Gjest Gjest Skrevet 4. september 2006 #1 Skrevet 4. september 2006 Det er vel ca. lit over et halvt årsiden det skjeddde sist og det var bare flaks at jeg fant dimanten. Denne gangen skjeddde det igjen og jeg har heldigvis Diamanten. Sist jeg leverte den på Thune fikk jeg vite at det ikke skulle skje, og alt ble fikset og dekket av de. Men hva nå? Når har det altså skjedd igjen, og jeg begynner å bli lei. Hva kan man gjøre. Har det skjedd 2 ganger, kan det like gjerne skje igjen. Har nesten lsyt å få smeltet diamanten inn i front av ringen og få lukket den helt igjen. Men da må den kanskje smeltes om, bli smalere mm. Men dette blir også kanskje svin dyrt. Vil liksom ikke bytte gifteringen fra den dagen i en ny. Har dere noen gode tips?
Kykkelikokos Skrevet 5. september 2006 #2 Skrevet 5. september 2006 Har egentlig ikke noen gode tips, men det er jo en reklamasjonssak hvis det har skjedd 3 ganger nå.
Gjest Fru Skrevet 5. september 2006 #3 Skrevet 5. september 2006 Har nesten lsyt å få smeltet diamanten inn i front av ringen og få lukket den helt igjen ← Det tror jeg ikke du bør gjøre, da blir diamanten i hvert fall ikke særlig fin!
Timmie Skrevet 5. september 2006 #4 Skrevet 5. september 2006 Hei, det var trist å høre! I gullsmeden hvor jeg jobbet solgte vi ikke spennringer, nettopp fordi det er en mulighet for at stenen kan falle ut. Det som går an er å støpe en skinne på innsiden av ringskinnen under der hvor diamanten skal være, slik at du får fattet diamanten i den nye skinnen. Da vil det fremdeles se ut som en spennring, men diamanten er festet. Jeg ville gått til en gullsmed og hørt litt på pris rundt dette. kan være en god investering. Lykke til! Klem fra Timmie (som har spennring selv, men leverer den til kontroll hos gullsmed jevnlig.... )
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2006 #5 Skrevet 5. september 2006 TUsen takk for flott tips Timmie! Skal jammen sjekke opp det du skrev!
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2006 #6 Skrevet 6. september 2006 Jeg vil tro at dersom dette har skjedd flere ganger så kan du forsøke å få gullsmeden til å betale for omkostningene av endringene. Du har tross alt kjøpt ett produkt som ikke fungerer. Jeg er litt usikker på reklamasjonstiden, men mener at det er slik at denne kan være lengere enn 5 år dersom det er en feil som har oppstått tidligere og rettet da. (ettersom den da tydligvis ikke er rettet) Ring/mail forbrukerrådet og spør før du går til gullsmeden, så har du mere å forhandle med. For endres må den da!
Arkana Skrevet 6. september 2006 #7 Skrevet 6. september 2006 I følge de gullsmedene jeg kjenner skal en spennring være like sterk som andre ringer, det er ingen grunn til at diamanten skal falle ut. Jeg vet ikke hva som har skjedd med din ring (det vil jo alltid finnes unntak til en regel), men i og med at en spennring jo er mye finere enn en vanlig ring med en diamant innfelt ville i allefall jeg nølt med å velge noe annet. Kanskje du kan kreve en ny ring? Selv har jeg hatt min spennring i 5 år helt uten problemer, og det er jo sånn det skal være.
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2006 #8 Skrevet 6. september 2006 vi valgte bort spennring forde alle gullsmeder jeg snakket med nevnte at denne var noe mer usikker, og at det hendte stenene falt ut. Man burde ta av ringen før en gjorde arbeide med hendene. Pen er den, men det er det masse annet som er også! (En fordel med spennring er jo at diamanten ser mye større ut, en får dermed mer for pengene)
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2006 #9 Skrevet 6. september 2006 jeg hadde en annen type ring (alliansering med 14 små diamanter) hvor en etter en falt ut med jevne mellomrom. jeg mistet diamantene hver gang og sendte ringen inn for reperasjon. Fikk den tilbake med nye diamanter, men det samme skjedde 3-4 ganger. Til sutt tok gullsmeden inn hele ringen og ga meg en helt ny identisk tilbake. Nå har jeg hatt den i over ett år uten at noe har skjedd. Så det kan være at du burde få erstattet ringen med en helt tilsvarende en, og problemet vil da forhåpentligvis ikke oppstå igjen.
tuji Skrevet 6. september 2006 #10 Skrevet 6. september 2006 Har jobbet på Thune og kjenner godt til disse ringene. Det går ikke an å smelte fast en diamant, som du sier, men du kan få laget en innfatning til den. Hvis en spennring f. eks. får et skag, kan den bli bittelittegrann slakk, og det er nok til at diamanten ikke står ordentlig i spenn lenger - og diamanten faller ut. Så enten ville jeg fått den reparert (og be Thune om å dekke kostnadene) og vært uhyre forsiktig med den, eller fått lagd en innfatning til diamanten. Det spørs om Thune går med på å dekke det siste.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #11 Skrevet 8. september 2006 Takker for alle svarene! Tuji du som jobbet på Thune, du husker ikke tilfeldigvis hva det kostet å for å sette en skinne under diamanten, hvis de ikke dekker det for meg!?
tuji Skrevet 9. september 2006 #12 Skrevet 9. september 2006 Har aldri vært borti at noen gjør det på en sånn ring før, men det er nok ingen billig affære. Hvis det er en hvitt gulls ring blir det enda dyrere, for den må rodineres etterpå.
Gjest Gjesta Skrevet 9. september 2006 #13 Skrevet 9. september 2006 Uansett hva man kjøper skal man vel ha et produkt som virker. Jeg hadde krevd ny ring, siden dette har skjedd før også.
tuji Skrevet 9. september 2006 #14 Skrevet 9. september 2006 Joda, men butikken vil kunne si at det ligger i en spennrings natur at diamanten ikke sitter like fast som i en vanlig innfatning. Hvis de prøver seg med at du har vært uforsiktig, og at stenen har falt ut på grunn av det, kan du opplyse om at det faktisk er de som må bevise at det er slik. Det er ikke din oppgave å bevise at du har vært forsiktig. Når det gjelder reklamasjon, så er det en grense på to eller fem år, alt etter hvor lenge produktet kan forventes å vare. En diamantring må kunne forventes å vare i minst fem år. Nå har disse fem årene gått, så jeg vet ikke hvordan det stiller seg da. Man begynner ikke på fem nye år for hver reparasjon, så i den sammenhengen er det ikke relevant at ringen har vært reparert før. Mitt tips er å være vennlig og blid når du reklamerer, så kanskje du får en god deal på ny innfatning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå