Gjest Gjest Skrevet 9. september 2006 #61 Del Skrevet 9. september 2006 Lærerutdanningen er ikke enkel!!! I alle fall ikke om man vektlegger de tyngre fagene. Dessuten en mer krevende og ansvarsfull jobb skal man lete lenge etter. 26 enkeltindivider skal man skape god læring og et godt miljø for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2006 #62 Del Skrevet 9. september 2006 To av de tyngre fagene er matematikk og musikk (på hver sin spesielle måte): i begge disse to fagene er det stor mangel på kompetente lærere som virkelig kan disse to fagene. Matematikk og musik er to fag som utfyller hverandre (musikk bygger jo på det matematiske systemet). Få allmennlærere er gode matematikklærere eller gode musikklærere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2006 #63 Del Skrevet 10. september 2006 Er enig i at vi lærere tjener alt for lite! Vi burde ligge på minimum 350 000,- i barneskolen, fordi vi har tøft studium (og fryktelig langt: 4 år) og masse krevende og bråkete elever med den ene diagnosen etter den andre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T.S Skrevet 10. september 2006 #64 Del Skrevet 10. september 2006 Er enig i at vi lærere tjener alt for lite! Vi burde ligge på minimum 350 000,- i barneskolen, fordi vi har tøft studium (og fryktelig langt: 4 år) og masse krevende og bråkete elever med den ene diagnosen etter den andre ← Miljøterapauter som har like lang utdannelse tjener min. 50 000 mindre. De har heller ingen arbeidstidsbestemmelse som lærerne. Ofte blir det 3 uker fri på sommeren. Lærerne har fri og avspasering dobbelt så lenge!...Og det er bare sommeren. Ofte hjelper det å se ting i perspektiv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2006 #65 Del Skrevet 10. september 2006 Min tante er lærer i barneskolen, hun tjener bare 360.000,-, og som aleneforsørger for to barn er det så vidt de klarer seg, ferier kan de bare glemme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2006 #66 Del Skrevet 10. september 2006 Miljøterapauter som har like lang utdannelse tjener min. 50 000 mindre. De har heller ingen arbeidstidsbestemmelse som lærerne. Ofte blir det 3 uker fri på sommeren. Lærerne har fri og avspasering dobbelt så lenge!...Og det er bare sommeren. Ofte hjelper det å se ting i perspektiv. ← Å sammenligne lønn ut fra at lærere har avspasering blir feil. De har likevel kun 4 uker med ferie, selv om de har fri lenge sammenhengende. At de jobber lange arbeidsuker ellers i året er noe mange glemmer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2006 #67 Del Skrevet 10. september 2006 Øh... Et ingeniørstudium er vel MYE mer krevende enn lærerutdanningen?! Og ingeniørene produserer da større verdier i form av inntjening enn lærerne? ← Har lyst til å høre hvordan du forsvarer den påstanden? Er ikke oppfattelsen av et studium ganske personlig? Jeg mener at vanskeliggraden av et studium er i rimelig stor grad avhengig av hvilken personlighet du har - og hva som er dine sterke og svake sider faglig. Og hvordan i all verden kan du si at ingeniører produserer større verdier enn lærere???? Da regner du inntjening i form av kroner og ører, men gudene skal vite at kunnskap er en SVÆRT viktig produksjonsfaktor - selv om man ikke kan måle det i kroner og ører! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2006 #68 Del Skrevet 10. september 2006 Ingeniører/teknikere er den mest ensidig tenkende gruppen som finnes...den tid er det slutt på der dere i NITO og TEKNA ruler verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T.S Skrevet 11. september 2006 #69 Del Skrevet 11. september 2006 Å sammenligne lønn ut fra at lærere har avspasering blir feil. De har likevel kun 4 uker med ferie, selv om de har fri lenge sammenhengende. At de jobber lange arbeidsuker ellers i året er noe mange glemmer. ← Jeg SKREV vitterlig det. Men skal man se på arb.betingelsene må man se på ALT. Og i SUM har de er meget flott avtale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #70 Del Skrevet 11. september 2006 Jeg SKREV vitterlig det. Men skal man se på arb.betingelsene må man se på ALT. Og i SUM har de er meget flott avtale. ← Jeg vet du skrev det, og er enig i at avtalen er flott, men å sammenligne lønna på det grunnlaget, når de jobber like mye synes jeg blir feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T.S Skrevet 11. september 2006 #71 Del Skrevet 11. september 2006 Jeg vet du skrev det, og er enig i at avtalen er flott, men å sammenligne lønna på det grunnlaget, når de jobber like mye synes jeg blir feil. ← Jeg synes det er viktig å se på _alle_ fordeler jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #72 Del Skrevet 11. september 2006 Miljøterapauter som har like lang utdannelse tjener min. 50 000 mindre. De har heller ingen arbeidstidsbestemmelse som lærerne. Ofte blir det 3 uker fri på sommeren. Lærerne har fri og avspasering dobbelt så lenge!...Og det er bare sommeren. Ofte hjelper det å se ting i perspektiv. ← Miljøterapeut?? Er det en beskyttet tittel, eller er det noe flere yrkesgrupper kan søke på? Feks lærer, vernepleier osv. Og har de samme ansvarsområde? Like mye for- og etterarbeid? Likt krav til faglig oppdatering? Foreldrekontakt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 11. september 2006 #73 Del Skrevet 11. september 2006 Min tante er lærer i barneskolen, hun tjener bare 360.000,-, og som aleneforsørger for to barn er det så vidt de klarer seg, ferier kan de bare glemme ← Det handler om prioriteringer, for vi har levd i 2 år på 320 000, og vi har klart å få til ferie også. Og vi er 2 voksne og 2 barn (3 barn 3 ganger i året, som vi også betaler 2500 kr i flybillett til hver gang). Så alt går, så lenge man prioriterer riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T.S Skrevet 11. september 2006 #74 Del Skrevet 11. september 2006 Miljøterapeut?? Er det en beskyttet tittel, eller er det noe flere yrkesgrupper kan søke på? Feks lærer, vernepleier osv. Og har de samme ansvarsområde? Like mye for- og etterarbeid? Likt krav til faglig oppdatering? Foreldrekontakt? ← Min 3-årig høyskole ja. Lærerne får ikke mer betalt pga arbeidsmengde. de får avspasering for det... Er flere med lærerutd. som er miljøterapauter. De fleste yrker har MINST like mye krav til faglig oppdatering som lærerne. Ja, foreldrekontakt er jo en stor ting som må lønnes!.. hallo... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Freken Skrevet 11. september 2006 #75 Del Skrevet 11. september 2006 Lærerne i kommunen fortjener mye høyere lønn, fordi de har slitt seg gjennom tøff og knallhard lærerskole på 3 (nå på 4) år. Kommunene og KS må forstå at utdanning må gi uttelling! ← Det er utallige utdanninger som er 4-årige og lenger, og hvor selve utdanningen er mer krevende. Jeg synes til og med videregående var hardere enn de 3 åra jeg har tatt av lærerutdanninga mi til nå (går 4.året). Er vel knapt nok andre studier som har mindre obligatorisk oppmøte og lavere krav med tanke på innleveringer og arbeidsmengde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #76 Del Skrevet 11. september 2006 Har lyst til å høre hvordan du forsvarer den påstanden? Er ikke oppfattelsen av et studium ganske personlig? Jeg mener at vanskeliggraden av et studium er i rimelig stor grad avhengig av hvilken personlighet du har - og hva som er dine sterke og svake sider faglig. Og hvordan i all verden kan du si at ingeniører produserer større verdier enn lærere???? Da regner du inntjening i form av kroner og ører, men gudene skal vite at kunnskap er en SVÆRT viktig produksjonsfaktor - selv om man ikke kan måle det i kroner og ører! ← Klart du personlig kan mene at lærerstudiet er hardt, men da er jeg helt sikker på at du hadde syntes ingeniørstudiet er mange ganger verre. (Jeg er hverken lærer eller ingeniør selv.) Jeg sier ikke at lærerne ikke gjør en viktig jobb, men de produserer ikke på samme måte som ingeniørene. Lærerne blir lønnet av det offentlige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jupiter Skrevet 11. september 2006 #77 Del Skrevet 11. september 2006 Min tante er lærer i barneskolen, hun tjener bare 360.000,-, og som aleneforsørger for to barn er det så vidt de klarer seg, ferier kan de bare glemme ← Om det er slik er det mange som ikke skulle overlevd, gitt. Lærerne tjener mer enn mange andre yrkesgrupper, selv grupper med bachelorgrad. Hva er moralen? Ikke få barn dersom du ikke tjener fett, og kan risikere å bli skilt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #78 Del Skrevet 11. september 2006 Jeg synes det er viktig å se på _alle_ fordeler jeg... ← Det er vel ikke nødvendigvis en fordel, men jeg skjønner tankegangen din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #79 Del Skrevet 11. september 2006 Om det er slik er det mange som ikke skulle overlevd, gitt. Lærerne tjener mer enn mange andre yrkesgrupper, selv grupper med bachelorgrad. Hva er moralen? Ikke få barn dersom du ikke tjener fett, og kan risikere å bli skilt? ← Selv grupper med bachelorgrad?? Når jeg er ferdig lærer har jeg master... Alle lærere har jo i teorien en bachelor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #80 Del Skrevet 11. september 2006 Min 3-årig høyskole ja. Lærerne får ikke mer betalt pga arbeidsmengde. de får avspasering for det... Er flere med lærerutd. som er miljøterapauter. De fleste yrker har MINST like mye krav til faglig oppdatering som lærerne. Ja, foreldrekontakt er jo en stor ting som må lønnes!.. hallo... ← Noen tar kanskje dette med foreldrekontakt litt mer på alvor enn andre. Uansett er dette lovpålagt og kan faktisk kreve en god del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå