Gjest Gjest Skrevet 5. september 2006 #1 Skrevet 5. september 2006 Vi har "adoptert" en hjemløs katt i nabolaget. Den har stått på trappa vår siden mai, og nå tok vi den inn, kjøpte halsbånd og ga den mat. Det er tydeligvis en pus som noen har vært veldig glad i, for den har et meget godt lynne, er kjærlig og intelligent. Problemet er at den røyter så uhorvelig mye.... Den gnir seg langs vegger og stoler. Jeg er nesten helt ukjent med katter, og for meg ser det ut som den klør. Jeg holder på å¨bli gal av alle håra. De ligger overalt .... store dotter når vi klapper pusen..... Noen som vet om dette er normalt eller kan katten være syk på en eller annen måte?
Gjest Elfrida Skrevet 5. september 2006 #2 Skrevet 5. september 2006 Høres normalt ut så lenge ikke pelsen blir tynnere. En utekatt kan røyte endel når den blir innekatt, til den venner seg til innetemperaturen. Eller det kan fortsette sånn. Normalt begge deler. At den gnir seg inntil møblene er helt normalt, den vil legge igjen duften sin på dem. Hvis ikke den tydelig står og skubber fram og tilbake - det kan være kløing. Jeg foreslår at du tar den med en tur til veterinæren for en generell sjekk og vaksinering. Da kan du finne ut om den har noe uhumskheter i pelsen. Siden den har vært ute lenge har den nok ikke vondt av en liten markkur heller. Har dere gjort noe for å finne eventuelle eiere?
Gjest Gorgonzola Skrevet 5. september 2006 #3 Skrevet 5. september 2006 Har du vurdert røyteavveningskurs? "Røyting er skadelig for deg og dine omgivelser" - huh!
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2006 #4 Skrevet 5. september 2006 Katten vår røyta veldig en periode - trolig skyldtes det at han hadde en infeksjon (abscess under huden); at det var en form for stressrøyting på grunn av denne. Han er i hvert fall mye finere i pelsen nå en måneds tid etter antibiotikakur. Ellers kan årstid, mark, mangelsykdom og midd ha noe å si. Ville uansett gitt den en ormekur om den ikke har fått det tidligere, og gjerne tatt den med til veterinær for en sjekk.
Gjest gjest1 Skrevet 5. september 2006 #5 Skrevet 5. september 2006 kanskje fôr endring er tingen? Vår katt gikk på Eukanuba og røyta sinsykt masse, bytta til Royal Canin for inne katter (siden han er ute max 2 tiemr annen hver dag) og han røyter mindre og avføringen lukter mindre...
Tjorven Skrevet 8. september 2006 #6 Skrevet 8. september 2006 For er også viktig ja. Dyrebutikk-for gjør pelsen finere og bedre, så det anbefaler jeg. bruker selv Royal Canin og pelsen til pusen vår er veldig flott + at han røyter lite.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2006 #7 Skrevet 9. september 2006 Mulige årsaker til unormal røyting: 1. pelsparasitter 2. stress, sikkert pga nye omgivelser 3. dehydrering/nyresvikt. Katten til en vennine av meg måtte avlives pga nyresvikt og den røyta voldsomt da den ble syk (bare man tok i katten fulgte det med en håndfull hår) 4. feilernæring 5. sesongen og skifte av pels Oppsøk uansett veterinær og få gitt katten ormekur, vaksine og få den kastrert. Følg med på hvordan katten spiser, drikker og går i kassa.
Gjest Gjest_Marielle_* Skrevet 15. september 2006 #8 Skrevet 15. september 2006 Hei. Jeg har 5 katter som alle er helt friske, men de røyter forferdelig de også. Du er nødt til å kjøpe en kattebørste (ikke kam, men en karde eller hva det heter). Det hjelper veldig, og hadde jeg spart på alt håret som har havna i den børsten kunne jeg lagd min egen pute.
whiskas katten Skrevet 16. september 2006 #9 Skrevet 16. september 2006 Du er nødt til å kjøpe en kattebørste (ikke kam, men en karde eller hva det heter). Det hjelper veldig, og hadde jeg spart på alt håret som har havna i den børsten kunne jeg lagd min egen pute. Enig. Den pute-greia hadde forresten ikke vært så dum...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå