Gå til innhold

Tjener for lite som lærer i kommunen

Gjest Martha

Anbefalte innlegg

Å sammenligne lønn ut fra at lærere har avspasering blir feil. De har likevel kun 4 uker med ferie, selv om de har fri lenge sammenhengende. At de jobber lange arbeidsuker ellers i året er noe mange glemmer.

Eh. Jo? Så klart kan man sammenligne det, når de i praksis har 2 mnd om sommeren de ikke jober. Ja, de avspaserer og får ikke betalt for hele "ferien" men de blir heller ikke TRUKKET i lønn av det tallet trådstarter opppga.

Uavhengig av hva man sammenligner med, så er ikke dette en lav lønn. Det finnes 1000vis av yrker som er lavere lønnet. Såklart skal det lønne seg å utdanne seg, men alle kan ikke ha høyere utdannelse. Hvem skal da ha de andre yrkene? Dere sier at det ikke er mulig å leve på denne lønnen, og det finner jeg helt utrolig at noen kan påstå. Hvem som helst kan bli lærer, det er jeg hellig overbevist om. For et år eller to tilbake så var faktisk lærere de med DÅRLIGST mattekarakterer. De lå på 2-3 i snitt. Å sammenligne lærerutdannelse med ingeniørutdannelse er latterlig i mine øyne. Når man ser på hvor mange ubrukelige lærere som finnes der ute så synes jeg ikke man skal opphøye denne utdannelsen/yrket så mye som visse gjør. Kanskje burde skolen være privatisert slik at det var lettere for skolen å ansette dyktige lærere og heller betale de bedre?

Jeg jobber innenfor IT. I kommunen jeg jobbet før var 280 000kr den høyest utbetalte lønnen på avdelingen min. Alle hadde stort sett høyere utdannelse og høy ansinitet. Lærere som klager på vansekelige barn.. kan prøve å snakke med vanskelige voksne hver dag og fremdeles være hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eh. Jo? Så klart kan man sammenligne det, når de i praksis har 2 mnd om sommeren de ikke jober. Ja, de avspaserer og får ikke betalt for hele "ferien" men de blir heller ikke TRUKKET i lønn av det tallet trådstarter opppga.

Men de har jo jobbet like mye i løpet av året. Derfor mener jeg det blir feil å trekke inn at de har mye lengre økter med fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de har jo jobbet like mye i løpet av året. Derfor mener jeg det blir feil å trekke inn at de har mye lengre økter med fri.

Det er en kjempegode ingen andre har. klart det må regnes med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tar kanskje dette med foreldrekontakt litt mer på alvor enn andre. Uansett er dette lovpålagt og kan faktisk kreve en god del.

Nei, det tar ikke mye tid. Man bruker nå mest "kontortid" på slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Uavhengig av hva man sammenligner med, så er ikke dette en lav lønn. Det finnes 1000vis av yrker som er lavere lønnet. Såklart skal det lønne seg å utdanne seg, men alle kan ikke ha høyere utdannelse. Hvem skal da ha de andre yrkene? Dere sier at det ikke er mulig å leve på denne lønnen, og det finner jeg helt utrolig at noen kan påstå. Hvem som helst kan bli lærer, det er jeg hellig overbevist om. For et år eller to tilbake så var faktisk lærere de med DÅRLIGST mattekarakterer. De lå på 2-3 i snitt. Å sammenligne lærerutdannelse med ingeniørutdannelse er latterlig i mine øyne. Når man ser på hvor mange ubrukelige lærere som finnes der ute så synes jeg ikke man skal opphøye denne utdannelsen/yrket så mye som visse gjør. Kanskje burde skolen være privatisert slik at det var lettere for skolen å ansette dyktige lærere og heller betale de bedre?

Jeg jobber innenfor IT. I kommunen jeg jobbet før var 280 000kr den høyest utbetalte lønnen på avdelingen min. Alle hadde stort sett høyere utdannelse og høy ansinitet. Lærere som klager på vansekelige barn.. kan prøve å snakke med vanskelige voksne hver dag og fremdeles være hyggelig.

Så det kan ikke finnes gode lærere, bare fordi ganske mange slet med matematikk? Eller kjenner du så mange lærere, at du kan si at det er mange ubrukelige lærere der ute? Og hva er en god lærer i dine øyne (om de finnes da)?

Er det verre å snakke med vanskelige voksne enn med vanskelige barn, siden du drar det inn som en sammenligning? Og har du selv jobbet i skolen, og kan dermed uttale deg om hvor vanskelig det er å snakke med vanskelige barn?

Lærere har ikke 2 måneder ferie, men 6 uker. For de starter før elevene, noe vi skal være glad for slik at barna våre får en god undervisning. Det er nemlig noe som kalles å planlegge timene.

Og nei, hvem som helt kan ikke bli lærer, for hvem som helst kan ikke undervise. Hvem som helst kan gjerne lære seg teorien, men det krever ganske mye å kunne lære i fra seg. For uten den kunnskapen å kunne lære i fra seg, vil ikke barna klare å lære noe.

Og hvorfor er det egentlig latterlig å sammenligne ingeniørutdanningen med lærerutdanningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er lærer og kan love deg at jeg bruker myyyyye tid på foreldrekontakt! Blir provosert når en skriver at dette liksom bare er noe å kimse av. De som ikke bruker en del tid på dette her enten en fantastisk klasse uten noen problemer, eller de gjør ikke jobben sin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærere har ikke bare sommerferie, de har mange andre ferier også. Tidligere var det vanlig for lærere å ta med seg arbeidet hjem etter arbeidstid, men i dag er det ganske vanlig å ha fast kontortid etter timene.

Jeg sier ikke at det IKKE finnes gode lærere, men at det finnes for mange dårligere lærere. Jo, hvem som helst kan bli lærere pr. definisjon ut i fra hva du skriver. Man trenger ikke kunne lære fra seg for å bli lærer. Jeg har hatt en haug med lærere som absolutt IKKE kunne lære fra seg. Jeg synes arbeidsmarkedet burde vært "tøffere" for lærere, slik at man faktisk vurderte lærere bedre.

Det er latterlig å sammenligne lærerutdannelsen med ingeiørutdannelse fordi ingeniørutdannelse er mye hardere enn lærerutdannelsen.

Jeg sier ikke at det er vanskeligere å snakke med vanskelige voksne, men det kan sammenlignes. Lærere fortjener ikke høyere lønn pga vanskelige barn. Det er vel forøvrig som oftest assistenter som tar støyten når det gjelder vanskelige barn, og ikke læreren.

Jeg skjønner at jeg har tråkket på noen tær her (tipper du er lærer selv). Selvfølgelig finnes det gode lærere. Noen er strålende flinke til å både lære fra seg, samt at de besitter mye kunnskap - likevel finnes det altfor mange dårlige lærere. Dette går ut over elevene, og burde ikke vært tolerert på det nivået det gjør i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sammenligne lønn ut fra at lærere har avspasering blir feil. De har likevel kun 4 uker med ferie, selv om de har fri lenge sammenhengende. At de jobber lange arbeidsuker ellers i året er noe mange glemmer.

Men de jobber da ikke sååååå mye heller! Jeg kjenner flere som er lærere, og de fleste har en relativt normal arbeidsdag, med tid til familie og venner. Og at man av og til må jobbe utover normal arbeidstid gjelder jo veldig mange fler enn lærere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærere har ikke bare sommerferie, de har mange andre ferier også. Tidligere var det vanlig for lærere å ta med seg arbeidet hjem etter arbeidstid, men i dag er det ganske vanlig å ha fast kontortid etter timene.

(...)

Jeg sier ikke at det er vanskeligere å snakke med vanskelige voksne, men det kan sammenlignes. Lærere fortjener ikke høyere lønn pga vanskelige barn. Det er vel forøvrig som oftest assistenter som tar støyten når det gjelder vanskelige barn, og ikke læreren.

Jeg skjønner at jeg har tråkket på noen tær her (tipper du er lærer selv). Selvfølgelig finnes det gode lærere. Noen er strålende flinke til å både lære fra seg, samt at de besitter mye kunnskap - likevel finnes det altfor mange dårlige lærere. Dette går ut over elevene, og burde ikke vært tolerert på det nivået det gjør i dag.

Først av alt så har lærere like lang ferie som andre arbeidsgrupper. Det resterende som er igjen er avspasering, siden lærere har mye hjemmearbeid selv etter endt kontortid. Lærere er nødt til å ta med arbeidsoppgaver hjem etter endt kontortid (etter skoletimene) for å kunne yte elevene et godt pedagogisk læringsmiljø. Å påstå noe annet viser stor uvitenhet.

Nå er det også slik i dag at med utdanningsinstitusjoner som skal spare penger, så er det mange som ikke har råd til å ansette assistenter, ikke engang vikarer når en lærer er sykemeldt. Så mye av "bråket" i klassene faller på lærerenes arbeidsoppgaver, da det er deres jobb å sikre et godt læringsmilø. Videre er det også slik at i dag hvor alle skal ha like muligheter til læring, så er det vanskeligere å "fjerne bråkebøttene" fra klassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri påstått at lærere har bare betalt ferie, men lønnen vil være den samme uansett hvor mye de jobber. Påstår du at det IKKE er et faktum at lærere har mer fri (ubetalt eller ikke) enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri påstått at lærere har bare betalt ferie, men lønnen vil være den samme uansett hvor mye de jobber. Påstår du at det IKKE er et faktum at lærere har mer fri (ubetalt eller ikke) enn andre?

Det er klart årslønnen er den samme uansett hvor mye de jobber. Hvis vi deler inn timene på skolen og kontortiden, vil få en ulik timelønn sammenlignet med om vi deler dette på alle de nevnte timene pluss timer som brukes på hjemmearbeid.

I juni får lærerne utbetalt lønn og feriepenger, eller som noen populært kaller det "en dobbel månedslønn". Siden de faste ferieukene er betalt med feriepenger, blir avspaseringen betalt med vanlig (timelønn) månedslønn. Dette fordi avspaseringen skal godtgjøre timer som har blitt brukt på hjemmearbeid etter skoletimer og kontortid.

En lærer som ikke gjør hjemmearbeid, men bare bruker skoletimer og kontortimer til arbeidsoppgaver, vil ha mer betalt fri enn andre. Men en lærer som skal gi et godt undervisningstilbud og -miljø må bruke betraktelig mer tid utenom vanlig skole- og kontortid til dette. De har dermed ikke mer betalt eller ubetalt fri enn resten av oss. Så lærere som gjør en god jobb, har ikke mer fri enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis det er noen trøst kjenner jeg mange som har langt flere års utdanning og som tjener dårligere enn deg.

Kan si meg enig med dette. Forøvrig synes jeg lønnen din er den den bør være sett i forhold til andre i kommunesektoren sett ut i fra utdanning og ansinitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier ikke at lærerne ikke gjør en viktig jobb, men de produserer ikke på samme måte som ingeniørene. Lærerne blir lønnet av det offentlige.

Hva mener du med det?

Hva med alle ingeniørene og sivilingeniørene som jobber i det offentlige (dem er det mange av!): produserer de ikke noe? :overrasket::forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nei, hvem som helst kan ikke bli lærer

Eh jo, karakterkravene er like lave på lærerskolen som de er på ingeniørhøgskolen faktisk.

Jeg har erfart mange dårlige lærere som ikke kan kommunikasjon, de kan ikke mennesker, og de kan ikke lære bort. Det er mange latsubber i norsk skole i dag - fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lærere er nødt til å ta med arbeidsoppgaver hjem etter endt kontortid (etter skoletimene) for å kunne yte elevene et godt pedagogisk læringsmiljø.

Det er veldig mange andre yrkesgrupper og ansatte i en kommune som må det samme: de må ta med seg jobben hjem og jobbe fra hjemmekontor, for å rekke alt arbeidet kravet til mer arbeid pr. person utgjør. Dere er derfor ikke alene om det...

Yte et godt pedagogisk læremiljø? Eh, hvor da? Jeg tror nok svært mange mennesker i Norge i dag spør seg selv: "hvorfor kunne det ikke være et godt læringsmiljø i klassen til barnet mitt?" Det er sjelden vare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange andre yrkesgrupper og ansatte i en kommune som må det samme: de må ta med seg jobben hjem og jobbe fra hjemmekontor, for å rekke alt arbeidet kravet til mer arbeid pr. person utgjør. Dere er derfor ikke alene om det...

Yte et godt pedagogisk læremiljø? Eh, hvor da? Jeg tror nok svært mange mennesker i Norge i dag spør seg selv: "hvorfor kunne det ikke være et godt læringsmiljø i klassen til barnet mitt?" Det er sjelden vare.

Et godt pedagogisk miljø er sjelden vare. Men vi må også huske på at vi har fått den skolen vi ønsket, med våre reformer. Det er stilt krav til at alle har rett til utdanning, uavhengig av om elevene er "flinke" nok eller ikke. Etter min mening er det i dag for mye "fyll" å finne i den videregående skole, som elever som ikke ønsker å gå på skolen men blir tvunget til dette av sine foreldre. Videre er tiltakene for å takle bråk blitt redusert til et minimum, for eksempel er det ikke lov til å "kaste noen ut i gangen" hvis enkeltelever lager støy som forstyrrer resten av klassen. Foreldre må reagere på forholdene i skolen, ellers blir det ingen bedring. Å yte et godt pedagogisk læremiljø er mer enn bare klasserom og frisk luft. Dette handler også om fagplanlegging og fremgang for elevene. Retting av prøver og forbredelser til timer er arbeid som tar tid.

Jeg tror ikke lærerne som yrkesgruppe har enerett på arbeid utenfor kontortid, men dette er et av yrkene som er kjent for mye hjemmearbeid, og dette arbeiedet har en tendens. Det vil si at lærere oftere må ta med seg hjemmearbeid sammenlignet med mange andre yrkesgrupper.

Selv tilhører jeg ikke yrkesgruppen lærere. Jeg utdanner meg innen et fagfelt hvor det er høye lønninger, også i det offentlige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) Det er mange latsubber i norsk skole i dag - fortsatt.

Vi kommer til å fortsette med å tillate både late lærere og late elever, skjønt det er mest av sist nevnte.

Elever i den videregående skolen elsker uttrykket "ansvar for egen læring" helt til det øyeblikket det blir gjort klart for dem at det kreves egeninnsats. Ofte er det ikke dårlige karakterer en lærers feil, det er elevene som ikke klarer å leve opp til ansvaret for egen læring i dagens samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

to mnd fri er ikke en fordel?

Ikke alle synes det er bedre å jobbe lange uker resten av året for å samle sammen 2 måneder (6 uker) fri samlet, nei. Klart at det er en fordel med lang fri, men man må jo se det i sammenheng! Hvorfor får de det? Jo, fordi de jobber er resten av året.

De har fortsatt bare 4 uker ferie. Resten av fridagene er avspasering, Fast kontortid betyr ikke at man rekker alt i kontortiden, og dersom det skal være en viss kvalitet over undervisningen er de aller, aller fleste nødt til å ta med jobb hjem. (Det er dessuten lagt inn i den faste arb.tiden at de skal jobbe x-antall timer utenom også.)

Men de jobber da ikke sååååå mye heller! Jeg kjenner flere som er lærere, og de fleste har en relativt normal arbeidsdag, med tid til familie og venner. Og at man av og til må jobbe utover normal arbeidstid gjelder jo veldig mange fler enn lærere.

Jeg kjenner også mange lærere, og de har ikke mye tid etter jobb! Ofte jobber de både før og etter middag og i helgene. De jeg kjenner i andre yrker som må jobbe overtid/ ta med arbeid hjem får betalt for det. (Evt. har høyere lønn der slikt arbeid er bakt inn.)

Ja, jeg påstår at i løpet av et år har de ikke mer fri enn andre. De jobber like mange timer i løpet av et år, ergo har de like mye fri. Problemet er at fritiden er samlet, så folk tror automatisk at de har mer fri.

Når det er sagt synes jeg ikke at lønna eller avtalene til lærere i dag er ille. (Men ansvars- og arbeidsbyrden som blir lagt på den enkelte derimot...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...