Gå til innhold

Hvor mye samvær blir dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alternativ 1 :

Uke 1 :Mor : mandag - onsdag uken etter (9 dager)

Uke 2 :Far : onsdag - søndag (5 dager, 4 overnattinger)

Uke 3 :Mor : mandag - onsdag uken etter

Uke 4 :Far : onsdag - søndag

Alternativ 2 :

Samme som alternativ 1 bortsett fra at far har barnet hver onsdag m/overnatting til torsdag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får alternativ 2 nemlig bare til å bli 28 dager....at mor har barnet 18 dager og far 10 dager.

Skrevet
Alternativ 1 :

Uke 1 :Mor : mandag - onsdag uken etter (9 dager)

Uke 2 :Far : onsdag - søndag (5 dager, 4 overnattinger)

Uke 3 :Mor : mandag - onsdag uken etter

Uke 4 :Far : onsdag - søndag

Alternativ 2 :

Samme som alternativ 1 bortsett fra at far har barnet hver onsdag m/overnatting til torsdag.

Kan du du litt mer informasjon ?

Hvem har overnattingen mellom søndag og mandag (mellom uke 2-3) ?

Og hvordan fordelere der jul, nyttår, påske, pinse, bursdager, 17.mai, sommerferie, høstferie ?

Om barnet overnatter fra søndag til mandag hos mor tilsier dette at barnet får mulighet for 28,6% samvær med far. Dette forutsetter samme samværsmengde gjennom hele året uten å ta hensyn til jul, nyytår, påske, sommerferie, etc, etc.

Hvis barnet overnatter hos far fra søndag til mandag gir det 35,7% samvær med far

Mine tall baserer seg på at barnet har overnatting hos far fra onsdag til torsdag.

Jeg reagerer imidlertid litt på spørsmålsstillingen din ettersom jeg ikke forstår hva du ønsker. Er det en %-vis fordelig du ønsker avklaring på eller er det noe annet ?

Skrevet
Jeg får alternativ 2 nemlig bare til å bli 28 dager....at mor har barnet 18 dager og far 10 dager.

Jeg skjønner ikke problemet? Hvis vi teller overnattinger, blir alternativ 2 18 netter hos mor og 10 netter hos far over en 4-ukers periode.

Med alternativ 1 blir det 20 netter hos mor og 8 netter hos far.

Skrevet
Jeg skjønner ikke problemet?  Hvis vi teller overnattinger, blir alternativ 2 18 netter hos mor og 10 netter hos far over en 4-ukers periode.

Med alternativ 1 blir det 20 netter hos mor og 8 netter hos far.

Oki, så da er det nok riktig slik at har regnet ut.

Og prosentvis blir dette?

Far til 2 :

Si at man skal ha en 40/60 fordeling, hvordan teller da f.eks annenhver vinterferie, annenhver jul/nyttår, 2 uker hver i sommerferien, annenhver påske ut?

Skrevet

Far til 2 :

Si at man skal ha en 40/60 fordeling, hvordan teller da f.eks annenhver vinterferie, annenhver jul/nyttår, 2 uker hver i sommerferien, annenhver påske ut?

Er ikke Far til 2, men svarer likevel: Det enkleste er at dere beregner totalt samvær over en toårsperiode, og så deler på to igjen.

Når man beregner samvær, er det antall netter som teller, ikke antall dager.

Samværsprosenten finner du ved å dele antall samværsdager i året på 365 og gange med 100.

Skrevet

Far til 2 :

Jeg er enig med allium (i den problemstillingen ;) )

Dette fordi både julehøytider og annet kan være forskjellig fra år til år.

Det er riktignok ikke noen kjempestore forskjeller, men om vi antar at "worst case" kan gi en differanse på 6-7 dager pr år tror jeg vi er innenfor forventet avvik.

Mht samvær vil dette kunne gi et avvik på opp mot 1/2%, avhengig av samværsmengde.

Jul og påskesamvær vil sansynligvis variere mer enn dette avhengig av avtale.

Om vi tar utgangspunkt i påsken er det mange som sier at dagene som skal innkluderes er fom fredag før Palmesøndag til tirsdag etter 2.påskedag.

Andre sier påsken er fra Palmesøndag til 2.påskedag, mens en 3.gruppe sier at påsken bare er fra skjærtorsdag til 2.påskedag.

Forskjellen er på 7 dager for disse 3 alternativene. Tilsvarende gjelder pinse jul og nyttår samt andre bevegelige helgedager.

Dette tilsier at det er relativt komplisert å regne ut eksakt samvær hvert eneste år.

HVIS ! jeg tar utgangspunkt i 2006 kalenderen og "Full påske og jul", 2 ukers sommerferie, 17.mai, bursdager, etc, etc vil jeg si at dette utgjør ca 35 dager. Av dette skal sansynligvis barnet få 50/50 med hver av foreldrene - f.eks. annethvert år.

Hvis du tar disse 35 dagene og trekker fra normalsamvær med far (f.eks. 37,5%) blir det til at barnet iløpet av disse dagene mister i gjennomsnitt 15 dager hos far. Men når barnet er hos han øker det med 35. Gjennomsnittlig økning blir dermed 20 dager.

Fra før har far 37,5% (bare som et eksempel). Dette utgjør 137 dager pr år. Om du nå legger til de 20 dagene blir totalsamværet på 157 dager pr år.

Totalt utgjør da samværet 157/365*100=43%

Men det kan veldig fort bli feil å regne sånn ettersom dere ikke har definert samvær i høytider, ferier etc, samtidig som dette kan variere fra år til år. Derfor blir alliums metode noe mer korrekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...