Gjest Gjest Skrevet 12. september 2006 #101 Del Skrevet 12. september 2006 Ikke alle synes det er bedre å jobbe lange uker resten av året for å samle sammen 2 måneder (6 uker) fri samlet, nei. Klart at det er en fordel med lang fri, men man må jo se det i sammenheng! Hvorfor får de det? Jo, fordi de jobber er resten av året. De har fortsatt bare 4 uker ferie. Resten av fridagene er avspasering, Fast kontortid betyr ikke at man rekker alt i kontortiden, og dersom det skal være en viss kvalitet over undervisningen er de aller, aller fleste nødt til å ta med jobb hjem. (Det er dessuten lagt inn i den faste arb.tiden at de skal jobbe x-antall timer utenom også.) Jeg kjenner også mange lærere, og de har ikke mye tid etter jobb! Ofte jobber de både før og etter middag og i helgene. De jeg kjenner i andre yrker som må jobbe overtid/ ta med arbeid hjem får betalt for det. (Evt. har høyere lønn der slikt arbeid er bakt inn.) Ja, jeg påstår at i løpet av et år har de ikke mer fri enn andre. De jobber like mange timer i løpet av et år, ergo har de like mye fri. Problemet er at fritiden er samlet, så folk tror automatisk at de har mer fri. Når det er sagt synes jeg ikke at lønna eller avtalene til lærere i dag er ille. (Men ansvars- og arbeidsbyrden som blir lagt på den enkelte derimot...) ← SLUTT å klag, omskoler dere hvis det er så ille. Alle yrker har fordeler og bakdeler og det er noe en må tenke på før en velger og ikke syte og klage i ettertid!!! Livet er fult av valg og det nytter ikke å forpeste resten av livet fordi en angrer på noen valg, kom dere videre. Jeg har også ofte angret/tenkt at jeg skulle valgt noe annet enn det jeg har gjort, men har kommet frem til at valgt er valgt og jeg får gjøre det beste ut av det. Går ikke ann å skylde på andre fordi en ikke er fornøyd med livet sitt, ta ansvar og gjør det slik at en blir fornøyd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2006 #102 Del Skrevet 12. september 2006 Klart du personlig kan mene at lærerstudiet er hardt, men da er jeg helt sikker på at du hadde syntes ingeniørstudiet er mange ganger verre. (Jeg er hverken lærer eller ingeniør selv.) Jeg sier ikke at lærerne ikke gjør en viktig jobb, men de produserer ikke på samme måte som ingeniørene. Lærerne blir lønnet av det offentlige. ← Jeg har ikke uttalt meg om hvilke studie som er mest krevende (hardt), men spør hvordan du kan sette et studie opp mot et annet (spesielt når du ikke har kjennskap til noen av dem). Gjentar det jeg skrev: hvordan et studie oppfattes er en subjektiv oppfattelse. For noen kan lærerutdanninga være krevende, mens ingeniørutdanninga kan være mindre krevende - og motsatt! Mulig det er en av grunnene til hvilke utdannelse man velger... Og igjen, lærere produserer i høyeste grad, men ikke kroner og ører. Slå opp på produksjon, så ser at du at det dreier seg om mer enn hard valuta! Og hva har produksjon med at du blir lønnet av det offentlige???? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Oppgitt Skrevet 12. september 2006 #103 Del Skrevet 12. september 2006 Lærere er den aller største storforlangende sytegruppen jeg noensinne har vært borte i! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2006 #104 Del Skrevet 12. september 2006 Lærere er den aller største storforlangende sytegruppen jeg noensinne har vært borte i! ← Yeah right... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 12. september 2006 #105 Del Skrevet 12. september 2006 Lærere er den aller største storforlangende sytegruppen jeg noensinne har vært borte i! ← Tipper du har lest om dem i avisen, eller noe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #106 Del Skrevet 13. september 2006 SLUTT å klag, omskoler dere hvis det er så ille. ← For det første er jeg ikke lærer, og for det andre skrev jeg jo at de har gode avtaler. Det jeg ville få frem er at de jobber like mange timer som de fleste andre. Det lønner seg å lese ordentlig gjennom innleggene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kykkelikokos Skrevet 13. september 2006 #107 Del Skrevet 13. september 2006 (endret) For det første er jeg ikke lærer, og for det andre skrev jeg jo at de har gode avtaler. Det jeg ville få frem er at de jobber like mange timer som de fleste andre. Det lønner seg å lese ordentlig gjennom innleggene. ← Tror ikke det kun var deg han/hun siktet til. Endret 13. september 2006 av darkness| Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #108 Del Skrevet 13. september 2006 Tror ikke det kun var deg han/hun siktet til. ← Beklager, men det var meg h*n siterte, så da antok jeg det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kykkelikokos Skrevet 13. september 2006 #109 Del Skrevet 13. september 2006 Jepp, så det. Men det har jo foregått en del diskusjon frem og tilbake, så det var nok ikke bare deg personen ville "ta" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #110 Del Skrevet 13. september 2006 Vi kommer til å fortsette med å tillate både late lærere og late elever, skjønt det er mest av sist nevnte. Elever i den videregående skolen elsker uttrykket "ansvar for egen læring" helt til det øyeblikket det blir gjort klart for dem at det kreves egeninnsats. Ofte er det ikke dårlige karakterer en lærers feil, det er elevene som ikke klarer å leve opp til ansvaret for egen læring i dagens samfunn. ← "Ansvar for egen læring" fritar ikke lærerne for ansvar for å formidle kunnskap på en riktig tilpasset og god måte... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sissel Skrevet 13. september 2006 #111 Del Skrevet 13. september 2006 Lærere er den aller største storforlangende sytegruppen jeg noensinne har vært borte i! ← Hm, jeg er faktisk enig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 13. september 2006 #112 Del Skrevet 13. september 2006 "Ansvar for egen læring" fritar ikke lærerne for ansvar for å formidle kunnskap på en riktig tilpasset og god måte... ← Utsagnet er ment for at elever skal måtte jobbe for å lære. Hvis elevene ikke gjør en innsats for å lære, vil det i de fleste tilfeller være likegyldig hvor godt fremlagt stoffet er. Ingenting er gratis, elevene må i likhet med alle andre arbeide for å oppnå høyere grad av kunnskap. Å tro noe annet er naivt. For å ta et eksempel, jeg arbeidet lite på skolen (hvis jeg i det hele tatt gjorde noe som helst) mens andre arbeidet mye for å lære stoffet vi gjennomgikk. Jeg fikk best resultat (på hele skolen), men betyr det at jeg hadde en god eller dårlig lærer? Nei, mange av de andre som jobbet fikk gode resultater de også. De som ikke jobbet derimot (med få unntak) fikk dårligere resultater. I de aller fleste tilfeller er det elevenes egen feil at de gode resultatene uteblir. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 13. september 2006 #113 Del Skrevet 13. september 2006 Tror ikke det kun var deg han/hun siktet til. ← Jepp, så det. Men det har jo foregått en del diskusjon frem og tilbake, så det var nok ikke bare deg personen ville "ta" ← En avsporing; Er det ikke det samme hvem man tror personen er "ute etter å ta" når noen svarer på et innlegg, eller en protest? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 13. september 2006 #114 Del Skrevet 13. september 2006 Per idag tjener jeg 255 000 i året, og har tre årig høyskoleutdanning + 6 års annsinitet...Så ja. Skal bli noe bedre når vi får nye kontrakter i oktober, men alikevel! og ja, jeg er førskolelærer...*sukk* hva tror de at vi lever av?? kyss og luft og hundre klemmer?? ← og jeg er barnepleier, og har høyere lønn enn deg.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kykkelikokos Skrevet 13. september 2006 #115 Del Skrevet 13. september 2006 En avsporing; Er det ikke det samme hvem man tror personen er "ute etter å ta" når noen svarer på et innlegg, eller en protest? ← Er ikke helt sikker på hvilket svar du er ute etter her, men det spiller jo helt klart en rolle siden hun følte hun måtte forsvare seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 13. september 2006 #116 Del Skrevet 13. september 2006 og jeg er barnepleier, og har høyere lønn enn deg.... ← En avsporing; dere har videregående skole utdannelse... Ikke sant? Videre trodde jeg at dere tjente mindre i helsevesenet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 13. september 2006 #117 Del Skrevet 13. september 2006 En avsporing; dere har videregående skole utdannelse... Ikke sant? Videre trodde jeg at dere tjente mindre i helsevesenet... ← Jeg er pedagogisk barnepleier, ikke barselbarnepleier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #118 Del Skrevet 13. september 2006 Hvis elevene ikke gjør en innsats for å lære, vil det i de fleste tilfeller være likegyldig hvor godt fremlagt stoffet er. Ingenting er gratis, elevene må i likhet med alle andre arbeide for å oppnå høyere grad av kunnskap. De som ikke jobbet derimot (med få unntak) fikk dårligere resultater. ← Dette er ikke noe nytt. Dette er en allmenngyldig sannhet som gjelder til alle tider, uansett reformer... Det vil alltid være ansvar for egen læring, uansett hvilken skole man er elev/student ved, og uansett hvor man jobber i arbeidslivet. Det endrer ikke på det faktum at vi trenger gode lærere: og de har vi få av. Mange lærere i nOrge i dag er gjennomsnittlige og de elsker å være sinker. Utrolig mye skitt og dårlig kvalitet blant dagens sløve lærere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 13. september 2006 #119 Del Skrevet 13. september 2006 Dette er ikke noe nytt. Dette er en allmenngyldig sannhet som gjelder til alle tider, uansett reformer... Det vil alltid være ansvar for egen læring, uansett hvilken skole man er elev/student ved, og uansett hvor man jobber i arbeidslivet. Det endrer ikke på det faktum at vi trenger gode lærere: og de har vi få av. Mange lærere i nOrge i dag er gjennomsnittlige og de elsker å være sinker. Utrolig mye skitt og dårlig kvalitet blant dagens sløve lærere. ← Så lenge elevene har en pensumliste, skal de klare seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesten Skrevet 13. september 2006 #120 Del Skrevet 13. september 2006 Eg berre kjenner kor glad eg er for at eg har slutta som lærar når slike trådar kjem opp! Det er godt å ikkje lenger vere i ei så utskjelt yrkesgruppe. Og der eg jobbar no får eg meir kred, skriver overtidstimane mine, og avspaserer når det passar MEG, mao ikkje midt på sommaren når alle andre har ferie og prisane er skyhøge. Eg kan endeleg reise på ferie i oktober/ november, ta 4 veker i Thailand når alt er mørkt og trist her heime. Det er mykje verdt det! Og lønna? Joda, har gått ned, men ikkje om eg hadde jobba 45- 50 timar pr veke no, slik eg gjorde som lærar i ungdomsskulen. Og sjølv om eg har eit yrke som blir rekna som verkeleg tøft, så har eg det ikkje halvparten så slitsomt, er ikkje halvparten så frustrert. Eg kosar meg faktisk på jobb! Eg har overskudd når eg kjem heim! Eg har tid, og ikkje minst lyst, til å snakke med kollegene mine! Og hadde eg orka å jobbe til eg gjekk på ein smell igjen, så hadde eg tent mellom 50 000 og 100 000 meir enn som lærar. Men eg treng jo ikkje dei ekstra 10 000 utbetalt, for no har eg jo råd til å reise på ferie, for eg kan få billege billettar. Og assistent? Kass verd lever du i, du som sa noko om det? Eg var klassestyrar i ein klasse med ein med ADHD, ein med Tourettes, fem med generelle lærevanskar, og assistent hadde eg no aldri? Kor sku vi fått den frå? Eg var aleine i engelsk og norsk med 28 tenåringar, sånn var det berre. Men veit de kva? Ingenting av dette var grunnen til at eg slutta. Det var alt papirarbeidet, samtalar med foreldre, foreldre som ringte etter ti om kvelden i helgene, foreldre som glømte konferansetimar, og kravde ny, uten å sei unnskyld for å kaste vekk tia mi. Det var nasjonale prøvar som eg brukte 48 timar på å rette uten å få eit øre eller eit minutts avspasering for jobben. Og joda, det kom faktisk på toppen av alt anna, eg kunne ikkje bruke resultata frå dei nasjonale prøvene til karaktersettinga, så eg måtte ha same antal prøvar uansett. Så eg er strålande nøgd med valget mitt, og eg kjem nok aldri til å gå tilbake til det yrket. Og det er kanskje trist, for i følge mange her, så er jo alle lærarar dumme, og eg mangla berre 0,2 poeng for å komme inn på journalistikkutdanninga i Oslo, noko som vel inneber at snittet mitt frå vgs var heilt greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå