Gjest datteren Skrevet 5. september 2006 #1 Skrevet 5. september 2006 Jeg har så dårlig samvittighet.. Jeg vet at faren min er utro mot stemoren min, og at han har vært det mange ganger med mange forskjellige damer.. Han har selvfølgelig aldri fortalt meg dette, men jeg har funnet det ut selv/andre har fortalt meg osv.. Han er notorisk utro, og det har jeg visst om helt siden jeg var liten (han kan ha mange kjærester på likt som alle tror de er den eneste). Stemoren min er en utrolig koselig og snill dame, og hun fortjener så mye bedre enn å ha en mann som oppfører seg sånn som pappa gjør mot henne. Bør jeg fortelle henne det jeg vet? Eller skal jeg la være å blande meg? Vet at pappa kommer til å bli forbannet på meg hvis jeg forteller henne om det.. Men jeg har ikke lyst til at hun skal kaste bort enda flere år på en som behandler henne på denne måten. Allikevel vet jeg ikke helt hvordan jeg skal klare å fortelle henne noe sånt..
Gjest gjest1 Skrevet 5. september 2006 #2 Skrevet 5. september 2006 Å gå rett til stemoren er kanskje ikke det beste i denne situasjonen? Hva med f.eks å gå til faren din, si at du vet hva han holder på med, og hvis ikke han har tenkt å si noe til sin kone, så gjør du det. Da vet han at han ikke kan skjule det lenger, men du gir han muligheten til å rydde opp i det selv, gjør han ikke det, så syns jeg du kan ta en liten prat med stemoren din (om forholdet dere imellom er bra, litt kjipt om det er dårlig og hun tror du vil ha far din for deg selv...) så hun kan slippe å bli lurt trill rundt.
Mrs. K Skrevet 5. september 2006 #3 Skrevet 5. september 2006 Jeg synes at du skal prate med faren din. Si til ham at du vet hva han holder på med og at du ikke synes at stedmoren din kan være tjent med det. Du kan sikkert ikke tvinge ham til å slutte, men kanskje du kan åpne øynene hans så han ser hva han gjør mot dem han er glad i.
Gjest Ninakanin Skrevet 5. september 2006 #4 Skrevet 5. september 2006 Gi faren ditt et valg og be ham oppføre seg voksent og slutte å leke med folk, og si at han sårer deg også. For du er glad i stemoren din, og nå ødelegger han DET forholdet også, og dermed også ødelegger stabiliteten i DITT liv. At han bare å rydde opp i driten, for du har ikke en så drit samvittighet som han har, og vil ikke klare å lyve stemoren din opp i trynet lengre.... Kanskje det vekker ham? Synes utrolig synd på deg, det må være en vond hemmelighet å bære der en sitter rundt middagsbordet og later som om alt er ok
Gjest datteren Skrevet 5. september 2006 #5 Skrevet 5. september 2006 Ja, jeg vet jeg bør si det til faren min.. Men jeg har prøvd! Og prøvd, og prøvd... Problemet er at han uansett alle bevis bare nekter plent, ler det bort og eventuelt går.. Det er helt umulig å prate med han..
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2006 #6 Skrevet 5. september 2006 Kommer litt an på hvor gammel du er. Er du under 18 så kan han gjøre livet virkelig surt for deg på mange måter, men er du over det så blir det vel så “enkelt” som at du bør følge din samvittighet. Jeg tror jeg hadde fortalt det.
Gjest datteren Skrevet 5. september 2006 #7 Skrevet 5. september 2006 Å gå rett til stemoren er kanskje ikke det beste i denne situasjonen? Hva med f.eks å gå til faren din, si at du vet hva han holder på med, og hvis ikke han har tenkt å si noe til sin kone, så gjør du det. Da vet han at han ikke kan skjule det lenger, men du gir han muligheten til å rydde opp i det selv, gjør han ikke det, så syns jeg du kan ta en liten prat med stemoren din (om forholdet dere imellom er bra, litt kjipt om det er dårlig og hun tror du vil ha far din for deg selv...) så hun kan slippe å bli lurt trill rundt. ← Tror absolutt ikke hun tror jeg vil ha han for meg selv.. Hun kjenner meg bedre etter å ha vært inne i livet vårt i rundt 10 år.. Vi har et veldig bra forhold, aldri kranglet eller noe sånt.. Hun blir som en ekstra morsfigur for meg, og jeg er utrolig glad i henne.. Vil ikke miste henne ut av livet mitt heller (men jeg vil ikke være så egoistisk, vil det beste for henne). Burde jo skrevet i hovedinnlegget at det ikke fungerer å snakke med pappa, og at jeg VET at han ALDRI hadde turt å fortelle stemoren min om hva han driver med. Han hater alle slags konfrontasjoner og nekter for alt..
Gjest datteren Skrevet 5. september 2006 #8 Skrevet 5. september 2006 Kommer litt an på hvor gammel du er. Er du under 18 så kan han gjøre livet virkelig surt for deg på mange måter, men er du over det så blir det vel så “enkelt” som at du bør følge din samvittighet. Jeg tror jeg hadde fortalt det. ← .. Jeg er over 18 ..
Gjest Golly Skrevet 5. september 2006 #9 Skrevet 5. september 2006 Jeg ville vært lojal mot far. Han er faren din, og han har selv ansvaret for sine forhold til menneskene han har rundt seg. Du trenger ikke bekymre deg over hva han gjør eller ikke gjør, det er ikke ditt ansvar eller din oppgave å rydde opp i hans liv. Du må prøve å skyve bort tanken på at du føler en moralsk forpliktelse overfor stemoren din. Det er forsåvidt en pen tanke, men du kan ikke endre på faren din eller bestemme hvilken grad av ærlighet de skal ha i forholdet sitt. Hvis du blander deg for mye inn, blir du kanhende trukket inn i noe du ikke vil like eller kan styre. Forhold deg til det du har sammen med dem, ikke moraliser over fars utroskap eller hans ønske om å holde det skjult. Han bestemmer selv hvordan han vil ha sitt forhold, i likhet med alle andre som er i parforhold.
Gjest datteren Skrevet 5. september 2006 #10 Skrevet 5. september 2006 Jeg ville vært lojal mot far. Han er faren din, og han har selv ansvaret for sine forhold til menneskene han har rundt seg. Du trenger ikke bekymre deg over hva han gjør eller ikke gjør, det er ikke ditt ansvar eller din oppgave å rydde opp i hans liv. Du må prøve å skyve bort tanken på at du føler en moralsk forpliktelse overfor stemoren din. Det er forsåvidt en pen tanke, men du kan ikke endre på faren din eller bestemme hvilken grad av ærlighet de skal ha i forholdet sitt. Hvis du blander deg for mye inn, blir du kanhende trukket inn i noe du ikke vil like eller kan styre. Forhold deg til det du har sammen med dem, ikke moraliser over fars utroskap eller hans ønske om å holde det skjult. Han bestemmer selv hvordan han vil ha sitt forhold, i likhet med alle andre som er i parforhold. ← Jeg tenker bare sånn at hvis mannen min hadde vært utro så ville jeg at noen hadde fortalt meg det sånn at jeg hadde sluppet å bli ført bak lyset i enda flere år.. (har jo allerede gått over 10 år hvor han har vært utro hele tiden..) Han bestemmer hvordan han vil ha sitt forhold? Vil ikke si meg helt enig i det.. DE bestemmer hvordan de vil ha sitt forhold! Han har ikke rett til å lure henne!
Milje Skrevet 5. september 2006 #11 Skrevet 5. september 2006 Jeg har så dårlig samvittighet.. Jeg vet at faren min er utro mot stemoren min, og at han har vært det mange ganger med mange forskjellige damer.. Han har selvfølgelig aldri fortalt meg dette, men jeg har funnet det ut selv/andre har fortalt meg osv.. Han er notorisk utro, og det har jeg visst om helt siden jeg var liten (han kan ha mange kjærester på likt som alle tror de er den eneste). Stemoren min er en utrolig koselig og snill dame, og hun fortjener så mye bedre enn å ha en mann som oppfører seg sånn som pappa gjør mot henne. Bør jeg fortelle henne det jeg vet? Eller skal jeg la være å blande meg? Vet at pappa kommer til å bli forbannet på meg hvis jeg forteller henne om det.. Men jeg har ikke lyst til at hun skal kaste bort enda flere år på en som behandler henne på denne måten. Allikevel vet jeg ikke helt hvordan jeg skal klare å fortelle henne noe sånt.. ← Har du noen form for bevis? som du kan konfrotere ham med. vi som opplever dette som "barn" har det ikke lett om vi er over eller under 18 år prøv og nøste litt, fedre kan være litt "sleipe" hvis de vet at vi ikke har noe å stille opp med. lykke til! jeg vet at du sliter med dette.
Gjest Golly Skrevet 5. september 2006 #12 Skrevet 5. september 2006 Jeg tenker bare sånn at hvis mannen min hadde vært utro så ville jeg at noen hadde fortalt meg det sånn at jeg hadde sluppet å bli ført bak lyset i enda flere år.. (har jo allerede gått over 10 år hvor han har vært utro hele tiden..) Han bestemmer hvordan han vil ha sitt forhold? Vil ikke si meg helt enig i det.. DE bestemmer hvordan de vil ha sitt forhold! Han har ikke rett til å lure henne! ← Kanskje hun ikke vil vite om han er utro eller ikke. Det er mange kvinner som tenker at de har mer å tape på et brudd enn at mannen har noen eventyr i det skjulte. Med at han bestemmer hvordan han vil ha det i et forhold, siktet jeg til deg. Han bestemmer, ikke du. Hvordan han og kona ordner seg, er deres sak. Ting er ikke alltid slik man tror. Og ting er aldri sort eller hvitt, rett eller galt. Vær forsiktig med å blande deg inn i andres forhold. Og for all del, ikke press faren din til å tilstå hverken for deg eller for henne, det vil ikke være godt for far/datter-forholdet. Foreldres kjærlighetsliv skal ikke diskuteres med barna, og omvendt. Foreldre/barn-relasjonen er best tjent med å være akkurat det. Og igjen, folk ordner sine forhold på forskjellige måter. Når det gjelder utroskap, er det meget vanlig, veldig mange vet om det, og lever greit med det, særlig så lenge det ikke har noen reell innvirkning på samlivet. Å lage en huskestue rundt det, vil ikke gjøre noenting bedre.
Gjest En annen gjest Skrevet 5. september 2006 #13 Skrevet 5. september 2006 Jeg er veldig enig med Golly. Du vet faktisk ikke noe om hvilket forhold din far og din stemor har. For alt du vet kan hun være informert om dette. Og for alt du vet kan det hende hun IKKE setter pris på å bli konfrontert med dette og at det vil gi henne press på å "forlate drittsekken" selv om det ikke er det hun ønsker. Vil du virkelig spille en så stor rolle i deres samliv? Hvis min mann hadde vært som din far og jeg ikke hadde merket det men levd glad og lykkelig og uvitende ville jeg ikke satt pris på at du kom og fortalte meg dette.
Gjest gjest1 Skrevet 5. september 2006 #14 Skrevet 5. september 2006 Tror absolutt ikke hun tror jeg vil ha han for meg selv.. Hun kjenner meg bedre etter å ha vært inne i livet vårt i rundt 10 år.. Vi har et veldig bra forhold, aldri kranglet eller noe sånt.. Hun blir som en ekstra morsfigur for meg, og jeg er utrolig glad i henne.. Vil ikke miste henne ut av livet mitt heller (men jeg vil ikke være så egoistisk, vil det beste for henne). Burde jo skrevet i hovedinnlegget at det ikke fungerer å snakke med pappa, og at jeg VET at han ALDRI hadde turt å fortelle stemoren min om hva han driver med. Han hater alle slags konfrontasjoner og nekter for alt.. ← Er jommen ikke lett. Du kan jo konfrontere han en gang til, at du har hørt det såpass mange steder at han kan ikke vri seg unna. Og hvis han ikke hører, ja da forteller du det du vet rett og slett til stemoren din (i første omgang true faren din med det, han kan jo ikke holde på slik! Kanskje det får han til å skjønne litt mer alvoret i det han driver på med) Det er jo utrolig kjipt for stemoren din dette her, hadde det vært meg, hadde jeg blitt rimelig forbanna om jeg var den eneste som ikke visste mannen min var notorisk utro. Helt klart en vanskelig situasjon, det er din far som er utro mot stemoren din, hvem skal du "holde" med på en måte... Men kanskje det kan være lurt å skaffe en form for bevis, så du ikke bare påstår uten bevis at dette VET du skjer, om du har tenkt til å konfrontere enten faren din eller fortelle din stemor..
Gjest Golly Skrevet 5. september 2006 #15 Skrevet 5. september 2006 Jeg er veldig enig med Golly. Du vet faktisk ikke noe om hvilket forhold din far og din stemor har. For alt du vet kan hun være informert om dette. Og for alt du vet kan det hende hun IKKE setter pris på å bli konfrontert med dette og at det vil gi henne press på å "forlate drittsekken" selv om det ikke er det hun ønsker. Vil du virkelig spille en så stor rolle i deres samliv? Hvis min mann hadde vært som din far og jeg ikke hadde merket det men levd glad og lykkelig og uvitende ville jeg ikke satt pris på at du kom og fortalte meg dette. ← Nettopp! Slik tenker jeg også! Vi som ikke moraliserer så sterkt over utroskap har også krav på respekt. Ikke påtving os "sannheten", den er aldri slik eller slik. Den står i en kontekst.
Gjest Ninakanin Skrevet 5. september 2006 #16 Skrevet 5. september 2006 Nettopp! Slik tenker jeg også! Vi som ikke moraliserer så sterkt over utroskap har også krav på respekt. Ikke påtving os "sannheten", den er aldri slik eller slik. Den står i en kontekst. ← jeg forsto det som at du var liten, TS, men om du er 18 og ikke er så avhengig av et stabilt hjem som det små barn er, så... bare la det være. ikke ditt liv, ikke ditt område å blande deg i
Gjest gjest1 Skrevet 5. september 2006 #17 Skrevet 5. september 2006 En ting er å blande seg. Hva om det hadde vært dere i denne situasjonen? Hva om deres kjære hadde vært utro med opptil flere på en gang, og andre i deres nærhet visste om det i lengre tid? Kanskje jeg er litt spesiell på dette her, vet ikke jeg altså.... greit det er mellom dem, men om man er sterkt imot det som skjer, syns jeg det i det minste burde kunne gå an å stille faren til veggs med beviser. For en rollemodell da! Han oppfører seg jo helt skittent.
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2006 #18 Skrevet 5. september 2006 I Vildanden sier dr Relling: Tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, tar du lykken fra det med det samme. Skjønner ikke at folk tør blande seg så inn i ting de ikke har noe med. Mener dere at hun også skulle angi faren hvis han f.eks holdt på med skattesnusk eller svart arbeid?
Gjest gjest1 Skrevet 5. september 2006 #19 Skrevet 5. september 2006 I Vildanden sier dr Relling: Tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, tar du lykken fra det med det samme. Skjønner ikke at folk tør blande seg så inn i ting de ikke har noe med. Mener dere at hun også skulle angi faren hvis han f.eks holdt på med skattesnusk eller svart arbeid? ← der er det snakk om staten, dem kan folk ta rotta på så mye de orker
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2006 #20 Skrevet 5. september 2006 der er det snakk om staten, dem kan folk ta rotta på så mye de orker ← Staten er da deg og meg og fars nye kone det? :klø:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå