Gjest tuio Skrevet 3. september 2006 #1 Skrevet 3. september 2006 Jeg har et relativt lite kjøkken, som er semiåpent. Kjøkkenåpningen er ut mot stua hvor det er lakket tregulv. Pga dette tror jeg ikke det vil bli fint med parkett på kjøkkenet. To forskjellig typer tregulv ved siden av hverandre virker litt rart. Per idag er det brunt belegg der Kjøkkenet er hvitmalt, med grå kjøkkeninnredning og grålige mosaikkfliser. Hva slags gulv burde jeg velge? Jeg vil ikke ha fliser. Eller tregulv, som nevnt. Belegg er i grunnen kjempepraktisk, så kunne vel valgt det igjen. Men hva slags farge burde jeg i såfall valgt? Finnes det fint belegg..? Andre glimrende forslag? Jeg er åpen for alt
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2006 #2 Skrevet 3. september 2006 Svigers har belegg (linoleum) som er imitert skifer, det er faktisk veldig snasent. Det finnes også noen typer laminat som etterligner stein. Jeg synes det er tøft, og på et kjøkken passer det faktisk ganske godt. Du kan også ha tregulv hvis du velger noe som er veldig forskjellig fra det du har i stuen.
Gjest tuio Skrevet 3. september 2006 #3 Skrevet 3. september 2006 Svigers har belegg (linoleum) som er imitert skifer, det er faktisk veldig snasent. Det finnes også noen typer laminat som etterligner stein. Jeg synes det er tøft, og på et kjøkken passer det faktisk ganske godt. Du kan også ha tregulv hvis du velger noe som er veldig forskjellig fra det du har i stuen. ← Ah, imitert skifer. Det kan jo faktisk fungere. Men så spørs det hvor imitert imitert er Men det er noe jeg definitivt skal sjekke ut Kjøkkengulvet er så lite at jeg ikke tror tregulv vil se bra ut uansett hvilken type det er..
Arwen Skrevet 3. september 2006 #4 Skrevet 3. september 2006 De laminatflisene man får nå er veldig fine, og mer praktiske enn vanlige fliser siden de ikke er så harde og kalde
Gjest tuio Skrevet 3. september 2006 #5 Skrevet 3. september 2006 De laminatflisene man får nå er veldig fine, og mer praktiske enn vanlige fliser siden de ikke er så harde og kalde ← Laminatfliser? Hvilke varianter får man disse i? Laminat har alltid vært ensbetydende med tremønster for meg, så dette er noe nytt.. Man trenger vel ikke fugemasse for dette? Det er ikke bare hardheten som jeg misliker ved fliser, det kjedeligste er fugene (søler du tomatsaus, så vet du hvor det havner..)
Arwen Skrevet 3. september 2006 #6 Skrevet 3. september 2006 Fungerer som vanlig klikklaminat. Ingen fuging.
Cata Skrevet 3. september 2006 #7 Skrevet 3. september 2006 Hva med sånn gummiaktig industribelegg? Har dessverre ingen link, men bla gjennom noen interiørblader på biblioteket så finner du det sikkert. Vet jeg har sett det i en del "Bonytt" og lurer på om det ikke var i mange av kjøkkenoppstillingene i Ikea-katalogen for et par år siden. Det er grått og med sånne "knopper" på. Skal være slitesterkt, godt å gå på og lett å holde rent.
Gjest tuio Skrevet 3. september 2006 #8 Skrevet 3. september 2006 Hva med sånn gummiaktig industribelegg? Har dessverre ingen link, men bla gjennom noen interiørblader på biblioteket så finner du det sikkert. Vet jeg har sett det i en del "Bonytt" og lurer på om det ikke var i mange av kjøkkenoppstillingene i Ikea-katalogen for et par år siden. Det er grått og med sånne "knopper" på. Skal være slitesterkt, godt å gå på og lett å holde rent. ← Takk for forslaget, men slike gulv vil alltid være ensbetydende med biblioteket hvor jeg arbeidet i 6 år
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2006 #9 Skrevet 3. september 2006 Ah, imitert skifer. Det kan jo faktisk fungere. Men så spørs det hvor imitert imitert er ← Det er sånn at du først ved andre øyekast ser at det ikke er skifer. Og da er det helt OK, det er sånn "Oi, stilig gulvbelegg!" Svigers har en del gråfarger på kjøkkenet også, så det er veldig fint med det skifergrå gulvet. Finnes i flere nyanser. Du får sjekke det ut...
Karamba Skrevet 4. september 2006 #10 Skrevet 4. september 2006 Vi har gulvbelegg på kjøkkenet. Brukte ganske lang tid på å finne ut hva vi ville ha. Hadde samme problemstilling som dere med åpning inn mot stua. Vi fant ut at det ble mest praktisk med belegg siden vi har småbarn... Fant et kjempefint som er imitasjon av industribelegg. Vårt er grått og med mønster som ser ut som knopper/sirkler. Er kjempefornøyd med det!
Elodi Skrevet 4. september 2006 #11 Skrevet 4. september 2006 Vi har laminat som ser ut som skifer . Det er kjempestilig og ser veldig ekte ut! Det beste av alt er at vi har varmekabler under, kjempedeilig
Gjest Gjesta Skrevet 4. september 2006 #12 Skrevet 4. september 2006 Jeg hadde gulvbelegg på mitt gamle kjøkken. Mange fordeler, men jeg fikk et par skader etter å ha mistet et fat i gulvet blandt annet... Ville anbefale deg å sjekke hvor mye sånt det tåler... (Regner med det ikke er bare meg som er litt klossete iblandt )
Cata Skrevet 4. september 2006 #13 Skrevet 4. september 2006 Takk for forslaget, men slike gulv vil alltid være ensbetydende med biblioteket hvor jeg arbeidet i 6 år ← Kanskje ikke det helt store da, nei. (Sette opp masse bokhyller på kjøkkenet?) I såfall så synes jeg "skiferlaminat" høres ut som et godt valg.
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2006 #14 Skrevet 4. september 2006 Du kan jo male belegget mens du tenker, det holder et par år.
Buster Skrevet 5. september 2006 #15 Skrevet 5. september 2006 Skulle jeg lagt nytt gulv i dag på kjøkkenet vill jeg lagt slike nye fliser som er ment for kjøkken og gang. Disse nye er virkelig sterke og motstandsdyktige i forhold til de gamle som var før, og de tåler at du mister tyngre gjenstander på dem uten at de knuser, og de er i tillegg utstyrt med en slags isolasjons materiale under slik at de ikke blir like kalde som før. Har du derimot plager med kaldt kjøkkengulv hadde jeg klart lagt slike plater som kan minne om fliser, imitasjon av fliser som jeg selv har vært med å legge for en kompis. Kjempe enkelt og relativt billig og blir ikke så kalde som vanlige fliser.
Gjest Turi Skrevet 5. september 2006 #16 Skrevet 5. september 2006 Vi har sånne skiferfliser i gangen. MDF-fliser, klikkbasert uten fuger. Kjempefint, og holder godt etter snart to år med vogn og småunger ut og inn. Eneste er at det tåler vann dårlig (som andre materialer), og man må tørke opp fort. Har også vinylbelegg på kontoret - får mange fine og alle mulige farger og mønstre. På gutterommet har vi sånne vinylfliser med "knopper" som står ut - ser ut som stålplater. Fint og slitesterkt og et helvete å vaske (støvet setter seg i sporene) - vil ikke anbefale til kjøkken.
Gjest linolea Skrevet 5. september 2006 #17 Skrevet 5. september 2006 Vil anbefale linoelum, som er et naturmateriale. Deilig å gå på. Finnes i rull (belegg) eller i fliser som man enkelt limer på selv. Svigers har belegg (linoleum) som er imitert skifer, det er faktisk veldig snasent. Dette er ikke linoleum, det er vinyl gulvbelegg. Noe heeelt annet.
Gjest Fruktfat Skrevet 5. september 2006 #18 Skrevet 5. september 2006 det finnes jo masse fine belegg nå! jeg tror jeg ville valgt "skiferlaminat", det fra alloc er veldig fint!
Gjest -eline- Skrevet 8. september 2006 #19 Skrevet 8. september 2006 Dette er ikke linoleum, det er vinyl gulvbelegg. Noe heeelt annet. ← Skulle akkurat til å si det samme. Vil anbefale linoelum, som er et naturmateriale. Deilig å gå på. Finnes i rull (belegg) eller i fliser som man enkelt limer på selv. ← Anbefaler også linoleum, det er slitesterkt og kommer i masse farger. Jeg skjønner ikke hva det er å trakte etter gulv som ser ut som noe det absolutt ikke er. Vinylgulv som skal se ut som skifer?! Vinylgulv har ingen av kvalitetene til skifer og bør dermed se ut som vinylbelegg. Synes slike gulv ser utrolig billige ut, som om man ikke har råd til ekte vare, og ville aldri hatt noe slikt i mitt hus (kommer ikke noe laminatgulv i mitt hus heller).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå