Gjest Gjesta Skrevet 4. september 2006 #1 Del Skrevet 4. september 2006 Hei! Har man KRAV på ifølge loven å ha 2 dager fri etterhverandre iløpet av en uke? (om annet ikke er i kontrakt selvfølgelig) Og hva om arbeidsgiver ikke etterkommer dette, hva gjør man da? Slå i bordet med loven eller snakke de til fornuft? Jobber i ett firma hvor jeg jobber hver eneste lørdag, ca annenhver uke har jeg fri søndag + mandag men vanlig praksis er å ha fri søndag (selvfølgelig) og da eventuelt tirsdag eller torsdag. Noen som har noen linker, hjelp å komme med? MVH xx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LilSweetie Skrevet 4. september 2006 #2 Del Skrevet 4. september 2006 Du har rett på 35 timer sammenhengende fri i løpet av en uke. Dette blir ikke fullt to døgn, men dette har du hvert fall krav på. Du kan finne det i Arbeidsmiljøløven på www.lovdata.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 5. september 2006 #3 Del Skrevet 5. september 2006 Hei! Har man KRAV på ifølge loven å ha 2 dager fri etterhverandre iløpet av en uke? ← Nei. Man har krav på 1 fridag ("F,1-dag"). F,1 = Ukefridag F,1 er den lovbestemte ukefridag etter AMLs § 51.3. Slik fridag skal strekke seg over minst 36 timer og skal omfatte et helt kalenderdøgn. En arb.uke regnes som 6 virkedager. De som ikke jobber søndager (t.d. ikke jobber turnus), har F,1-dag på søndag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 5. september 2006 #4 Del Skrevet 5. september 2006 Hmmm,.... Ok! Så når jeg jobber til 13.30 lørdag og begynner 07.00 mandag så har jeg faktisk fårr det jeg kan kreve! (Om jeg klarer å telle timer riktig, det var det da ) Takk for hjelpen.... xx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå