Gå til innhold

Hva rengjør jeg malepenslene med?

Anbefalte innlegg

Gjest nigella ul
Skrevet

Var det whitespirit eller terpentin?

En av dem ødelegger vel penslene?

Skrevet

Whitespirit, hvis du gidder.

Å rengjøre pensler så de blir brukbare til en annen gang er et prosjekt jeg stort sett har gitt opp.

Skrevet
Du kaster de...

.. i spesialavfallet ja. Ikek i vanlig søppelkasse :fy_fy:

Skrevet

Eller kjøper noe som heter "Pensel-rens" på fargehandelen. Funker supert!

Skrevet

Hvis du bruker white spirit, husk at det aldri skal tømmes i avløpet. Dette betyr at hvis du skal rense penslene, får du et ekstra spesialavfallsproblem...

Hvis du skal bruke penslene igjen med samme farge innen en dag eller to, kan du enten pakke dem tett inni flere plastposer utenpå hverandre, eller sette dem i et beger med vann. Da holder de seg friske til neste strøk.

Et helt annet og giftfritt tips: Hvis du får oljemaling på fingrene, kan du gni fingrene inn med smør eller margarin før du vasker dem. Da forsvinner all malingen, og du slipper å bruke malingfjerner på huden.

Skrevet (endret)

Jeg dypper penselen i ren white spirit, og vasker grundig med zalo, så skyller jeg (under springen), og gjentar prosessen endel ganger, til det ikke er malingsrester igjen. Gjør du dette med en gang, så kan ud få penselen så ren som ny, uten å bruke voldsomt mye white spirit. Ha en liten plastbolle som du tar litt og litt white spirit i, og tømmer det over på en tom white spirit kanne (el.l) hver gang du bytter, da slipper du store miljøproblemer også.

Penslene er så dyre at det er bryet verdt å gjøre dette de tre-fire første gangene du bruker penselen - etterhvert som de blir velbrukte, så bruker du dem til stadig mindre fine prosjekter, den 4. gangen kan man kaste dem med god samvittighet ;)

Edit: tilføyelse.

Endret av Twigi
Skrevet

Jeg gnir dem i matolje og vasker dem i zalo etterpå. Miljøvennlig og mye enklere enn whitesprit! Også blir de myke og gode som nye. Olje løser opp olje. ;)

Skrevet
.. i spesialavfallet ja. Ikek i vanlig søppelkasse :fy_fy:

Når penslene er tørre kan de gå i vanlig avfall.

F.eks tomme malingspann er restavfall, spann med maling spesialavfall.

Skrevet
Når penslene er tørre kan de gå i vanlig avfall.

F.eks tomme malingspann er restavfall, spann med maling spesialavfall.

Hvis de er så tomme at de ikke skal i spesialavfall skal de i metall- eller plastsøpla. ;)

Skrevet
Et helt annet og giftfritt tips: Hvis du får oljemaling på fingrene, kan du gni fingrene inn med smør eller margarin før du vasker dem. Da forsvinner all malingen, og du slipper å bruke malingfjerner på huden.

Jeg pleier alltid å bruke engangshansker (som lett kan brukes flere ganger om man vil). Ikke noe søl på fingre i det hele tatt.

Skrevet
Eller kjøper noe som heter "Pensel-rens" på fargehandelen. Funker supert!

Signerer :klappe:

Skrevet

Penselrens er bra. Vask penselen rett etter bruk, ha litt rens i et plastbeger og dytt penselen rundt noen ganger. Gjenta til malingen er vekk hvis du skal bruke penselen til andre farger senere. Skyll med vann.

Sett penselen i et beger med lunket vann. Bruker ikke plastposetrikset lengre hvis jeg skal male mer om kort tid, men legger ofte penselen i en godt fuktet klut til neste gang den skal brukes. Busten blir penere når den ligger.

Setter du penselen i vann - ikke ha vann over busten, da ruster den, og det drypper lettere når du begynner å male igjen. Husk å "slå " vannet ut av penselen før du begynner - gjerne utendørs !

bruker stort sett de røde penslene fra Jordan til det meste.

Skrevet

Takk for mange gode råd. :)

Har investert i noen dyre kvalitetspensler, så jeg vil gjerne bevare dem lengst mulig.

Tror jeg går for penselrens på de dyreste kostene, og så skal jeg forsøke med matolje på de rimeligste.

Spent på om jeg får det til å funke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...