Gå til innhold

Fri bar?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Vurderer hvordan vi skal gjøre det med bar i bryllupet vårt....Enten fri bar eller bonger. Hvor mye bør en beregne at fri bar til ca. 60 gjester koster? Vi kan ikke sitte igjen med en regning på 50.000 ettepå, men synes det er litt kjipt med bonger også. Noen synspunkter? Eller forslag til andre alternativer.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde en fast kuvert pris som inkluderte fri bar. For gjestene som kom etter middagen betalte vi 395 pr. pers for at de også skulle ha fri bar tilgang.

Alternativet var at vi fikk en lavere kuvert pris og ikke betalte noe for kaffegjestene og at de som stod i baren skrev opp alt som ble drukket og at vi fikk en regning på konsumet i ettertid det ble for uforutsigbart for oss. Som du selv sa vi hadde ikke råd til å sitte igjen med en barregning på 50.000. Det tredje alternativet var å dele ut x antall bonger til hver og at de som ville ha mer måtte betale for resten selv vi er glade for at vi slapp det alternativet.

Skrevet

Hvis du regner 3 drinker pr pers etter maten får du sånn ca hva konsumet vil bli. Noen drikker ikke og andre drikker mer, men blir som regel 3 pr pers i snitt uansett.. Og i alle fall ikke mer i snitt på ett så stort selskap som 60 personer

Gjest Gjest-jannike
Skrevet

Vi leier lokale uten severing, og ordner drikke til gjestene ved å handle i Sverige vi..

Takk Heba, for at du opplyste om hva som er vanlig å regne konsumet ut ifra, for det lurte jeg på! :)

Skrevet
Hei! Vurderer hvordan vi skal gjøre det med bar i bryllupet vårt....Enten fri bar eller bonger. Hvor mye bør en beregne at fri bar til ca. 60 gjester koster? Vi kan ikke sitte igjen med en regning på 50.000 ettepå, men synes det er litt kjipt med bonger også. Noen synspunkter? Eller forslag til andre alternativer.....

Dette må du velge selv. Vi valgte å heller ta et lokale der vi kunne ha med drikke selv nettopp for å kunne ha fri bar.

Min kusine var i bryllup og måtte betale nesten 70 kroner for et glass vin. Det begrenset inntaket vesentlig, men ble heller lite liv i dette bryllupet...

Det blir litt for mye for meg, derfor velger vi å kjøpe inn selv.

Men har du et drømmested som du må kjøpe gjennom dem så tror jeg de fleste har forståelse for at det er begrenset hva dere har råd til. Men viktig å informere gjestene først så de har med nok penger.

Skrevet

Vi skal ha selskapet på hotell og har derfor ikke mulighet til å kjøpe inn noe egen drikke. Derfor sto valget mellom bonger eller fri bar. For oss ble det fri bar. Man regner vel i gjennomsnitt 2-3 enheter per pers, og det er jo det samme antallet som du ville gitt i bonger uansett. Med fri bar vil ingen føle at dere er knipne, og dere kan føle at dere virkelig gir noe tilbake til gjestene. Gjestene skal tross alt kjøpe gave, nye klær, evnt overnatting m.m. Da syns jeg det er hyggelig å at de slipper å ha med seg lommebok og betale for drikke i brylluppet i tillegg.

Be de som står i baren på hotellet til å sett noen retningslinjer. F.eks ber du de fjerne den dyreste cognacen, de kan si til gjestene at det kun er lov å bestille 1 drink om gangen osv. Etter hva jeg har hørt er ikke barregningen etter brylluppet den utgiften folk får bakoversveis av uansett.

Lykke til:)

Skrevet

vi har vel ikke helt bestemt oss for hva vi skal gjøre men mest sannsynlig blir det fri bar.

Vi har en privat bar (på hotellet) som er åpen frem til kl 0100, etter dette må de som skal ha mer drikke gå til hovedbaren på hotellet (som er åpen døgnet rundt). Så da betaler vi i såfall for drikke frem til 0100.

Tror som K nevnte at det kan være lurt å gi noen retningslinjer på hva som kan "kjøpes" i baren. Slik får dere litt mer kontroll over hva sluttregningen kommer på.

Skrevet

Dere bør se an gjestene også. Noen har venner som prøversmaker alle mulige drinker og setter far seg nesten fulle glass for å hente et nytt bare fordi det er gratis, mens andre har "siviliserte" venner som skjønner at dette koster penger for brudeparet og dermed begrenser seg.

Vi valgte fri bar til ca. 50 gjester (hvorav 10-15 ikke drakk alkohol). Jeg tror hele regningen fra selskapslokalet kom på 45.000,- inkl. mat (3-retters middag) og drikke. Men vi hadde sen vielse og måtte ut av lokalene på et gitt tidspunkt, så det ble jo litt begrenset tid til festing.

Hilsen Lille meg

Skrevet

Jeg var i bryllup der toastmasteren anbefalte gjestene å ta de dyreste drinkene på bongene vi fikk...

Synes jo det var ganske sært jeg da... Det går jo bare utover brudeparet...

Mye av grunnen til at vi tok et sted uten bar er at vi har ganske mange gjester som ikke spytter i glasset. Kunne fort blitt veldig dyrt for oss. Har selvfølgelig de i motsatt ende av skalaen, men når vi har med drikke selv har vi en grense...

Skrevet

Nå har ikke vi funnet lokale enda. Men jeg regner med at det blir fri bar.

De fleste gjestene våre vil måtte reise langt, bestille hotell osv og da blir det feil for meg at de skal betale for drikke i vårt bryllup.

Hvor mye det kommer på vet jeg ikke. Men vi regner med å bli ca 75 gjester.

Skrevet

Vi kommer nok til aa gaa for fri bar vi ogsaa!

Et annet alternativ er aa ha vin og ol gratis, men hvis gjestene vil ha drinker faar de betale for det selv.

Skrevet

Vi skal også ha fri bar og selskapet er på et hotell. Er litt bekymret pga sambo's kamerater som ikke akkurat er kjent for å spytte i glasset, men får håpe ikke regninga kommer som et sjokk i etterkant. Jeg har også hørt at mange faktisk er positivt overrasket når de får barregninga etter bryllupet.

Skrevet (endret)

Restaurantsjefen hvor vi skal ha selskapet vårt sa at det var mange som var bekymret for barreningen ved fri bar. Hun mente at det som oftest ikke var noe grunn til bekymring. Dersom man har 3-4 retter til middag, servering av drikke til hver rett (og gjerne til 2.gangsservering på hovedretten) + avec til kaffe så vil de fleste av gjestene være relativt forsynte når middagen og kaffeservering er ferdig. Altså, så lenge man ikke er gniten på drikken til maten vil ikke barregningen blir for avskrekkende så lenge man ikke har noen stordrankere av noen gjester.

Endret av darkness|
Skrevet
Restaurantsjefen hvor vi skal ha selskapet vårt sa at det var mange som var bekymret for barreningen ved fri bar. Hun mente at det som oftest ikke var noe grunn til bekymring. Dersom man har 3-4 retter til middag, servering av drikke til hver rett (og gjerne til 2.gangsservering på hovedretten) + avec til kaffe så vil de fleste av gjestene være relativt forsynte når middagen  og kaffeservering er ferdig. Altså, så lenge man ikke er gniten på drikken til maten vil ikke barregningen blir for avskrekkende så lenge man ikke har noen stordrankere av noen gjester.

enig der :enig_anim:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...