Gjest Gjest Skrevet 3. september 2006 #1 Skrevet 3. september 2006 strømprisene fyker til vers, og det er penger å spare på å gjøre det rette.. men hva er det rette? selv slår jeg av lys i rom jeg ikke oppholder meg i.. feks bad og toalett og soverom. jeg erjo innom disse rommene, men da slår jeg på lyset og av igjen når jeg går ut... er litt i tvil om hva somer mest strømsparende her igrunnen.... det å slå det på kun engang og la det stå på heledagen, eller å slå av og på et par ganger daglig.. man bruker jo strøm på dette også.... videre har jeg lamper med strømsparer effekt, jeg dimmer heller lampene litt ned og bruker mindre strøm. ved siden av dette, bruker jeg mye stearinlys, dette gir jo både varme og lys;) men så er det ting som bare må ha strøm, kjøleskap, komfyr, vaskemaskin osv. jeg er flink med vaskemaskinen, vasker kun når den er full! samme med klærne! noen gode råd ellers? eller vink?
Gjest Gjesta Skrevet 3. september 2006 #2 Skrevet 3. september 2006 Tja... * Senke temperaturen inne om natten og om dagen når ingen er hjemme (bruke tidsbryter på kontakten hvis du bruker panelovn el.l.) * bruke sparepærer i kalde rom og ute, ute kan man også bruke sparepærer med lysføler. I bruksrom er det litt tullete med sparepærer, for vanlige lyspærer avgir varme til rommet. * Lufte kort og effektivt * Fylle vaskemaskin og oppvaskmaskin full * For min del kan jeg spare mye på å ikke bruke tørketrommel fullt så mye. Er litt lat mht å henge opp tøy til tørk (også blir det mye mykere etter tørketrommel :-) ) (På kontinentet er strømmen ca dobbelt så dyr som i Norge).
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2006 #3 Skrevet 3. september 2006 Jeg bor i borettslag, hvor sentralvarme og varmtvann er inkludert i husleien, anbefales Ellers så slår jeg av alt lys, skrur ned litt på varmekablene på badet (særlig hvis man reiser vekk et par ukers tid), passer på at ikke elektronisk utsrtyr står på hvis det ikke er i bbruk som så pc, kaffetrakter, tv o.l. Lufter kort, bruker stearinlys som nevnt tidligere..
Gjest splæsj Skrevet 3. september 2006 #4 Skrevet 3. september 2006 Skru av stekeovnen/kokeplata noen minutter før tiden mens maten fremdeles er i/på.
Gjest lureri? Skrevet 4. september 2006 #5 Skrevet 4. september 2006 I går leste jeg om alle de duppedingsene som står på hele tiden, og som trekker mer strøm enn vi tenker over. Batteriladere, når det lyser et grønt eller rødt lys i tv/stereo/dvd pga. at vi kun har slått av med fjernkontrollen. Trekk ut kontakten når du legger deg. En annen ting er at hvis vi sparer for mye strøm så tjener strømleverandørene for lite på oss og da kommer de nok til å sette opp prisene ennå mere. Hovedsaken for dem er fortjeneste og utbytte. Bruker vi for mye går prisene opp, bruker vi for lite går også prisene opp, Strømkrisen er skapt, men det skader ikke å tenke på hvordan vi bruker strøm uansett.
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2006 #6 Skrevet 4. september 2006 Jeg har bundet strømprisen på 66 øre. Ikke akkurat noe kjempescoop, men det gjør at jeg klarer å holde regningen på rundt 4000,- i vinter. Håper det blir en mild vinter.
Gjest Tweek Skrevet 4. september 2006 #7 Skrevet 4. september 2006 Jeg så på god morgen norge.. Og der snakket de om hva som sparte strøm. En del er nevnt tidligere.. *Ikke bruk tørketrommel så mye (er dyr i bruk) *Slå av alle lys når du legger deg, og når du ikke er hjemme (mange lar lyset på badet stå på døgnet rundt) *Trykk av-knappen på TVén når du ikke ser på, og ikke bare på fjernkontrollen *Mobil-ladere bruker strøm selv om den ikke brukes, men man sparer kanskje 100-150 kr i året på å ikke ha den i stikkontakten hele tiden. Det er ikke mye, men det blir fort det hvis man har mange sånne ting i stikkontakt, og hvis man bor mange i huset. *I stedet for vinduet på glød over lengere tid, sjokkluft heller 5 min, for så å lukke det. *Bruker du panelovn, skru ned om natten, og når du ikke er hjemme (men hvis du skal i vinter på aketur, eller noe veldig kaldt, ville jeg latt den stå på så man ikke frøs seg ihjel når man kom hjem) *Dusjing bruker å mye strøm, så når man barberer seg og vasker håret skru av vannet. (jeg gjør værtfall det, varmtvannstanken vår er på størrelse med veska mi) *Fyll oppvaskmaskin, og vaskemaskin det du klarer (min ikke ta helt av og ta alt tøyet du har i maskinen, hehe) Det var det jeg kom på nå, håper det var til hjelp, selv om alt sto fra før Selv har jeg ikke fått en strømregning før, men får snart så aner ikke hva jeg betaler..
Gjest lilletroll Skrevet 4. september 2006 #8 Skrevet 4. september 2006 *Bruker du panelovn, skru ned om natten, og når du ikke er hjemme (men hvis du skal i vinter på aketur, eller noe veldig kaldt, ville jeg latt den stå på så man ikke frøs seg ihjel når man kom hjem) (jeg gjør værtfall det, varmtvannstanken vår er på størrelse med veska mi) *Fyll oppvaskmaskin, og vaskemaskin det du klarer (min ikke ta helt av og ta alt tøyet du har i maskinen, hehe) ← Unnskyld var ikke meningen og komme innom bare for å le, men gode tips var det her, og Tweek formulerte seg så morsomt
Gjest Gjest_Berta_* Skrevet 4. september 2006 #9 Skrevet 4. september 2006 Bare en liten opplysning: Det svarer seg ikke å slå av og på lysstoffrør flere ganger i døgnet. Det tar mye energi å slå det på. Tror det holder å ta dem av om natten og når du ikke er hjemme. Kanskje det også er for mye?
Gjest Landra Skrevet 4. september 2006 #10 Skrevet 4. september 2006 Verdt å tenke på at hvis strømmen faktisk blir 5 ganger dyrere i vinter så koster det 50 kr. å dusje i 15 minutter.
Gjest Tweek Skrevet 4. september 2006 #11 Skrevet 4. september 2006 Unnskyld var ikke meningen og komme innom bare for å le, men gode tips var det her, og Tweek formulerte seg så morsomt ←
Gjest En Øk Skrevet 6. oktober 2007 #12 Skrevet 6. oktober 2007 Bare en liten opplysning: Det svarer seg ikke å slå av og på lysstoffrør flere ganger i døgnet. Det tar mye energi å slå det på. Tror det holder å ta dem av om natten og når du ikke er hjemme. Kanskje det også er for mye? Dette er direkte feil Berta - du må sitte på gammel info. lysstoffrør skal også slås av når de ikke er i bruk - jeg slår av når jeg går til lunsj f.eks.
estrella Skrevet 7. oktober 2007 #13 Skrevet 7. oktober 2007 Følger med på denne tråden. Skal snart betale strøm for første gang selv,har ingen anelse hvor mye det er på, eller hvor mye en vanligvis bruker på/i strøm
Gjest Blondie65 Skrevet 7. oktober 2007 #14 Skrevet 7. oktober 2007 Lyset på badet står på hele døgnet da det er lysstoffrør som ryker fortere dersom de blir slått av og på hele tiden. På ovnene har jeg tidsbryter som sørger for at det ikke bare er nattsenking men også lavere temperatur mens jeg er på jobb. Slår man helt av hele natten f.eks. koster det en formue å varme det opp igjen. Lys i rom (bortsett fra badet) som jeg ikke er i slås av. Vaskemaskin og tørketrommel er helt fulle når det vaskes klær. Kraner står ikke og renner - verken varmt eller kaldt - i evigheter hvis de ikke er i bruk. Dette gjelder også tannpuss og dusjing. Hadde jeg eid leiligheten hadde det vært en del investeringer som kunne vært gjort i tidsbrytere i gang og kjeller samt isoloasjon rundt vinduene og nye ventiler.
Gjest LilBlossom Skrevet 7. oktober 2007 #15 Skrevet 7. oktober 2007 Noen tips jeg ikke har sett: Lukk igjen dører til rom som ikke er i bruk eller som vanligvis skal ha lavere temperatur enn oppholdsrom. Som foreksempel, hos meg er det isboks temperatur på soverommet... Så, der lukker jeg igjen. Bruk oppvaskemaskinen fremfor å vaske opp for hånd. Jeg lærte dette da jeg jobbet for en El butikk: Vaskemaskinen er billigere i drift enn å vaske det for hånd i små puljer. Ellers så takker jeg for mange gode tips!
gaja Skrevet 7. oktober 2007 #16 Skrevet 7. oktober 2007 Lyset på badet står på hele døgnet da det er lysstoffrør som ryker fortere dersom de blir slått av og på hele tiden. I følge elektromannen er dette ren humbug. Du skal slå dem av og på flere ganger i timen for at tenneren skal slites slik at rørene går raskere (ihvertfall innendørs). Faktisk varer rørene lengre hvis du slår dem av. Et lysrør varer 16-24 000 timer, dvs opptil 1000 døgn. Slår du dem av 12 timer i døgnet varer de 2000 døgn. Dimmere er veldig lure, de kan forlenge levetiden til lyspærene betraktelig. Det som utgjør den største forskjellen på strømforbruket er varme, vann og vaskemaskin/tørketrommel. Der finnes det massevis av tips om etterisolering, termostater, nyere maskiner, sparedusjer osv. Det er også noen småting det kan være lurt å tenke på: -standbyknappen bruker også strøm, på nyere apparater vil det alltid lønne seg å slå helt av. Det er ingen brannfare forbundet med det i dag. -støvsug baksiden av kjøleskap og fryser innimellom. Støvet som samler seg der gjør at maskinen må jobbe mer for å kjøle ned. Det samme gjelder datamaskiner. -Laptopper og flatskjermer bruker betraktelig mindre energi en gammeldagse skjermer. Og til slutt et bittelite strømsparetips som også sparer mye arbeid : Når jeg lager risengrynsgrøt koker jeg først ris og vann, så tilsetter jeg melk og lar det koke opp. Så slår jeg av alt og setter gryta i ovnen. Noen timer etterpå er grøten klar. Trenger ikke røre, trenger ikke passe på om det koker over, blir aldri brent i bunnen, og bruker mindre strøm :jippi:
Gjest Aloha Skrevet 7. oktober 2007 #17 Skrevet 7. oktober 2007 * Senke temperaturen inne en grad ift det du pleier. Kle på deg litt mer isteden. Eller ha teppe over deg i sofaen. * Ikke sovne med TVen på. * Dusje i litt "kaldere" vann enn du pleier. Trenger ikke være glohett. * Lufttørke klær istedenfor å bruke tørketrommel/skap.
Gjest Lysmesteren Skrevet 1. januar 2008 #18 Skrevet 1. januar 2008 * Senke temperaturen inne en grad ift det du pleier. Kle på deg litt mer isteden. Eller ha teppe over deg i sofaen. * Ikke sovne med TVen på. * Dusje i litt "kaldere" vann enn du pleier. Trenger ikke være glohett. * Lufttørke klær istedenfor å bruke tørketrommel/skap. Dette er faktisk et veldig godt råd. Å senke temperaturen er det eneste som hjelper på forbruket når man snakker om lys. Lys = varme. Om sommeren når man må lufte for å holde temperaturen nede, så er det riktig å slå av lysene. Men om vinteren (forutsatt at man fyrer med strøm i en eller annen variant) så sparer man bare pærer ved å slå av lyset. Ikke strøm. Så enkelt er det.
Alison Skrevet 1. januar 2008 #19 Skrevet 1. januar 2008 Bare en liten opplysning: Det svarer seg ikke å slå av og på lysstoffrør flere ganger i døgnet. Det tar mye energi å slå det på. Tror det holder å ta dem av om natten og når du ikke er hjemme. Kanskje det også er for mye? Lysstoffrørene ryker mye oftere hvis de blir skrudd ofte av og på. Derfor lar vi alltid lyset på badet stå på (med unntak av om vi reiser bort for noen dager). Vi forsket litt på dette for noen år siden og fant ut at det ble dyrere å skru av lyset på natta enn å la det være på. Alle andre lys er vi veldig nøye med å skru av når ikke rommet er i bruk. Vi sparer mye strøm på å kun bruke ved til oppvarming (med unntak av badet). Min mann får hogge gratis hos diverse gårdbrukere. De er bare glad for å få hjelp til å rydde/tynn ut.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2008 #20 Skrevet 3. januar 2008 strømprisene fyker til vers, og det er penger å spare på å gjøre det rette.. men hva er det rette?selv slår jeg av lys i rom jeg ikke oppholder meg i.. feks bad og toalett og soverom. jeg erjo innom disse rommene, men da slår jeg på lyset og av igjen når jeg går ut... er litt i tvil om hva somer mest strømsparende her igrunnen.... det å slå det på kun engang og la det stå på heledagen, eller å slå av og på et par ganger daglig.. man bruker jo strøm på dette også....videre har jeg lamper med strømsparer effekt, jeg dimmer heller lampene litt ned og bruker mindre strøm. ved siden av dette, bruker jeg mye stearinlys, dette gir jo både varme og lys;) men så er det ting som bare må ha strøm, kjøleskap, komfyr, vaskemaskin osv. jeg er flink med vaskemaskinen, vasker kun når den er full! samme med klærne! noen gode råd ellers? eller vink?Spare strøm??? ser siste regning, så har vi et forbruk på ca 850 kr,men regningen kom på 2070. Til mindre strøm du bruker, så blir en av avg større. Er ikke strømmen som tar pengene,men avgiftene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå