Gjest Diva Skrevet 12. januar 2003 #1 Del Skrevet 12. januar 2003 Nå har jeg følgende på hjertet : ER det virkelig så mye kolesterol i egg ? (minus stekefett i alle varianter og minus salt selvfølgelig) Jeg mener (og har lært på skolen i helsefagtimene) at det IKKE er særlig mye kolesterol i egg, mens sambo mener å ha hørt at det er en god del kolesterolinnhold. Vi ble fortalt på skolen (av en lærer med høgskoleutdanning innen kost og ernæring) at grunnen til at folk fikk i seg mye kolesterol når de spiste egg, var at mange bruker MYE salt eller stekefett..... Jeg synes det høres logisk ut. Hva mener dere om saken ? Klemz, Diva Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 12. januar 2003 #2 Del Skrevet 12. januar 2003 Jeg mener å huske at kolestrolinnholdet økte litt når plommen ble varmebehandlet, altså var det sunnest å spise bløtkokte egg... (mange stoffer endrer karakter når de utsettes for varme, så jeg antar det er mulig). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 12. januar 2003 #3 Del Skrevet 12. januar 2003 Det er riktig at egg inneholder en del kolesterol, men hvis du er bekymret for kolesterol-mengden i blodet, bør du heller fokusere på fett. Det er fett i maten som gjør at kolesterol-nivået stiger. Dersom det er blitt svært høyt, bør du også unngå kolesterolholdige matvarer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 13. januar 2003 #4 Del Skrevet 13. januar 2003 Hmmm. Speisa. Rart læreren vår lærte oss "feil" da.... Men, men. Da vet jeg det Tusen takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ada=) Skrevet 24. januar 2003 #5 Del Skrevet 24. januar 2003 Hei Diva! Det er paa en maate riktig det du har hort av din laerer: Det er nemlig forskjell paa farlig kolestrol og ikke farlig kolestrol. For vanlig friske mennesker er det ikke farlig for kolestrolnivaaet aa spise ett egg om dagen (altsaa 365 egg i aaret, og det er jo ganske mye). Det er derfor mye viktigere aa redusere stekefett og saltbruk enn bruk av egg for oss som ikke har ekstremt hoyt kolestrol. Maa bare nevne at jeg ikke har noen utdannelse i dette, men at min beste venn har ekstremt hoyt kolestrol (pga arv) og maa vite mye om dette og passe seg noye, og derfor har fortalt meg en del om dette. Ada Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruenge Skrevet 24. januar 2003 #6 Del Skrevet 24. januar 2003 Og fordi jeg har spisefortyrelse og ønsker å minske kolestrolfaren har jeg fra legen fått beskje over at hvis man sammenlign fett og sukker så er sukker mye mer skadelig for kolestrolet enne fett. Fedo Lindberg teorier sier nok en del om egg også, så kankje du blir litt klokere av å lese det. Hørte nettopp at det var gammeldags å tro at egg var dårlig for kolestrolet. Og husk nå på at vi har to typer kolestrol, det dårlige og det gode. Og det er forholdet mellom de som er det essensielle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 24. januar 2003 #7 Del Skrevet 24. januar 2003 Tusen takk skal dere ha jenter! Greit å høre informasjon fra flere Skal ta dette i betraktning. Heldigvis har hverken jeg eller sambo problemer med kolesterol og jeg er såååå glad i eggerøre og omelett osv..... Da kan jeg i hvertfall spise det noen dager i uken :D :D :D Klem, Diva Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 24. januar 2003 #8 Del Skrevet 24. januar 2003 bare spis egg og kos deg med verdens beste samvittighet! tidligere antok man at egg var negativt for kolesterolnivået, men nå vet man bedre. det er ikke noe problem, egg påvirker det sunne kolesterolet i positiv retning, noe som igjen påvirker det usunne kolesterolet i positiv retning. altså, egg er BRA for kolesterolet. det er sunt, med mye fullverdig protein og vitaminer. billig og næringsriktig mat! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå