Gå til innhold

Bryllup i Sverige

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal i bryllup i Sverige. Og så lurer jeg på om det er anerledes enn i Norge. Er det tradisjoner de har der som vi ikke har osv. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke så veldig stor forskjell. Noen små forskjeller er det, som at de ikke har forlovere og sånn. Men det er ikke noe å bekymre seg over. Hvis du lurer på noe, tror jeg det beste er å snakke med de man skal i bryllup til.

Skrevet
Det er ikke så veldig stor forskjell. Noen små forskjeller er det, som at de ikke har forlovere og sånn. Men det er ikke noe å bekymre seg over. Hvis du lurer på noe, tror jeg det beste er å snakke med de man skal i bryllup til.

hm..? Ikke forlovere :forvirret: DET har jeg ikke fått med meg. Vi har värt i bryllup der i sommer, og de hadde forlovere.

Skrevet

Var de svenske statsborgere? Hvis det var nordmenn/norske statsborgere blir jo saken en litt annen.

Gjest Gjest_Kristine_*
Skrevet

Svensker har forlovere vel? Bestmann kalles vel brudgommens forlover iallefall. Ellers så er brylluper i Sverige ofte mindre høytidelig enn i Norge. Man kler seg ikke fullt så fint, spiser ikke så fin mat osv. Men dette har vel med å gjøre at svensker generelt er mer gjerrig enn oss :) (Ja da, vet det gjelder mange, men ikke ALLE)

Skrevet
Svensker har forlovere vel? Bestmann kalles vel brudgommens forlover iallefall. Ellers så er brylluper i Sverige ofte mindre høytidelig enn i Norge. Man kler seg ikke fullt så fint, spiser ikke så fin mat osv. Men dette har vel med å gjøre at svensker generelt er mer gjerrig enn oss :) (Ja da, vet det gjelder mange, men ikke ALLE)

Hm.. vet ikke hvor du har värt på bryllup - men jeg har en del venner Sverige. Og familie. Vi bor også i et annet europeisk land (der jeg hovedsaklig jobber med svenske kunder, kolleger, saker osv) og har opplevd de svenske bryllupene som noe dårligere enn de övrige vi har värt i :forvirret:

Gjest Gjest_Kristine_*
Skrevet
og har opplevd de svenske bryllupene som noe dårligere enn de övrige vi har värt i :forvirret:

Ja.

Skrevet

Svenske bryllup er som en lørdagsfest med dongeri og gryterett og ei kake på slutten.

Kjipeste bryllupet jeg har vært i :ler:

Skrevet

Det forklarer at den svenske venninnen min stilte i hverdagsbukse i dåpen til datteren min (hun var fadder).

Jeg tror jeg får forhøre meg vedr antrekket (finner ikke invitasjonen).

Skrevet

Jeg tror det er litt ulikt der som her hvordan de ordner ting, men joda, de har forlover. Venninden min var forlover for et svenskt par (i sverige) og da gikk hun opp kirkegulvet bak bruden (som i USA) fikk besked om at det var skikken der.

De har ikke ringen på høyre hånd

Det kan nok variere like mye der som her hvor stivt det er!

Skrevet
Svenske bryllup er som en lørdagsfest med dongeri og gryterett og ei kake på slutten.

Kjipeste bryllupet jeg har vært i :ler:

:hoho:

Skrevet

Jeg har hørt at gjestene ikke skal ha røde kjoler på seg i Sverige, det betyr nemlig at man har hatt seg med brudgommen... :ler:

Skrevet
Jeg har hørt at gjestene ikke skal ha røde kjoler på seg i Sverige, det betyr nemlig at man har hatt seg med brudgommen... :ler:

Og i det svenske bryllupet jeg var i, hadde brudens mor rød kjole - ja, ikke rart jeg syntes det var er merkelig bryllup!

:ler:

• 10 måneder senere...
Gjest Svensken
Skrevet

Hoohaaha vet inte om jag ska le eller gråta! Här är det en hel del okunskap ute och går ser jag.

1. I Sverige har man också "forlovere" (heter Marshalk og Brudnäbb)

2. Bröllop är inte mindre högtidliga i Sverige än i Norge

Har själv varit i bröllop i både Norge och Sverige och sett folk ha "olabukser" i bägge länder.

Allt handlar om hur brudparet önskar ha det.

Själv är jag svensk med norsk kone. Vi gifte oss på ett slott i Sverige (finns det slott i Norge i det hele tatt?) med kjole og vitt som antrekkskode, så nog kan vi svenskar också pynte oss!

Om dere har opplevt mange "stive" bröllop i Norge så är det nog mer avhengigt av kjedelige gjester/toastmasters.

Mvh

Svensken

Skrevet

Jeg har vært i ett bryllup i Sverige og det er riktignok det flotteste og mest morsomme bryllupet jeg har vært i!

Men...

... svenskene kler seg sommerfin, ikke stivpynta som oss nordmenn

... det er kun ei kake og det er bryllupskaken, hos nordmenn er det kaker i alle varianter, sorter og smaker

... maten var veldig enkel, i motsetning til nordmenns 3-5 retter eller avanserte koldtbord

Men guri så artig vi hadde det! *mimre mimre*

Skrevet (endret)

Vi giftet oss i Sverige, en av oss norsk, den andre svensk.

Det står litt om selve vielselsgudstjenesten på www.kyrkan.se, vi syntes det var mye nyttig informasjon der. Presten gikk gjennom alt som skulle gjøres og sies i kirken med oss noen dager før.

Forloverene hadde ingen funksjon under seremonien, de satt med de andre gjestene, men hadde selvsagt signert papirene som forlovere og vitner.

Mannen og kvinnen går inn sammen, og ut sammen, bruden følges ikke av far.

Vi sa mer enn bare "Ja" , det var også som i engelske seremonier "Jeg NN, tar deg NN til min mann... osv".

Dessuten måtte vi stå under hele seremonien, bortsett fra når presten velsignet oss, da knelte vi på alterringen. Men følte ikke behov for stol , gikk helt fint. Presten velsignet også ringene, vi kysset og klemte hverandre, og så var vi mann og kone. :bryllup:

Vi hadde brudepike og brudsvenn, som ble kalt for "näbbar". :)

Syntes det var veldig høytidelig jeg da, presten var utrolig staselig antrukket, syntes ikke det var mindre høytidelig enn noe bryllup jeg har vært i her i Norge.

Kan hende det er ulike måter å gjennomføre vielsen på alt etter hvilken prest det er, siden det er flere her som har forskjellige opplevelser? :)

Vi hadde uansett en kjempefin vielse og fest, hvor det var vi som oppga kleskoden i invitasjonen, slik som man jo også gjøre i Norge. Hvis noen hadde kommet i dongeri i bryllupet vårt hadde vi nok blitt litt overrasket ja. ;)

Endret av Besson
Gjest Norsk i Sverige
Skrevet

- "tärna" og "bestman" er like med forloverne. De har ingen formell funksjon, altså ingen papirer som skal skrives under.

- Far kan fölge bruden ned altergangen, slik som i Norge. Det er opp til hvert eneklt par - og menighet. (Hva som egentlig er en opprinnelig gammel tradisjon og hva som har blitt en tradisjon som fölge av likestillingen er noe de lärde strides om. Det anses ufint at en kvinne eies av en mann - og blir "gitt bort" fra den ene til den andre, i en gudshandling.)

- Om man vil kysse, klemme, si noen ord eller bare svare JA, det er like opp til en selv som det det er i Norge.

- "Brudefolket" står oppe ved alteret (til siden, vel og merke) sammen med brudeparet. Om man velger det slik...

Forövrigt synes jeg ikke antrekkene i norske bryllup overgår de svenske. På noen som helst måte. Det kommer helt an på hva brudeparet setter som kleskode, og selvfölgelig, i hvilke kretser man vandrer .....

Poenger er at tradisjonene skiller seg like mye i svenske bryllup som i norske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...