Gå til innhold

Borkommen og kansje litt skadet katt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Under terrassen min har det plutselig bosatt seg en søt men litt pjusket katt.

Det er ingen bånd på han, ingen øremerke, og den er heller ikke chips-merket.

For meg (som absolutt er ingen dyrlege) så ser det ut som den er litt skadet, er litt usikker, fordi den er veldig underernært.

Dyrebeskyttelsen har ikke mulighet til å ta seg av denne katten, og vi klarer heller ikke å lokalisere eieren.

Inntil videre så har jeg foret katten, og etter omsider så begynner den å vise såpass tillitt at jeg får klappet og koset med den.

Mitt spørsmål er;

Er der noen steder hvor en får sterilisert slike husløse/bortkomne katter gratis og evt sjekket de for andre sykdommer/skader, eller blir dette noe jeg må ta på egen regning?

Ikke missforstå, jeg kunne godt tenkt meg å påta meg regningen, men det kan jo fort bli mye penger ut av evt behandling.

And for the record; jeg mer eller mindre har adoptert katten inntil evt eiere skulle dukke opp, så den lider ingen nød.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tar det selvfölgeig på egen regning. Det finns ingen stat for katter....

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Grunnen til jeg spør, er at jeg vet det er gratis å gå innom for å avlive en evt bortkommen og skadet katt (og gudene veit hvem som tar den regningen da) -og det var derfor jeg lurte på om der var en tilsvarende ordning for katter som strengt tatt ikke trenges å avlives, men trenger bare litt behandling.

Jeg er også fullstending klar over at det er ingen stat for katter, men viss privatpersoner som bryr seg om dyr som lider skal ta dyrlegeregningen, så blir det jaggu dyrt for en tilslutt.

Skrevet

Mattilsynet er ansvarlig for dyrevernet i Norge. Du kan prøve å ringe dem , men jeg kan allerede på forhånd garantere at det eneste de gjør i en slik situasjon er avliving.

Desverre :tristbla:

Du kan selvsagt høre om en veterinær er storhjertet og vil hjelpe deg i situasjonen med en hjemløs katt. Men desverre er det så mange tilfeller lik det du beskriver her at ikke alle kan reddes. Dyrevernorganisasjonene drives på frivillig basis og har begrenset med ressurser, så det er begrenset hva de kan hjelpe til med.

Slik situasjonen i Norge er nå er man avhengig at privatpersoner kan hjelpe til, siden vi ikke har noe fungerende offentlig dyrevelferd.

Skrevet

Det var jeg som var trådstarter her, men fikk ikke logget meg inn på den maskinen jeg satt på da.

Uansett, jeg fikk endelig katten inn i buret, gikk til dyrlegen, og alt var ok med han, bortsett fra et par dype sår som ble renset.

Hun mente det kunne se ut som om den var blitt påkjørt, men røntgenbildene var fine :)

Og siden katten ikke er merket på noen måte, og inntil en evt eier melder seg, så har jeg fått et nytt familiemedlem. (om den ikke tørr å komme helt inn enda, sover i en kasse som jeg har satt opp utafor)

Men siste gjest her inne hadde rett, det er kun avlivning som ikke koster noe, så dette ble en litt dyr affære, men definitivt verdt det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...