gattissima Skrevet 5. september 2006 #1 Skrevet 5. september 2006 Har en kaffebar like over gaten fra der jeg jobber. Og ser stadig at mange blir sittende leeeenge for å drikke f.eks. en caffe latte. Ser også mange som går og drikker på store kopper take-away kaffe på gaten over lang tid. Jeg synes lunken/halvkald kaffe smaker vondt og kvalmt, spesielt hvis den er med melk. Varme drikker er vel ment å drikkes mens de er varme? (kaffe, te, varm sjokolade). En drink eller et glass vin kan man derimot sitte og nippe til i lang tid. De få gangene jeg har vært på kaffebar, drikker jeg kaffen mens den er varm. Takeaway kaffe har jeg kun kjøpt for å ta med for å drikke et annet sted. Er det bare den "liksom-urbane amerikanske kaffebar-kulturen" vi har importert som er årsaken til at folk drikker lunken kaffe, eller smaker det virkelig godt for dere som drikker det? Samtidig; til storforbrukerne av kaffebarer: Hvor mye bruker dere på kaffebar-kaffe i uka? 25-30 kroner dagen blir fort mer enn 10.000 i året. Og nesten 1000 kroner i måneden.
Gjest gjest1 Skrevet 5. september 2006 #2 Skrevet 5. september 2006 Jeg er kanskje litt sær, men jeg klarer ikke å drikke helt nylaget kaffe, te eller hva som helst varm drikke. Det blir rett og slett for varmt. Så jeg kan fint gå å ruge på en kaffekopp lenge, det tar sikkert 10 min før jeg i det hele tatt begynner å drikke av den. Men, den må ikke bli kald, da smaker det skikkelig dårlig. Men lunken liker jeg altså godt
Gjest Very Victoria Skrevet 5. september 2006 #3 Skrevet 5. september 2006 Jeg kjøper ofte kaffe og ha med meg og den er glovarm, også kaffedrikkene med melk.
Gjest gjest1 Skrevet 5. september 2006 #4 Skrevet 5. september 2006 Det funker, men det beste er så klart når den nettopp har gått over til sadistisk varm til utholdelig varm :-)
Gjest AGF Skrevet 5. september 2006 #5 Skrevet 5. september 2006 Kald kaffe er absolutt ikke godt. Lunken går helt fint an. Grunnen til at i hvertfall jeg blir sittende lenge på kafe er at jeg liker det sosiale ved det. Men jeg tar som regel en kake til eller noe sånt etter kaffen. Dermed betaler jeg for den kosen jeg får. På kafe går jeg vel 2-3 ganger i mnd. Jeg vet at det koster rundt en 50-lapp hver gang jeg går, men jeg får ihvertfall vært sosial og tilbrakt tid med folk som betyr mye for meg. Da er den 50-lappen ubetydelig. Og dessuten synes jeg det er helt grusomt å høre: "Oi, du går på kafe du. Hvordan har du råd til det?" Og dette er fra helt vanlige nordmenn som eier biler, båt, hus, hytte og alle slags materielle goder det går an å ha. Jeg har opplevd å eie mye, og alt ble plutselig borte da krigen kom. Huset ble tatt fra oss sammen med alle tingene vi eide. Det jeg husker nå er hvor gøy det var å tilbringe tid med mine venner og familie. Jeg driter i hvor mange tommer tven vår hadde.
gattissima Skrevet 5. september 2006 Forfatter #6 Skrevet 5. september 2006 Kald kaffe er absolutt ikke godt. Lunken går helt fint an. Grunnen til at i hvertfall jeg blir sittende lenge på kafe er at jeg liker det sosiale ved det. Men jeg tar som regel en kake til eller noe sånt etter kaffen. Dermed betaler jeg for den kosen jeg får. På kafe går jeg vel 2-3 ganger i mnd. Jeg vet at det koster rundt en 50-lapp hver gang jeg går, men jeg får ihvertfall vært sosial og tilbrakt tid med folk som betyr mye for meg. Da er den 50-lappen ubetydelig. Og dessuten synes jeg det er helt grusomt å høre: "Oi, du går på kafe du. Hvordan har du råd til det?" Og dette er fra helt vanlige nordmenn som eier biler, båt, hus, hytte og alle slags materielle goder det går an å ha. Jeg har opplevd å eie mye, og alt ble plutselig borte da krigen kom. Huset ble tatt fra oss sammen med alle tingene vi eide. Det jeg husker nå er hvor gøy det var å tilbringe tid med mine venner og familie. Jeg driter i hvor mange tommer tven vår hadde. ← Mente ikke å si at de som går på cafe sløser bort penger. Jeg mente heller at de som er storbrukere ihvertfall bør tenke over hvor mye penger de legger igjen på kaffebarene. Jeg har en venninne som jeg i flere år har prøvd å få med på en jentetur til middelhavet. Hun sier at det har hun ikke råd til. Og sier samtidig at hun misunner meg fordi jeg "har råd til" å reise så mye. Hun kjøper en caffe latte på vei til jobb hver arbeidsdag + en moccha i lunsjen. Det blir rundt 17.000 i året Jeg drikker morgenkaffen hjemme og reiser til Middelhavet Men dette er en liten avsporing. Sorry
Gjest AGF Skrevet 5. september 2006 #7 Skrevet 5. september 2006 Mente ikke å si at de som går på cafe sløser bort penger. Jeg mente heller at de som er storbrukere ihvertfall bør tenke over hvor mye penger de legger igjen på kaffebarene. Jeg har en venninne som jeg i flere år har prøvd å få med på en jentetur til middelhavet. Hun sier at det har hun ikke råd til. Og sier samtidig at hun misunner meg fordi jeg "har råd til" å reise så mye. Hun kjøper en caffe latte på vei til jobb hver arbeidsdag + en moccha i lunsjen. Det blir rundt 17.000 i året Jeg drikker morgenkaffen hjemme og reiser til Middelhavet Men dette er en liten avsporing. Sorry ← Dette gjør jeg og :-D
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2006 #8 Skrevet 5. september 2006 jeg kan godt drikke lunka kaffe, selv halvsur hjemmelagd...På kafè drikker jeg gjerne kafen mens den fortsatt har litt temperatur, men jo, jeg kan godt bli sittende lenge med både kaffen og koppen fordi det ivktigste med en kafètur stort sett er kvalitetspausen og evt det sosiale. Nå er jeg ikke noen storforbruker av kaféer, da jeg jobber og bor utenfor byen. Men tidligere har jeg gått mye på kafé, når jeg har bodd i by i Norge eller utlandet (for ikke å sn akke om studentkantiner og kaffeautomater på diverse arbeidsplasser). Har aldri tenkt over hva det koster - det er en luksus jeg fint unner meg. Jeg bruker penger etter hvor mye jeg har, så jeg er aldri helt blakk uansett, til tross for lav og ujevn inntekt (selvstendig næringsdrivende). Jeg shopper f eks ikke dyre klær med mindre jeg har mye penger, men bruker det jeg har, eller kjøper på salg. Det samme med middager; jeg spiser fint pasta og fisk om jeg har lite penger en måned, har jeg penger på konto kjøper jeg kanskje noe ekstra godt eller spiser ute. Et kafébesøk (eller mange) utgjør dermed aldri noe merkbart innhogg på kontoen min... Klart at om man er på kafè hver dag blir det en ekstra utgift, på samme måte som når folk røyker. Jeg har ei venninne som var totalt blakk en sommer (forsinket i studiene, måte ta igjen dette og fikk ikke jobb) - men som fortsatt røykte. Klart det ikke er økonomisk. Men om man har normal inntekt er jeg sikker på de fleste har råd til både kafè og sydentur, om det er slik man vil prioritere. Det er nok enda flere småting som bidrar til at man evt ikke har råd til tur. Når det gjelder å kjøpe kaffe ute syns jeg det er viktig å kunne unne seg noe sånt. det er sammenliknbart med matpakkekulturen i Norge - jeg leste et intervju med en svensk forsker (sikkert sosiolog..) som kritiserte skikken med å sitte på kontoret og spise tørr matpakke. Hvorfor ikke unne seg noe litt mer velsmakende og sosialt, selv om det koster noen få kroner mer? Det er ikke HER økonomisk sans utgjør noe...
LadyInRed Skrevet 5. september 2006 #9 Skrevet 5. september 2006 (endret) kaffen min går raskt ned, før den rekker å bli litt kald-for lunkne melkedrikker er ikke noe for meg (drikker alltid cappucino) . men drikker jeg te må jeg vente 5-10 min før jeg begynner å nippe i den. forøvrig irriterer jeg meg over at latte og te oftest serveres i høye glass som blir så varme at du brenner fingrene før du kommer fram til bordet! jeg vil ha teen min i krus!!!! Endret 5. september 2006 av LadyInRed
Ciara Skrevet 5. september 2006 #10 Skrevet 5. september 2006 Jeg er så heldig at jeg har råd til både kaffe og utenlandsreiser, jeg Men nå drikker jeg vel cafékaffe kanskje 2-3 ganger i uka, og det er jo mange som drikker veldig mye mer. Og når det gjelder venninnen din, så kan du jo bare si at du skjønner at hun ikke prioriterer reising, for det er jo akkurat det det er snakk om.
lillesky Skrevet 5. september 2006 #11 Skrevet 5. september 2006 Kald kaffe er ikke godt, enten den er hjemmelaget eller fra kafé. Men jeg klarer ikke å drikke glovarm kaffe, så den må kjøle seg bittelitt. Blir take-away kaffen kald, orker jeg ikke å drikke den.
Saeria Skrevet 5. september 2006 #12 Skrevet 5. september 2006 Jeg drikker kaffen, alle slags typer, varm, lunken og kald. *Mitt navn er Saeria og jeg er kaffeholiker*
Solskinn Skrevet 5. september 2006 #13 Skrevet 5. september 2006 Jeg er en av dem som bruker lang tid på kaffen min, men dette avhenger ikke av om jeg sitter på kafe eller er hjemme. Det går nok ca 15 min før jeg i det hele tatt rører den. Kaffi hjemme om morgenen hr jeg skjelden tid til, akkurat fordi jeg bruker så lang tid på den. (men vannkoker på skolen er en fin ting)Liker at kaffien er lunken, ikke varm og ikke kald. Liker ikke å drikke noe så er så varmt. Men jeg slurper i meg varm suppe, rett i koppen og slikt så jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke takler varm kaffi. Det eneste som erirriterende da er at kaffien må drikkes kjappt på slutten, og setter som regel igjen siste sup for da er den for kald. Jeg på den andre siden kjøper skjelden eller aldri take away kaffi, for det er irriterende å gå å bære på den så lenge. Når den er drikkbar har jeg jo kommet dit jeg skal, så da kan jeg heller ta en kaffi der.
Gjest Gjest_susie_* Skrevet 6. september 2006 #14 Skrevet 6. september 2006 Jeg har også stusset på dette med ta-med-kaffe. På unversitetet er det folk som sitter og drikker kaffe fra kafeer under forelesningene... Men hva folk velger å bruke pengene sine på får være deres sak. Jeg feks, jeg prioriterer kaffeslaberdas hver eneste dag med venner. Så lenge de ikke klager om dårlig råd så har du ingenting å gjøre med deres pengeforbruk.
Flarn Skrevet 6. september 2006 #15 Skrevet 6. september 2006 Jeg drikker ofte kaffe på forelesninger, men da er den kjøpt rett før eller i pausen, og er fremdeles brennvarm når jeg drikker den. Og jeg drikker kaffe fort. Men de holder seg egentlig varme lenger enn man tror.
Gjest Hedda Gabler Skrevet 6. september 2006 #16 Skrevet 6. september 2006 Sier ikke at det gjelder noen av oss i kaffetråden her, men det er vel ikke tvil om at det har gått inflasjon i å bli sett på gata med take away-kaffe. Jeg bruker bare unntaksvis melk og annet søl i kaffen, drikker helst home made kokekaffe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå