Gjest anonym gjest Skrevet 12. januar 2003 #1 Del Skrevet 12. januar 2003 Jeg trenger informasjon om prevensjon. Jeg vil IKKE bli gravid så det må være noe man kan stole på. Eller forresten, det kan man vel ikke 100%på noe? P-piller er jo det vanlige da, men jeg gruer meg for dette for da må vel en lege foreta en underlivsundersøkelse på meg? Og det vil jeg helst ungå, synes det er så flaut. Så er det jo noe som heter angrepille. Men det er vel ikke bra å bruke dette hver gang? Og man kan vel bli dårlig av de også? P-sprøyter vet jeg ingen ting om. Hvordan virker disse? Er de vonde og må man ta mange? Trengs det da underlivsundersøkelse? kondomer kan sprekke, og da er man like langt. Men de beskytter mot kjønnsykdommer. Men de tar vel bort litt av gleden for begge parter? Har jeg andre alternativer utover dette? Jeg regner med at de fleste her inne er erfarne på disse områder og har prøvd ut flere ting, så de vet hva de snakker om. Så om dere kunne dele dette med meg hadde jeg satt stor pris på det. Det gjelder jo å velge riktig. Anonym Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lavendel* Skrevet 12. januar 2003 #2 Del Skrevet 12. januar 2003 Jeg har prøvd minipille, P-pille, spiral og hormonspiral. De to sistnevnte er vel ikke å anbefale med mindre du har barn. Minipillen var fryktelig upraktisk, å måtte huske å ta den til et spesielt klokkeslett hver dag funket ikke for meg.... P-piller er jo helt greie, man kan selvfølgelig bli gravid, men det er jo veldig liten sjanse for det da. P-piller kan jo gi diverse bivirkninger (for meg: migrene...) i tillegg økte vekta litt, ble litt småhissig.... Plusset er at menssmertene forsvant fullstendig. Etter første fødsel fikk jeg vanlig spiral. Det var forferdelig, jeg blødde noe helt ekstremt, så det blir aldri mer.... Nå har jeg hormonspiral og det er jo bare deilig. Blør nesten ikke, og har ikke antydning til smerte.. En underlivsundersøkelse er ikke noe å grue seg til, trøst deg med at den som gjør det har sikkert gjort det hundrevis av ganger før...Dessuten, hvis du synes det er ekkelt med en mann, har du jo krav på kvinnelig lege. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amica Skrevet 12. januar 2003 #3 Del Skrevet 12. januar 2003 Hvis du er veldig ung kan du kanskje dra til en slik klinikk som driver prevensjonsveiledning og seksualopplysning for ungdommer? Tror disse står listet relativt langt fremme i telefonkatalogen. De er veldig vant med flaue folk... Hvis du er over 18, ville jeg fått meg en time hos en kvinnelig lege. De vet at man ofte er flau, og de spør spørsmål på forhånd (slik at de vet at du ikke har gjort dette før og dermed kan være hensynsfulle). Det gjør ikke vondt, det verste er flauheten. Husk bare at for legen så er ikke dette noe flaut i det hele tatt. Hvis du er jomfru, vil legen ta hensyn til dette (noen venter da med underlivsundersøkelsen til kontrollen 3mnd senere). Husk at det kan være en fin ting å ha blitt undersøkt også der, så vet du at alt er i orden også på det området. P-piller fungerer kjempefint for de aller fleste. (Hvis du kan klare å huske å ta dem når du skal, og leser bruksanvisningen ...). Eventuelle ulemper oppveies av at du er veldig sikker på å ikke bli gravid. Hvis det er KRISE for deg å bli det, synes jeg denne tryggheten er det viktigste i denne sammenhengen (det synes de fleste leger også. ) Hvis du er litt surrete, er det lurt med p-sprøyte. Den kan du ikke glemme å ta. Hvis du ikke har planer om å få barn på noen år, er dette et godt alternativ. Kondomer er også helt fint hvis du og den du er sammen med gidder/klarer å være fornuftig i bruken av dem. Kjempestor fordel med at de er helt uten bivirkninger, lette å få tak i og morsomme å bruke (svart, gullfarget, mintsmak... ) Ja, og så holder mannen ut lenger! Husk for all del bare på å bruke glidekrem. Da er du sikrest mot hull i gummien, og du slipper å bli sår. Kondomeriet har en del sorter som er bedre enn den guffen du får på apoteket. Kondomer bør du jo bruke i alle fall hvis du er sammen med en som du ikke er 100% sikker på ikke har f.eks. herpes, kjønnsvorter eller clamydia. Og da mener jeg ikke at han SIER han ikke har det, da mener jeg at fyren har TESTET seg etter sist kjæreste (for clamydia da, ikke vorter...). Better safe than sorry... Råder deg til å ta en prat med legen. De er vant til slikt, selv om du synes det er flaut... Når du er så ansvarlig som du er (du tenker på prevensjon siden du ikke vil bli gravid), så tør du sikkert å manne deg opp til dette. Fort gjort, og så kan du senke skuldrene etterpå og bare kose deg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå