Gjest Gjest Skrevet 5. september 2006 #1 Skrevet 5. september 2006 Hva ville dere trodd om følgende: Kvinne, 35 år, har bodd alene hele sitt voksne liv, gifter seg plutselig uten å invitere noen, med 8 år yngre øst-europeisk mann. Hun er såkalt "mindre pen" (jeg misliker den karakteristikken personlig), ikke spes. fiks i tøyet etc. Men smart, morsom, har god utdannelse og jobb. Han, kjekk over gjennomsnittet, sjarmerende, hyggelig, musiker. Eier ikke nåla i veggen. De ser ut til å ha det bra sammen. Men i min vennekrets har jeg bare hørt to teorier om ekteskapet. a) hun gjør det for å være snill så han skal få opphold b) hun blir lurt av en rundbrenner Hva ville dere ment? Jeg er selv usikker, men reagerer likevel litt på at ingen tror det kan være ekte kjærlighet. Og at folk sier dette mer eller mindre åpenlyst. Det kan vel finnes folk som ser forbi utseende og ytre ting? Vet hun til og med er blitt uvenner med foreldrene sine pga dette. Kan tenke meg hvordan det må føles å bli fortalt av sine nærmeste at en så kjekk fyr aldri ville falt for deg. PS - har forandret noen detaljer her for å ikke gjøre historien direkte gjenkjennelig
Gjest gjest1 Skrevet 5. september 2006 #2 Skrevet 5. september 2006 Synse kan man gjøre i øst og vest, men sannheten kjenner kun de to - og kanskje man skal la folk få ha ekteskapet sitt i fred uten å synse så veldig over om det er ekte kjærlighet eller ei ? Det er iallfall håpløst for oss som er helt utenforstående å ane noe om dette. Det er mange spesielle forhold ute og går der ute, og hva som foregår innenfor husets fire vegger er jo i bunn og grunn ingenting andre har noe med.
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2006 #3 Skrevet 5. september 2006 Det er mange spesielle forhold ute og går der ute, og hva som foregår innenfor husets fire vegger er jo i bunn og grunn ingenting andre har noe med. ← Nei det er sant. Men myndighetene kan jo komme og sjekke da. Har alltid lurt på hvilke kriterier de egentlig bruker for å avgjøre om et ekteskap er ekte eller ikke. Må man for eksempel ha sex? I så fall er det mange ekteskap som burde blitt annullert etter noen år
Gjest gjest1 Skrevet 5. september 2006 #4 Skrevet 5. september 2006 Så lenge de bor sammen og lever som gifte får ikke myndighetene gjort noe om det skulle være aldri så proforma. Man kan jo ikke si noe på hvordan et par oppfører seg mot hverandre, eller bare på grunnlag av hva andre syns, tror og mener. Da må man jo ha bevis for at ekteskapet er proforma, for det gjelder å være sikker før man beskylder andre for noe slikt.
Flowery Skrevet 5. september 2006 #5 Skrevet 5. september 2006 De vil bli kalt inn til politiet for intervju. Der blir de spurt f.eks. Sett opp navn og alder på din manns søsken. Og: Skriv navnene på din manns foreldre. Skriv navnet og etternavn på din manns beste venn. Slike spørsmål. Hvis det blir godkjent, så er det greit. Hjemmebesøk er nok bare hvis de fatter mistanke til at noe ikke stemmer. Da ser de etter tegn som tyder på at mannen egentlig ikke bor der. F.eks. har han ingen klær der.
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2006 #6 Skrevet 5. september 2006 I den filmen Green card, med han Gerard Depardiettellerannet gikk de og pugget på sånne spørsmål. Og hva slags tannkrem og håndkrem partneren brukte etc. Tror personlig jeg ville blitt mer mistenksom overfor en mann som faktisk visste eller husket sånt
Derrier Skrevet 6. september 2006 #7 Skrevet 6. september 2006 kanskje man skal la folk få ha ekteskapet sitt i fred uten å synse så veldig over om det er ekte kjærlighet eller ei ?← Ja, det er jo isåfall bare snakk om et lovbrudd. Klart man skal få bryte loven under dekke av kjærlighet.
Lykkelig eks-frue Skrevet 6. september 2006 #8 Skrevet 6. september 2006 Tror personlig jeg ville blitt mer mistenksom overfor en mann som faktisk visste eller husket sånt ← Og jeg hadde ikke husket om noen spurte meg om hvilket barberskum min eks-mann brukte. Jeg har aldri lagt merke til sånt, så da var vel ekteskapet kun proforma Til hovedinnlegger: Hvorfor ikke svare disse som spekulerer at du synes de kan komme med bevis for hva de sier, hvis ikke kan de holde spekulasjonene for seg selv? Det gjelder jo for all sladder egentlig, og det er nettopp sladder dette er.
Gjest Bellatrix Skrevet 6. september 2006 #9 Skrevet 6. september 2006 Ja, det er jo isåfall bare snakk om et lovbrudd. Klart man skal få bryte loven under dekke av kjærlighet. ← Lovbrudd? I utgangspuntket så er det jo det, men om de blir forelsket og begynner å elske hverandre etter at de ble gift så er det jo et vanlig ekteskap. Enig med lykkelig eks-frue, la spekulasjoner være spekulasjoner.
Derrier Skrevet 6. september 2006 #10 Skrevet 6. september 2006 Lovbrudd? I utgangspuntket så er det jo det, men om de blir forelsket og begynner å elske hverandre etter at de ble gift så er det jo et vanlig ekteskap. ← Det blir jo litt hypotetisk. Hvis intensjonen bak et ekteskap er å begå lovbrudd, så kan man iallefall ikke klage over bygdesladderen. Uanset. Etter å ha lest nærmere vil jeg tro at det dette tilfellet er det nok alternativ b) som stemmer. Hvis han ikke eier nåla i veggen, så skal det godt gjøres at noen betaler henne for proforma-ekteskapet. Men jeg er ganske sikker på at han forsvinner når tiden er inne.
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2006 #11 Skrevet 6. september 2006 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1448148.ece
Gjest gjest1 Skrevet 6. september 2006 #12 Skrevet 6. september 2006 (endret) Ja, det er jo isåfall bare snakk om et lovbrudd. Klart man skal få bryte loven under dekke av kjærlighet. ← Det er det vel ingen som har sagt, men jeg syns grunnlaget TS kommer med for å mistenke proforma er noe tynt, og hvis man ikke har sterkere mistanke enn det så bør man kanskje heller passe sine egne saker enn å synse rundt om andres ekteskap - det er neppe særlig trivelig for de det gjelder å få satt ekteskapet sitt i tvil om man ikke har mer mistanke enn som så. Endret 6. september 2006 av Sumiko
Derrier Skrevet 6. september 2006 #13 Skrevet 6. september 2006 Det er det vel ingen som har sagt, men jeg syns grunnlaget TS kommer med for å mistenke proforma er noe tynt, og hvis man ikke har sterkere mistanke enn det så bør man kanskje heller passe sine egne saker enn å synse rundt om andres ekteskap - det er neppe særlig trivelig for de det gjelder å få satt ekteskapet sitt i tvil om man ikke har mer mistanke enn som så. ← Som nevnt i min forrige post så tror jeg heller ikke det er proforma, så enig i at grunnlaget er tynt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå