Gå til innhold

Gaver hit og dit


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg bor sammen med en mann som har en sønn på sju år. Han feirer annenhver jul hos oss og annenhver jul hos mammaen sin. Jeg lurer på hva som er vanlig å gjøre i julen med julegavene som barna får. Er det vanlig å ta med seg gavene fra samværsforelderen og slekta der over til mammaen når det feires jul der. Mange av de tingene som han får i julegave fra pappaen sin side av familien er jo leker og det er jo veldig greit for gutten å ha litt leker her hos oss også.....Ting som sendes med gutten hjem får vi jo som oftest ikke tilbake.

Samtidig så blir det jo litt dumt for gutten at han får mindre pakker enn andre på julaften.

Moren hans sendte ikke med pakker hjemmefra denne julen og det betydde at han fikk mindre gaver enn søskenbarnene hans som vi feiret jul sammen med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner meg igjen, er i akkurat samme situasjon selv nemlig.

Tror det kommer an på hvor godt forholdet er mellom foreldrene. Og om de klarer å tenke på ungen(e) i steden for sitt eget ego.

Eksen til mannen min ordner det alltid slik at hun feirer jul dagen før når gutten skal være hos oss i julen. Har aldri fått med noen gaver derfra nei. Hun er dessuten umulig å snakke med så vi får bare leve med det.

Det er jo kjedelig for en gutt på 4-5 år å bare få et par gaver på julaften mens vi andre får haugevis...han klager ikke heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barna mine ikke feirer jul sammen med meg så får de alle gavene sine med seg til pappa'n. Jeg pleier å ha en eller to gaver om morningen på Julaften, og det hadde jeg også i år, men ellers blir alt sendt avgårde. Barna mine velger selv hva de vil ha hvor. Dersom barna ønsker å ha ditt eller datt hjemme hos far, så er det helt greit for meg. Og det er helt greit for ham dersom barna velger å ditt eller datt hos meg. Barna har TO hjem, og gavene de får tilhører DEM, og det er derfor naturlig for meg å tenke at de selv får bestemme hvor de ønsker å ha ting og tang.

Klær derimot tar de alltid med seg hjem til meg. Det er også fordi far synes det er greit at barna har bagger med alt de trenger når de skal til ham.

Tilfeller som Englepus og Gjest skriver om synes jeg er trist. For det vitner jo om, som Englepus skriver, at foreldre ikke evner til å sette barna foran sitt eget ego.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små barn bør vel åpne alle pakkene der de er julaften kveld.

Men jeg og lillebroren min har alltid hatt det sånn at vi åpner pakkene til/fra mamma med henne og pakkene til/fra pappa sammen med ham, uavhengig av hvem av dem vi er/var hos under selve feiringa. Dette var det vi selv som ønsket, fordi vi synes det var koseligst. (Man får jo nøyaktig samme antall pakker, hvis det er det som er viktig.) Foreldrene våre flyttet fra hverandre da lillebroren min var 12, så vi var jo store og skjønte mer av alt, i motsetning til hva små barn gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Uff og uff som jeg "gruer" meg til neste jul.....

Min samboer har 3 barn fra et tidligere ekteskap. Jeg har en gutt fra et tidligere forhold.

Vi har begge avtale om annenhver jul/nyttårs prinsippet, og heldigvis klaffet det slik at alle 4 er hos samtidig. I år hadde vi ingen barn i julen, men alle 4 hos oss nyttårs helgen. Neste år blir det omvendt...

Jeg har heldigvis en grei dialog med min eks :P Denne julen fikk gutten min med seg alle presangene til faren i julen. Men vi måtte lage til ekstra presanger som han også kunne få da barna til samboeren kom til oss.

Presang fra mormor og tante ble delt opp. Dvs. en presang på julaften og en annen juledag da alle barna kom hjem til oss. Hadde ikke hjerte til å sitte å si til en gutt på 6 år: "du fikk jo presanger for 2 dager siden, nå er det kun de andre som får presang..." Klart at vi måtte jo dele opp verdien på presangene slik at det ikke gikk over alle støvelskaft...

Barna til samboeren min hadde jo også fått presanger for 2 dager siden (men ikke fra oss og min familie...) - og barn reagerer på urettferdighet.

I fjor fikk samboeren min barna uten finklær og ikke en eneste presang fra hennes familie (eller hans, fordi de leverte presangene til moren... :-? ) Da hadde vi bare kjent hverandre ca. 6 måneder, så de fikk presang fra meg og et par fra faren sin.

For å gjøre hele julen enda mer vanskelig, ringer moren barna sine på julaften og sier: "Nå sitter mamma her med alle presangene deres under treet. Vi skal kose oss og feire ordentlig jul når dere kommer hjem..."

Gjett om jeg ble :evil: da jeg fikk høre det.

Må legge til at det 6 timers kjøring mellom oss og hans ekskone. Hun valgte å flytte hjem hvor de opprinnelig kommer fra, mens han valgte å bli igjen her pga jobb...

Det er støtt og stadig koflikter mellom min samboer og ekskonen. De klarer ikke å kommunisere sammen i det hele tatt. Det er forferdelig slitsomt for alle parter :cry:

Neste jul skal da alle barna feire jul sammen med oss og min familie.

Det jeg gruer meg aller mest til, er julegaveåpningen... :(

Der vil mine nieser og min sønn åpne masse presanger fra sine familier.

Men min samboers barn vil åpne veldig få presanger i forhold. Greit: vi har snakket med svigerfar, og han kommer til å levere barnas presanger til oss i stedenfor til sin eks svigerdatter. Men det monner jo så lite....

Det nytter ikke å snakke med henne om noenting. Har prøvd mange ganger, men kunne like gjerne snakke til en vegg...

Jeg kan ikke si til alle som kjøper presang til min sønn: "Nå må du kjøpe 3 ekstra presanger..." Alle har ikke så god økonomi at de bare kan begynne å kjøpe til alle bekjentskaper heller...

Det føltes godt å sette noen ord ned på et papir, og heldigvis er det nesten 1 år til denne problemstillingen kommer opp :o

Klem fra Maya30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig, er det ikke? Med dine, mine, våre og jeg vet ikke hvem sine barn..skilsmisser er noe herk egentlig..

Man får gjøre så godt man kan.

Jeg skal ihvertfall aldri inngå en skilsmisse! (håper jeg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samboeren min og jeg har et barn hver fra tidligere forhold. Julen som var nå hadde vi begge barna. De kom til oss rett før jul og da hadde de feiret jul hos sin andre forelder. Dvs. datteren min hadde hatt et "førjulsselskap" hos faren sin og hans familie hvor hun åpnet gavene fra dem. Det samme gjorde sønnen til samboeren min. Dermed endte de opp med nesten like mange gaver hver. Dette funker som en veldig bra løsning for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare også legge til at gaver de får fra oss, blir her hos oss. Gaver fra den andre forelderen blir der. Pentøy kjøper vi også inn hver for oss. Ellers har erfaringen med det blitt at man glemmer og levere tilbake pentøyet. Det samme gjelder med klær. Det barnet har på seg ved levering, har det også på seg ved henting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...