Gjest Helt Grønn Skrevet 5. september 2006 #1 Skrevet 5. september 2006 Har nettopp arvet litt penger, noe som kom med for en fattig student. Nå er leiligheten nedbetalt, bilen hadde jeg ikke lån på, og jeg sitter igjen med 200000 på konto. Nå er spørsmålet hva jeg skal gjøre med disse... Først så regner jeg med at jeg må betale en 50-60000 i arveavgift. Dernest beholder jeg 50-60000 på konto som "buffer" de tre årene jeg har igjen å studere. Vil ha studielån og en liten ekstrajobb, så kan jeg bruke av disse pengene hvis det blir trangt, eller vaskemaskinen ryker osv. Det vil si at jeg har 70-90000 kroner igjen, som nå står i banken. Hva gjlr jeg med disse, skal de bare stå der? Renta er lav og de vil bli beskattet? Fond? Er det noe lurt? Hva er fordeler og ulemper? Aksjer er jeg lite lysten på, for dette er ikke penger jeg har "råd til" å tape, og jeg har lite greie på sånt. Finnes det noe med litt bedre betingelser en bankinnskudd, som allikevel ikke har høy risiko? Mvh "Helt Grønn"
Gjest Gjesta Skrevet 5. september 2006 #2 Skrevet 5. september 2006 Pengemarkedsfone er noe av det sikreste fondet du har. Det skal være omtrent like sikker som å ha pengene på sparekonto, men litt bedre fortjeneste. Skal du forvente mer fortjening blir det også større risiko og du bør ha muligheten til å la pengene stå lenger. Snakk med banken din, de har gjerne en oversikt på dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå