeldig godt først.

Hva tror dere? Blir det fint å male rett oppå sponplatene? Like fint som å legge en slett overmalbar tapet under? Struktur er ikke aktuelt. Eller i alle fall skal det være veeeeeldig lite struktur.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må du ikke finne på. Husk på at tapeten også gjør det hele mer slitesterkt i tillegg til å glatte overflaten.

Skrevet

Jeg vet om flere som har gjort det, som er fornøyde. Men da må sparklingen være perfekt.

Skrevet

Vi har malt rett på sponplater på vaskerommet, det er ikke noe særlig pent. Er heldigvis bare en midlertidig løsning, til vi får satt opp strie (uten struktur).

Men mulig det blir bra hvis han sparkler veldig godt.

Skrevet

Anbefales ikke! Når lyset faller inn vil du i tillegg til skjøter o.l. også kunne se hvor det er sparklet p.g.a. strukturforskjellen mellom plate/sparkel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...