Gjest lite penger Skrevet 4. september 2006 #1 Skrevet 4. september 2006 Jeg har problemer med tall, og klarer ikke forstå dem eller regne. Det blir så abstrakt for meg Nå har jeg fått med meg at strømprisene vil bli skyhøye til vinteren, og det skremmer meg for jeg har veldi lite penger , fra hånd til munn og bare så vidt det. Og jeg aner ikke hvordan dette med strøm virker. Kan noen hjelpe meg med noen regnestykker slik at jeg får enkle tall å forholde meg til ? F.eks Hva koster det om man ser en time på tv? Hva koster det å bruke hårføneren 30 minutter to ganger i uken? (har pels hund) Hva koster det å vaske en maskin med klær? Hva koster det å tørke en maskin klær i tørketrommelen? Hva koster det om pc står på 12 timer? Hva koster det å ha varmeovn på en dag? når det blir kaldt Hva koster det å ta en dusj på ca 15 minutter? Jeg klarer ikke å forestille meg om det er snakk om ører, kroner, mange kroner ... Det blir så mye lettere om jeg kan gripe fatt i klare tall når jeg skal tenke på utgiftene til vinteren.
liv Skrevet 4. september 2006 #2 Skrevet 4. september 2006 Alle prisene er avhengig av hvor mye strøm apperatene trekker. F.eks ny tørketrommel i energiklasse A trekker mindre strøm enn en eldre verson. Priser jeg har hørt er 750 kr for en pc som står på i et år, og ca 5 kr for en dusj.
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2006 #3 Skrevet 5. september 2006 Hei, trådstarter! Jeg har en liten brosjyre fraFjordkraft som jeg fikk i fjor. Den angir årskostnaden for forskjellige ting (regnet ut for en familie med 2 voksne og 2 barn, boflate 120 kvadratmeter, boligen oppvarmet med strøm, ca årsforbruk med strøm 26.000 kWh.) Her er tallene for denne familien: Vaskemaskin 400 kr Oppvaskmaskin
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2006 #4 Skrevet 5. september 2006 Uff, her skjedde det noe... Jeg fortsetter: Oppvaskmaskin 400 kr Belysning 2200 kr komfyr 640 kr Varmtvann 2920 TV 144 fryser 480 kaffetrakter 220 støvsuger 40 oppvarming/el.ovner 11600 kjøleskap 376 tørketrommel 400 kr. Jeg leste nylig en artikkel om strømsparing i avisa, og der sto det at en tørketrommel bruker tre ganger så mye strøm som en vaskemaskin. Så du kan kanskje droppe tørketrommel og lufttørke tøy i steden? Til vinteren blir det jo ganske tørr luft inne...
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2006 #5 Skrevet 5. september 2006 her også: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...dpost&p=3684093
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå