Gjest Greenroom.. Skrevet 4. september 2006 #1 Skrevet 4. september 2006 Jeg lurer generelt på om noen av dere tenker økologisk og svanemerket/EU-blomst merke nå dere handler eller gjør de vanlige tingene i hverdagen deres? Er dere flinke til å påvirke omgivelsene/barna deres ved å være bevisst forbruket deres? Jeg lurer også på om dere er bevisste den livsstilen dere velger å leve, tenker dere bare jeg har det godt eller litt mer globalt? Og hvilke hensyn kan/vil jeg ta? Det er kjempe interessant å vite hva dere tenker om dette, og så er det flott med tips. For de som virkelig er interessert, sjekk denne linken, utrolig masse nyttige og gode råd. http://www.gronnhverdag.no Siste lille replikk: Vær et forbilde for dine barn, lær dem alt godt..
Gjest Gjest_Lilla_* Skrevet 4. september 2006 #2 Skrevet 4. september 2006 Helt ærlig? Tenker veldig lite miljø, egentlig. Kaster ikke ting på gata eller i parken, men kaster alt mulig om hverandre i søpla, mat, papir, glass. Kjøper det jeg har lyst på (synes bleket toalettpapir er penere enn grågult....). Men: Jeg har ikke bil. Jeg kjører alltid kollektivt, sykler eller går. Jeg kjøper ikke mer enn jeg trenger, har få ting, og kaster derfor lite.
Ciara Skrevet 4. september 2006 #3 Skrevet 4. september 2006 Jeg har dårlig samvittighet, og føler vel ikke at jeg gjør alt jeg burde. Vi kaster papir for seg, og det er vel nesten det eneste jeg kommer på Men vi kjører veldig sjelden bil, har ikke råd til å shoppe så mye og bruker ubleket dopapir
Gjest Blanca Skrevet 4. september 2006 #4 Skrevet 4. september 2006 Jeg prøver å kjøpe mest mulig økologisk og fair trade. Jeg sorterer søppel. Når det gjelder større innkjøp som møbler, hvitevarer, tv o.l, så kjøper jeg ikke nytt før det gamle er slitt og gammelt. Handler også mye brukt. Ja, jeg prøver å være bevisst på mitt forbruk og det globale perspektivet er viktig for meg, men jeg vil også ha det godt, komfortabelt og praktisk. Unner meg gjerne dyr vin og kvalitet i mat og klær.
Helen Skrevet 4. september 2006 #5 Skrevet 4. september 2006 Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke er så veldi flink. Jeg kaster matavfall, papir og plast for seg selv, ellers går alt det andre i samme søppledunk. Tenker ikke på miljøet når jeg handler, kjører en gammel bil som sikkert forurenser mye.
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2006 #6 Skrevet 4. september 2006 Det jeg kommer på i farten: Har ikke bil. Spiser aldri kjøtt. Handler mest mulig “nærreist” mat og andre produkter. Bruker så milde som mulige vaskemidler og lignende. Sparer strøm. Bruker natracare bind og tamponger (men det er like mye for å unngå sopp og lignende)
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2006 #7 Skrevet 5. september 2006 Jeg tar vare på tingene mine og prøver å reparere før jeg evt gir opp og kjøper nytt. og jeg har sluttet å kjøpe så masse unødvendig "Nille"-dill og alt mulig annet. Alt det billige junket vi kjøper for å pynte hjemme, og som kastes etter kort tid, bidrar til mer søppel på dynga og økt forbruk av ressurser. Jeg kjøper lite klær, men det jeg kjøper er heller litt dyrere og har kvalitet slik at jeg kan bruke dem lenge). Kasserte klær som kastes i søpla er i ferd med å bli et søppelproblem, i Danmark er det foreslått å forby å kaste klær. At vi kjøper/kaster så mye klær er også sløsing med ressurser. Jeg prøver å "konsumere" så lite som mulig. Og pengene mine bruker jeg mye heller på opplevelser og mat enn på ting.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 5. september 2006 #8 Skrevet 5. september 2006 Spiser ikke kjøtt. Kjøper økologiske produkter når det er mulig. Resirkulerer det som kan resirkuleres. Har ikke bil. Det skal mye til før jeg kaster noe på søppeldyngen.
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2006 #9 Skrevet 6. september 2006 Spiser det jeg finner av økologisk mat. Hvis jeg også finner Max Haavelar kjøper jeg det. Prøver å kjøpe brukte ting/klær, ikke alltid, prøver å lete etter økologiske klær, Svanemerke eller Eu-blomsten. Prøver også å finne samme typen make-up/pleieprodukter, u/parfyme. Spiser veldig lite kjøtt. Tar aller helst buss eller sykler/går. Kildesorterer alt avfall, vi har plast, papir, mat, rest, glass, melkekaronger og gir bort brukte klær. Prøver virkelig å tenke at jeg har alt jeg trenger, jeg har faktisk ikke bruk for noe mer. (Untatt mat o.l.) Så vil jeg heller bruke penger på opplevelser enn ting. Har "nei takk, til reklame" på postkassen. Ja...
Bobeline Skrevet 11. september 2006 #10 Skrevet 11. september 2006 Vi kildesorterer glass, metall, plast og papir. Ellers deler vi opp vanlig søppel og matavfall. Jeg har kjøpt stort sett alt jeg trnger av gjenstander til å fylle opp hjemmet, og har tenkt på forbruk som strøm og vann da jeg kjøpte vaskemaskin. Ellers kjøper jeg mye økologisk mat, når jeg finner dette i butikken. Vi sparer og på strømmen (selv om det er huseier som betaler dette). Og dette er alt jeg kommer på som vi gjør. Vi har bil, så denne er ikke med på å spare miljøet akkurat (selv om den er av nyere dato). Stort sett bruker vi den bare til jobb og skole, og når vi skal gjøre større innkjøp på butikken.
Gjest Fruktfat Skrevet 11. september 2006 #11 Skrevet 11. september 2006 (endret) vi sorterer all søppel; matavfall, restavfall, glass, metall, plast, papir, batterier, elektrisk, leverer større ting på miljøstasjon (der er det stasjoner hvor man kan sette fra seg brukbare ting som andre kan ha bruk for). har a-merkede hvitevarer. klær som fortsatt er brukbare blir levert til uff e.l, eller gitt bort. ( forresten;om det skal bli slutt på å kaste klær i søpla, hvor skal man kaste slitte/ødelagte klær?) sparer strøm (selvfølgelig), bruker sparedusj. Endret 11. september 2006 av Fruktfat
nallemaja Skrevet 12. september 2006 #12 Skrevet 12. september 2006 *vi kildesorterer selv om det ikke er lagt opp til det fra kommunen sin side. *kjøper økologsik så langt tilbudet rekker(er alt for dårlig utvalg her på lille stedet) *har sluttet å bruke bilen til korte turer som til nærbutikken, levere barna i barnehagen etc. Dessverre alt for dårlig kollektivtilbud her. *Passer på å fortelle alle jeg kjenner om farene med gen-mat, pga økt bruk av plantevermidler, samt at det ødelegger markedet for bønder i u-land *har barna i miljøfyrtårnbarnehage *vi rydder alltid opp søppel vi finner strødd rundt omkring når vi går tur, og kaster aldri søppel i naturen selv *reparerer ødelagte ting så langt det er mulig i stedet for å kjøpe nytt, og gir vekk eller leverer til bruktbutikker ting vi skal kvitte oss med som er i orden *Kjøper ikke vaskemidler som ikke er miljømerket *meldt barna inn i lokal miljøklubb *sparer strøm prøver å være flink, og leser alt jeg kommer over som kan hjelpe meg til å bli flinkere å være snill mot miljøet.
hilli Skrevet 13. september 2006 #14 Skrevet 13. september 2006 Jeg kildesorterer søppel slik det er lagt opp til fra kommunen her. Jeg kjøper ikke unødvendig mye tekstiler som håndklær, duker, sengetøy, gardiner, puter osv. Jeg kjøper heller ikke andre unødvendige ting (fyller opp handlevognen på IKEA). Jeg prøver å spare strøm. Jeg kunne vært flinkere til å kjøpe lokal mat, kjøre mindre bil, kjøpe mer miljømerket
Krista83 Skrevet 13. september 2006 #15 Skrevet 13. september 2006 Jeg sorterer papir fra det andre bosset, men matavfallet gåt veldig ofte sammen med restavfallet. Ellers så kjører jeg scooter i stedet for bil...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå