Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 9. september 2006 #141 Skrevet 9. september 2006 Min erfaring er at ordet "neger" gjennom mange år her i landet har blitt brukt svært negativt: eksempler er "niggerjævel" osv. fra uintelligente ungdommer og voksne. Min erfaring er også at "neger"-ordet gjerne blir brukt av lite reflekterte mennesker, som ikke har reist så mye, eller som rett og slett mangler en overblikksevne her i verden, som de aldri vil forstå... ← Det er en veldig stor forskjell på "nigger" og "neger". Jeg har alltid oppfattet neger som av samme betydning som ordet "negro" på engelske. "Nigger" brukes nedsettende/rasistisk om "negros" i engelskspråkelige verden.
Gjest Gjesta Skrevet 9. september 2006 #142 Skrevet 9. september 2006 Det er en veldig stor forskjell på "nigger" og "neger". Jeg har alltid oppfattet neger som av samme betydning som ordet "negro" på engelsk. "Nigger" brukes nedsettende/rasistisk om "negros" i engelskspråkelige verden. ← helt enig.
Gjest amerikastudent Skrevet 9. september 2006 #143 Skrevet 9. september 2006 Det er en veldig stor forskjell på "nigger" og "neger". Jeg har alltid oppfattet neger som av samme betydning som ordet "negro" på engelske. "Nigger" brukes nedsettende/rasistisk om "negros" i engelskspråkelige verden. ← Eh, tror du at negro er et akseptert ord i feks USA? Eller England? Nei nei nei.
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 9. september 2006 #144 Skrevet 9. september 2006 (endret) http://en.wikipedia.org/wiki/United_Negro_College_Fund Furthermore, King also supported the idea of massive government compensation in his book Why We Can't Wait, 1964. In this book, King writes, "No amount of gold could provide an adequate compensation for the exploitation and humiliation of the Negro in America down through the centuries . . . . Yet a price can be placed on unpaid wages. The ancient common law has always provided a remedy for the appropriation of the labor of one human being by another. This law should be made to apply for American Negroes. The payment should be in the form of a massive program by the government of special, compensatory measures which could be regarded as a settlement in accordance with the accepted practice of common law." http://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Luther_King_Jr Endret 9. september 2006 av Slangen
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2006 #145 Skrevet 9. september 2006 http://en.wikipedia.org/wiki/United_Negro_College_Fund ← Også fra wikipedia: "Negro" generally is considered acceptable in a historical context or in the name of older organizations, as in the United Negro College Fund, and is used more commonly by those born before the post World War II baby boom. Merk deg ordene historical context.... I dagens Amerika bruker ingen oppegående mennesker ordet "negro". Det brukes bare som et skjellsord, eller nedsettende.
Gjest amerikastudent Skrevet 9. september 2006 #146 Skrevet 9. september 2006 Du kan da ikke komme med linker fra 60-årene.... Ting har liksom utviklet seg litt etter det (...) Det er HELT utrolig at du tror at negro er akseptert å si. Jeg er nesten litt usikker på om du er seriøs.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2006 #147 Skrevet 9. september 2006 Du kan da ikke komme med linker fra 60-årene.... Ting har liksom utviklet seg litt etter det (...) Det er HELT utrolig at du tror at negro er akseptert å si. Jeg er nesten litt usikker på om du er seriøs. ← Enig med amerikastudent. Det er faktisk ikke respektfullt å omtale noen for neger/negro. Det oppfattes som nedsettende av ganske mange som det rammer.
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 9. september 2006 #148 Skrevet 9. september 2006 Det er HELT utrolig at du tror at negro er akseptert å si. Jeg er nesten litt usikker på om du er seriøs. ← Joda, alltid morsomt med overfølsomme "antirasister". Prøv å hold debatten på et saklig nivå og kutt ut åndssnobberiet. Uansett, jeg har min oppfattelse av ordet og lest noe om Marting Luther King som brukte ordet negro. Da lurer jeg på hvorfor ordet plutselig har blitt så ille når tross alt M.L King brukte det? Åndssnobberi og politisk korrekthet fra hvite Harvard-studenter, eller er det virkelig slik at svarte (kan jeg bruke det ordet om 30 år, tro?) føler seg støtt av det?
Gjest amerikastudent Skrevet 9. september 2006 #149 Skrevet 9. september 2006 Uansett, jeg har min oppfattelse av ordet og lest noe om Marting Luther King som brukte ordet negro. Da lurer jeg på hvorfor ordet plutselig har blitt så ille når tross alt M.L King brukte det? Åndssnobberi og politisk korrekthet fra hvite Harvard-studenter, eller er det virkelig slik at svarte (kan jeg bruke det ordet om 30 år, tro?) føler seg støtt av det? ← Ah, så siden Luther-King brukte negro på 60-tallet, så kan du bruke ordet i 2006? Fiffig logikk. Selv om jeg synes det er synd at du bruker HAN, av alle personer, til å forsvare bruken av et ord som de fleste svarte oppfatter som nedsettende. Det er nesten litt provoserende. Og du vet, afro-amerikanere brukte ordet nigger om seg selv i sørstatene. Riktignok for noen hundre år siden, men hvis man følger din logikk så kan jeg bruke disse som sannhetsvitner for at nigger-ordet er greit å bruke IDAG. -- Må si jeg blir litt overrasket over denne tråden. At mange synes ordet "neger" er helt greit er en ting, selv om jeg er uenig i det. Men at det er faktisk folk som mener at "svarting" er greit, det er uforståelig. Og nå kan man lese at selv om ingen bruker "negro" i USA (med mindre de vil være nedsettende) så er det greit å bruke det ordet også. Utrolig.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2006 #150 Skrevet 9. september 2006 Joda, alltid morsomt med overfølsomme "antirasister". Prøv å hold debatten på et saklig nivå og kutt ut åndssnobberiet. ← Ufin taktikk av deg. Jeg synes du virker snever. Jeg er hvertfall fullstendig enig med amerikastudenten. Jeg har levd litt i ulike land, og har plukket med litt her og der. Det er ingen tvil om at amerikastudent har rett, etter min oppfatning.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2006 #151 Skrevet 9. september 2006 Ah, så siden Luther-King brukte negro på 60-tallet, så kan du bruke ordet i 2006? Fiffig logikk. Selv om jeg synes det er synd at du bruker HAN, av alle personer, til å forsvare bruken av et ord som de fleste svarte oppfatter som nedsettende. Det er nesten litt provoserende. Og du vet, afro-amerikanere brukte ordet nigger om seg selv i sørstatene. Riktignok for noen hundre år siden, men hvis man følger din logikk så kan jeg bruke disse som sannhetsvitner for at nigger-ordet er greit å bruke IDAG. -- Må si jeg blir litt overrasket over denne tråden. At mange synes ordet "neger" er helt greit er en ting, selv om jeg er uenig i det. Men at det er faktisk folk som mener at "svarting" er greit, det er uforståelig. Og nå kan man lese at selv om ingen bruker "negro" i USA (med mindre de vil være nedsettende) så er det greit å bruke det ordet også. Utrolig. ←
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 9. september 2006 #152 Skrevet 9. september 2006 Ufin taktikk av deg. Jeg synes du virker snever. Jeg er hvertfall fullstendig enig med amerikastudenten. Jeg har levd litt i ulike land, og har plukket med litt her og der. Det er ingen tvil om at amerikastudent har rett, etter min oppfatning. ← Stille spørsmålstegn om noen er seiøse er hersketeknikk (det samme er å overdrive bruk av smileys), men så lenge du er enig med en person så overser du vel det?
Gjest amerikastudent Skrevet 9. september 2006 #153 Skrevet 9. september 2006 Stille spørsmålstegn om noen er seiøse er hersketeknikk (det samme er å overdrive bruk av smileys), men så lenge du er enig med en person så overser du vel det? ← Leit om du oppfattet at jeg brukte en herskerteknikk, det var ikke meningen. Jeg lurte i grunnen på om du spilte rollen som djevelens advokat. Men, nå vet jeg at du var seriøs. Nok om det. Men jeg vil gjerne ha tilbakemeldinger fra innlegget mitt La oss holde diskusjonen kjemisk fritt for personangrep fra nå av.
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 9. september 2006 #154 Skrevet 9. september 2006 (endret) Ah, så siden Luther-King brukte negro på 60-tallet, så kan du bruke ordet i 2006? Fiffig logikk. Selv om jeg synes det er synd at du bruker HAN, av alle personer, til å forsvare bruken av et ord som de fleste svarte oppfatter som nedsettende. Det er nesten litt provoserende. Og du vet, afro-amerikanere brukte ordet nigger om seg selv i sørstatene. Riktignok for noen hundre år siden, men hvis man følger din logikk så kan jeg bruke disse som sannhetsvitner for at nigger-ordet er greit å bruke IDAG. Jeg har aldri sett noen bruke nigger i offisiell sammenheng, men bare blant svarte i gangster/rap-kulturen. Igjen, det var oppfattelsen jeg har fått av ordet "negro". Hvordan folk oppfatter det 9 september 2006 , vet jeg egentlig ikke. Jeg har faktisk aldri hørt noe om det. Endret 9. september 2006 av Slangen
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2006 #155 Skrevet 9. september 2006 Negro er ikke stuerent idag. Hvorvidt det var akseptert for 50 år siden er irrelevant. På den tiden kunne man snakke om gulinger, degoser og lapper. .. Denne linken er sikkert informativt for mange. Her er et utdrag: Other terms used at various points in American history include Negro, colored, and black. Negro and colored were common until the late 1960s, but are now less commonly used and considered derogatory.
Gjest gjesten over Skrevet 9. september 2006 #156 Skrevet 9. september 2006 Igjen, det var oppfattelsen jeg har fått av ordet "negro". Hvordan folk oppfatter det 9 september 2006 , vet jeg egentlig ikke. Jeg har faktisk aldri hørt noe om det. ← Da er det veldig rart at du er uenig med de som faktisk vet hvordan det oppfattes... Les linken ovenfor
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 9. september 2006 #157 Skrevet 9. september 2006 Da er det veldig rart at du er uenig med de som faktisk vet hvordan det oppfattes... Les linken ovenfor ← Nå prøvde jeg å fortelle min oppfattelse og det på grunnlag det jeg har lest om M. L. King, og stilte bare spørsmål til hvorfor ordet ikke er akseptabelt i dag. Dessuten er det lett å bli forvirret. Jeg har faktisk snakket med en svart jente for noen år siden, som synes "svart" var nedsettende og "neger" greit. Hvem bestemmer hva som er greit?
Gjest amerikastudenten Skrevet 9. september 2006 #158 Skrevet 9. september 2006 Nå prøvde jeg å fortelle min oppfattelse og det på grunnlag det jeg har lest om M. L. King, og stilte bare spørsmål til hvorfor ordet ikke er akseptabelt i dag. Dessuten er det lett å bli forvirret. Jeg har faktisk snakket med en svart jente for noen år siden, som synes "svart" var nedsettende og "neger" greit. Hvem bestemmer hva som er greit? ← Jeg håper at du ikke vil bruke ordet negro (eller neger...) nå som du vet at det ikke er akseptert mer. Hvem bestemmer hva som er greit? Det er enkelt. Majoriteten av de det angår. Dvs, i debatten om hvorvidt neger/negro er akseptablet så er det de svarte som har det siste ordet. Man vil alltid finne en minoritet av svarte som ikke lar seg affisere av hverken ordet "neger" eller "nigger", men flesteparten liker det ikke. -- Jeg synes det er fryktelig synd om man blir stemplet som fanatisk antirasist eller åndssnobb fordi man prøver å vise respekt for medmennesker ved å ikke benytte seg av benevnelser som plager andre... Etter min mening, så er det en herskerteknikk så god som noen.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2006 #159 Skrevet 9. september 2006 Jeg håper at du ikke vil bruke ordet negro (eller neger...) nå som du vet at det ikke er akseptert mer. Hvem bestemmer hva som er greit? Det er enkelt. Majoriteten av de det angår. Dvs, i debatten om hvorvidt neger/negro er akseptablet så er det de svarte som har det siste ordet. Man vil alltid finne en minoritet av svarte som ikke lar seg affisere av hverken ordet "neger" eller "nigger", men flesteparten liker det ikke. -- Jeg synes det er fryktelig synd om man blir stemplet som fanatisk antirasist eller åndssnobb fordi man prøver å vise respekt for medmennesker ved å ikke benytte seg av benevnelser som plager andre... Etter min mening, så er det en herskerteknikk så god som noen. ←
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 9. september 2006 #160 Skrevet 9. september 2006 (endret) Jeg håper at du ikke vil bruke ordet negro (eller neger...) nå som du vet at det ikke er akseptert mer. Hvem bestemmer hva som er greit? Det er enkelt. Majoriteten av de det angår. Dvs, i debatten om hvorvidt neger/negro er akseptablet så er det de svarte som har det siste ordet. Man vil alltid finne en minoritet av svarte som ikke lar seg affisere av hverken ordet "neger" eller "nigger", men flesteparten liker det ikke. ← Jeg har ikke noe stort behov for å bruke betegnelser om svarte mennesker uansett, så det går nok bra. Jeg synes det er fryktelig synd om man blir stemplet som fanatisk antirasist eller åndssnobb fordi man prøver å vise respekt for medmennesker ved å ikke benytte seg av benevnelser som plager andre... Etter min mening, så er det en herskerteknikk så god som noen. ← Det var hersketeknikk til de grader, jeg tok rett og slett igjen. Men nå skulle vi begynne å diskutere saklig, var det ikke så? Endret 9. september 2006 av Slangen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå