Gå til innhold

Bli gravid mens man allerede er gravid ?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei,

lurte på følgende: er det overhodet mulig å bli gravid mens man allerede er gravid? Da tenker jeg ikke på i samme eggløsningsperiode, men ved et litt senere tidspunkt i svangerskapet?

Har hørt/lest at noen har født en unge i en måned og så en unge noen månedere senere, eller er dette for de som har prøvd med prøverør osv.

Katrine

Videoannonse
Annonse
Gjest Hilde K S
Skrevet

Da jeg gikk gravid med første barnet hadde jeg blødninger i uke 8 eller noe sånt. Da hadde jeg to foster men det ene var mye mindre enn det andre. De på sykehuset sa at det var umulig å bli gravid etter at du var blitt gravid pga hormonene stopper eggløsningen.

Senere har jeg hørt at dette faktisk går an dersom du har for lite hcg hormoner slik at hjernen faktisk ikke oppfatter at du er gravid fra før. Men dette er veeeeldig få tilfeller av.

Skrevet

Gjest: du har sikkert hørt om dette italienske paret som påsto de hadde blitt gravid med to barn med tre måneders mellomrom.

Det var ikke annet enn svindel.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei,

Starfish; det var ikke om det italienske paret jeg hadde hørt om.. husker egentlig ikke hvor jeg har lest det...kanskje bare snappet det opp i et blad el. noe... for leeeenge siden.

Skrevet

Så til slutt må du huske å tro på alt du leser i blader og magasiner, for det er ingen vits å reflektere selv over ting =)

Skrevet

Må bare svare. Når en sædcelle først har kommet seg inn i en eggcelle så blir på en måte eggcellen hermetisk lukket. Det er fordi at ikke andre sædceller skal kunne komme inn. Så NEI du kan nok ikke bli gravid når du allerede er gravid!

Skrevet
Må bare svare. Når en sædcelle først har kommet seg inn i en eggcelle så blir på en måte eggcellen hermetisk lukket. Det er fordi at ikke andre sædceller skal kunne komme inn. Så NEI du kan nok ikke bli gravid når du allerede er gravid!

Men det kan jo dukke opp en eggcelle til... :wink:

Tror forøvrig Hilde sitt svar er korrekt.

Skrevet

Det Viwi sier er bare delvis riktig. Det stemmer at eggcellen blir lukket, og dette er årsaken til at egget ikke kan befruktes av flere sædceller. Når et egg er befrukta sørger hormoner for at ikke flere egg modnes. Dermed kommer det ikke flere eggløsninger med modne egg. Veggen i livmora er heller ikke mottakelig for et befruktet egg, slik at dersom det mot alle odds skulle være et egg til som ble befrukta, så ville det være veldig lite sansynlig at det kunne feste seg i livmorveggen og leve videre. Det er dette vi benytter oss av når vi lager p-piller. Vi lurer rett og slett kroppen til å tro at den er gravid (forenkla sett). Dersom hormonen er helt på bærtur kan det selvfølgelig skje at et egg blir befrukta, men det skal fortsatt vanvittig mye til før egget fester seg. Dermed er svaret at JA man kan bli gravid når man er gravid, men sjansen er vel større for at et voksent menneske skal gro en ekstra arm på ryggen.. Når det er to foster med forskjellig størrelse er det mye mere sansynlig at det er tvillinger der den ene har utvklet seg kortere enn den andre av medisinske årsaker.

Man skal selvfølgelig ikke tro på alt man leser i ukeblader. Kan heller ikke se at noen har gjort det her. Katrine stiller derimot et spørsmål, og undring er alltid lov! Det er det som har gitt oss kunnskaper om det meste vi vet i dag, og som stadig driver forskning vidre. Husk at det var en som var så frekk å undres på om jordag kanskje ikke var senter i universet likevel..

Gjest Anonymous
Skrevet

Ragnhild;takk for et velreflektert og fornuftig svar.

Waco; kanskje grunnen til at jeg spør ER at jeg nettopp er reflekterende.... og dessuten er det mulig, men ikke sansynlig å bli gravid mens man allerede er det... æddabædda :hoho:

Katrine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...