Gå til innhold

jobbdilemma

Gjest Gjest_usikker_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_usikker_*

Jeg har vært arbeidsledig ei stund, men har nå vært på 2 jobbintervjuer. Fikk tilbud om jobb 1 i dag, har ikke hørt noe fra jobb 2 ennå.

Jobb 1 (den jeg er blitt tilbudt) er et deltidsvikariat, med lang reisevei, lav lønn, ikke spesielle relevante arbeidsoppgaver for min utdannelse + at jeg ikke fikk så veldig godt inntrykk av de tre lederne som intervjuet meg (kan jo være nervøsitet fra deres side også). Jobb 1 er laaangt unna drømmejobben, det eneste positive med den er at det faktisk er EN JOBB.

Jobb 2 er drømmejobben. Fast, full jobb med god lønn, 15 minutters gange fra der jeg bor, spennende og utfordrende arbeidsoppgaver + at sjefene som intervjuet meg, virket veldig koselige.

Så er jo problemet da: Tør jeg å takke nei til jobb 1, og ha is i magen og håpe jeg får tilbud om jobb 2? (Avgjørelsen der blir ikke tatt før svarfristen på jobb 1 har gått ut). Jeg var 1 av 3 inne til intervju på jobb 2, og de virket fornøyde med meg. Jeg har sett søkerlista, og iallfall på papiret er jeg og en av de andre som var inne til intervju, svært jevne, så det er små marginer her.

Hva skal jeg gjøre? Takker jeg ja til jobb 1 og får tilbud om jobb 2, kommer jeg til å angre fryktelig for at jeg ikke fikk drømmejobben. Takker jeg nei til jobb 1 og ikke får tilbud om jobb 2, står jeg jo uten både jobb og inntekt (studerte fram til mai, slik at jeg får ikke dagpenger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et dilemma ja. Men du kan ringe til jobb 2. Forklar situasjonen, si du har fått tilbud om annen jobb og at du må svare der. Si du aller helst vil jobbe i jobb 2, og kom med litt rundt hvorfor. Ikke snakk stygt om jobb 1. Er du virkelig aktuell da så får du greie på det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring jobb 1, ha is i magen, og fortell dem at du desverre må takke nei dersom du må svare innen den fristen de har gitt.

(Ikke garanter noe positivt svar om de forlenger fristen, men si ifra at du trenger så og så lang tid får du vet hva du svarer.)

Har fått forlenget svarfrist hos arbeidsgivere flere ganger på en slik fremgangsmåte.

(De har tross alt valgt deg, og ofte er det for kort svarfrist til at en annen kan svare innen fristen dersom du takker nei.)

De fleste arbeidsgivere er villige til å strekke seg litt for å få akkurat den de vil ha.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fulgt rådene til dere begge - ringte til jobb 1 og fikk forlenget svarfristen, samt sonderte terrenget litt hos jobb 2. De kunne ikke si noe helt konkret, men magefølelsen min sier meg at jeg får den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fulgt rådene til dere begge - ringte til jobb 1 og fikk forlenget svarfristen, samt sonderte terrenget litt hos jobb 2.  De kunne ikke si noe helt konkret, men magefølelsen min sier meg at jeg får den  :)

Lykke til!

Nå ser det hvertfall ut som det løser seg, og du får muligheten til å velge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...