-hild Skrevet 12. januar 2003 #1 Skrevet 12. januar 2003 Brukte selv p-sprøyte i 2 år, sluttet for halvannet år siden fordi vi begynte å tenke å få barn. Byttet da til p-piller i en periode for å "få igang kroppen", etter anbefaling fra legen. Mens jeg brukte sprøyta hadde jeg følgende bivirkninger; ingen blødninger (meget positivt, ikke sant?), stabilt humør og vektøkning på 2-3 kg for hver sprøyte jeg fikk satt (ikke fullt så positivt). Likevel - jeg var meget fornøyd med virkningen, og anbefalte den varmt. Ettertanken kommer nå... Jeg sluttet med alt som heter hormoner og piller i mars i fjor - altså for 10 mnd siden. Mensen kommer regelmessig, jeg teller dager, men har så langt ikke lykkes i å bli gravid. Før jul var jeg skikkelig deprimert, gikk til legen, og hun mente at det kunne skyldes at siste rest av p-sprøyta var i ferd med å forlate kroppen, for iflg henne kan det ta skikkelig lang tid. Hun sa også at hun aldri anbefaler p-sprøyte til jenter, fordi hun har sett at det kan ta veldig lang tid før de blir fertile etter bruk. Noen klarer det med en gang, men det er fåtallet. For å sitere legen min "jeg gir p-sprøyte til jenter som ikke bør bli gravide og ikke vil være i stand til å ta seg av et barn, f.eks narkomane eller utviklingshemmede. Alle andre anbefaler jeg å bruke andre metoder". Jeg skulle ønske at min lege (før henne, mener jeg) hadde forklart dette litt mer tydelig for meg. Han sa at det kan ta tid, men at han trodde det gjaldt for jenter som uansett ville ha brukt litt tid på å bli gravide. Hadde jeg visst det jeg nå vet, hadde jeg aldri fått satt den første sprøyta!
Gjest Gjesta Skrevet 12. januar 2003 #2 Skrevet 12. januar 2003 oj..hvor lang tid trodde hun det ville ta da? ( jeg og forbanner p-sprøyte opp og ned ) har fremdeles ikke fått mensen regelmessig etter 12 mnd.Men jeg prøverikke bli gravid heller da
-hild Skrevet 12. januar 2003 Forfatter #3 Skrevet 12. januar 2003 oi! Glemte den "lille detaljen". Legen sa at hun hadde sett at det kan ta opptil 2 år før jenta blir fertil etter å ha sluttet med p-sprøyta. 2 år er sikkert ikke lenge når man er 18 år og ikke skal ha barn på lenge, men jeg var 26 når jeg satte første sprøyte - og altså i en alder hvor man før eller siden vil ha barn...
Gjest Gjesta Skrevet 12. januar 2003 #4 Skrevet 12. januar 2003 heh..ja.. det var jo ikke noe særlig jeg fikk mensen i et halvt år sammenhengende jeg ..også måtte de dytte meg på p-piller for å bli kvitt virkningen av sprøyta.. .. tror det e rnoe av det teisteste jeg har gjort også.
-hild Skrevet 12. januar 2003 Forfatter #5 Skrevet 12. januar 2003 tror det e rnoe av det teisteste jeg har gjort også. ...også har vi gjort det frivillig, Jasmin! Jeg begynner å bli tilhenger av å tulle minst mulig med kroppen!
Gjest Gjesta Skrevet 12. januar 2003 #6 Skrevet 12. januar 2003 ikke kan jeg skrive eller noe. jau..jeg går ikke på noe jeg nå..fikk sperre av og dytte i meg p-piller. etter jeg slutta har hormonene rast i kroppen og.. jeg begynte og sympatigrine av popstars igår ( ) Men tilbake til temaet. Tror det er skummelt kludre for mye med kroppen..må jo ga ann bli mindre befruktningsdyktig av slikt? Kan de ikke påvirke dette med bruk av hormoner heller? ( kan ikke så mye om dette men)
Labella Skrevet 12. januar 2003 #7 Skrevet 12. januar 2003 Slenger meg med på denne advarselen! Jeg fikk de samme bivirkningene som deg, ragnhils. Kommer aldri i verden til å anbefale noen å bruke p-sprøyte! For meg tok det nesten 1,5 år før jeg fikk mensen igjen, og etter det har jeg hatt sykluser på 52 dager og oppover. Nå nærmer det seg to år siden jeg fikk siste sprøyte - lurer på når jeg skal få normal syklus igjen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå