Usikker Skrevet 12. januar 2003 #1 Skrevet 12. januar 2003 Det er jo en kjennsgjerning at vi kvinner tar lettere til tårene enn menn. Både av sorg og av glede. Hadde en diskusjon forleden med noen venner om dette temaet. En av disse sa at hun ikke taklet at hennes mann gråt. Nå skjedde det riktignok ikke ofte at han tok til tårene........ Hun mente at det var lite "mannlig" å gråte. Et par av oss ymtet frampå med at "jammen ikke rart at han aldri gråter......" Jeg - og flere med meg - mente at det er helt naturlig at menn også gråter. Personlig synes jeg det er godt (for vedkommendes skyld) å se at noen gråter - for meg vitner det om at det er en person med tanker og følelser. Og - det er jo usunt å stenge alt inni seg.... det er medisinsk "bevist". Ville vel antakelig reagert hvis en mann ofte tok til tårene........men det er ikke det jeg mener. Sjøl tar jeg nok til tårene både titt og ofte - men jeg kan med hånda på hjerte si at jeg aldri har brukt tårer som våpen! Sorg, glede, oppgitthet, sinne - tårene kommer de, enten jeg vil eller ikke! Hva med dere her inne da? - og nå gråter jeg altså ikke!!! :D
Thea Skrevet 12. januar 2003 #2 Skrevet 12. januar 2003 Jeg gråt veldig mye i ungdomsalderen (liker å se på meg selv som "voksen" nå ), var mye lei meg og nedenfor. Mye av dette skyltes påvirkning av p-piller men også fordi jeg sleit en del da. Nå gråter jeg ikke så mye lengre, men det hender da Jeg har aldri opplevd at samboeren min har grått og tror ikke han har en tendens til å gjøre det heller, store sterke mannen som han er
waco Skrevet 12. januar 2003 #3 Skrevet 12. januar 2003 Jeg tror det har noe med styrke å gjøre. Det er vel årsaken til at vi ikke gråter så ofte. Selv om Hugo mente at tårer man svegler er meget bitrere enn tårer man feller, så kanskje man er uenig allikevel?
Thea Skrevet 12. januar 2003 #4 Skrevet 12. januar 2003 Jeg tror det har noe med styrke å gjøre. Det er vel årsaken til at vi ikke gråter så ofte. Hvordan kan det ha seg at dere gutta topper selvmordsstatistikken da, om dere er så mye sterkere enn oss??? Nei Waco, det er nok "fordommene" rundt temaet som henger igjen blandt dere gutta. For store gutter gråter jo ikke, eller??
Lilly Skrevet 12. januar 2003 #5 Skrevet 12. januar 2003 Jeg synes menn skal gråte når de føler for det. Hvorfor i all verden skal de ikke gråte da? Skal de heller la alt bygge seg opp til trykket blir så stort at de gjerne blir sinte i stede? Sint er jo mye mer "mandig" eller hva? Nei tull og tøys. Føler de behov for det så sett i gang. Men jeg mener ikke at man skal stortute for hver minste bagatell da. Det kan bli slitsomt for omgivelsene uansett hvilket kjønn det gjelder. Og det skal IKKE brukes som våpen, det er jeg enig i. Synes det blir patetisk å presse frem noen tårer for å få det som man vil. Gråter veldig sjelden selv, men kunne nok sikkert hatt godt av å åpne slusene litt oftere.
Gjest Lea Skrevet 12. januar 2003 #6 Skrevet 12. januar 2003 Jeg tror også at dette har noe med styrke å gjøre. Sterke mennesker har kontakt med følelsene sine og tør å vise dem. Min samboer gråter når han er trist og ler når han er glad. Noen ganger er han fly forbanna også. Synes at det er flott jeg! Å vise følelser er viktig, i stedet for å stenge alt inne i "gutte-skallet".
Gjest Diva Skrevet 12. januar 2003 #7 Skrevet 12. januar 2003 Jeg synes ikke det er lite mannlig å gråte i allefall. Stakkar mannen til hun venninnen som ikke taklet at han gråt da :cry: Synes det høres litt hjerterått ut jeg. Vi kvinner har da ikke enerett på å kunne vise sorg / tristhet / gledestårer ? Samfunnet ser vel på at menn gråter som mer sjeldent, men jeg vil gjerne at de barrierene skal brytes. Menn har like mye rett til å vise følelser,- og jeg håper menn vil tillate seg selv, og andre kvinner vil "tillate" dem å gråte mer. Viser man ikke følelser, kan jo dette få katastrofale følger etterhvert. Det er viktig å vise hva man føler,- på den måten man vil. Som du sier, Usikker, så er det jo viktig å la følelsene flomme og gråte når det trengs. I endel tilfeller blir jo ting mye bedre etterpå! Og så fælt det må være å holde gråt og tristhet og sterke følelser innestengt bare fordi man er mann ? Er på en måte glad jeg er jente,- og kan gråte så mye jeg vil uten å få rare blikk. Men jeg ønsker gutta det samme. Klem, Diva :D
Gjest *Perser* Skrevet 12. januar 2003 #8 Skrevet 12. januar 2003 *ler* noe med styrke å gjøre..... jaja problemet ligger hos foreldre som sier til små gutter: gutter ska ikke gråte!!!!!! Det er der problemet ligger og da har de vanskelig for å gråte også når de blir eldre for gutter ska ligsom ikke gråte..... Nei alle har godt av å gråte.....
Megan Skrevet 12. januar 2003 #9 Skrevet 12. januar 2003 Kjærsten min har av og til (ikke ofte) grått med meg- etter ganske opprivende krangler. Syntes først det var litt merkelig, men så fikk det meg til å se ham på en ny måte- at store sterke karen faktisk følte seg så vel med meg og brydde seg så mye om meg at han turte vise slike følelser med meg. Det var utrolig godt å se, og jeg får en utrolig ømhet for ham. Faktisk gråt han også da vi reiste fra hverandre sist- en ganske traumatisk avskjed, og det var jo fint å se at han følte det samme som meg. Synes det er dumt å se hvordan enkelte her sier at menn som gråter er svake. Jeg tror faktisk de på sett og vis er sterkere enn de mennene som ikke gråter, nettopp fordi de er så trygge på seg selv at de ikke trenger en tøff og hard fasade for å være mann! Hilsen Megan som er veldig glad for å kunne dele følelser med kjærsten sin!
Silfen Skrevet 12. januar 2003 #10 Skrevet 12. januar 2003 Jeg takler IKKE at menn gråter. Nå er det selvsagt visse situasjoner, som ved dødsfall o.l. der jeg syns det går greit, men om en mann sipper for filleting, syns jeg det er vanskelig. F.eks. om en mann griner ved en rørende filmscene...nei..usj!
Gjest Mzfire Skrevet 12. januar 2003 #11 Skrevet 12. januar 2003 Jeg vil si at jeg er enig med Megan jeg. Jeg har også en samboer og han skal også være tøff og ikke gråte. Likevel syns jeg det er flott når han kan gråte så tårene renner når han er lei seg og ulykkelig for noe. Eller felle noen tårer for meg.. At han tør å vise alle sine følelser for meg på denne måten gjør at jeg elsker ham enda høyere. At jeg føler en godhet for ham... Menn skal ikke gråte, det er det dummeste jeg hører! Sånne kvinner må være veldig gammeldagse.. Og det er forsjell på å felle noen tårer når det virkelig har skjedd noe og har grunn til det, enn å grine for det han ikke vil ta oppvaska eller noe annet bagatellmessig
Gjest care Skrevet 12. januar 2003 #12 Skrevet 12. januar 2003 Egentlig er det vel greit med menn som gråter, MEN med forbehold. Blir det for mye sipping, bakker jeg ut. Selv gråter jeg lite, fordi jeg ikke har noen å gråte for, heldigvis. Jeg gråter når jeg ser en trist film og thats it. Så, etter min mening, må det være VELDIG gode grunnen for at mannen min skal gråte. :blunke:
Crazee Skrevet 12. januar 2003 #13 Skrevet 12. januar 2003 Kvifor skulle ikkje menn kunna gråte? Å undertrykka kjensler er ikkje noko teikn på styrke. Snarare eit faresignal, og det er heller uheldig. Å dele ting opp i grupper det er lov å gråte av og ikkje; triste ting og "filleting" - kvifor det? Kvifor skulle ikkje ein mann kunna bli rørt og fella nokre tårer av ei rørande filmscene - det viser jo berre at han har kjensler, og det er vel bra? Nokre spørsmål til dei som meiner menn ikkje skal gråta: Kva er det som er så negativt med det? Og kvifor? Kva er det som er så ulikt med kjenslelivet til menn og kvinner at menn ikkje skal få lov til å uttrykka det dei føler på ein måte som frå naturen si side er normal?
waco Skrevet 12. januar 2003 #14 Skrevet 12. januar 2003 Hvorfor skal man gråte foran andre egentlig? Er det ikke et tegn på forståelse og medlidenhet når ord er fattige? Hvorfor gråt Brundtland da hun gikk av som leder i ape for å jobbe i Who? Hvorfor gråt Lahnstein selv om hun hadde halet inn nei til eu seieren dengang hun gikk av som leder i sp? Hvorfor gråt M-M ta hun forsvarte lille marius, hvorfor gråt Fru behn da hun introduserte forlovelsen på tv? Tror det ligger mye følelser ladet i gråt. - Og det er bemerkelseverdig å registrere hvem som benytter seg av metoden gråt.
Gjest Diva Skrevet 12. januar 2003 #15 Skrevet 12. januar 2003 Enig med Crazee! Hva med noen svar på disse spørsmålene ? Synes det er direkte hjerterått og litt ego å mene at menn ikke kan ha de samme uttrykk for følelser som kvinner. Akkurat som om dere som mener dette, ikke psykisk takler å trøste / stille opp e.l. ? Er det pinlig på noen måte eller ? Er ikke mannen i ditt liv din klippe / stor og sterk, selv om han tør å gråte ? Ikke meningen å være ekkel, men jeg blir faktisk ganske trist når folk tenker slik. Nå mener jeg ikke at man skal grine for ALT, men at menn må få kunne gråte som VI gjør. Snakker ikke om krokodilletårer her, men om FØLELSER! D.
ringblomst Skrevet 12. januar 2003 #16 Skrevet 12. januar 2003 En nær venninne av meg er en av de som ikke takler at gutter gråter, hun sier at det ødelegger bildet hennes av guttas styrke og trygghet, forstå det den som kan. Det har derfor hendt mer enn en gang at hun har gått sin vei hvis en gutt begynner å gråte. Reagerte veldig på den gangen hun dro hjem etter at en gutt fikk tårer i øynene etter å ha fått en ball på nesen, "herlighet, vet hun ikke hva reflekstårer er?", tenkte jeg. Men det virker som hun har en fobi for guttegråt. ringblomst
Usikker Skrevet 12. januar 2003 Forfatter #17 Skrevet 12. januar 2003 Takker for svar - men savner respons fra våre mannlige venner her inne "Det skal styrke til for å vise svakhet" er det noe som heter. Det være seg tårer, innrømme feil, tørre å feile m.m.
Gjest Lea Skrevet 12. januar 2003 #18 Skrevet 12. januar 2003 Tipper at gutta sitter og griner etter å ha sett Armageddon jeg! :cry: (Beklager avsporingen)
Usikker Skrevet 12. januar 2003 Forfatter #19 Skrevet 12. januar 2003 Å hva er så Armageddon :o :-? Hilsen Uvitende........ :oops:
Gjest Lea Skrevet 12. januar 2003 #20 Skrevet 12. januar 2003 Det er en film.. med Bruce Willis Min kjære orket ikke å se slutten og jeg nekter å se filmer der Bruce'rn dør !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå