Gjest Hedda Gabler Skrevet 13. september 2006 #121 Del Skrevet 13. september 2006 (endret) Lærere er den aller største storforlangende sytegruppen jeg noensinne har vært borte i! ← Hvor har du det fra at jeg er en storforlangende syter? Edit: Satans skriveleif. Endret 13. september 2006 av Hedda Gabler Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hedda Gabler Skrevet 13. september 2006 #122 Del Skrevet 13. september 2006 Du hadde et virkelig bra innlegg, Attegløyma. Akkurat sånn føler jeg det også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #123 Del Skrevet 13. september 2006 Så lenge elevene har en pensumliste, skal de klare seg selv. ← Hva skal vi med lærere da mener du? Jeg tror nok du har misforstått litt her Lærere skal hjelpe til og bidra til økt forståelse og læring uansett hvor mye ansvar elevene selv måtte ha. Lærergruppen jobber lite, tjener stadig mer, får bedre ferier og avspaseringsrettigheter, og en del tillegg. Så mener lærerne at de hvertfall ikke behøver å jobbe eller anstrenge seg nå som noe blir kalt "egen læring". Lærergruppen i Norge får stryk-karakter så det holder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #124 Del Skrevet 13. september 2006 Hvor har du det fra at jeg er en storforlangende synter? ← Visste ikke at du likte slik type musikk.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 13. september 2006 #125 Del Skrevet 13. september 2006 Hva skal vi med lærere da mener du? Jeg tror nok du har misforstått litt her Lærere skal hjelpe til og bidra til økt forståelse og læring uansett hvor mye ansvar elevene selv måtte ha. Lærergruppen jobber lite, tjener stadig mer, får bedre ferier og avspaseringsrettigheter, og en del tillegg. Så mener lærerne at de hvertfall ikke behøver å jobbe eller anstrenge seg nå som noe blir kalt "egen læring". Lærergruppen i Norge får stryk-karakter så det holder. ← Ja, lærerne skal tilrettelegge stoffet som skal læres. Men det er opptil elevene å lære det. Det er stor forskjell på det. Så jeg har ikke misforstått. Jeg er bare ikke tilhenger av teorien om at "elevene i dag er så dumme at de må få alt banket inn i hodet uten å løfte en finger". Jeg sier ikke at lærerne er unyttige, bare at mange foreldre og elever gir lærerne skylden når det er hos dem selv feilen ligger. En god lærer jobber mye, de forbreder seg til timene, og gjør hjemmearbeid som forbredelser og retting av prøver og så videre. De har fått en lønn som de kan leve av (og som sikkert er et middel i å rekruttere flere fremtidige lærere). Og det er hjemmearbeidet som gir avspasering (det har jeg forklart flere ganger i tidligere innlegg). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #126 Del Skrevet 13. september 2006 Eg berre kjenner kor glad eg er for at eg har slutta som lærar når slike trådar kjem opp! Det er godt å ikkje lenger vere i ei så utskjelt yrkesgruppe. Og der eg jobbar no får eg meir kred, skriver overtidstimane mine, og avspaserer når det passar MEG, mao ikkje midt på sommaren når alle andre har ferie og prisane er skyhøge. Eg kan endeleg reise på ferie i oktober/ november, ta 4 veker i Thailand når alt er mørkt og trist her heime. Det er mykje verdt det! Og lønna? Joda, har gått ned, men ikkje om eg hadde jobba 45- 50 timar pr veke no, slik eg gjorde som lærar i ungdomsskulen. Og sjølv om eg har eit yrke som blir rekna som verkeleg tøft, så har eg det ikkje halvparten så slitsomt, er ikkje halvparten så frustrert. Eg kosar meg faktisk på jobb! Eg har overskudd når eg kjem heim! Eg har tid, og ikkje minst lyst, til å snakke med kollegene mine! Og hadde eg orka å jobbe til eg gjekk på ein smell igjen, så hadde eg tent mellom 50 000 og 100 000 meir enn som lærar. Men eg treng jo ikkje dei ekstra 10 000 utbetalt, for no har eg jo råd til å reise på ferie, for eg kan få billege billettar. Og assistent? Kass verd lever du i, du som sa noko om det? Eg var klassestyrar i ein klasse med ein med ADHD, ein med Tourettes, fem med generelle lærevanskar, og assistent hadde eg no aldri? Kor sku vi fått den frå? Eg var aleine i engelsk og norsk med 28 tenåringar, sånn var det berre. Men veit de kva? Ingenting av dette var grunnen til at eg slutta. Det var alt papirarbeidet, samtalar med foreldre, foreldre som ringte etter ti om kvelden i helgene, foreldre som glømte konferansetimar, og kravde ny, uten å sei unnskyld for å kaste vekk tia mi. Det var nasjonale prøvar som eg brukte 48 timar på å rette uten å få eit øre eller eit minutts avspasering for jobben. Og joda, det kom faktisk på toppen av alt anna, eg kunne ikkje bruke resultata frå dei nasjonale prøvene til karaktersettinga, så eg måtte ha same antal prøvar uansett. Så eg er strålande nøgd med valget mitt, og eg kjem nok aldri til å gå tilbake til det yrket. Og det er kanskje trist, for i følge mange her, så er jo alle lærarar dumme, og eg mangla berre 0,2 poeng for å komme inn på journalistikkutdanninga i Oslo, noko som vel inneber at snittet mitt frå vgs var heilt greit. ← Et flott innlegg som, beklageligvis, skisserer situasjonen til ALT for mange lærere! Synd at så mange her inne har så liten innsikt i hvordan det er å være lærer i dag, men synser og mener om ting de har lite peiling på... Og er enige om at det finnes mange dårlige lærere, men det finnes det også blant ingeniører, konsulenter, frisører, leger og til og med prester. At lærere skal være så spesiell i så måte, det stemmer ikke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T.S Skrevet 14. september 2006 #127 Del Skrevet 14. september 2006 Slitsomt at tråder om lønn og lærere alltid skal munne ut i hylekoret om udugelige lærere og klaging og syting... Poenget i denne tråden var vel lønn, ikke syting og klaging andre ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2006 #128 Del Skrevet 14. september 2006 Slitsomt at tråder om lønn og lærere alltid skal munne ut i hylekoret om udugelige lærere og klaging og syting... Poenget i denne tråden var vel lønn, ikke syting og klaging andre ting. ← Poenget er jo at de tjener bra i forhold til utdannelse, arbeidstid og ansvar. Derfor så munner alle tråder ut i at de klager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punktom Skrevet 14. september 2006 #129 Del Skrevet 14. september 2006 Det endrer ikke på det faktum at vi trenger gode lærere: og de har vi få av. Mange lærere i nOrge i dag er gjennomsnittlige og de elsker å være sinker. Utrolig mye skitt og dårlig kvalitet blant dagens sløve lærere. ← Dette var en under gjennomsnittlig generalisering. Vi får være glade for at du ikke er lærer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T.S Skrevet 14. september 2006 #130 Del Skrevet 14. september 2006 Poenget er jo at de tjener bra i forhold til utdannelse, arbeidstid og ansvar. Derfor så munner alle tråder ut i at de klager. ← Jeg ser ingen sammenheng der nei. Men jeg ser at en del elsker å hate lærere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miss Flady Skrevet 14. september 2006 #131 Del Skrevet 14. september 2006 Det var lønn som ble diskutert her, sant? Jeg synes fremdeles etter å ha lest hele tråden, at en begynnerlønn på 337.000 kr ikke er noe å syte over!? Og allmennlærerne burde vel vite ganske raskt i studiet ca hva de går til, etter å ha vært ute i diverse praksisperioder? -Miss Flady- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2006 #132 Del Skrevet 14. september 2006 Jeg synes fremdeles etter å ha lest hele tråden, at en begynnerlønn på 337.000 kr ikke er noe å syte over!? ← Har ikke de fleste i tråden her sagt at trådstarter har en grei lønn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kykkelikokos Skrevet 14. september 2006 #133 Del Skrevet 14. september 2006 Har ikke de fleste i tråden her sagt at trådstarter har en grei lønn? ← Nå var det nå en gang det diskusjone handlet om da, og da må man jo kunne svare på topic. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minien Skrevet 15. september 2006 #134 Del Skrevet 15. september 2006 Med den lave kvaliteten på dagens lærere, så syns jeg 337.000 er overbetalt! Det virker jo nesten som om det er skolens "tapere" som blir lærere. Et eksempel er den matteprøven som et gigantisk prosenttall strøk på, og som jeg kunne regne ut i hodet. Sånt syns jeg er skremmende! Skal folk som ikke klarer å finne ut hvor mye en genser kostet før salget lære mine barn å regne?! Fysj.. Nei, still større krav til opptak til lærerstudiet, så skal jeg også forsvare lønnsnivået deres. Jeg er 2 x ingeniør med en begynnerlønn på 280.000 (dog med 60.000 i lønnsforhøyelse første året). Så jeg syns ikke du har noen grunn til å klage. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T.S Skrevet 15. september 2006 #135 Del Skrevet 15. september 2006 Med den lave kvaliteten på dagens lærere, så syns jeg 337.000 er overbetalt! Det virker jo nesten som om det er skolens "tapere" som blir lærere. Et eksempel er den matteprøven som et gigantisk prosenttall strøk på, og som jeg kunne regne ut i hodet. Sånt syns jeg er skremmende! Skal folk som ikke klarer å finne ut hvor mye en genser kostet før salget lære mine barn å regne?! Fysj.. Nei, still større krav til opptak til lærerstudiet, så skal jeg også forsvare lønnsnivået deres. Jeg er 2 x ingeniør med en begynnerlønn på 280.000 (dog med 60.000 i lønnsforhøyelse første året). Så jeg syns ikke du har noen grunn til å klage. ← I år gikk man gjennom karakterene i matte på førsteårsstudentene på ulike linjer. Lærerne hadde fire i gjennomsnitt. Sivilingeniørene to......... Dessuten sier karakteren i matte fint lite om evnen til å være lærer. Uansett er det off topic, og kanskje egnet for en egen tråd om du vet så lite om pedagogikk og hva det er å være lærer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2006 #136 Del Skrevet 15. september 2006 Sivilingeniørene to......... ← Kan nok ikke stemme, men det er en annen diskusjon! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 15. september 2006 #137 Del Skrevet 15. september 2006 Med den lave kvaliteten på dagens lærere, så syns jeg 337.000 er overbetalt! Det virker jo nesten som om det er skolens "tapere" som blir lærere. Et eksempel er den matteprøven som et gigantisk prosenttall strøk på, og som jeg kunne regne ut i hodet. Sånt syns jeg er skremmende! Skal folk som ikke klarer å finne ut hvor mye en genser kostet før salget lære mine barn å regne?! Fysj.. Nei, still større krav til opptak til lærerstudiet, så skal jeg også forsvare lønnsnivået deres. Jeg er 2 x ingeniør med en begynnerlønn på 280.000 (dog med 60.000 i lønnsforhøyelse første året). Så jeg syns ikke du har noen grunn til å klage. ← Det er ikke nødvendigvis lav kvalitet på lærere som er skyld i dagens skoleresultater. I dag er det også lav kvalitet på elevene (les; barna deres). I et samfunnd er det forventes at skolen skal være oppdrager samtidig som den skal fylle sin utdannelsesfunksjon, tror jeg det blir mindre tid til å lære fag når en også skla lære barn å sitte stille og følge med på hva som skjer i timene. Foreldre i dag ønsker de lettvinte løsningene, og for de fleste barn er ikke dette mulig. Jeg var for noen år siden vikarlærer i en videregående skole (er ikke utdannet lærer, men kan faget jeg skulle forelese i veldig godt), og nivået på dagens elever er dårlig. Av en klasse på femten, var det fem sytkker som ikke hadde bøker (enda de var godt over halvveis i skoleåret), hadde ikke nødvendig utstyr til undervisningen (fordi stipendet ble brukt på mopeden, sa de), tre stykker var langt mer opptatt av at prate seg i mellom, og det var to stykker som fulgte med og oppnådde en firer på prøven neste dag. Samtidig som dere skriker opp om dårlige lærere, er det virkelig på tide å ta til seg at det er mange dårlige elever som ikke klarer å ta ansvar for egen skolegang og lærdom. Som foreldre synes jeg det er rart at mange ikke tar seg tid til å følge opp barna sine i skolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T.S Skrevet 15. september 2006 #138 Del Skrevet 15. september 2006 (endret) Kan nok ikke stemme, men det er en annen diskusjon! ← Stemmer det jo. Var en del styr i media om at de suger også. . http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1238172.ece Endret 15. september 2006 av T.S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alf Kaida Skrevet 15. september 2006 #139 Del Skrevet 15. september 2006 (endret) Stemmer det jo. Var en del styr i media om at de suger også. . ← Nå begynner tråden endelig å bli interessant!, selv om linken ikke handlet om suging! Jeg unner lærerne den lønnen de har, forresten! Er litt mer usikker på om jeg unner alle foreldrene å ha de barna de har, når man både her i tråden og ellers ser hvilke holdninger som blir/er blitt overført. Endret 15. september 2006 av Alf Kaida Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2006 #140 Del Skrevet 15. september 2006 Mine foreldre behøvde ikke fortelle meg om sløve og elendige formidlere blant lærerne: det oppdaget jeg veldig tidlig selv! Lærere er en passiv A4-gruppe som bedriver misforstått "pedagogikk": de må lese seg til det andre intuitivt forstår...Får de karet til seg ennå høyere lønn og stadig nye kompetanseløft nå er det noe fundamentalt galt med Norske politikere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå