Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har jeg ikke greie på.

Kan man søke førstehjemslån 100 % (0,- i egenkapital) når man ikke er fast ansatt enda og bruke samboer som både er fast ansatt og med høy inntekt som medlånetaker ?

Vi tenker å låne sammen, men har ikke egenkapital og hadde håpet å kunne få førstehjemslån. (han har eid før, så han får ikke).

Jeg tenker at kanskje det går siden han i praksis kan betale hele lånet alene om nå ikke banken stoler på at jeg blir fast ansatt med tiden, slik at vi kan få 100 % og "mine" fordeler via førstehjemslån....

Noen som vet ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Det tror jeg ikke går. Den personen som lånet skal stå på må ha inntekt (ikke fast). Jeg og samboeren min tok førstehjemslån tidligere i sommer. Jeg som student og han i jobb. Lånet måtte stå på han siden jeg ikke har noen inntekt og jeg måtte stå som medlånetaker. Dette var i vår bank.

Lykke til hvertfall

Skrevet

Jeg har inntekt, men har ikke fast jobb enda, nettopp begynt i jobben.

Skrevet

Jeg har kjøpt hus tidligere sammen med min forrige samboer.

Da jeg og min mann kjøpte hus for 4 år siden fikk vi alikevel førstehjemslån pga at han ikke hadde kjøpt hus før og at vi begge var under 34 år.

Vi hadde 0,- i egenkapital så vi måtte låne alt. Vi lånte 100.000,- over kjøpesum for å pusse opp.

Vi står begge to som lånetakere, fullstendig likeverdt der ;)

Vi fikk da 3 forskjellige rentesatser: minste rentesats opptil 60%, høyere rentesats på summen mellom 60 og 80% og høyeste sats på summen over 80%.

Vi har begge fast jobb, men så lenge din samboer tjener bra så kan det hende det går greit bare på hans inntekt.

Lykke til :)

Skrevet (endret)

Vi har begge inntekt, problemet er jo "bare" at jeg ikke har papir på at jeg har fast jobb, så da spørs det om banken vil godkjenne førstehjemslån for min del, siden jeg ikke har papirene iorden.

Jeg håper at de gjør det, i og med at samboeren min er fast ansatt med inntekt nok til å betale hele lånet alene om banken skulle tro at det skulle skjære seg for meg.

Men, det spørs jo da, om de vil gi meg/oss fordelene med førstehjemslånet når jeg egentlig ikke kan vise til at jeg har fast arbeid frem i tid og jeg er den som må søke og stå som hovedlånetaker.

Det er vel forskjell på hvor velvillige bankene er også - vi er begge betalingsdyktige, og sammen er det ingen fare for at det skjærer seg noe sted uansett - men må man være fast ansatt så er jo en regel ofte en regel og bare slik det er....

For, det er vel ikke noe annet enn førstehjemslån som gir 100 % ?

Endret av Sumiko
Skrevet
Men, det spørs jo da, om de vil gi meg/oss fordelene med førstehjemslånet når jeg egentlig ikke kan vise til at jeg har fast arbeid frem i tid og jeg er den som må søke og stå som hovedlånetaker.

Hvorfor må du stå som hovedlånetaker??

Hos oss har vi lånet felles, begge to er hovedlånetaker.

Skrevet

Vi kjøpte leilighet i vinter, med førstehjemslån og 0,- i egenkapital, og min samboer ble medlåntaker. Verken min samboer eller jeg hadde fast jobb på den tiden - begge gikk på årskontrakter.

Nada problemo, men for å få bankens beste rente på hele lånet (lånte 50.000,- ekstra for vi hadde ingen møbler), måtte vi ha kausjonist. Vi tok vel opp 1.35 M i lån (Tilsvarer i underkant av 2xinntekt), og har kausjonist for 150.000,-.

Så kommer vel litt an på hvilket forhold man har til banken, hvilken konsulent man har, hvordan man legger fram saken, om man har en utdanning som er ettertraktet etc. Jeg er siv.ing. av utdanning og min samboer lærer, så jobbmulighetene er dermed store. I tillegg til at jeg med stor sannsynlighet kommer til å ha bra lønnsvekst framover.

Skrevet
For, det er vel ikke noe annet enn førstehjemslån som gir 100 % ?

Tror du får låne 100% uten førstehjemslån. Det blir bare dyrere...

Det viktigste er at dere er betalingsdyktige, og det høres jo ut som dere er. Så går nok helt fint. Bare ta dere en tur til banken.

Jeg og min kjære kjøpte nytt i sommer, da var det ikke noe problem om vi ville lånt over 80%. Men siden vi hadde solgt med god fortjeneste så slapp vi. Ganske drøy rente på det som overgikk 80%. (10,3% i vår bank...)

Skrevet

Husk å sjekke tu startlån i husbanken!

Skrevet
Hvorfor må du stå som hovedlånetaker??

Hos oss har vi lånet felles, begge to er hovedlånetaker.

Fordi det kun er jeg av oss to som kan få førstehjemslån siden han har eid før.

Han må derfor være medlånetaker.

Og det gikk strålende, banken var ikke vanskelig i det hele tatt !

Skrevet

Og det gikk strålende, banken var ikke vanskelig i det hele tatt !

Så fint at det ordnet seg for deg :)

Gjest Fruktfat
Skrevet
Ganske drøy rente på det som overgikk 80%. (10,3% i vår bank...)

oj, det var drøyt! vi har også førstehjemslån, lånt 100%, ingenting i egenkapital.

renta er pr i dag 0-60% :3,85% p.a

60-80% :3,85% p.a

80-100% :3,95% p.a

Skrevet (endret)
oj, det var drøyt! vi har også førstehjemslån, lånt 100%, ingenting i egenkapital.

renta er pr i dag     0-60%      :3,85% p.a

60-80%     :3,85% p.a

80-100%   :3,95% p.a

Da er dere heldige. Vi har

0-60% :3,6%

60-80% :6,6%

80-100% : 9,55%

Har en del mer i rente vi, ja.... :sur:

Endret av m@msen
Gjest Fruktfat
Skrevet

ja, er fornøyd med det! :) hvor har dere lån? vi har i dnb nor.

Skrevet

Vi har 3,6 0-80% og 3,8 80-100%.. Har tydeligvis vært heldige vi da. Har førstehjemslån i postbanken.

Skrevet
ja, er fornøyd med det!  :)  hvor har dere lån? vi har i dnb nor.

Vi har i sparebanken Hedmark, ikke den billigste banken,nei ;)

Skrevet

renta er pr i dag    0-60%      :3,85% p.a

60-80%    :3,85% p.a

80-100%  :3,95% p.a

ja, er fornøyd med det!  :)  hvor har dere lån? vi har i dnb nor.

Vi har også Dnb nor, men ikke førsthjemslån... Men var ikke noe problem, vi hadde nok egenkapital til å komme nesten ned til 60%. Har litt dyrere fra 60% til 80% enn dere også. Men opp til 60% er ganske likt...

Men har nok noe med størrelsen på lånet og gjøre også. Vi har under millionen i lån. Så når vi hadde mellomfinansiering og kom over millionen så fikk vi lavere rente...

Skrevet

Da vi hadde førstehjemslån, fikk vi 60%-betingelser for HELE lånet; dette var i Postbanken. Nå som vi ikke har den typen lån lenger, har vi to ulike renter for det som er innenfor 60% og det som er innenfor 80%. Det som oversteg 80% hadde skyhøy rente, så det cashet vi ut av overskuddet fra salget av den forrige leiligheten.

Skrevet (endret)

Vi har per nå ca en mill i lån, som står på mannen. Det er et førstehjemslån.

Vi er på husleting, og har gjort avtale med banken om at vi får lån opp til ca 2,4 - og at det blir et førstehjemslån med meg som hovedlåntaker. Fordi han har brukt retten sin kan han ikke stå som hoveslåntaker på dette lånet.

Han har fast inntekt, noe som kan gi oss et såpass høyt lån. Jeg har også stabil inntekt, men ikke fast jobb. Jeg går i årsvikariat.

Om du har fast inntekt har ikke noe å si på om du kan få førstehjemslån eller ikke. Det har noe å si på størrelsen på lånet - du vil ikke få et like stort lån på en ikke-fast inntekt som du ville ha fått om du hadde hatt fast jobb. Men lån får du. Så lenge han har fast inntekt, og står som medlåntaker, skulle det gå greit.

Det kan jo variere litt fra bank til bank hvilken praksis som brukes - vi bruker DNB.

Endret av Ithaca
Skrevet

...og jeg så ikke før nå at dere har fått lån. Så bra at det ordnet seg! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...