Gjest Ninakanin Skrevet 4. september 2006 #1 Del Skrevet 4. september 2006 Sitter her med en oppgave til en kompis, jeg skal hjelpe ham for han har tatt seg vann over hodet.. Jeg skal ikke skrive hele oppgaven, men et førsteutkast som skal leveres innen to timer!! :hår: punktene som skal være med er: - sammendrag -argumentsanalyse -retorikk/sjangeranalyse -kontekst/vurdering Jeg er ikke sikker på hva de ser etter på hvert enkelt punkt, og lurer på om det er noen der ute med erfaring innen dette som vet hva jeg skal ha med? Sentrale punkter? tips? Teksten jeg skal skrive om er Ulrich Beck sin "Arbeid og frihet- antitesen til arbeidssamfunnet". hystrisk morsomt at en overarbeidet fyr gir DENNE oppgaven til en arbeidsledig... Hjelp!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 4. september 2006 #2 Del Skrevet 4. september 2006 hør, han har dysleksi og ligger hjemme syk etter å overarbeide seg selv, og jeg tenkte å hjelpe en venn så han ikke stryker i faget... dette er ikke "juks" eller sånne bedritne folk som skriver hverandres oppgaver!! vær så snill, hjelp!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 4. september 2006 #3 Del Skrevet 4. september 2006 (endret) Jaja, lykke til - dette hadde ihvertfall jeg brukt mer enn to timer på. Jeg kan ingenting om emnet, så lite hjelp å få fra meg. Vet bare fra min egen studietid at slike ting tar tid ! - Sammendrag: Sammendrag av teksten, regner jeg med. Eller sammendrag av oppgaven? I såfall må du også ha med en innledning, hvor sammendrag fra tekst og oppgaveformulering er med. - Argumentsanalyse: Analyser argumentene lagt fram i teksten, god, gammeldags drøfting? - Retorikk/sjangeranalyse: Hvilke sjangere kan teksten være? Hvorfor er den akkurat den spesifikke sjangeren? - Kontekst/vurdering: = Konklusjon, vil jeg anta. Ikke for å være frekk, men kanskje vennen din skal ta studievalget opp igjen til ny vurdering? For å være overarbeidet rett etter semesterstart er ikke bra. Og dersom h*n har penset seg inn på språkstudier med dysleksi, har h*n mange tøffe år foran seg, ikke minst i arbeidslivet... Jeg kan love at det blir bare tøffere... Endret 4. september 2006 av niomi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2006 #4 Del Skrevet 4. september 2006 hør, han har dysleksi og ligger hjemme syk etter å overarbeide seg selv, og jeg tenkte å hjelpe en venn så han ikke stryker i faget... dette er ikke "juks" eller sånne bedritne folk som skriver hverandres oppgaver!! vær så snill, hjelp!? ← Haha, klart det er juks, lille kanin! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 4. september 2006 #5 Del Skrevet 4. september 2006 klart det er "juks" i så måte, men jeg ville bare poengtere at det ikke på noen måte er JEG som skal skrive oppgaven! men man stiller da opp for venner.. iallefall jeg og jepp, jeg har satt ham på plass for dette, og sagt at han kan ikke forvente å jobbe 100% i lønnet arbeid og holde tritt med 100% studier. at det heter FULLTIDSstudier for en grunn. han har jobbet i mange år og tatt noen fag på høyskole, var ikke helt forberedt på overgangen til universitetet tydeligvis... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 4. september 2006 #6 Del Skrevet 4. september 2006 Hvilket fag er denne oppgaven i? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 4. september 2006 #7 Del Skrevet 4. september 2006 det heter "akademisk skriving", er Ex. Fac.... fy søren, jeg hadde egentlig likt denne oppgaven om den var MIN, og jeg kunne skrive hele. Og hadde bedre tid men men, ble noe rusk utavdet, har mailet det nå!! bare han får godkjent utkastet, så kan han ta seg sammen og skrive en god oppgave etterpå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 4. september 2006 #8 Del Skrevet 4. september 2006 klart det er "juks" i så måte, men jeg ville bare poengtere at det ikke på noen måte er JEG som skal skrive oppgaven! men man stiller da opp for venner.. iallefall jeg og jepp, jeg har satt ham på plass for dette, og sagt at han kan ikke forvente å jobbe 100% i lønnet arbeid og holde tritt med 100% studier. at det heter FULLTIDSstudier for en grunn. han har jobbet i mange år og tatt noen fag på høyskole, var ikke helt forberedt på overgangen til universitetet tydeligvis... ← Ærlig talt... Jeg trodde du kanskje stilte opp for en stakkars fersking (19/20-åring) rett fra VGS/militæret, jeg. Ikke en voksen person som burde vite bedre... Men lov meg at du lar han gjøre oppgavene sine selv fremover, da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viviwoom Skrevet 4. september 2006 #9 Del Skrevet 4. september 2006 Ærlig talt... Jeg trodde du kanskje stilte opp for en stakkars fersking (19/20-åring) rett fra VGS/militæret, jeg. Ikke en voksen person som burde vite bedre... Men lov meg at du lar han gjøre oppgavene sine selv fremover, da! ← Er igrunnen enig med Niomi, jeg. Er fulltidstudent og vel så det selv, og bare tanken på å skulle jobbe 100% ved siden av, er nok til å få meg til å føle meg utbrendt. Siden han er voksen og allerede har litt erfaring med å studere, burde han jo ha skjønt at det der ikke funker særlig lenge. Det første semesteret er bare et par uker gammelt, og han sliter allerede... De aller fleste læresteder har jo en slags "myk start", så blir det bare tøffere etterhvert. Er jo greit å stille opp for venner, men akkurat dette problemet kommer nok ikke til å løse seg ved at du hjelper ham med en oppgave. Hvis jeg var deg, ville jeg hjulpet ham denne ene gangen. Etterpå burde han finne ut hva prioritetene hans er - studiene eller jobben Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde79 Skrevet 4. september 2006 #10 Del Skrevet 4. september 2006 Har selv tatt akademisk skriving. Det er to kompenider på emnet, og der står alle begrepene forklart i det uendelige. Det er sikkert for sent nå... men hvorfor i all verden gav han deg ikke kompendiet...? Jeg forstod det slik hvertfall..... :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 4. september 2006 #11 Del Skrevet 4. september 2006 han er en vietnameser som har jobbet i familiebedriften hele livet, og har et enormt press på seg...og han tok noe barnepedagogikk, 15-30 studiepoeng i fjor, eller, han prøvde... jeg forstår skepsisen, men stakar gutt, han var helt på gråten nesten, kjempefortvilet over å ha tatt seg vann over hodet Og for en time siden tikket det inn en melding på mobilen om at han har levert oppsigelse. Så ja, jeg hjalp ham gjennom kneika så han rakk tidsfristen og ikke strøk, og får mer enn god nok tid til å skrive hele oppgaven på 1500 ord heeeelt alene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 4. september 2006 #12 Del Skrevet 4. september 2006 og nei, jeg fikk ikke kompendiet, bare teksten som oppgaven skulle handle om... så han er ikke helt trent i akademisk tenking stakar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_emma_* Skrevet 4. september 2006 #13 Del Skrevet 4. september 2006 Om han er syk, så kan han vel bare få legeerklæring på det? Selv hadde jeg aldri latt noen som tydeligvis ikke vet noe om faget skrive en oppgave til meg.. Men så hadde jeg heller aldri skrevet en oppgave til noen heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 4. september 2006 #14 Del Skrevet 4. september 2006 Han har ikke peiling på faget han heller, jeg har iallefall tatt ex.phil og ex.fac selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 4. september 2006 #15 Del Skrevet 4. september 2006 Jaja... du er i allefall veldig snill, det skal du ha! :løper ut før jeg rekker si noe mer: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2006 #16 Del Skrevet 4. september 2006 Jaja, lykke til - dette hadde ihvertfall jeg brukt mer enn to timer på. Jeg kan ingenting om emnet, så lite hjelp å få fra meg. Vet bare fra min egen studietid at slike ting tar tid ! - Sammendrag: Sammendrag av teksten, regner jeg med. Eller sammendrag av oppgaven? I såfall må du også ha med en innledning, hvor sammendrag fra tekst og oppgaveformulering er med. - Argumentsanalyse: Analyser argumentene lagt fram i teksten, god, gammeldags drøfting? - Retorikk/sjangeranalyse: Hvilke sjangere kan teksten være? Hvorfor er den akkurat den spesifikke sjangeren? - Kontekst/vurdering: = Konklusjon, vil jeg anta. ← Argumentanalyse er ikke drøfting, men å finne frem til hvilke argumenter som er lagt frem. Kontekst betyr ikke konklusjon, men sammenheng. På flere nivåer. I hvilken sammenhenger er argumentene presentert (dette kan kanskje kalles drøfting)? I hvilken sammenheng er teksten skrevet (kan være historisk, kulturelt, politisk, i evt. hvilken diskurs (diskusjon i samtiden), til hvem, fra hvem etc., etc.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 4. september 2006 #17 Del Skrevet 4. september 2006 Tråden er ryddet. Pheps -mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LilSweetie Skrevet 4. september 2006 #18 Del Skrevet 4. september 2006 Vil bare si at jeg synes du er snill som gjorde det Verden kan ikke alltid være perfekt, og noen ganger trenger den hjelpen for å komme seg over en kneik så man kan klare seg bra selv senere, i stedet for å gi opp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 5. september 2006 #19 Del Skrevet 5. september 2006 Argumentanalyse er ikke drøfting, men å finne frem til hvilke argumenter som er lagt frem. Kontekst betyr ikke konklusjon, men sammenheng. På flere nivåer. I hvilken sammenhenger er argumentene presentert (dette kan kanskje kalles drøfting)? I hvilken sammenheng er teksten skrevet (kan være historisk, kulturelt, politisk, i evt. hvilken diskurs (diskusjon i samtiden), til hvem, fra hvem etc., etc.) ← OK! Jeg er siv.ing., så jeg slapp unna med ex. phil., jeg. For så vidt et mølete fag, det, også, men hadde jeg måttet ta ex. fac. i tillegg, tror jeg jeg hadde dævva. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå