Gå til innhold

Ikea kjøkken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer sterkt å bytte ut kjøkken innredningen som er i det "nye" huset. Kjøkkenet er kjøpt brukt og bærer preg av å ikke være til dette kjøkkenet. I tillegg er skuffene så som så (lever sitt eget liv, til tross for intes liming) Hadde egentlig ikke tenkt å bytte før om 3-4 år, men er så utrolig lei av at ting detter fra hverandre pluss at det ikke ser særlig fint ut.. Blir å gå for en av de billigere løsningene..

Derfor lurer jeg på om det er none som har erfaring med ikea kjøkken.. Vil gjerne høre "allt" positivt og negativt. Skal ikke bygge inn hvitevarer, vurderer å skaffe oss oppvaskmaskin, men er på diskusjons nivå ang dette :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har IKEA-kjøkken og er vel i grunnen ganske fornøyd med det (har ikke valgt det selv, men det var nesten nytt da vi kjøpte huset for 6 år siden). Det har ikke blitt spesielt slarkete på den tiden i hvert fall. Vi har integrerte hvitevarer og oppvaskmaskinen er overømfiendtlig dersom det kommer rusk i filteret, dessuten tror jeg stekeovnen er litt lav på temperaturen.

Mannen min har montert flere IKEA-kjøkken og mener det er kjempeenkelt, i hvert fall når du har gjort det noen ganger.

Hilsen Lille meg

Skrevet

Me kjøpte nytt IKEA-kjøkken i vår, og er veldig nøgde. Me har jo ikkje hatt det så lenge, så det er litt tidleg å sei noko om kvaliteten over tid, men det ser i alle fall bra ut så langt. Mannen seier at det var lett å montera (eg var ikkje heime dei vekene han gjorde det), og dei einaste problema me hadde då me skulle henga det opp var at veggane våre var skeive, og det er jo ikkje IKEA sin feil... Me har ikkje integrerte kvitevarer, men kjøpte ein enkel ventilator til å ha over komfyren. Som sagt, me er godt nøgde, og eigentleg kan eg ikkje koma på noko spesielt positivt eller negativt.

Skrevet

Min kamerat er snekker og har montert over 100 ikeakjøkken i boligblokker. han har selv ikea kjøkken og anbefaler alle han kjenner å kjøpe fra ikea. (bortsett fra benkeplatene, for de er visst dårlig kvalitet, og dårlig laget.)

Skrevet (endret)

Vi hadde IKEA kjøkken i leiligeten vi bodde før og var veldig fornøyde med det. Greit å sette opp. (det er ikke så ille å sette sammen modulene, og tror det hadde vært verre å bært de hele opp til 4. etasje...)

Men anbefaler ikke IKEAs innebygde oppvaskmaskin. Vi hadde den som var delvis integrert og det var ingen muligheter til å heve/senke overskuff, slå ned tallerken stativ+++.

Ville derfor satset på oppvaskmaskin fra en annen leverandør. Men da bør du sjekke mål nøye, hvis den skal integreres. Vi valgte en annen komfyr enn IKEA sin, og den passet ikke inn i IKEAs skapstamme... (Overkanten på komfyren stoppen i benkeplata...)

OBS, kom på en ting til... Rørleggeren vår nektet å installere IKEA kran på kjøkkenet vårt. Han ville ikke gå god for kvailteten. Vi endte derfor med å kjøpe ny kran gjennom han. Ikke noe problem å få levert den vi hadde kjøpt på IKEA, men kan være greit å sjekke først.

Endret av jente 26
Skrevet

Vi pusset opp kjøkkenet i fjor og valgte Ikea, og vi er veldig fornøyde med det. Alt ble levert raskt og i tide, vi manglet ingen deler og det var enkelt å sette opp. Anbefaler at du velger skap med kurver som kan dras ut eller kolonialskuffer til benkeskapene, mye mer praktisk. Jeg er også veldig glad for at vi valgte heltre (bøk) benkeplate, mye enklere å holde fin og laminat får fort skraper og andre ting som ikke kan reparerer. I tillegg ser heltreplatene finere ut, men de må oljes to ganger i året (tar ikke lang tid da). Det er kun én ting jeg ikke var fornøyd med, og det var oljen til benkeplaten. Den var skikkelig dårlig og platen ble liksom aldri mettet. Etter anbefaling kjøpte vi Liberon olje (fra Fargerike) og den er mye bedre. Bruker Liberon møbelpolish før vi oljer for å fjerne gammel olje og evt urenheter. Vi har også blandebatteri og vask fra Ikea, alt i orden der, og de rørleggerne vi har snakket med sa at det var ingenting galt med det nå etter at Ikea har forbedret dem.

Skrevet

Veldig fornøyd med vårt IKEAkjøkken. Angående blandebatteri så måtte rørleggern montere på "stopper"eller noe sånt, dette var for 3år siden, dermed ble kranen like dyr som en fra ham...

Jeg synes ikke vasken holder seg like fint som en del andre vasker jeg har sett.

Den integrerte oppvaskmaskinen synes vi så håpløs ut da vi kikket på den, slik som jente 26 skriver..

Skrevet

Har hatt mitt IKEA kjøkken i ca 3 år nå.

Er kjempefornøyd!

Noen av skapstammene ble gjenbrukt fra det som sto på kjøkkenet fra før (Også IKEA, men noen år eldre.) Det var ikke noe problem.

Har ingen integrerte hvitevarer, kun frittstående.

Når det gjelder benkeplater har jeg veldig dårlig erfaring med laminat fra IKEA fra før, så det kom ikke på tale!

Har heller heltre bøkeplater, som jeg, som Arkana bruker Liberon olje på!

(Fikk anbefalt denne fra montøren IKEA sendte for å montere benkeplaten, så vi har aldri brukt annet.)

Benkeplaten og egentlig også resten av kjøkkenet ser fortsatt godt som nytt ut. (Muligens med unntak av oppvaskkummen.)

Vi valgte å kjøpe blandebatteri av kjent merke av rørleggeren som monterte opp alt for oss, ettersom det var endel rørlegging på kjøkkenet.

Det eneste jeg ikke har noe positivt å si om, er dette med å spesialbestille benkeplate. Det har de verdens dårligste service på, og kjenner ikke sine egne produkter.

Min benkeplate kom ikke til avtalt tid, og jeg sto plutselig uten varmt vann i hele leiligheten, for rørleggeren måtte vente på benkeplaten. (Den var ikke begynt å produseres ennå, men ingen hadde gitt meg beskjed.)

Fikk etter mye om og men og mye sette over hit og dit et hint om at jeg kanskje kunne få midlertidig plate...

Og etter mye kjeft fra div kundebehandlere, og mye tidsbruk på dette, endte det med et stort avslag, og at IKEA kom og byttet benkeplatene kostnadsfritt.

Hold deg til standard benkeplate, eller velg noe annet enn IKEA!

Skrevet
Det eneste jeg ikke har noe positivt å si om, er dette med å spesialbestille benkeplate. Det har de verdens dårligste service på, og kjenner ikke sine egne produkter.

Min benkeplate kom ikke til avtalt tid, og jeg sto plutselig uten varmt vann i hele leiligheten, for rørleggeren måtte vente på benkeplaten. (Den var ikke begynt å produseres ennå, men ingen hadde gitt meg beskjed.)

Fikk etter mye om og men og mye sette over hit og dit et hint om at jeg kanskje kunne få midlertidig plate...

Og etter mye kjeft fra div kundebehandlere, og mye tidsbruk på dette, endte det med et stort avslag, og at IKEA kom og byttet benkeplatene kostnadsfritt.

Hold deg til standard benkeplate, eller velg noe annet enn IKEA!

Dette slet ei vennine av meg med også, så det er et veldig godt tips. For det første tok det lang tid før de fikk det, og den var vel feil ihvertfall 3 ganger før de fikk riktig...

Skrevet
Veldig fornøyd med vårt IKEAkjøkken. Angående blandebatteri så måtte rørleggern montere på "stopper"eller noe sånt, dette var for 3år siden, dermed ble kranen like dyr som en fra ham...

Dette har ikke vi hatt behov på, kjøpte som sagt blandebatteriet i fjor.

Skrevet

Så lenge monteringen ikke slurves med og man kjøper benkeplater en helt annen plass, så er de helt greie. Ikke superbe, men absolutt ikke elendige. Bortsett fra benkeplatene, da. Tåler hverken vann eller bruk. Eller fett.

Skrevet
Bortsett fra benkeplatene, da. Tåler hverken vann eller bruk. Eller fett.

Det stemmer ikke. Våre benkeplater (heltre) tåler både det ene og det andre, ingen problemer med dem. Og jeg har bare hørt positivt om Ikea-benkeplater fra de vi kjenner som har dem.

Skrevet
OBS, kom på en ting til... Rørleggeren vår nektet å installere IKEA kran på kjøkkenet vårt. Han ville ikke gå god for kvailteten. Vi endte derfor med å kjøpe ny kran gjennom han. Ikke noe problem å få levert den vi hadde kjøpt på IKEA, men kan være greit å sjekke først.

Det opplevde jeg også. Men så skulle jeg ha installert vaskemaskin til samme avløpet, og da ville det bli like dyrt å kjøpe tilleggsdeler som å kjøpe blandebatteri med vannlås.

Jeg synes ikke vasken holder seg like fint som en del andre vasker jeg har sett.

Du tenker sikkert på vannlås som er veldig lurt å ha når man har vaskemaskin/oppvaskmaskin.

Som nevnt tidligere her ble det samme pris å bruke IKEA-blandebatteri og tilleggsdeler som å kjøpe blandebatteri med vannlås.

Det stemmer ikke. Våre benkeplater (heltre) tåler både det ene og det andre, ingen problemer med dem. Og jeg har bare hørt positivt om Ikea-benkeplater fra de vi kjenner som har dem.

Jeg har benkeplate fra IKEA, helt grei kvalitet. Tåler ikke vann så bra som bedre benkeplater. Men det gjelder også å olje inn plata ofte nok (bruker vanlig matolje). Men etter å ha sett en veninne som fikk laget benkeplate hos snekker angrer jeg på at jeg ikke gjorde det samme, siden prisen var så og si den samme. De benkeplatene IKEA har er altså ikke særlig billigere i forhold til andre alternativer.

Jeg er ellers helt greit fornøyd med kjøkkenet mitt. Enkelt å sette sammen, og har holdt seg pent så langt (har hatt det i 3 år). Vil forøvrig fraråde deg å kjøpe oppvaskkum derfra: stålet har ikke holdt seg så pent, og proppløsningen er forferdelig irriterende (man må stikke hånda neddi vannet for å få opp proppen :forvirret: )

Skrevet
Du tenker sikkert på vannlås som er veldig lurt å ha når man har vaskemaskin/oppvaskmaskin.

Som nevnt tidligere her ble det samme pris å bruke IKEA-blandebatteri og tilleggsdeler som å kjøpe blandebatteri med vannlås.

Vannlås ja..

Dette har ikke vi hatt behov på, kjøpte som sagt blandebatteriet i fjor.

Det er bra de har fått ordnet det da, fikk ikke med med meg om det var det du mente.

Skrevet

Takk for svar. Da er vi i allefall om at det blir Ikea kjøkken :)

Gjest LilSweetie
Skrevet

Har det ikke selv (bor ikke på et sted der vi har valgt/kan velge kjøkken), men jeg synes de har mange kjempefine! Mange av de dyrere merkene har helt forferdelig design...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...