Gjest Neffi Skrevet 5. september 2006 #1 Skrevet 5. september 2006 Hei! Vi tenkte å ha sen vielse, dvs kl 1600. Dette gjör vi fordi vi har tilreisende gjester og önsker av den grunn at disse skal kunne ta det litt rolig på morgenen - sove ut, spise god lunch osv. Vi har også spa på hotellet. Vi önsker videre at kvelden ikke skal bli så altfor laaang, slik at nattetimene faktisk også blir underholdene og energifylte. Vi spiser ved 1800 Noen med erfaringer - Som enten har gjort lignende eller har deltatt som gjest på lignende "arrangement"? Negative som positive taes imot med GLEDE!!
Susan Sto Helit Skrevet 5. september 2006 #2 Skrevet 5. september 2006 Regner med dere da velger ingen fotografering, eller fotografering før vielsen? Dere vil nok ikke rekke dette mellom vielse og middag. Litt avhengig av hva slags middag dere velger, så vil nok de fleste slike middager ta litt tid. Dermed blir jo gjerne kaffe, kaker og fest litt "sent". Men jeg ville tro at med det rette opplegget blir det riktig så hyggelig!
Gjest Neffi Skrevet 5. september 2006 #3 Skrevet 5. september 2006 Hm... Jo vi tenkte å ta bilder etter vielsen... Med lynfart ser jeg nå Vi skal ha fotografen nesten hele kvelden (hadde vi tenkt)... Ehe, hvor lang tid burde man regne på foto?? Om noen kan svare på det og
Victori@ Skrevet 5. september 2006 #4 Skrevet 5. september 2006 Vi har fått beskjed om at fotograferingen tar 1 til 1,5 timer. Så vi har holdt av 2 timer. Får vi tid til overs så cruiser vi bare rundt i limoen frem til vi skal på lokalet.
Susan Sto Helit Skrevet 5. september 2006 #5 Skrevet 5. september 2006 Vi fikk beskjed om 1 time, men det viste seg å ta hvertfall 1 1/2 time. Så når vi ankom lokalet nesten 3 timer etter vielsen startet, så var det nesten bare å kaste seg rundt og sette seg til bords. (Hadde jo hatt planer om å kunne mingle litt mer enn 5-10 min da... ) Men vi fikk masse tid til å mingle med gjestene etter middagen, som faktisk bare tok 3 timer.... (Vi hadde håpet 3 og gjettet 4. )
Malama Skrevet 5. september 2006 #6 Skrevet 5. september 2006 Vi skal ha vielse klokken 15, og jeg planlegger derfor fotografering før vielsen, for at det ikke skal bli for travelt/sent med middagen. I vårt tilfelle er det også en detalj at det vil være noen barn blandt gjestene, og da er det dumt med FOR sen feiring, synes jeg. Vielse klokken 16 og middag klokken 18 betyr at dere ikke har tid til fotografering mellom vielse og middag. Det kan være greit at fotografbildene tas før middagen vil jeg tro, for garantert, dersom de bildene skal tas etter middagen hadde i alle fall jeg vært sikker på at jeg hadde mistet mat på kjolen, at en servitør fikk saus på meg, eller at noen veltet et vinglass på meg... Og det hadde liksom ødelagt de bildene... så med den tidsplanen der bør dere ha fotografering før vielsen, tror jeg. for som de andre sier, det tar gjerne halvannen time. Og vielsen tar jo i alle fall en halvtime den også, og vips, det var deres to timer, uten tid for transport, mingling på kirketrappa eller på lokalet...
Gjest Gjest_Leyla77_* Skrevet 5. september 2006 #7 Skrevet 5. september 2006 Vi skal ha vielse kl 15.30. Planlegger å sette oss til bords kl 18.30. God tid til fotograf imellom da. Det viktigste er å tenke på om dere har lange avstander mellom kirke, fotograf og lokale.
Gjest Neffi Skrevet 5. september 2006 #8 Skrevet 5. september 2006 Nettopp nettopp... Dere har veldig rett i dette. Da blir det fotografering för bryllup... Men da ser han meg jo före selv vielsen... Noen som har gjort det slik? Eller planlegger det samme?
Susan Sto Helit Skrevet 5. september 2006 #9 Skrevet 5. september 2006 Nettopp nettopp... Dere har veldig rett i dette. Da blir det fotografering för bryllup... Men da ser han meg jo före selv vielsen... Noen som har gjort det slik? Eller planlegger det samme? ← Mine foreldre gjorde det slik. Det var vanlig der Mamma kom fra, og de giftet seg der. Vet flere her inne som også har valgt denne løsningen.
Malama Skrevet 5. september 2006 #10 Skrevet 5. september 2006 Jeg planlegger som sagt det, fotografering før vieslen. Ifølge en fotograf hjemme som tar mye brudefoto er det ca halvparten som tar bildene før vielsen, og ikke noe problem. Selvsagt, om du for all del ikke vil han skal se deg før du kommer opp krikegulvet blir det vanskelig, men jeg for min del tenkte å ha en "fin/romantsik ankomst" til stedet der jeg håper vi kan ta bildene (utendørs, selvsagt umulig om det regner, men finne et alternativ da også) slik at han får en fin opplevelse av dette med å "se sin brud for første gang", selv om det ikke er i kirka. Noen mener at man ikke kan ta bildene før vielsen fordi "gløden i øynene" på de nygifte da ikke er oppstått enda, selv mener jeg at jeg vil gløde hele min bryllupsdag uansett. Og ifølge fotografen er det mindre sjangs for øyne preget av tårer om man tar fotograferinga før vielsen... Kommer til å gråte en god del jeg i krika ja, så kanskje løike greit å ta foto før jeg gråter bort sminken og får røde øyne, uansett "glød"?
Gjest Fru Skrevet 5. september 2006 #11 Skrevet 5. september 2006 Vi hadde vielse kl 16, og var superfornøyd med det. Hele arrangementet hang så fint sammen på den måten - det gikk i ett, ingen som trengte å vente på noe, og dermed ble stemningen fort god og holdt seg sånn tild en lyse morgen Vi hadde litt mingling utenfor kirken etter vielsen og det ble tatt en del bilderder , så dro vi videre til lokalet (kl 17). Der det ble servert velkomstdrink og snacks 17.15 (og tatt flere bilder mens vi minglet og koste oss). Og så satt vi oss til bords kl 18. Ferdig kl. 22, dans fra 22.30 til 02.00. Da gikk ferden videre til nachspiel Gurimalla så gøy det var! (Vi droppet å dra til fotograf, hadde heller fotograf under arrangementet. Veldig vellykket! Det ville ikke falt meg inn å dra fra gjestene mine for å bli avbildet, vi ville jo være med på festen!)
Gjest Fru Skrevet 5. september 2006 #12 Skrevet 5. september 2006 Noen mener at man ikke kan ta bildene før vielsen fordi "gløden i øynene" på de nygifte da ikke er oppstått enda, selv mener jeg at jeg vil gløde hele min bryllupsdag uansett. Og ifølge fotografen er det mindre sjangs for øyne preget av tårer om man tar fotograferinga før vielsen... Kommer til å gråte en god del jeg i krika ja, så kanskje løike greit å ta foto før jeg gråter bort sminken og får røde øyne, uansett "glød"? ← Som erfaren brud vil jeg si at jeg tror det er noe i det at man får en spesiell glød etter vielsen (og derfor bør vente med bildene) - du vil sikkert være strålende glad hele dagen, men på forhånd aner du ikke hvor stort nettopp vielsen er! Og det er STORT! Jeg ble i hvertfall utrolig rørt og satt ut. Bildene som er tatt av oss rette etter vielsen er så flotte, for vi ser så utrolig lykkelige ut! Og det var vi joo Jeg tror også det er med på å øke spenningen og gleden at man venter med å se hverandre til vielsen. Anbefaler det!
Susan Sto Helit Skrevet 5. september 2006 #13 Skrevet 5. september 2006 Som erfaren brud vil jeg si at jeg tror det er noe i det at man får en spesiell glød etter vielsen (og derfor bør vente med bildene) - du vil sikkert være strålende glad hele dagen, men på forhånd aner du ikke hvor stort nettopp vielsen er! Og det er STORT! Jeg ble i hvertfall utrolig rørt og satt ut. Bildene som er tatt av oss rette etter vielsen er så flotte, for vi ser så utrolig lykkelige ut! Og det var vi joo Jeg tror også det er med på å øke spenningen og gleden at man venter med å se hverandre til vielsen. Anbefaler det! ← Jeg følte ikke at jeg glødet noe mer etter vielsen. Jeg tror jeg glødet fra det øyeblikket jeg så Mannen min og tenkte at dette var vår bryllupsdag. (Vielsen ble mer en litt langtekkelig seremoni, der deler er uforglemmelige, og andre deler kjedet oss veldig og var glemt i løpet av sekunder.) Joda, det er hyggelig å komme opp kirkegulvet og la han se deg i kjolen for første gang... Men egentlig kan det nok være godt å være i en setting der han får muligheten til å fortelle deg hva han mener og føler der og da også. Tror hele greia blir helt unik uansett hvordan dere velger å gjøre det jeg.
Malama Skrevet 5. september 2006 #14 Skrevet 5. september 2006 Selvsagt vet jeg ikke hva jeg som brud vil føle, men fotografen sa i alle fall at det stort sett ikke er forskjell på "gløden" før og etter vielsen, og at bildene tatt før vielsen uansett vil være like gode som de tatt etter. Etter vielsen VIL det uansett bli tatt mye bilder, men bare ikke av fotograf, så vi ksla nok få med de bildene også Og som Susan Sto Helit sier, så kan det kanskje være greit å ha den fine opplevelsen av å se hverandre første gang denne dagen i en setting der man kan snakke sammen. Dersom vi får fint vær ønsker jeg å få bildene tatt i et kjempeflott utendørsmiljø som er et museum med masse gamle hus og sånn. Om vi finner et av disse flotte stedene der, at han står der til avtalt tid, og jeg ankommer dit i min brudestas, og vandrer opp mot ham (helt forsiktig på en grusvei for jeg kan ikke velge et sted der vi må gå påen sti i brudekjole selvsagt) er jeg sikker på at det kan bli en fin opplevelse det også, selv om det ikke er inne i kirka. Egentlig tror jeg at UANSETT hvor/når vi ser hverandre for første gang i brudestasen, så kommer det til å bli fantastsik. Å få muligheten til å gi ham et kyss og si at jeg elsker ham anser jeg ikke egentlig som en ulempe, og det kan vi jo ikke gjøre i kirka. Men, det å gå opp midtgangen sammen med pappa og se ham stå der fremme og vente på meg... det er noe fantastsik med det også, og jeg hadde ikke hatt noe mot at det var første gangen han så meg, men eneste mulighet for at jeg kunne stå midtsommerbrud, altså vielse 23.06.07 i den krika vi ønsker å gifte oss var vielse klokken 15. Setter av 1,5-2 timer til fotografering, vielse tar i alle fall en halvtime, og det er mingling utenfor kirka med bilder på kirketrappa og sånn også en stund. Vi er siste brudepar den dagen, så vi trenger ikke tenke på at det kommer noen etter oss, så vi kan ta oss god tid til alle de bildene vi måtte ønske på kirketrappa. Vi må regne en halvtime å reise til lokalet også (ikke det at det er sååå langt, men det er lørdag og det e St.Hans og vi må gjennom et område som er sterkt trafikkert, så det kan fort ta en halvtime) og i tillegg tid til mingling før maten, så hadde det fort tatt 3 timer i alle fall fra vielse til middag, og da hadde den blitt TIDLIGST klokken 18. Middagen tar minst 3 timer, sant? Altså ferdig tidligst klokka ni, kanskje nærmere ti, og med et par gjester under skolepliktig alder ville disse muligens altså sovnet allerede før maten var ferdig, og det kunne skapt problemer for foreldrene dersom de skal levere dem til barnepike for natta eller noe, underveis i middagen. en stund vurderte vi også kaffegjester, men å invitere dem til bryllupsfest så sent som klokken 22-23 synes jeg er utenkelig (nå blir det neppe kaffegjester hos oss uansett da, i stedet rundt 100 til middag) Derfor anser jeg fotograferingen som å "måtte" være før vielsen. Da kan vi ha vielse klokken 15, og servere mat klokken 17, og fint ha tid til vielse, fotografering på trappa, transport og mingling på lokalet. Og jeg bør fint rekke å bli ferdig hos frisøren til en fotografering 12.30-13 (det utendørs fotostedet er rett ved kirka, men om vi må være inne må vi regne litt reisetid også, pluss å sette av 1,5-2 timer til selve fotograferignen, og i alle fall han skal ankomme kriken litt før vielsen også...) Personlig tror jeg det skal bli bra. Og gløder jeg enda mer i øynene etter vielsen, ja så kan vi altså ta en del bilder på kirketrappa også, så det går nok bra. fotografen mente i alle fall at dette ikke skal være problematisk, og tar altså ca halvparten av alle brudefoto før vielsen, de som tar det etter er enten pga tidelig vielse eller at han absolutt ikke skal se henne før vielsen, de andre tar det like gjerne før, sa ialle fall den fotografen.
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2006 #15 Skrevet 5. september 2006 Dere som snakker om gløden etter at man er gift... Gløden dere opplevde ved å ta bildene etter vielsen og at dere ikke glødet før kan jo ha noe med at dere ikke så mannen før vielsen da...
Pinki Skrevet 5. september 2006 #16 Skrevet 5. september 2006 Vi har også vielse klokken 16, men vil ikke ta bildene før. Da starter vi heller middagen litt senere. Har den fordelen at vi skal ha middagen og festen i et lokale der vi ikke behøver å være ute til noe spesielt tidspunkt og der vi har med drikke selv slik at de ikke må stenge baren pga skjenkebevilning. Vi vil vente med bildene av flere grunner: 1: Er litt gammeldagst på dette punktet - det betyr jo ulykke å se hverandre før kirken denne dagen!!! (hehe - kanskje det er fordi stadig flere ser hverandre før vielsen at skilsmissestatistikkene øker?!?!? ) 2: Min kommende mann ønsker å se meg første gang med brudekjolen på når jeg kommer opp kirkegulvet. Jeg tror dette øyeblikket blir spesielt "magisk" dersom man ikke har sett hverandre tidligere på dagen 3: Jeg tror jeg kommer til å være litt stressa/urolig før vielsen og er redd dette kommer til å gjenspeile seg i bildene 4: Jeg vil ta bildene når vi ER GIFT og ikke minst HAR RINGENE PÅ!!!
Leyla77 Skrevet 5. september 2006 #17 Skrevet 5. september 2006 (endret) Vi har også vielse klokken 16, men vil ikke ta bildene før. Da starter vi heller middagen litt senere. Har den fordelen at vi skal ha middagen og festen i et lokale der vi ikke behøver å være ute til noe spesielt tidspunkt og der vi har med drikke selv slik at de ikke må stenge baren pga skjenkebevilning. Vi vil vente med bildene av flere grunner: 1: Er litt gammeldagst på dette punktet - det betyr jo ulykke å se hverandre før kirken denne dagen!!! (hehe - kanskje det er fordi stadig flere ser hverandre før vielsen at skilsmissestatistikkene øker?!?!? ) 2: Min kommende mann ønsker å se meg første gang med brudekjolen på når jeg kommer opp kirkegulvet. Jeg tror dette øyeblikket blir spesielt "magisk" dersom man ikke har sett hverandre tidligere på dagen 3: Jeg tror jeg kommer til å være litt stressa/urolig før vielsen og er redd dette kommer til å gjenspeile seg i bildene 4: Jeg vil ta bildene når vi ER GIFT og ikke minst HAR RINGENE PÅ!!! ← Må si meg veldig enig dette, Pinki! Endret 5. september 2006 av Leyla77
Gjest niomi Skrevet 6. september 2006 #18 Skrevet 6. september 2006 Vi har også vielse klokken 16, men vil ikke ta bildene før. Da starter vi heller middagen litt senere. Har den fordelen at vi skal ha middagen og festen i et lokale der vi ikke behøver å være ute til noe spesielt tidspunkt og der vi har med drikke selv slik at de ikke må stenge baren pga skjenkebevilning. Vi vil vente med bildene av flere grunner: 1: Er litt gammeldagst på dette punktet - det betyr jo ulykke å se hverandre før kirken denne dagen!!! (hehe - kanskje det er fordi stadig flere ser hverandre før vielsen at skilsmissestatistikkene øker?!?!? ) 2: Min kommende mann ønsker å se meg første gang med brudekjolen på når jeg kommer opp kirkegulvet. Jeg tror dette øyeblikket blir spesielt "magisk" dersom man ikke har sett hverandre tidligere på dagen 3: Jeg tror jeg kommer til å være litt stressa/urolig før vielsen og er redd dette kommer til å gjenspeile seg i bildene 4: Jeg vil ta bildene når vi ER GIFT og ikke minst HAR RINGENE PÅ!!! ← Tjaaa... Mine foreldre tok bilder før vielsen, som de fleste i deres generasjon, og de har nå vært gift i 31 år. Syns det er dumt med for sen middag og fest. Jo tidligere man får begynt på middagen, jo bedre stemning. For folk blir slitne. Og folk er vant til å spise forholdsvis tidlig på dagen. Sen middag = sen fest = slitne gjester = festen tar aldri av. Men dersom man dropper kake og kaffe-sesjonen, sparer man jo en del tid, og folk kommer i stemning.
Malama Skrevet 6. september 2006 #19 Skrevet 6. september 2006 vi har nå ringene på allerede vi (skal ikke ha nye ringer i forbindelse med vielsen, ringene satte vi på ved forlovelse, og bytter dem ikke ut) Joda, det er det at vi ikke ER GIFT før vielsen, men jeg anser det som bilder av oss på bryllupsdagen, og det er det uansett. Bilder av oss når vi ER GIFT får vi masser av likevel. Mine forelder så også hverandre før vielsen, pappa var med å velge kjolen mamma brukte, og de gikk sammen opp i kirka. De har likevel også vært gift i 31 år på tross av denne "ulykken", så den risikoen tar jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå