punktom Skrevet 6. september 2006 #121 Skrevet 6. september 2006 vel, jeg uttaler meg fra mitt synspunkt, og at en stor gruppe av de som omtales misstrives sterkt med at ordet brukes, så er det grunn nok for meg selv om du og andre mener vi bør kunne stå på vårt å bruke ordet. dersom jeg hadde visst utifra historie og annet at en stor del jøder ikke ønsket å bli kalt jøde eller en stor del homofile ikke ønsket å bli omtalt som homse (noe jeg forøvrig ikke bruker ofte, bruker oftere homofil) så hadde jeg latt DET være også, fordi jeg ikke ser nødvendigheten i å bruke ord som de som rammes av ordet finner støtende. igjen, for meg handler det om respekt og empati, ikke om hva vi som ikke har noen erfaring med å bli undertrykket mener vi bør kunne og ikke. ← Hvor har jeg sagt at vi må stå på for å bruke ordet? Hvis den eneste årsaken til at ordet er belastende er din forklaring (neger har blitt brukt som skjellsord), så mener jeg at vi må ta tilbake ordet (jeg antyder altså litt huller i din forklaring, litt for mange huller respekt og empati kan fylle). Selv har jeg ingen intensjoner om å sitte på sidelinjen og se på at homse og jøde blir skjellsord. Men aline, hvordan skal vi titulere polenserne? Kaller du dem virkelig polakker?
aline Skrevet 6. september 2006 #122 Skrevet 6. september 2006 Hvor har jeg sagt at vi må stå på for å bruke ordet? Hvis den eneste årsaken til at ordet er belastende er din forklaring (neger har blitt brukt som skjellsord), så mener jeg at vi må ta tilbake ordet (jeg antyder altså litt huller i din forklaring, litt for mange huller respekt og empati kan fylle). Selv har jeg ingen intensjoner om å sitte på sidelinjen og se på at homse og jøde blir skjellsord. Men aline, hvordan skal vi titulere polenserne? Kaller du dem virkelig polakker? ← nei, akkurat du har ikke sagt at vi må stå på for å bruke ordet men føler vel at endel andre står på barikaden og kjemper litt for det. er det at en gruppe mennesker har blitt undertrykket og plaget i årevis med ett visst ord som en stor del av denne historien for liten til å respektere at de ikke ønsker ordet brukt? for meg er det grunn nok, enkelt nok fordi det for DEM er grunn nok. at det er skjellsord og har blitt brukt som mobbing på skolen og slikt er kanskje for svakt, men det har vært undertrykkelse og nedsettende og rasistiske holdninger i norge hvor ordet neger og svarting har vært en del av greia. er svarting også greit? om det kun er det at det er brukt som skjellsord som gjør det negativt? og når jeg snakker om eller til mennesker fra polen, så omtaler jeg dem som at de er fra polen, kaller dem ikke polakker nei, selv om jeg ikke har kjennskap nok til følelsene rundt ordet polakk. men så lenge jeg ikke VET, så bruker jeg det heller ikke.
:-) anna Skrevet 6. september 2006 #123 Skrevet 6. september 2006 (endret) og når jeg snakker om eller til mennesker fra polen, så omtaler jeg dem som at de er fra polen, kaller dem ikke polakker nei, selv om jeg ikke har kjennskap nok til følelsene rundt ordet polakk. men så lenge jeg ikke VET, så bruker jeg det heller ikke. ← Skal man ikke si polakk?!!! Det er jo bare en benevnelse på et menneske fra Polen. Som nordmann, svenske, finne, amerikaner o.s.v Jeg spør fordi jeg lurer altså!! Men jeg er fullstendig enig med Aline i alt hun har sagt i denne diskusjonen. For øvrig her er definisjonen av ordet "neger" fra bokmålsordboka: neger m3 (gj ty. og fr fra sp og port. negro 'svart') person som tilhører el. opprinnelig kommer fra folkeslag med svart el. mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara (kan oppfattes som nedsettende) Endret 6. september 2006 av :-) anna
Gjest Sativa Skrevet 6. september 2006 #124 Skrevet 6. september 2006 Men, jeg synes egentlig at negrene burde bli glade for å bli kallet for negre jeg, nå er det jo nesten blitt moderne å være neger. I det minste gutta, siden det jo er en kjensgjerning at alle negermenn har så stor tiss for eksempel. Neida, men seriøst. Det kommer vel litt an på hvordan man sier det også. Man kan vel betegne en person som neger på en positiv måte. På samme måte kan det fort bli negativt, som feks "den jævla negeren" osv. Heier på ordet neger jeg da, det er veldig presist og beskrivende. Heia Neger.
Christiane Skrevet 6. september 2006 #125 Skrevet 6. september 2006 Ja, det er slike som meg som skaper konflikter. Slike som meg som går rundt og ikke sier rasistiske ord til noen. Slike som meg som prøver å ikke såre andres følelser ved å kalle det noe som jeg vet de ikke vil bli kalt. Du traff jammen spikeren på hodet der gitt. ← Ja. Du er i sannhet et fryktelig nobelt menneske.
Gjest Gjesta Skrevet 7. september 2006 #126 Skrevet 7. september 2006 vel, jeg uttaler meg fra mitt synspunkt, og at en stor gruppe av de som omtales misstrives sterkt med at ordet brukes, så er det grunn nok for meg selv om du og andre mener vi bør kunne stå på vårt å bruke ordet. Og jeg spør igjen, hvor har du dette fra? Er det din oppfatning, eller baserer du dette på en eller annen undersøkelse, og har du i tilfelle noe dokumentasjon?
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2006 #127 Skrevet 7. september 2006 og når jeg snakker om eller til mennesker fra polen, så omtaler jeg dem som at de er fra polen, kaller dem ikke polakker nei, selv om jeg ikke har kjennskap nok til følelsene rundt ordet polakk. men så lenge jeg ikke VET, så bruker jeg det heller ikke. ← Det er lite som er så rasistisk som velmenende politisk korrekthet gått av skaftet. Du mener de burde være flaue over å være polakker så du vil ikke om-/tiltale dem som det?
aline Skrevet 7. september 2006 #128 Skrevet 7. september 2006 Og jeg spør igjen, hvor har du dette fra? Er det din oppfatning, eller baserer du dette på en eller annen undersøkelse, og har du i tilfelle noe dokumentasjon? ← jeg baserer det i utgangspunktet på at tidligere så var det i mine "kretser" "allmennkunnskap" at neger var ett ord som var blitt brukt negativt i så lang tid at dette var det mange svarte som syntes var vanskelig brukt. deretter så kom jeg for en tid tilbake over at det til og med i ordbøker stod at store deler av de som havnet under betegnelsen neger, følte ordet som nedtrykkende og ønsket andre ord benyttet. det er lenge siden, så jeg husker ikke hvor, men det bekreftet for meg det jeg hadde innlært fra tidligere tider, og da trenger jeg på en måte ikke noen undersøkelser. jeg kjenner også til flere svarte som har bekreftet både min tidlige barnelærdom og det jeg senere leste i ordbøker. det er mange små hendelser og mange små reportasjer fra og om rasisme som har gitt meg min oppfattelse av at det er mange som ikke ønsker det brukt, og kan ikke gi ett stort og enkelt svar på hvorfor jeg mener å vite at mange svarte ikke ønsker det brukt. men pga det jeg da har lært og er opplært med, så ser jeg det som enkelt å la det være, da jeg har så mange andre måter jeg kan omtale dem på likevel. Det er lite som er så rasistisk som velmenende politisk korrekthet gått av skaftet. Du mener de burde være flaue over å være polakker så du vil ikke om-/tiltale dem som det? ← om noen oppfatter meg som rasist fordi jeg ikke bruker ordet neger eller tenker ett par ganger ekstra før jeg bruker ord jeg lurer på om noen kan la seg støte av, så er jeg i aller høyeste grad rasist! men hvor du tar det fra at jeg ikke omtaler/tiltaler polakker som polakker fordi jeg mener de burde være flaue over å være det er jeg svært nysgjerrig på, da har jeg seriøst ikke fått frem hvorfor jeg bruker språket som jeg gjør. men siden det altså ikke er klart, jeg bruker verken guling, neger, svarting, pakkis, ikke fordi jeg mener de burde være flaue over å være enten gule, svarte eller pakistanske, men fordi jeg mener å ha fått med meg at om jeg bruker ordet så kan det såre noen pga deres oppfattelse og eller historie rundt bruken av ordet. at jeg er usikker på om jeg kan bruke ordet polakk, noe jeg egentlig ikke tror er veldig feil, men har hørt fra enkelte at det kan føles nedverdigende ergo er jeg forsiktig med det, tilsier jo langt ifra at jeg MENER de bør være flaue, det har kun med at jeg ønsker å ta hensyn til at noen faktisk kan ha en oppfattelse av det som nedtrykkende eller mobbende, og kan jeg såre noen ved bruken, så finner jeg heller andre måter. men igjen, jeg er nok rasist om det er rasistisk å ikke bruke disse ordene pga hensyn til de det kan støte. jeg banner ikke når jeg er i kirken heller, fordi jeg har lært at det kan være støtende, må være rasende gæærn og dømmende jeg gitt.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2006 #129 Skrevet 7. september 2006 Og jeg spør igjen, hvor har du dette fra? Er det din oppfatning, eller baserer du dette på en eller annen undersøkelse, og har du i tilfelle noe dokumentasjon? ← Når det står oi ordboken at det kan oppfattes som nedsettende er det god nok dokumentasjon for deg? Skjønner ikke hvorfor du insisterer ?
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2006 #130 Skrevet 7. september 2006 Når det står oi ordboken at det kan oppfattes som nedsettende er det god nok dokumentasjon for deg? Skjønner ikke hvorfor du insisterer ? ← Fordi de kule, feite svarte negervennene hennes synes det er greit, og da gjelder det alle andre også.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2006 #131 Skrevet 7. september 2006 men hvor du tar det fra at jeg ikke omtaler/tiltaler polakker som polakker fordi jeg mener de burde være flaue over å være det er jeg svært nysgjerrig på, da har jeg seriøst ikke fått frem hvorfor jeg bruker språket som jeg gjør. ... at jeg er usikker på om jeg kan bruke ordet polakk, noe jeg egentlig ikke tror er veldig feil, men har hørt fra enkelte at det kan føles nedverdigende ergo er jeg forsiktig med det... Polakk er det norske ordet for noen som kommer far Polen. Hvordan han du mene det er nedverdigende hvis du ikke mener det er nedverdigende å slå fast at noen kommer fra Polen?
Christiane Skrevet 7. september 2006 #132 Skrevet 7. september 2006 Når det står oi ordboken at det kan oppfattes som nedsettende er det god nok dokumentasjon for deg? Skjønner ikke hvorfor du insisterer ? ← Såvidt jeg vet eksisterer det mer enn bare én ordbok.
aline Skrevet 7. september 2006 #133 Skrevet 7. september 2006 Polakk er det norske ordet for noen som kommer far Polen. Hvordan han du mene det er nedverdigende hvis du ikke mener det er nedverdigende å slå fast at noen kommer fra Polen? ← om du på ett tidspunkt begynner å lese hva jeg skriver og ikke hva du vil lese, så ser du at JEG ikke ser på ordet polakk som nedverdigende på noen måte. for meg er også polakk det norske ordet for noen som kommer fra polen, men dersom det skulle komme frem at ordet er blitt missbrukt av andre og at det dermed oppfattes nedverdigende FOR DE DET GJELDER, altså IKKE at JEG mener de bør oppfatte det som nedverdigende, men DERSOM noen av de det gjelder oppfatter det slik, så vil jeg respektere det og bruke andre ord. på lik linje med at jeg personlig, uten å se på noen andre en kun meg, kunne brukt ordet neger dersom det ikke hadde vært noen andre oppfatninger av ordet fra de det gjelder, men SIDEN deler av de det rammer oppfatter det nedverdigende og har dårlig historie med det, så bruker jeg andre ord. det er faktisk akkurat samme sak. det er ikke ordet i seg selv og dets enkle betydning som avgjør om det er ett ord mange velger å bruke eller ikke, det er hva de som det snakkes om mener om ordet og føler rundt bruken av det.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #134 Skrevet 8. september 2006 Såvidt jeg vet eksisterer det mer enn bare én ordbok. ← Du har så gode argumenter at det nesten er morsomt. Eller tragisk, hvem vet. Det er helt utrolig at man kan leve i dagens Norge uten å ha fått med seg at neger ikke er et stuerent ord. Helt til jeg leste denne tråden, så trodde jeg det var allmennkunnskap. Eventuelt, så har visse personer vanskeligheter med å lære seg det (...)
aline Skrevet 8. september 2006 #135 Skrevet 8. september 2006 Helt til jeg leste denne tråden, så trodde jeg det var allmennkunnskap. ← jeg også, eller, det har vært ett par tråder her inne før, men irl har jeg alltid trodd at det var allmennkunnskap.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #136 Skrevet 8. september 2006 Såvidt jeg vet eksisterer det mer enn bare én ordbok. ← Men kjære deg - er du helt blåst
Christiane Skrevet 9. september 2006 #137 Skrevet 9. september 2006 Du har så gode argumenter at det nesten er morsomt. Eller tragisk, hvem vet. ← Dersom argumentet er så "morsomt" burde det vel ikke være så vanskelig å argumentere mot det. Noe du tydeligvis ikke klarer. Det er helt utrolig at man kan leve i dagens Norge uten å ha fått med seg at neger ikke er et stuerent ord. Helt til jeg leste denne tråden, så trodde jeg det var allmennkunnskap. Eventuelt, så har visse personer vanskeligheter med å lære seg det (...) ← Ikke stuerent? Fordi noen overdrevent politisk korrekte ønsker å bannlyse et ord på grunn av en rabiat frykt for at noen blir såret, er det ikke stuerent å bruke? Nei takk. Den må du dra lenger ut på landet med, lille deg
Christiane Skrevet 9. september 2006 #138 Skrevet 9. september 2006 Men kjære deg - er du helt blåst ← Nei, kjære. Er du? Når en person sier at neger ikke burde brukes, fordi det står i en ordbok, er det absolutt legitimt å poengtere at det er mer enn bare en ordbok i bruk.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2006 #139 Skrevet 9. september 2006 Jeg synes ikke det er lurt i år 2006 og framover å bruke ordet "neger". I min argumentasjon bruker jeg ikke ordbøker. Det spiller ingen rolle for meg hva ulike ordbøker mener om dette. Jeg tillegger derimot stor vekt hva jeg selv oppfatter av ladning i bruken av dette ordet. Min erfaring er at ordet "neger" gjennom mange år her i landet har blitt brukt svært negativt: eksempler er "niggerjævel" osv. fra uintelligente ungdommer og voksne. Min erfaring er også at "neger"-ordet gjerne blir brukt av lite reflekterte mennesker, som ikke har reist så mye, eller som rett og slett mangler en overblikksevne her i verden, som de aldri vil forstå... De som jeg kjenner i ulike land i Afrika sier selv "blacks" og "whites" (og ikke "coloured" people). Jeg synes det er lite innsiktsfullt å si "neger", fordi det oppfattes av ganske mange som negativt ladet.
Gjest ff Skrevet 9. september 2006 #140 Skrevet 9. september 2006 Enig med den siste gjesten. Å bruke ordet neger (for å ikke nevne å FORSVARE bruken av det) vitner ikke om høy intellekt. Og før noen av dere som sier neger tror jeg kaller dere uintellektuelle, så ro dere ned. Det er ordbruken som er lite intellektuell, ikke nødvendigvis dere. Selv om det er nærliggende å tro at det er en sammenheng mellom ordbruk og intellekt også..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå