Gå til innhold

5 1/2 år og sovner om dagen..vanlig?


Englepusen

Anbefalte innlegg

Jeg er stemor annenhver helg til en gutt soms nart blir 6 år.

Han ble født 2 mnd. for tidlig og ligger litt etter barn på samme alder når det gjelder snakking, motorikk osv.

Har ikke barn selv så jeg har ikke noe erfaring på området, men jeg mener at han har et problem når han sovner på dagtid. Grunnen til det , etter min mening, er at han går fryktelig ofte på do. Opptil flere ganger om natten til og med. Han får jo ikke sove skikkelig på den måten??!

Han ser bestandig trøtt ut og er ganske rolig av seg.

Har selv slitt med søvnproblemer i barndom/ungdom, det er kanskje derfor bare jeg mener at det er et problem. Pappaen hans avfeier det hele nemlig.

Hva mener dere erfarne mødre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hilde K S

Mine barn på ni og seks sovner ennå i bilen dersom de er trette !

Tror dette er individuelt, men det er ikke vanlig at barn på den alderen sover på dagtid hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke for tidlig fødte barn skal henge etter i utvikling noe særlig lenger enn til 2-års alderen...ikke de tilfellene jeg kjenner til i alle fall.

Sikker på at dette er normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hei,

problemet her er vel at han ikke får nok søvn om natten???? det er mange barn som er alt for sent oppe synes jeg. min 6 åring legger seg rett etter barnetv dvs ferdig til å sove når kl 1900. kanskje dette kan gi deg et lite pekepinn? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til det , etter min mening, er at han går fryktelig ofte på do. Opptil flere ganger om natten til og med. Han får jo ikke sove skikkelig på den måten??!

Han ser bestandig trøtt ut og er ganske rolig av seg.

Hmm..at han går fryktelig ofte på do, da må han drikke mye og? Det er jo mulig at han har fått diabetes. En blir ganske trøtt og slapp ved høyt blodsukker. I tillegg til at en drikker MYE og selfølgelig går også mye på do. Har han gått ned i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke han drikker så fryktelig mye egentlig, men det går en del i brus...pappaen er avhengig av pepsi max nemlig.

Nå er han jo bare hos oss i helgen så da legger han seg som regel i 20-21 tiden.

Hjelper jo ikke å legge han noe tidligere, problemet er jo at han går på do stadig vekk(hver eneste natt). Har hendt at han har vært på do i 4-5 tiden om natten. Men er det egentlig noe å gjøre med det?

Føler ikke at det er så mye jeg kan gjøre så lenge hverken mor eller far innser at det er et problem.

Han begynte ikke å snakke så vi forstod før han begynte i barnehagen som 4 åring. Før det var det masse babbel som bare mammaen hans forstod. Han er enebarn og var hjemme med mamma til han var 4. Så det er kanskje ikke så rart om han henger litt etter. Moren hans er forøvrig et kapittel for seg..

Han har vel bare ikke fått den stimulansen han trenger av å være hjemme med mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anie Uinlogget

Hei Englepusen :)

Jeg vil bare gi deg det rådet å ikke sammenligne barn med andre barn. Alle barn er individuelle, så hva som er vanlig for et barn bør ikke nødvendigvis være vanlig for et annet barn.

Derfor vil jeg heller råde deg til å finne ut hva som er normalt for han.. Sover han f.eks på ettermiddagen hver dag?

Han drikker ikke mye sier du, men det går en del i brus - drikker han brus rett før han skal legge seg f.eks??

Går han på do før han legger seg?

Håper du skjønner hva jeg mener, og dette er ikke ment som kritikk eller noe. Bare min mening :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det at jeg sammenligner han så veldig med andre barn, vet jo at alle er forskjellige. Men jeg bare mener at det er nokså viktig å sove godt om natten, og det tror jeg ikke han gjør.

Han skal jo tross alt begynne på skole snart, kan jo ikke sove i timene..

Har selv hatt mye problemer med å sove om nettene, både som barn og ungdom, skulle ønske noen hadde tatt tak i det den gang..så hadde jeg kanskje sluppet mange søvnløse netter og halvsoving i skoletimene..

Det kan jo være jeg henger meg for mye opp i det pga. egne erfaringer.

Hva mener dere andre om dette med søvn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Søvn er individuelt fra person til person, og fra barn til barn.

Siden han har gått så lenge hjemme sammen med mammaen sin kan det vare mulig at hun syntes det har vært behagelig at han har sovet lenge om morgenen. Hun kan ha latt han være opp til 22-23, slik at han har sovet en time eller to ekstra på morningen, men dog ikke lenge nok. Da vil han automatisk bli trøtt iløpet av dagen. Dette med tissing kan være så mangt.... Tisser han hver gang han er på do?, eller er det bare tidsfordriv? En hovedregel er vel at det som går inn må nødvendigvis ut.

Selv har jeg to gutter på 9 og 13 år, som har en merkelig dags-rytme nå på vinteren.

De står opp 7:30 Er på skolen til 14:00, kommer hjem og gjør lekser, og sover fra 15:00 til 16:30. Da spiser vi middag før de blir kjørt til slalombakken kl.17:00 for å stå på snowboard. Her er de helt til det stenger kl.21:00. Og er i seng igjen 21:30-22:00. Dønn slitne. Men duverden så sunne og friske de er, som er ute i frisk luft flere timer hver dag, i full aktivitet. Har snakket med skolen for å spørre om de virker trøtte der, men det går veldig bra. Dette er sikkert for at de sover 1,5-2timer på ettermiddagen.

Så som du sikkert skjønner: Allt er mulig. Snakk med mammaen til barnet, og spør om hennes rutiner hjemme.

Tilslutt vil jeg bare si at pepsi max ikke er noe drikk for barn!

Tess@

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør kanskje sjekkes hvorfor barnet ikke sover godt nok om natten, da...kan f.eks. ha sammenheng med hovne/forstørrede mandler??

Det er forøvrig ikke VANLIG at barn over treårsalderen sover om dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...