Gå til innhold

Gresskar

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Nå kommer gresskarsesongen, og jeg har lyst til å prøve noen nye (vegetariske) oppskrifter. Så hva bruker dere gresskar til? Jeg håper først og fremst på oppskrifter som ikke er til supper.

Her er mitt første bidrag. Denne har jeg lyst til å prøve snart:

Indisk gryte med kikerter og gresskar

1 kg gresskar (uten skall)

ca. 80 gr. kikerter, legges i bløt dagen før

1 ts gurkemeie

1 ts spisskummen

1 ts koreander

1 løk

litt hvitløk

salt, pepper og paprika

olje

Varm opp olje, tilsett krydder og surr dem et par minutter før du tilsetter løk og hvitløk. Surr til løken er blank. Tilsett kikerteroh gresskar, hell på litt vann og la det småkoke i 25 minutter. Smak til med salt, pepper og paprika, og server med med f.eks. raita og nan.

Endret av salsera
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk servert syltet gresskar etter denne oppskriften (hun hadde kuttet ut nellikspiker) i et middagsbesøk i sommer.

Var nesten tilbehøret det gikk mest av ;)

Skrevet

Gresskar er godt ovnsbakt. Ta vekk skallet, skjær i store biter, putt i en ildfast form. Kan godt krydres, feks kummin og hvitløk, chili og hvitløk, litt søt chilisaus, salt og pepper, litt smør eller bare naturell. Stekes i ovn rundt 45 min, tåler godt med varme.

Skrevet

Gresskar"salat"

Skjær gresskar i båter, stek i ovnen til den er mør

Skjær i passe biter, og ha i en salatbolle.

Ha i mye ruccolasalat og

chevre i små smuldrebiter

Bland!

Dressing: creme fraiche og hvitløk

Passer til alt, spesielt kjøttretter, lammestek mm.

Gresskarsuppe:

1 løk

1/2 stor gresskar (ca 400 gram kjøtt)

2 hvitløksfedd

1 liter hønsebuljong

1 dl creme fraiche eller fløte

litt muskatt

salt og pepper

Fres hakka løk, hvitløk og gresskarbiter i 2-3 minutter i litt smør eller olje. Ha på litt av vannet til krafta, og kok til gresskarkjøttet er mørt-ca 20 min.

Ha det i kjøkkenmaskin og kjør det til purè.

Ha tilbake i kjelen og ha i resten av krafta, creme fraice/fløte og krydre.

Innmari god suppe!

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg har ikke nøyaktige oppskrifter her, men for en tid tilbake laget jeg en gresskarsuppe med ingefær. Det smakte også godt med en slags røsti laget av halvparten revet potet og halvparten revet gresskar, egg og litt krydder.

Nå har jeg sett en oppskrift på pai med gresskar, shitakesopp og ost (uten eggestand) og noen andre spennde oppskrifter jeg har lyst til å prøve.

• 2 uker senere...
Skrevet

*dytte*

KK har forresten en hel gresskar-mat-sak denne uken, der var det blandt annet en ganske kul pizza :sikle:

Skrevet
*dytte*

KK har forresten en hel gresskar-mat-sak denne uken, der var det blandt annet en ganske kul pizza  :sikle:

Kan du legge ut oppskriften paa den? Jeg bor i utlandet, saa jeg faar ikke kjoept KK.

Skrevet

Jeg har bladet og slo den opp nå, ser skikkelig digg ut, men litt mye å skrive.

Kortversjon:

Lag vanlig (tynn/Italiensk pizzabunn)

Bak "rå" gresskarbiter i ildfast form i ca 30 min på 220 grader.

Bruk de bakte gresskarbitene som pizzafyll sammen med chevre ost, bacon og frisk timian. Sprinkle med olje. Stek til bunnen ser ferdig ut, baconet er stekt og osten og er gylden, ca 15 minutter.

Ingen tomatsaus :)

Skrevet (endret)

Legger ut noen gresskaroppskrifter:

Gresskarsuppe med ris og gresskarkjerner

100 g naturris

500 gresskarkjøtt i terninger

1 løk, hakket

1 fedd hvitløk, knust

1 stor tomat eller to mindre, flådd, fjern frøene og skjær i biter

2 ss smør

noen timianblad

500 g grønnsaksbuljong

1 dl fløte

1-2 ss balsamico bianco

salt

pepper

2 ss ristede gresskarkjerner

eventuelt gresskarkjerneolje

Kok risen for seg.

Smelt smør, la løk, hvitløk og gresskar dunste en liten stund, tilsett tomat, timian og buljong, kok opp og la det småkoke i 25-30 min. Purer suppen, tilsett fløte og balsamico. Tilsett den kokte risen, varm opp igjen og smak til. Serveres med gresskarkjernene strødd over og eventuelt med litt ojle.

Gresskar-røsti

400 g poteter, grovt revet

4000 g gresskarkjøtt, grovt revet

1 fedd hvitløk

2 egg

75 g hvetemel

salt

pepper

muskat

3 ss hakket persille

Bland alt, og stek små kaker i litt olje, ca. 4 min på hver side. Serveres med en salat og kanskje en fetadip? (Bland fetaost, creme fraiche eller kesam, tilsett litt vann (til passende konsistens, smak til med krydder)

Her er også oppskriften på gresskarpaien jeg lagde sist:

500 g gresskarkjøtt i terninger

2 ss olivenolje

salt

pepper

Ovnen forvarmes (200 grader), gresskarterningene legges på en plate, dusj litt olivenolje over, strå over litt salt og pepper. La dem steke i ca. et kvarter

150 g sopp, i biter

150 g revet ost

200 g hvetemel

1/2 ts salt

2 ts bakepulver

100 g mager kesam

4 ss melk

3-4 ss solsikkeolje

Bland hvetemel, bakepulver, kesam, melk og solsikkeolje. Kjevle deigen ut og ha den i en (smurt) paiform. Fordel gresskarterningene, soppen, timian og strø ost over.

Stekes i 20-30 minutter ved 200 grader

Endret av salsera

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...