Gå til innhold

Kan mor forlange leggetid, hos oss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvor mye mor skal bestemme?

Ble litt frustrert her om dagen, da det dukket opp en meld.

Hun ville vite når vi la barnet og når barnet hadde sovnet.

Vi svarte som det var at vi pleier og legge den første ca 19- 19.30. det barnet er 3.5 år.

Vi la hennes barn rett etterpå, dvs. mellom 19.30 og 20.00. Det barnet er 5 år.

så neste unge på 7år mellom 20.00 og 20.30. Og den siste på snart 10 skal vere i seng til 21.00. Slik har vi det i uka, når unger skal på skole og slikt.

Og vi var erlige og sa at nå har det vert sommerferie og tider har sklidd ut litt.

og vi har ikke fått barnet i seng før ca 21.

Jeg synes det skel være litt forskjell mellom hverdag, helg og ferier jeg da.

Hun på sin side forlanger at barnet SKAL sove før 20.00.... selv på lørdag.

Jeg har jo nok av unger og føler at den rutinen jeg har lagt opp, passer greit for oss, da har jeg litt tid til hvert enkelt av de små håpefulle.

Vi spiser kvelds rett etter barnetv, det tar jo tid det og.

Hva pleier dere å gjøre når det er sommer sol og helg?

Og kanskje har besøk med familier med unger....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at det er til barnets beste at normen følges hele uken gjennom. Har selv jente på snart 5. Men det hender at det sklir ut altså.. Syntes imidlertid at 21:00 er sent. Min 5-åring må være i seng i god tid før åtte (legges ofte halv åtte) for å kunne klare dagen derpå.. (står opp tidlig).

Det er samtidig et problem at hun forlanger at dere skal gjøre slik og slik, men jeg vil nok si at det er for barnets beste at det følger rutinen. Det er vanskelig for barn å komme tilbake til vanlig leggetid om man er mye senere i helgen.. Det kan hende hun ser dette som et problem siden hun (sansynligvis) har ukedagene..?

Jeg tror dere bør ta hensyn til dette.

Skrevet
Lurer på hvor mye mor skal bestemme?

Ble litt frustrert her om dagen, da det dukket opp en meld.

Hun ville vite når vi la barnet og når barnet hadde sovnet.

Vi svarte som det var at vi pleier og legge den første ca 19- 19.30. det barnet er 3.5 år.

Vi la hennes barn rett etterpå, dvs. mellom 19.30 og 20.00. Det barnet er 5 år.

så neste unge på 7år mellom 20.00 og 20.30. Og den siste på snart 10 skal vere i seng til 21.00. Slik har vi det i uka, når unger skal på skole og slikt.

Og vi var erlige og sa at nå har det vert sommerferie og tider har sklidd ut litt.

og vi har ikke fått barnet i seng før ca 21.

Jeg synes det skel være litt forskjell mellom hverdag, helg og ferier jeg da.

Hun på sin side forlanger at barnet SKAL sove før 20.00.... selv på lørdag.

Jeg har jo nok av unger og føler at den rutinen jeg har lagt opp, passer greit for oss, da har jeg litt tid til hvert enkelt av de små håpefulle.

Vi spiser kvelds rett etter barnetv, det tar jo tid det og.

Hva pleier dere å gjøre når det er sommer sol og helg?

Og kanskje har besøk med familier med unger....

jeg mener at du skal gjøre hva du mener.hadde det hvert forskjell med mange timer å barnet hadde vært utslitt og sovet lite når h*n har vært til dere hadde jeg skjønt det, men det hører ut som om dere har brae rutiner.

Skrevet

Barnet blir til vanlig, dvs. hos mor lagt til kl 19.00. noe mekleren og synes var i det tidligste laget.

Barnet er i seng til 20.00 hos oss til vanlig, men litt senere på lørdag og i ferien.

og det er det hun har hengt seg opp i.

Skrevet

Mor MÅ bare akseptere at dere har deres regler på lik linje med at mor har sine regler (når barna er der).

Dette er helt grunnleggende ved etthvert samlivsbrudd. Om foreldrene begynner å krangle om slike bagateller vil de holde på resten av livet med dette. Og det er faktisk bagateller når vi snakker om avvik i den størrelsesorden du referer til.

Hos oss har jeg langt strengere regler enn mor har. Men jeg må også akseptere at mor ikke har like strenge regler. Ungene forsøker seg innimellom om at "det og det får vi lov til hos mamma", med de aksepterer også at reglene er anderledes hos meg. Hvilke barn vil ikke prøve seg å tøye grensene :) ?

Fortell mor at ungene har sine leggetider hos dere som dere følger og at dere aksepterer de leggetider mor følger.

Men det er flere måter å fortelle dette på. Det gjør ingenting om dere sier dette på en måte som skaper et minimum av konflikt.

Skrevet

Jeg synes ingen av de leggetidene dere har virker urimelige, det viktigste er at barna våkner opp uthvilte og er klare til å håndtere dagen. Jeg må ærlig innrømme at det hender jeg drøyer legging en halvtime når jeg sitter barnevakt, rett og slett fordi jeg håper at de våkner 6 i stedet for halv 6 osv (noe som ikke er unormalt der jeg er).

Jeg er også enig i at det i ferier og helger ikke gjør noe om de er oppe litt ekstra, så lenge de ikke slår seg vrange når de da kommer tilbake til mor igjen.

Skrevet
Mor MÅ bare akseptere at dere har deres regler på lik linje med at mor har sine regler (når barna er der).

Dette er helt grunnleggende ved etthvert samlivsbrudd. Om foreldrene begynner å krangle om slike bagateller vil de holde på resten av livet med dette. Og det er faktisk bagateller når vi snakker om avvik i den størrelsesorden du referer til.

Hos oss har jeg langt strengere regler enn mor har. Men jeg må også akseptere at mor ikke har like strenge regler. Ungene forsøker seg innimellom om at "det og det får vi lov til hos mamma", med de aksepterer også at reglene er anderledes hos meg. Hvilke barn vil ikke prøve seg å tøye grensene  :) ?

Fortell mor at ungene har sine leggetider hos dere som dere følger og at dere aksepterer de leggetider mor følger.

Men det er flere måter å fortelle dette på. Det gjør ingenting om dere sier dette på en måte som skaper et minimum av konflikt.

Slik har jeg det med mine 3 håpefulle og min x-mann

men ovenfor han har jeg hatt veldig klar tale om at ungene SKAL skånes.

Våres problemer er ikke dems.

Men slik er det ikke for min nye samboers x-dame.

Takk for støtte og råd ;)

Skrevet

Når dere har de leggetider dere har synes jeg ikke mor har noe med det. De leggetidene dere praktiserer er jo helt normale.

Sliter selv med å få overtrøtte og utslitte barn hjem etter samvær med far, men orker ikke ta kampen med ham. Han vil bare ta det som utidig innblanding i livet sitt. Men mine barns problem er at det ikke praktiseres leggetid der i det hele tatt, de er gjerne oppe til 24, og begge er under skolealder :(

Skrevet
Når dere har de leggetider dere har synes jeg ikke mor har noe med det. De leggetidene dere praktiserer er jo helt normale.

Sliter selv med å få overtrøtte og utslitte barn hjem etter samvær med far, men orker ikke ta kampen med ham. Han vil bare ta det som utidig innblanding i livet sitt. Men mine barns problem er at det ikke praktiseres leggetid der i det hele tatt, de er gjerne oppe til 24, og begge er under skolealder :(

Slik har jeg det med noe besteforeldre og ungene blir hissige på meg og vil jo selfølgelig bestemor, for der får de jo lov til mye mere enn hos meg.

Der har jeg prøvd og lære dem at vi har forskjellige regler på forskjellige steder.

Barna trenger jo rettningslinjer, vet de ikke hvor grensene går blir de jo bare mere frustrerte.

Skrevet

Jeg synes det er helt hårreisende at 2 voksene mennesker kan bli enige om en leggetid som er den samme hos begge parter.

Det er da kun for barnets beste, ikke hvilken voksen som praktiserer riktige/gale regler

Skrevet
Jeg synes det er helt hårreisende at ikke 2 voksene mennesker kan bli enige om en leggetid som er den samme hos begge parter.

Det er da kun for barnets beste, ikke hvilken voksen som praktiserer riktige/gale regler

Helt enig. Men dessverre er det mange som driter i ungenes behov, bare den ene forelderen får det h*n har krav på. Dette kan være til lærdom for de her inne som skriler opp om fæle mødre og stakkars fedre og barns rett til samvær med begge. Skal vi ikke heller kalle det FARS KRAV om samvær? Og når far da ikke kan respektere at mor ønsker en fast leggerutine samme hvem barnet er hos, fordi FAR har rett på barnet, da er det noe galt. Smidighet må man kunne forvente, også av fedrene. Hva med å sette BARNAS BEHOV først? Og nei, fartil2, det er ikke alltid at BARNAS BEHOV samsvarer med hva fedrene mener de har KRAV på...

Skrevet
Jeg synes det er helt hårreisende at 2 voksene mennesker kan bli enige om en leggetid som er den samme hos begge parter.

Ganske hårreisende naivt av deg å ikke forstå at ingen ønsker å bli diktert av andre, uansett om det er "småting".

Til TS: Hos dere gjelder selvsagt deres regler, hos mor hennes regler. Sånn er verden. Barn er kulturelle vesener, så de skjønner godt at folk er forskjellige. Når barnet bruker argumenter som "jeg får lov hos mor/far", er det bare barnet som prøver å presse frem noe, de vet godt selv at det er et middel for å prøve å tøye grenser. Barn har forskjellig forhold til forskjellige personer, og det viktigste er at barnet hører på den som bestemmer, ikke at de får et tids-oppheng (klokken er - jeg må/må ikke!), det er en misforståelse at ulikhet er det samme som utrygghet.

Skrevet
Ganske hårreisende naivt av deg å ikke forstå at ingen ønsker å bli diktert av andre, uansett om det er "småting".

Kaller det ikke naivt- kaller det å sette barnet mitt først og over idiotiske maktkamper

Skrevet
Kaller det ikke naivt- kaller det å sette barnet mitt først og over idiotiske maktkamper

Hvordan tror du barnet ditt på 5 år skulle føle, hvis h*n måtte legg seg føre en på 3 år. bare fordi du som mor har egne regler som alle skal følge?? :overrasket:

Skrevet

Det er helt misforstått at det å sette et barns behov foran voksnes alltid er best for barnet eller for familien som sådan. Barn har utrolig mange "behov" bare de får mulighet til å få oppmerksomhet. Trygge voksne som stoler på egne avgjørelser og formidler dette på en ok måte til barnet er vesentlig. Maktkamp blir det først når den ene ikke godtar at det er litt andre regler i den andres hjem. Barnet tar ikke skade av å lære at det finnes flere måter å gjøre ting på, og at ikke den ene nødvendigvis er bedre enn den andre.

Skrevet

I familier hvor det er mine og dine barn er det vel det beste for barna at de blir behandlet likt? Med like regler i den familien de er? At det er andre regler hos den andre foreldren og besteforeldre lærer de fort..

Sånn er jo livet for alle.. En må tilpasse seg ulike regler i ulike settinger

Skrevet
Helt enig. Men dessverre er det mange som driter i ungenes behov, bare den ene forelderen får det h*n har krav på. Dette kan være til lærdom for de her inne som skriler opp om fæle mødre og stakkars fedre og barns rett til samvær med begge. Skal vi ikke heller kalle det FARS KRAV om samvær? Og når far da ikke kan respektere at mor ønsker en fast leggerutine samme hvem barnet er hos, fordi FAR har rett på barnet, da er det noe galt. Smidighet må man kunne forvente, også av fedrene. Hva med å sette BARNAS BEHOV først? Og nei, fartil2, det er ikke alltid at BARNAS BEHOV samsvarer med hva fedrene mener de har KRAV på...

Det der var vel en særdeles dårlig kritikk av far.

Først snakker du om barnets behov. Neste setning om at noen skriker opp om "stakkars far" og "fars krav".

Du sier i klartekst at far skal respektere mors vilje mens barnet er hos far. Men ingenting tyder på at mor skal respektere fars vilje skal respekteres når barnet er hos mor.

Slutt å kritisere fedre og mødre og respekter isteden foreldrenes individuelle krav. I dette tilfellet er det mor som må respektere far. Det er andre mødre i denne tråden som aksepterer at barn har andre regler hos far (selv om de i utgangspunktet er uenig) Slik må det også være så lenge det er snakk om små forskjeller i leggetid.

Jeg føler meg så sikker i en sak som denne at jeg stikker gjerne hodet enda lenger frem. Om mor (i dette tilfellet) ikke respekterer fars grenser når det er snakk om minimale forskjeller, mener jeg at mor ikke viser samarbeidsvilje til barnets beste. Dermed er det snakk om en mor som oppsøker konflikter for trumfe gjennom egne krav som ikke på noen måte skader barna.

Jeg synes at gjest`s angrep på mine meninger viser at noen mødre er konfliktskapende. I dette tilfellet taler det til fedrenes fordel. Hva barnets far får lov til i gjest`s tilfelle (ref innlegget jeg svarer på) vet jeg ikke, men mye tyder på at denne faren er skjøvet ut i kulda av en mor som ikke ønsker at far og barn skal få mulighet til å bygge relasjoner.

Skrevet
Det der var vel en særdeles dårlig kritikk av far.

Først snakker du om barnets behov. Neste setning om at noen skriker opp om "stakkars far" og "fars krav".

Du sier i klartekst at far skal respektere mors vilje mens barnet er hos far. Men ingenting tyder på at mor skal respektere fars vilje skal respekteres når barnet er hos mor.

Slutt å kritisere fedre og mødre og respekter isteden foreldrenes individuelle krav. I dette tilfellet er det mor som må respektere far. Det er andre mødre i denne tråden som aksepterer at barn har andre regler hos far (selv om de i utgangspunktet er uenig) Slik må det også være så lenge det er snakk om små forskjeller i leggetid.

Jeg føler meg så sikker i en sak som denne at jeg stikker gjerne hodet enda lenger frem. Om mor (i dette tilfellet) ikke respekterer fars grenser når det er snakk om minimale forskjeller, mener jeg at mor ikke viser samarbeidsvilje til barnets beste. Dermed er det snakk om en mor som oppsøker konflikter for trumfe gjennom egne krav som ikke på noen måte skader barna.

Jeg synes at gjest`s angrep på mine meninger viser at noen mødre er konfliktskapende. I dette tilfellet taler det til fedrenes fordel. Hva barnets far får lov til i gjest`s tilfelle (ref innlegget jeg svarer på) vet jeg ikke, men mye tyder på at denne faren er skjøvet ut i kulda av en mor som ikke ønsker at far og barn skal få mulighet til å bygge relasjoner.

Det har du helt rett i og det høres ut som du har vært der før!

Skrevet
Hvordan tror du barnet ditt på 5 år skulle føle, hvis h*n måtte legg seg føre en på 3 år. bare fordi du som mor har egne regler som alle skal følge?? :overrasket:

Så du og din femåring er viktigere enn din manns særkullsbarn og barnets mor?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...